UNITI Expo 2024

Uniti_úvod

UNITI Expo 2024

Významný evropský veletrh čerpacích stanic, průmyslu pohonných hmot a mycí techniky se už počtvrté konal na moderním výstaviště ve Stuttgartu. Během tří dnů si expozice 470 vystavovatelů ze 37 zemí na ploše více než 40 tisíců metrů čtverečních prohlédlo okolo 18 tisíc návštěvníků ze 110 zemí, což je z hlediska minulých ročníků nový rekord.

Má to smysl

Odborní návštěvníci si mohli prohlédnout poslední trendy a inovace ve svém oboru a využívali tuto příležitost k navazování kontaktů. Letos veletrh hostil rekordní počet vystavovatelů, což ještě upevnilo jeho status největšího veletrhu svého druhu v Evropě a možná i na světě. Nejrůznější zasedání napříč fóry, Future Mobility Lounge a tradiční úterní párty UNITI expo, stejně jako nespočet setkání v jednotlivých expozicích, poskytly ideální platformu pro získání cenných poznatků a zároveň podpořily mezinárodní spolupráci.

Kromě výstavy UNITI expo opět integrovalo tři různá tematická fóra přímo do výstavních hal. Konkrétně se jednalo o International Forum, Carwash Forum a UNITI expo Forum. Zajímavé přednášky přinesly všem účastníkům příležitost získat zajímavé a inovativní poznatky o nejnovějších trendech a problémech v oboru.

Nadšeni byli nejen návštěvníci, ale i vystavovatelé "Myslím si, že je to absolutně nejlepší fórum pro náš průmysl, kde se můžeme sejít a vést rozhovory o tom, jak posunout náš průmysl k lepšímu," řekl například marketingový ředitel evropského zastoupení Gilbarco Veeder-Root Om Shankar. A Philipp Pauly z Lekkerlandu k tomu dodal: "Na světě neexistuje místo, kde by se sešlo tolik odborných znalostí čerpacích stanic jako zde na veletrhu UNITI."

Široký záběr

V hale 1 mohli účastníci objevovat novinky v oborech Shop a gastro nebo Trh, ropa, produkty. Nechyběli zde žádní velcí hráči na německém, potažmo evropském trhu jako jsou společnosti Lekkerland, Shell, Eni, Avia, Total Energies nebo domácí Aral. Nechyběl ani PKN Orlen, který má v Německu síť čerpacích stanic Orlen a Star. Letošním trendem se staly bezobslužné obchody nebo bistra a nejrůznější netradičně kombinované automaty na potraviny i nápoje, které do Stuttgartu přivezlo hned několik firem a na které už můžete narazit na mnoha místech v Německu nebo Rakousku.  

Gastronomickým centrem veletrhu byl opět Genussgarten Foodcourt, kde mohli návštěvníci veletrhu ochutnávat celou řadu kulinářských konceptů, které by mohly najít uplatnění na čerpacích stanicích a zároveň si na chvíli odpočinout od vyčerpávajícího procházení jednotlivými expozicemi. V souvislosti s občerstvením a gastro provozy na čerpacích stanicích se pak uskutečnila i řada atraktivních přednášek a prezentací.

Velké oblibě se těšil i nový salonek Future Mobility Lounge v mezipatře haly 1. Na ploše 1000 m² výstavní plochy zde prezentovali firmy své know-how v oblasti vodíku, nabíjení, LPG, LNG, CNG, biopaliv a e-paliv. V salonku Future Mobility Lounge se pak konaly zajímavé diskuze a prezentace úspěšných případových studií.

Také v segmentu "Mytí a péče o automobily" se představilo obrovské množství firem, které zaplnily části největší haly 1 i haly 5. Velcí domácí výrobci a jejich konkurence zejména z Itálie a Španělska zde představili poslední novinky v rámci mycích portálů a tunelů, platebních systémů, vysavačů, kartáčů a udržitelné mycí chemie. A k tomu další firmy představily příslušenství a doplňkové díly a zboží jako jsou kartáče nebo platební terminály.

Mezinárodní úspěch

Stále většího významu v posledních letech nabývá oblast řízení provozu čerpacích stanic, logistiky, výdejních stojanů, nabíjecích stanic a nejrůznějších platebních systémů v mnoha případech integrovaných do výdejních a plnících zařízení. Ve Stuttgartu tyto expozice zaplnily halu 5. Návštěvníci mohli vidět inovativní řešení pro nádrže, logistiku pohonných hmot, platby a správu stanic. Vším se prolínalo téma udržitelnosti a digitalizace.

