Na pumpu nejen pro pohonné hmoty

Prodejna na čs

Na pumpu nejen pro pohonné hmoty

OMV není se svým konceptem Viva Billa první, kdo se snaží provozovat obchody s potravinami na čerpacích stanicích. Už v roce 2014 otevřely podobné minimarkety řetězce Shell (Billa) a Lukoil (Žabka). Zatímco ruský prodejce z trhu zmizel a jeho pumpy převzal maďarský MOL, obchody Billa se na čerpacích stanicích Shell ujaly a dnes jich najdete v žlutočervené síti celkem 70.

Proč se velcí potravináři zaměřují na malý formát prodejen u čerpacích stanic? Retailingový trh České republiky je typický popularitou velkých obchodních formátů. Jenže zákazníci postupně mění svůj životní styl a s tím také nákupní chování. To se pochopitelně promítá do vzniku dalších obchodních konceptů většinou menších rozměrů. Narůstají tendence realizovat pravidelně spíše menší nákupy v místě bydliště či po cestě z práce. Popularitu si tak získávají menší prodejny s přesně cíleným zbožím.

Integrování minimarketů do čerpacích stanic se hojně praktikuje ve Velké Británii, kde provozuje minimarkety na svých čerpacích stanicích například Esso (Tesco), BP (Mark&Spencer Food), Shell (Spar), v Německu zase Aral (Rewe), Shel nebo Jet (oba Spar) a také v Rakousku. Zkušenosti jsou veskrze pozitivní, neboť tento trend má rostoucí tendenci a počet takových čerpacích stanic roste. Důležitým kritériem je umístění prodejny tzv. po cestě. To zajistí, že nákup proběhne rychle a efektivně. Minimarkety jsou pro obchodní potravinářské řetězce zajímavé také z hlediska marže. Na rozdíl od hypermarketů totiž nemusí lákat zákazníky na slevové akce, ale sází na dlouhou otevírací dobu, přičemž počítají s tím, že zákazník chápe nutnost si připlatit.

V zahraničí na konceptu minimarketů pro prodejny u čerpacích stanic pracují všechny velké řetězce a řada z nich je ve spolupráci s petrolejářskými společnostmi už několik let v provozu. Příkladem je například koncept prodejen Billa express na rakouských čerpacích stanicích Jet provozovaných společnosti Conoco-Phillips. Aktivní v tomto směru jsou také společnosti Spar, Edeka a Coop.

Snaha rozšířit svoji prodejní síť prostřednictvím umístění minimarketů na čerpací stanice je pro potravinářské řetězce logická a skýtá hned celou řadu výhod. Čerpací stanice na rozdíl od prodejen potravin mají v mnoha případech neomezenou provozní dobu. Ve velkých městech jedou často nonstop, v menších lokalitách a na vesnicích pak mají ve srovnání s obchody výrazně delší provozní dobou. Výhodnost minimarketu provozovaného v rámci čerpací stanice se pak násobí v zemích, kde je provozní doba klasických prodejen státem regulována nebo je zakázán prodej o sobotách, nedělích a svátcích a také je zakázáno mít otevřeno nepřetržitě přes noc.

Další výhodou realizace minimarketu na čerpací stanici je především vstup na zavedené obchodní místo s vybudovanou stálou klientelou a také snadná dostupnost prodejny pro motorizované zákazníky. Nezanedbatelnou výhodou je i zkušený a konsolidovaný personál, který je schopen po krátkém tréninku u potravinářského prodejce zavedení a prodej nového sortimentu bez větších problémů zvládnout.

Další výhodou je skutečnost, že provozovatel sítě čerpacích stanic získá zkušeného a velmi profesionálního partnera se silným jménem, který zaručuje určitou kvalitu. Spojenectvím s velkým řetězcem s fungující vlastní logistikou odpadá provozovateli čerpací stanice poměrně velká porce starostí.

Velkou předností je také vysoká úroveň znalostí o prodejnosti všech artiklů, což umožňuje ideálně formovat skladbu nabídky pro minimarket, která je samozřejmě ve srovnání se supermarketem, popřípadě hypermarketem omezená. Díky centralizované obchodní politice potravinářského řetězce jsou další výhodou nízké nákupní ceny, které otevírají prostor pro optimalizaci prodejních marží. Ani provozovatelé největších sítí čerpacích stanic vzhledem k daleko menšímu celkovému obratu nemohou dosáhnout úrovně vstupních cen v daném segmentu suchého zboží. Výsledkem spojení čerpací stanice a minimarketu je nakonec zvýšení počtu zákazníků.

Plnohodnotné a přitom efektivní zavedení minimarketu vyvolá potřebu provést nutné úpravy stávající prodejny. Koncept miniprodejen se všeobecně podobá běžnému standardu prodejen na čerpacích stanicích, a tak není potřeba provádět nákladné rekonstrukce. Zásadní odlišností jsou zejména výšky regálových gondol a rozšíření chladicích skříní a regálů.

Šířka sortimentu minimarketů na čerpacích stanicích přesahuje tisícovku nejprodávanějších prodejních položek a měla by uspokojit požadavky téměř každého, kdo potřebuje udělat běžný nákup či rychle doplnit chybějící zásoby v domácnosti. Stávající sortiment zboží na čerpacích stanicích to samozřejmě výrazně rozšiřuje a obohacuje hlavně o čerstvé potraviny, jako je mléko a mléčné výrobky, jogurty, sýry, balené masné produkty, uzeniny, pečivo i ovoce a zelenina. Kromě toho jsou zde k dostání i další potraviny, jako je například mouka, sůl, rýže, těstoviny, oleje a další nezbytnosti pro přípravu teplého jídla v domácnosti. V nabídce lze také najít jak české, tak světové značky zboží anebo i zboží privátní značky. To ukazuje řetězec Billa na pumpách Shell a naváže na to jistě i v rámci konceptu Viva Billa na OMV. Vedle čerstvých potravin zahrnuje typický sortiment minimarketů i položky, které čerpací stanice standardně nabízejí. Jsou top třeba cukrovinky, vína, slané pochoutky, nealkoholické nápoje a pivo. Nechybí ani základní drogerie, kosmetika či krmivo pro zvířata nebo běžný sortiment autodoplňků pro řidiče.

Původní skladba sortimentu čerpací stanice se nutně zužuje ve prospěch potravin, což je dáno i kapacitou chladicích boxů. Další regálová kapacita v čerpací stanici pro nabídku potravinářského sortimentu jde zpravidla na úkor zúžení nabídky kategorie automotive, hračky a dárkové zboží. Součástí prodejny je také malé bistro, jehož základem je prodej. Gastroúsek by pak měl ideálně zahrnovat minipekárnu, ve které se dopéká pečivo ze zmražených polotovarů. K tomu je dobré nabídnout třeba hotdog nebo panini.

Při pohledu za hranice se zavádění minimarketů na čerpací stanice jeví jako trend. Za předpokladu správné volby příslušné lokality to ostatně přináší prospěch jak petrolejářům, tak potravinářům. Proto se dá do blízké budoucnosti očekávat masivnější nástup minimarketů i na výrazně saturovaný český trh čerpacích stanic.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín č. 5

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek