10. 11. 2024
Čepro letos čelí útokům ze strany médií a některých odborníků,
kteří negativně hodnotí nákup sítě čerpacích stanic Robin Oil.
Generální ředitel Jan Duspěva však tuto akvizici hájí a
v našem rozhovoru mimo jiné popisuje, jak se podařilo stanice
Robin Oil integrovat do sítě Eurooil, jaké jsou
s maloobchodním prodejem pohonných hmot v Čepru
dlouhodobé plány a co to přinese zákazníkům.
Čepro letos úspěšně integrovalo síť čerpacích stanic
Robin Oil do sítě Eurooil. Jak probíhal celý proces akvizice a co
vás k tomu vedlo?
Nákup sítě Robin Oil byl pro nás strategickým krokem k rozšíření
naších obchodních aktivit. Maloobchodní prodej v oblasti
pohonných hmot je pro nás klíčová obchodní aktivita, jejíž
směřování a vývoj je naší aktivitou plnohodnotně ovlivnitelná, a
která se v posledních letech velmi dobře rozvíjí. Na rozdíl od
jiných našich činností, jako jsou například logistické služby nebo
služby pro stát, které závisí na externích faktorech, máme v
maloobchodě možnost aktivně ovlivňovat směr vývoje. Robin Oil jsme
dlouhodobě znali jako našeho zákazníka, a když se naskytla
příležitost k jeho akvizici, začali jsme jednat. Jsme rádi, že si
bývalý majitel nakonec i přes zájem dalších konkurentů na trhu
vybral nás. Po více než roce vyjednávání jsme v únoru letošního
roku celý obchod uzavřeli.
Jaké klíčové kroky následovaly po uzavření
akvizice
Rozhodli jsme se pro rychlou a věřím, že i efektivní integraci.
Věděli jsme, že nás čeká složitý právní, ekonomický i technický
proces, ale přes řadu rizik, jsme se rozhodli jsme se pro rychlou
fúzi obou společností, abychom mohli dosáhnout maximálního
synergetického efektu. Kladli jsme důraz na rychlost integrace,
v prvních měsících po podpisu jsme kompletně převedli řízení
logistiky a závozů pohonných hmot na čerpací stanice Robin Oil do
centrálního systému Čepro. Vlastní autocisternová doprava byla plně
začleněna do jednoho systému v následujících měsících.
V červenci jsme spustili pilotní projekt nasazení řídicího
systému Čepra na pěti čerpacích stanicích Robin Oil, a během srpna
jsme úspěšně implementovali tento systém na všech ostatních 70
stanicích. To je skutečně rekordní rychlost, která pokud vím, nemá
v takovém rozsahu na trhu konkurenci - denně jsme nasazovali
systém na 3 až 4 stanice, což je mimořádný výkon našich týmů.
Opravdu pozoruhodný výsledek. Co pro zákazníky znamenají
tyto změny?
Pro naše zákazníky to přináší především sjednocení a zlepšení
nabídky. Na stanicích Robin Oil nyní nabízíme řadu prémiových paliv
Optimal. Veškerá nafta je v celé síti bez biosložky, což je
pro mnoho zákazníků atraktivní. Kromě toho jsme sjednotili nabídku
fleetových karet, takže všechny výhody karet Eurooil a Srdcovka
nyní platí i na stanicích Robin Oil. To je velká výhoda především
pro naše firemní zákazníky, kteří díky rozšíření počtu akceptačních
míst mohou efektivněji využívat naše služby. Očekáváme, že tento
fakt přiláká nové zákazníky, zejména ty, které jsme dosud nemohli
uspokojit z hlediska geografického pokrytí.
Fúze dvou firem s odlišnou firemní kulturou určitě
představovala výzvu. Jak se vám podařilo vyřešit personální
otázky?
To je pravda, spojení státem vlastněné akciové společnosti Čepro
a soukromé firmy Robin Oil bylo v personální rovině skutečně
zajímavou výzvou. Přesto se nám podařilo udržet více než 90 %
vlastních zaměstnanců Robin Oil, kteří se stali našimi
plnohodnotnými kolegy. Velmi nás také těší, že jsme udrželi valnou
většinu nájemců čerpacích stanic. Díky dobré komunikaci a
vzájemnému porozumění se obě strany dokázaly propojit a naladit na
stejnou vlnu. Samozřejmě to bylo o ochotě ke kompromisu a respektu
k odlišným firemním kulturám, ale jsem přesvědčen, že toto spojení
přináší pozitivní efekty pro všechny zúčastněné. Chtěl bych na
tomto místě všem kolegům i partnerům velice poděkovat. Pozitivní
efekt celého projektu, je především díky jejich nasazení a
práci.
Můžete nám přiblížit další plány ve vašem
maloobchodu?
Momentálně zvažujeme rebranding obou sítí. Chceme najít
jednotnou značku, která bude reprezentovat dvě velmi odlišné části
- na jedné straně máme menší regionální čerpací stanice, které se
zaměřují na efektivní prodej pohonných hmot, a na straně druhé
větší stanice s výraznějším gastronomickým a doplňkovým
sortimentem. Chceme vytvořit silnou značku, která bude přitažlivá
pro široké spektrum zákazníků. V plánu máme také modernizaci
obchodů na všech stanicích a rozšiřování nabídky - například u
Robin Oil plánujeme rozšířit prodej AdBlue a alternativních
energií, zatímco na Eurooil stanicích chceme více rozvinout
doplňkový sortiment a gastro program.
Jak vidíte budoucí vývoj na českém trhu s
pohonnými hmotami?
Myslím, že český trh je již do značné míry konsolidovaný a v
nejbližší době neočekávám velké změny v počtu hráčů. Myslím, že
další trendy se budou odvíjet v rozvoji prodeje alternativních
energií a souvisejících inovacích. Jsem rád, že i přes tuto
konsolidaci trhu se nám podařilo obhájit třetí pozici v rámci
největších sítí čerpacích stanic v České republice. Poslední roky
zaznamenáváme posilování tržní pozice na trhu pohonných hmot.
Očekáváme, že i celkové hospodářské výsledky za tento rok budou
velmi pozitivní a opět budeme sahat velmi vysoko.
Zdroj: Petrol magazín č. 5