"Deset let a pokračujeme v lámání rekordů! Na veletrhu se sešlo 470 vystavovatelů, aby představili své inovace a spojili se s nejlepšími talenty v oboru. Nejdůležitější hráči zde byli proto, aby posouvali průmysl kupředu. Doufáme, že se za dva roky opět uvidíme," řekl po skončení veletrhu nadšený generální ředitel společnosti com-a-tec GmbH a spoluorganizátor veletrhu UNITI Ben Boroewitsch.

A my dodejme, že už nyní se můžeme těšit na další ročník UNITI Expo 2026, který se bude konat 19.-21. května 2026 opět na výstavišti ve Stuttgartu.

Česká stopa

Kromě společností Unicode Systems a Tatsuno Europe měly ve Stuttgartu své tradiční expozice také společnosti ETK a Adast. Pro tradičního českého výrobce výdejních stojanů z Adamova představuje tato akce nejen obchodní příležitosti, ale zároveň je i zdrojem inspirace, protože zde najdete většinu předních světových firem, které ovládají trh s výdejními technologiemi. V hale 5 se v kompaktní expozici představila nová řada výdejních stojanů řady Ineo 1000 na LPG, HVO nebo na kapalinu do ostřikovačů, firma také prezentovala výdejní technologií pro bioCNG, na čemž v současné době spolupracuje s několika firmami v České republice.

Jablonecká firma ETK se orientuje na vložkování nádrží na pohonné hmoty, kompletní servis nádrží a s tím souvisejících zařízení, jako jsou potrubní rozvody, indikátory netěsnosti a výdejní stojany. S tím samozřejmě souvisejí také pravidelné revize, čištění, defektoskopie nebo tlakové zkoušky. Firma má dnes více zakázek mimo ČR, a tak je třeba, aby byla vidět i na veletrhu v Německu.

Uniti_Unicode

Unicode Systems

Společnost Unicode Systems má od letošního roku novou firemní grafickou identitu, a také její stánek v hale 5 na letošním UNITI se lišil od těch z předchozích let. Byl také výrazně větší, protože nabídka třebíčské IT firmy se rozrůstá s tím, jak se zvyšují potřeby a nároky provozovatelů čerpacích stanic v oblasti bezkontaktních plateb a bezobslužných metod prodeje. Prezentací řady novinek společnost Unicode Systems názorně ukázala, že svými produkty dokáže pružně reagovat na požadavky a potřeby zákazníků.

UNITI je vedle prezentace produktů také místem setkávání, obchodních schůzek a dohadovaní zajímavých transakcí. Ani u společnosti Unicode Systems tomu nebylo jinak. Za zmínku stojí určitě setkání zakladatele, majitele a jednatele firmy Miroslava Stříbrského s Jacquie Davies, šéfkou britské společnosti Hytek Ltd, což vyústilo v dohodu o distribuci a servisní podpoře produktů firmy Unicode Systems do Velké Británie. "Jsme nadšení, že můžeme představit naše řešení zákazníkům v další, již jedenácté zemi Evropy", řekl po podpisu smlouvy Miroslav Stříbrský.

Víc než pokladní systém

Ale pojďme se už podívat jaké novinky a zajímavé produkty společnost Unicode Systems přivezla do Stuttgartu. Pokladní systém Euroshop 3 je optimálním řešením pro čerpací stanice - Pokladna, Back Office a jeho centrální webová aplikace Web Office optimalizovaná na řízení sítě čerpacích stanic přes internet nabízí širokou řadu funkčních modulů, které umožňují najít optimální způsob provozu jak pro malé čerpací stanice, tak pro střední i velké řetězce.

Systémem EuroShop 3 lze ovládat a kontrolovat nejen prodej pohonných hmot nebo zboží na shopu a jídla v bistru, ale i další škálu služeb, které svým zákazníkům poskytují čerpací stanice. Jeho součástí může být třeba správa nabíjecích stanic pro elektromobily, výdejních stojanů pro kapalinu do ostřikovačů, cenových totemů nebo mycích linek. Podporuje i věrnostní systémy (slevové a předplacené karty) a umožňuje sledování a motivaci chování obsluhy. ´

Jako velmi perspektivní se jeví systém EuroShop 3 pro samoobslužné pokladny, vyvinutý na platformě hardware Diebold Nixdorf. Tyto pokladny se začínají ujímat nejen v supermarketech, ale stále více i na čerpacích stanicích, kde zrychlují odbavení zákazníků a šetří práci obsluze. Několik desítek samoobslužných pokladen se systémem EuroShop 3 je v provozu v síti OMV Rakousko, další se průběžně instalují.

Boom tankovacích automatů nejen pro pohonné hmoty

Největší plochu expozice zabírala stále se rozšiřující řada tankovacích automatů CardManager, které splňují veškeré předpoklady na sílící trend samoobslužného provozu čerpacích stanic. A platí to nejen pro dobu, kdy je čerpací stanice (v noci) zavřená. Zákazníci kvitují rozšiřující se alternativy placení, což je v tomto případě bezhotovostní platba u stojanu. Ta výrazně urychluje odbavení zákazníků a může tak významně zvýšit obrat čerpací stanice.

I když provozovatelé čerpacích stanic obvykle tvrdí, že zákazník, který zaplatí u stojanů neutratí peníze za další služby, opak se ukazuje být pravdou. Automobil stojící u stojanu totiž blokuje další zákazníky, a tak se slušný řidič v shopu naopak nezdrží, aby mohl uvolnit místo u refýže dalším vozidlům. Pokud ale bude mít zaplaceno přímo u stojanu, zaparkuje stranou a v klidu může utrácet peníze za další služby v shopu. Ruce to uvolní i obsluze, která se může věnovat něčemu jinému (bistro, úklid, doplňování zboží).

V rámci expozice Unicode Systems byla na veletrhu prezentována ucelená řada automatů od jednoduché verze Mini přes samostatně stojící (také s certifikací ATEX pro explozívní prostředí) až po vestavné automaty do hlav výdejních stojanů. Vestavné tankovací automaty ve verzi Built-in nabízí firma Unicode Systems nově pro všechny evropské výdejní stojany značek Wayne Dresser, Adast, Tatsuno, Tokheim a Gilbarco.

Všechny modely CardManager akceptují bankovní, flotilové, tankovací i věrnostní karty, čipy, poukázky a některé samostatně stojící modely i hotovost v několika měnách. Pokročilá komunikace s výdejními technologiemi umožňuje ovládání výdejních stojanů se standardními pohonnými hmotami, kapalinou AdBlue, kapalinou do ostřikovačů, a plnicích stanic na CNG, LNG nebo vodík. Novinkou byly CardManagery, které umí zprostředkovat platby u mycích linek a boxů.

Objednávkový panel přímo na refýži

Samostatným produktem v řadě platebních automatů jsou modely CardManager Wet&Dry, které jsou určené pro velké čerpací a nabíjecí stanice, které disponují gastro provozy. Zařízení kombinuje klasický tankautomat s velkým dotykovým displejem o uhlopříčce 32 palců a rozšiřuje tak klasický bezobslužný prodej pohonných hmot s objednávkovým systémem pro bistra a restaurace. Jeho konstrukce je určená k montáži do prostoru na ostrůvek v bezprostřední blízkosti výdejního stojanu, Zařízení je opět plně integrováno do systému EuroShop 3 jako interaktivní samoobslužná pokladna a umožňuje zákazníkům nákup nabízeného sortimentu pokrmů a nápojů vytvořením objednávky, která se následně zpracuje a připraví v zázemí provozovny. Systém eliminuje fronty u pokladny, umožňuje i přímou platbu kartou a tisk daňového dokladu.

Nabíjecí stanice, dostupné každému zákazníkovi

Stranou nezůstaly ani aplikace pro nabíjecí stanice. Až na malé výjimky nebylo možné platit za nabíjení běžnými platebními prostředky. Unikátní výhodou řešení Unicode Systems je možnost akceptace bankovních a flotilových karet "náhodnému" zákazníkovi, a to bez mnohdy složité předchozí registrace u poskytovatele elektrické energie.  Verze automatu CardManager EV komunikují se všemi běžnými typy nabíjecích stojanů, od menších nabíječek na střídavý proud až po 300 kW hyperchargery například z produkce Alpitronic.. Další výhodou CardManager EV je ovládání hned několika nabíjecích míst z jednoho zařízení nebo tisk standardního daňového dokladu, který je v mnoha zemích stále ještě povinný. Součástí řešení je i on-line komunikace s poskytovateli cloudových služeb pro management nabíjecích stanic, jako například Chargepoint. V současné době je systémem CardManager EV doposud vybaveno několik stovek nabíjecích stanic OMV, Petrom a Billa pod společným brandem OMV eMotion ve čtyřech zemích Evropy.

Uniti_Eurodata

Eurodata

Stejně jako v minulých letech byla na UNITI Expo opět zastoupena skupina Eurodata s širokým portfoliem služeb a nástrojů pro sítě čerpacích stanic.

Hlavními tématy prezentace byla expanze Eurodata Francie na africký trh a také aktivity Eurodata Rakousko v České republice. Rovněž nové nástroje pro obchodní plánování a task management přilákaly na stánek řadu návštěvníků, protože tyto dvě novinky výrazně usnadňují každodenní provoz na čerpacích stanicích.

V mnoha osobních diskuzích mohli zástupci společnosti Eurodata poukázat na konkrétní výhody, které lze použitím nových funkcí získat. Návštěvníky veletrhu zaujala také přednáška Zeljka Katavice, který hovořil o turboefektu moderního task managementu v digitalizaci čerpacích stanic. Z pohledu společnosti Eurodata je digitalizace tématem č. 1 naší doby. Ing Markus Huemer, jednatel společnosti Eurodata Rakousko, k tomu dodává: "Zejména v době, kdy se naši klienti mění od dodavatelů fosilních paliv k energetickým společnostem s nižší spotřebou CO2, jsou řešení business inteligence od společnosti Eurodata velmi žádaná."

Task Management                                                                                                                                   

Neboli česky řízení úkolů je manažerská aktivita, jejímž předmětem je správné zadávání, koordinace a kontrola úkolů. Formou zadávání úkolů manažeři řídí práci a činnosti pracovníků, která většinou nevyplývá z rutinních povinností, ale má nějaké konkrétní cíle a termíny. Řízení úkolů je tedy jedním ze základních kamenů řízení práce.

Uniti_Tatsuno

Tatsuno Europe

Japonská společnost Tatsuno měla svoje tradiční místo v hale číslo 5 a prezentovala zde především produkty české pobočky Tatsuno Europe z Blanska. Ta je nástupcem původní společnosti Benč vyrábějící výdejní stojany od roku 1993. Tatsuno nedávno postavilo v Blansku nový výrobní závod, současně s tím je zde i centrála a obchodní oddělení pro evropský, africký a americký trh.

Do Stuttgartu Tatsuno přivezlo nové výdejní stojany řady Shark (Junior, Economy, Island), které doplňují osvědčenou řadu Ocean. Tatsuno samozřejmě vyrábí své stojany na všechny možné alternativy, tzn. pro AdBlue, CNG nebo LPG a nechybí ani ucelená nabídka stojanů na kapalinu do ostřikovačů (Ocean Smart a Ocean Tower WSE). Tatsuno dokáže vyrobit výdejní stojany samostatné, ale i kombinované podle požadavků zákazníka. Je možné sestavit stojan v libovolných kombinacích standardních paliv, jako je benzin, nafta s výdejními moduly pro LPG, CNG nebo AdBlue. Pro AdBlue nabízí Tatsuno i výdejní nádobu pro veřejné i neveřejné výdejní stanice o objemu 3000 a 6000 litrů.

Všechny výdejní stojany na plynná a tekutá paliva včetně novinky na LNG ve stuttgartské expozici pocházely z Blanska, jediným japonským produktem ze závodu v Yokohamě byl vodíkový plnící stojan Luminous H2, který dokáže plnit pod tlakem 350 barů se 1,5x zvýšeným průtokem plynu. U vozidel vybavených dvěma plnicími otvory se tak zvyšuje plnění až třikrát oproti standardním stojanům.

Úplnou výstavní novinkou byly kompresor a vysavač se značkou Tatsuno, což jsou produkty nového segmentu, kde by chtěli být konkurencí zavedeným značkám, jež se orientují na mycí technologie. "Vystavujeme zde úplně první vyrobené kusy. Uvidíme, jaký o ně bude zájem," vysvětluje Petr Krejčíř, obchodní ředitel Tatsuno Europe.

Uniti_Dover

Dover Fueling Solutions

Tradičně velkou výstavní plochu měla společnost Dover Fueling Solutions (DFS), která nabízí veškeré technologie, služby a řešení v maloobchodu s pohonnými hmotami. Z hlediska výdejních technologií jsou jejími hlavními značkami Wayne a Tokheim. Oba dříve velcí konkurenti se už podruhé představili ve Stuttgartu ve společné expozici a představili některé novinky v rámci modelových řad Helix a Quantium. 

S nově uspořádanými komponenty

Expozicí nás provázel ředitel společnosti GIA Česká republika Martin Rybář společně s manažerem DFS Erikem Stoitsem, který nám hned na úvod prozradil, že u všech výdejních stojanů obou značek proběhla celkem zásadní inovace. "Změnili jsme uspořádání jednotlivých komponentů, abychom celkově snížili těžiště. Tím se výrazně podařilo omezit vibrace. Nově také používáme zubové místo lamelového čerpadla, které je v podstatě bezporuchové, a změnilo se i zavěšení hadice, kterou nyní natáhnete až na čtyři metry," říká Erik Stoits a dodává, že stojany mají i nový velmi přesný pístový měřič omezující případné manipulace s ním, nové počítadlo a možnost připojení na dálkovou správu. Všechny stojany je navíc možné dodávat s velkých multifunkčním displejem nebo platebním terminálem.

Některé stojany lze konfigurovat pro dávkování až pěti druhů paliva na každé straně včetně tankování kamionů. Varianta Wayne Helix 6000 II Dávkovač aditiv zase umožňuje prodejcům, kteří nemají dostatek nádrží, rozšířit nabídku prodávaných produktů o aditivované prémiové pohonné hmoty. "U nás už to testují v Čepru u dvou čerpacích stanic EuroOil," dodává Martin Rybář. Kromě konvenčních výdejních stojanů na klasické PHM vystavoval Dover také výdejní stojany Wayne Helix 6000 II a Wayne Century 3 na AdBlue, CNG nebo LPG. Tokheim pak ukázal na podobném technologickém základu jako Wayne vylepšené modely Quantium ML a Quantium FS, které se vyznačují dlouhou životností a nízkými provozními náklady. I tyto stojany jsou pochopitelně k dispozici jak pro konvenční, tak pro plynná paliva stejně jako pro kapalinu AdBlue a kapalinu do ostřikovačů.

Novinky pro alternativní energie

Podle Erika Stoitse dává další vývoj výdejních stojanů pro klasická paliva smysl, protože tady s námi budou ještě dlouho. "Elektromobilita má své místo, ale jen v určitých segmentech trhu. Poslední vývoj na automobilovém trhu nám dává za pravdu." Nicméně, také společnost Dover klade velký důraz na udržitelnost a investice proto míří i do široké řady produktů a řešení, která podporují alternativní paliva včetně zkapalněného zemního plynu (LNG), vodíku (H2), zkapalněného ropného plynu (LPG) nebo stlačeného zemního plynu (CNG) a elektřiny. Společně s tím mají i konvenční výdejní stojany nižší dopad na životní prostředí.

Příkladem toho, že Dover klade velký důraz na udržitelnost, byl nový plnící stojan na vodík s možností dvojitého plnění v libovolné kombinaci tlaků H35 a H70 pro plnění osobních i nákladních automobilů s integrovaným výměníkem tepla. Další novinkou byl plnící stojan na LNG od společnosti Liqal, který umožňuje automatické řízení odvzdušňování, chlazení a plnění pro autonomní provoz. Stojan Liqal LNG obsahuje i patentovanou dokovací šachtu pro vyhřívané trysky, což zajišťuje dlouhou životnost hadice a omezuje riziko netěsností. Vedle plnícího stojanu firma Liqal vystavovala celý systém pro bezpečné a bezproblémové skladování LNG bez potřeby aktivního řízení skladovacího tlaku a eliminace spotřeby kapalného dusíku.

Jak platit za elektřinu

Dodejme ještě, že návštěvníci expozice si mohli prohlédnout i inovativní pokladní systém pro čerpací stanice Prizma, který zefektivňuje provoz a bezproblémové transakce nejrůznějších druhů, dokáže kalkulovat všechna alternativní paliva a umožňuje vzdálený přístup s plnou funkcionalitou. S pokladním systémem Prizma pak komunikuje otevřená cloudová platforma DX Power, která umožňuje v rámci jednoho platebního terminálu integraci až 15 nabíjecích bodů, aby provozovateli poskytla lepší kontrolu nad jeho službami a zákazníkům flexibilní možnosti plateb. DX Power využívá ekosystém Prizma a umožňuje, aby nabíječky pro elektromobily byly zahrnuty do všech transakcí. Zákazník s elektromobilem tak může za dobitou energii platit jak hotovostí, tak bankovními nebo tankovacími kartami.

Uniti_Gilbarco

Gilbarco Veeder-Root

Na UNITI samozřejmě nemohla chybět ani nadnárodní společnost Gilbarco Veeder-Root. Vedle výdejních stojanů pro tekutá a plynná paliva se zde představila i infrastruktura pro elektromobilitu, vodík nebo HVO a software pro správu čerpacích stanic. Novinkou byla prezentace firmy Invenco, která je loňskou akvizicí společnosti Vontier Corporation, pod níž Gilbarco Veeder-Root patří. Jednotlivé exponáty nám představil a okomentoval Zdeněk Šaur ze společnosti Your System divize Octo-Technology, která je výhradním dovozcem produktů Gilbarco Veeder-Root na český trh.

Nová platební řešení

Jedním z trendů letošního UNITI v případě výdejních technologií byla integrace platebních terminálů přímo do výdejních, plnících nebo nabíjecích stojanů. Bylo to zřejmé na první pohled i v expozici společnosti Gilbarco Veeder Root. "Trend bezobslužnosti je zcela jasný, trh se mění rychle a dramaticky, není firma, která by si tohle neuvědomovala." Komentoval expozici Zdeněk Šaur.

Širokou škálu řešení plateb u čerpacích stanic podporující jakýkoli typ moderního samoobslužného provozu na čerpací stanici s různými způsoby platebních řešení, nyní rozšiřují produkty společnosti Invenco, která od letošního roku funguje jako součást společnosti Gilbarco Veeder-Root v rámci platformy Mobility Technologies, aby pomohla rozšířit softwarová řešení jednotlivých pracovních postupů.

Na stánku taky byly k vidění nejrůznější alternativy tankautomatů Flex Pay integrované do výdejních stojanů nebo samostatně stojící pro veřejný i vnitropodnikový výdej. S nimi pak firma Invenco by GVR nabízí speciální software, který umožňuje správu zařízení a komplexní zapojení do jedné nebo více čerpacích stanic.

Konkrétně jde o software Insite360, což je cloudová platforma IoT, která s použitím analytických nástrojů maximalizuje data shromážděná řídící jednotkou Forecourt Controller DOMS PSS 5000. Toto zařízení novinkou není, bylo již nainstalováno na více než 100 000 místech ve 120 zemích světa. DOMS by měl poskytovat ropným provozovatelům čerpacích stanic bezproblémový přístup k zařízení nejrůznějších značek a jejich plnou konektivitu v rámci sítě.

"V České republice zatím používáme starší verze. Český trh je v tomto ohledu náročný, co se týká platebních řešení, musíte mít podporu bank a získat ji je poměrně složité. Nástup firmy Invenco na český trh bude trvat delší dobu," říká Zdeněk Šaur a dodává, že firma Octo Technology jako divize IT společnosti Your Systém využívá hardware dodavatele a do něj implementuje svůj vlastní software.

Elektromobilita

I když zásadním produktem společnosti Gilbarco jsou stále výdejní stojany pro pohonné hmoty, což demonstroval především modulární stojan SK-700 II v nejrůznějších podobách včetně variant na alternativní paliva jako je HVO nebo vodík, stranou nezůstává ani elektromobilita. Poptávka po elektromobilní infrastruktuře zatím roste a Gilbarco proto ve Stuttgartu prezentovalo svůj nový ekosystém pro elektromobilitu s názvem Konect.

Jedná se o systém nabíjecí infrastruktury pro elektromobily na klíč, který zároveň umožňuje bezproblémovou integraci se stávajícími nabídkami tankování, plateb a služeb. Systém Konect by měl jednoduchou obsluhou usnadnit život řidičům a provozovatelům nabíjecích stanic umožnit, aby se mohli více soustředit na jiné činnosti. "Tohle řešení je komplexní z hlediska managementu a software pro správu dobíjecích stanic, obsahuje i platební řešení z hlediska efektivity, servisu a flotilových parků," říká Zdeněk Šaur.

Středobodem "elektromobilní" expozice Gilbarco byla nabíjecí stanice Konect s výkonem 600 kW, která se může pochlubit nejrychlejšími a nejúčinnějšími možnostmi nabíjení na současném trhu. Poskytuje výkon až 400 kW na konektor. To umožňuje současné nabíjení až čtyř vozidel, které během 5 minut dobijí energii na dalších 160 km. Distribuovaný systém rychlého nabíjení zjednodušuje údržbu díky modulárnímu designu a zaujme uživatele odolnou 32palcovou LCD obrazovkou podporující interakci i reklamu. Vhodná je pro vnitřní i venkovní použití a pro evropský trh je k dispozici se zástrčkou CCS2.

Uniti_Christ

Christ Wash Systems

Společnost Christ opět zaplnila svými produkty v hale 1 plochu 450 m2, a zároveň byla poprvé i jedním z partnerů veletrhu. Novinky i osvědčené produkty oslovily zákazníky jednotným designem, který je pro značku Christ charakteristický a nedílně patří k produktům pro mytí a péči o automobil stejně jako kvalitní materiály a špičkové technologie.

S jedním unikátním exponátem společnosti z německého Memmingenu se návštěvníci mohli "potkat" už při vstupu, kde stála historická portálová myčka Christ Auto-Jet31 z roku 1966. V rámci samotné expozice pak návštěvníci našli ucelenou řadu produktů s jednotným designovým jazykem, za který Christ obdržel v roce 2001 prestižní cenu RedDot (mycí portál Vega). Jednotný designový jazyk nemají však pouze mycí portály nebo tunely, ale rovněž příslušenství, jaké představují vysavače, pračky koberců, parfémovače nebo ovládací panely.

Tunel šetří čas i peníze

Prakticky celou expozicí Christu procházel dvacetimetrový mycí tunel Evo Star, který u zákazníků nachází stále větší oblibu hlavně kvůli bezkonkurenční rychlosti mytí. Pokud myčka stojí na frekventovaném místě, je tunel zárukou rychlé návratnosti o něco vyšší investice. Výhodou je i jeho modulární koncepce, což umožňuje, aby si zákazník sestavil celé zařízení podle svých potřeb, respektive podle potřeb svých zákazníků. Pokud má například problém s obsluhou linky, může využít vysokotlaké systémy pro předmytí vozidel, zajímavostí mycího tunelu je také dvoustopý pás (pro levá i práva kola), který v některých případech eliminuje zkratová jednání nezkušených zákazníků.

Mycí portály pro každého

Z hlediska klasických portálových linek je třeba vypíchnout modely Cadis Blade a Alpha Blade Slim Wash Vega. V prvním případě se jedná o zařízení, které je vhodné jak pro čerpací stanice, tak mycí centra, pokud hledáte spolehlivé, trvanlivé a cenově dostupné řešení. Oproti konkurenci je už v základu širší (min. 2,55 m), což přesně kopíruje trendy vývoje nových automobilů, protože i kartáče na kola mají větší průměr 55 cm, takže zvládají i extrémně velké a designově komplikované ráfky dnešních SUV.

Druhý případ je z opačného konce nabídky společnosti Christ. Vysoký výkon této linky splňuje nejnáročnější požadavky profesionálů, které využijí třeba prodejci automobilů, ale také čerpací stanice a mycí centra. Modulární princip přitom umožňuje přesně přizpůsobit její výkon i schopnosti přesně definovaným potřebám. Ve výbavě této linky najdete mimo jiné kartáče naklápějící se v úhlu až 25° MaxiFlex+, oscilační trysky pro předmytí vozidel, efektové osvětlení portálu i vodicích lišt nebo jemné textilní kartáče pro sušení a leštění. Díky použití nejkvalitnějších materiálů je vzhled i funkčnost zachována i v těch nejnáročnějších podmínkách, jaké dokáže atmosféra mycích center zejména v zimě připravit. Atraktivní design a velmi komunikativní prostředí této myčky také sdělují zákazníkovi, že musí očekávat i kvalitní výsledek mytí. To umožňuje provozovatelům požadovat vyšší ceny za služby, aniž by to vylučovalo předpoklad, že se zákazník už nevrátí. Alpha je prostě efektivní i efektní myčkou, která dokáže svého majitele dobře reprezentovat.

Pro lepší ovládací komfort

Vedle kvality mytí dnes zákazníci kladou důraz i na ovládací komfort. V expozici Christu jsme našli zařízení Touch Start, které firma dodává společně s terminálem Christ Shop. To umožňuje nastavit provozovatelům uživatelsky přívětivé rozhraní, které si dokáží přesně přizpůsobit svým potřebám a propojit systém s nejrůznějšími platebními bránami. A díky připojení Christ Cloud lze služby mycího centra prodávat odkudkoliv. Další inteligentní technologie pak provozovatele samy upozorní třeba na nedostatek mycí chemie nebo případnou závadu.

Udržitelnost

Jako výrobce mycích zařízení má firma Christ i zodpovědnost za udržitelné chování k vodním zdrojům. Dokazuje to nejen ucelená řada mycí ekologické chemie XPress, ale také systémy recyklace vody Fontis a Bioclear. V první případě se jedná o filtrační zařízení, které dokáže vrátit do mycího procesu až 90 procent použité vody, ve druhém případě se jedná s bioreaktor, který účinně odbourává znečišťující látky (včetně minerálních olejů) a díky nepřetržité recirkulaci a provzdušňování zabraňuje nepříjemnému zápachu.

Uniti_Washtec

WashTec

Domácí WashTec má na UNITI vždy velkolepou expozici a ani letos tomu nebylo jinak. V hale 1 německá společnost vystavovala hned několik novinek v oblasti strojního mytí automobilů, celou expozicí se pak neslo heslo "Sustainable. Digital. Successful. Join the future of car wash with WashTec!" neboli "Udržitelně, digitálně a úspěšně. Připojte se k budoucnosti mytí s WashTecem."

Právě udržitelnost a digitalizace představují klíčové faktory pro úspěšné podnikání v oblasti mycích technologií a zajištění ziskovosti. Společnost WashTec patří v tomto ohledu mezi lídry nejen evropského trhu. I na letošním stánku WashTec představil průlomová řešení, s nimiž mohou provozovatelé mycích center optimálně využít potenciál digitálních technologií pro lukrativní podnikání. Návštěvníci se tak mohli přímo na stánku dozvědět o nejnovějších inovacích a nechat si poradit, jak lze úspěšně aplikovat digitalizaci ve svém mycím centru.

"Digitalizace a propojení našich mycích linek umožňuje, aby si provozovatel i koncový uživatel dokázali nastavit určité funkcionality, které by jim ulehčily práci a zlepšily kvalitu služby jak z hlediska ovládacího komfortu, tak výsledného mytí," vysvětlil nám na stánku ve Stuttgartu Lubomír Molnár z českého zastoupení firmy WashTec.

Ze zajímavých exponátů nelze nezmínit unikátní portálovou myčku SmartCare, která dokáže naplno využívat výhod digitalizace a vzdáleného přístupu jak od provozovatele, tak servisní firmy. Portál SmartCare má k dispozici také umělou inteligenci k nastavení optimální kvality mytí, která zvládne sama podle požadavků provozovatele provést určitě změny v parametrech mycí linky. "Třeba v době zvýšeného výskytu pylu v ovzduší se nastaví delší a důkladnější mytí, více chemie, a naopak třeba kratší sušení," vysvětluje Lubomír Molnár.

Další zajímavou novinkou bylo modulární ruční mytí JetWash Modular, kterému stačí minimální prostor pro umístění mycí technologie v rámci samoobslužných mycích boxů. K vidění byl také nový CarWash Assistant, který s řízenými mycími programy v samoobslužných boxech zajišťuje snadnou uživatelskou navigaci při mycím procesu, což samozřejmě vede k větší spokojenosti zákazníků.

Velkou kapitolou z hlediska udržitelnosti jsou ČOV a především mycí chemie, která má u společnosti WashTec značku Auwa. Filozofie Green Car Care již dlouho prokazuje, že ochrana životního prostředí a perfektní mycí výkon nejsou v podání produktů společnosti WashTec protiklady. Na stánku se návštěvníci mohli seznámit s inovativním sortimentem, s nímž lze nyní díky vyspělým technologiím mýt vozidla výhradně ekologickými čisticími prostředky na bázi obnovitelných surovin, aniž by bylo nutné slevit z čisticího výkonu. Vlajkovou lodí současné nabídky produktů Auwa je první plně udržitelná prémiová řada TecsLine.

Ve spojení s moderními mycími systémy a systémy rekuperace vody mohou provozovatelé ušetřit až 90 procent čerstvé vody na mycí cyklus a výrazně snížit emise CO2, aby uspokojili rostoucí požadavky zákazníků na udržitelnost. Ostatně, provozovatelé, kteří splní potřebná kritéria, mohli také přímo na veletržním stánku získat certifikát "Sustainable Car Wash 2024". Ti ostatní si zde mohli nechat poradit, jak si nechat certifikovat své mycí centrum a splnit tak všechna požadovaná kritéria.

Nenápadnou ale o to funkčnější novinkou byl také zbrusu nový plnohodnotný vysavač, který chce WashTec nabízet jak provozovatelům mycích center tak čerpacích stanic.





Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín č. 3

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/03 Téma číslaUNITI
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek