31. 12. 2024
Možnosti využití biopaliv v dopravě
Revize směrnice RED III dává členským státům EU možnost volby
mezi závazným cílem snížit emise skleníkových plynů v dopravě do
roku 2030 o 14,5 %, nebo dosažením nejméně 29% podílu energie
z obnovitelných zdrojů v rámci konečné spotřeby energie v
dopravě do roku 2030. Výběr je na členském státu.
V Česku byl výběr způsobu naplnění evropské směrnice RED III
předmětem živé diskuze. Nakonec se Česko rozhodlo podle šéfa České
asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Jana Duspěvy
jít cestou úspor emisí o 11 %. V domnění, že biosložky zdražují
palivo byla v roce 2022 zrušena povinnost přimíchávání a
distributoři paliv tak mohli od povinných podílů biosložek
odstoupit. Na druhou stranu však stále zůstala v platnosti
povinnost dosažení úspory emisí. Té je možné dosáhnout několika
způsoby a záleží na distributorovi paliv, který si zvolí. Praxe
ukazuje, že jsou využívány kombinace dostupných způsobů, které jsou
vybírány s ohledem na přínos k úspoře emisí a náklady s tím
spojenými.
Co jsou pokročilá biopaliva?
V současné době probíhá diskuze o zpřísnění povinnosti pokrýt
spotřebu pohonných hmot podílem pokročilých paliv, která již je
zakotvena v zákoně o ochraně ovzduší. Podle letošní zprávy Clean
Energy Technology Observatory (CETO) o pokroku v oblasti biopaliv
se ukazuje, že se většina z nich se stále vyrábí z konvenčních
zemědělských vstupů. A to přesto, že Evropská unie nastavuje světu
laťku ve výrobě biopaliv druhé generace.
Co jsou to ale vlastně pokročilá biopaliva? Jiří Hájek,
generální ředitel a předseda představenstva Orlen UniCRE,
vysvětluje, že nově už se nemluví o generacích biopaliv, tj. o
biopalivech první, druhé a třetí generace, ale o biopalivech
pokročilých, a dále o biopalivech živočišného či rostlinného původu
(dříve biopaliva první generace). Ta mohou být podle Hájka klíčová
právě pro splnění cílů směrnice RED III, protože značně snižují
emise CO2 v dopravě.
Pokročilá biopaliva se dají definovat tak, že jde o biopaliva
zahrnutá v příloze IX směrnic RED II a RED III, jež mají minimální
dopady na půdu a biodiverzitu (původně biopaliva druhé generace).
Zatím je však jejich podíl na celém sektoru biopaliv, jehož obrat
dosáhl vrcholu v roce 2022 přes 12 miliard eur, jen zlomkový.
Například podíl tzv. druhé generace na celkové výrobě bionafty, jež
se pohybuje stabilně kolem 16 miliard litrů ročně, dosáhl
v loňském roce necelých 22 % - především díky využití
použitého kuchyňského oleje. Většina biopaliv v EU tak stále
pochází z konvenčních surovin.
Biopaliva první generace
Mezi tzv. první generaci biopaliv patří bionafta, která vzniká
esterifikací rostlinných nebo řasových olejů, bioplyny vyráběné
anaerobním rozkladem organické hmoty a bioetanol pocházející z
fermentace cukrů. Surovinou pro výrobu biopaliv první generace je
zemská biomasa, která má konkurenční využití v potravinářství,
např. řepka olejná, cukrová třtina, cukrovka, kukuřice aj.
Esterifikací jejich olejů lze získat bionaftu.
Nízká výnosnost energetických plodin (jako je řepka) znamená, že
k jejich pěstování je třeba velkých zemědělských ploch, které však
tlačí na zvyšování ceny půdy a tím i potravin, a zároveň vytvářejí
monokultury v krajině a podkopávají biodiverzitu. Při jejich
výrobě a zpracování navíc dochází k emisi skleníkových plynů.
V tzv. well-to-wheel analýze, která popisuje celý životní
cyklus od vypěstování po spálení, vychází biopaliva první generace
v energetické bilanci hůř než paliva fosilní. Rozdíl je pouze v
tom, že při spotřebě biopaliv první generace sice dochází k úniku
skleníkových plynů, ty ale byly v biomase předtím zachyceny, a tak
se proces může opakovat bez rizika kumulativního znečištění
spojeného s fosilními palivy. Z důvodu obecně nízké účinnosti
přeměny energie, konkurence s jinými způsoby využití půdy a zátěže
zemědělské půdy a krajinného rázu monokulturními plodinami tak
nepředstavují biopaliva první generace vhodnou alternativu
fosilních paliv.
Biopaliva druhé generace
Zdrojem biopaliv druhé generace je tzv. nepotravinářská biomasa,
do níž spadají některé energetické rostliny (křídlatka, čirok,
šťovík apod) a biologický odpad (typicky ze zemědělství a
lesnictví, domácností a potravinářského průmyslu). Jejich účinnost
přeměny bývá výrazně vyšší než u biopaliv první generace. Bohužel
se přitom zvyšuje i technologická náročnost výroby. Dvěma hlavními
metodami energetického využití jsou aerobní fermentace a anaerobní
digesce. Český petrochemický průmysl (např. společnost Orlen
UniCRE) projevil zájem o vývoj dalších druhů biopaliv, které by
mohly najít využití zejména v dálkové nákladní dopravě. Zde mám na
mysli především zkapalnění dřevní štěpky a jiného bioodpadu. S
podporou rozvoje biopaliv druhé generace obecně, zejména biometanu
(vyrobeného čištěním bioplynu), počítá i národní
klimaticko-energetický plán.
Na potenciál energetických rostlin je třeba nahlížet s velkou
rezervou, podobně jako u biopaliv první generace kvůli jejich
nárokům na využití půdy. Biopaliva druhé generace mají naopak
slibný výhled všude tam, kde je dostupný stabilní přísun biologicky
rozložitelného a energeticky využitelného odpadu - ať už lesního
(štěpka při zpracování dřeva), zemědělského nebo třeba z
domácností. Lze očekávat, že zatímco lesního odpadu bude v
následujících letech s dozníváním kůrovcové kalamity ubývat, ve
spotřebě bioodpadu dojde při vhodně nastaveném systému sběru a
poplatků k růstu s tím, jak dojde k jeho separaci od směsného
odpadu a využití.
Biopaliva třetí generace
V poslední době se hovoří o třetí generaci biopaliv, získávaných
z vodní biomasy. Bionaftu a bioetanol můžeme v budoucnu vyrábět z
řas (Algae), jejichž výhodou je rychlý růst, vysoký výnos a vysoký
obsah lipidů a uhlovodíků. Lze z nich vyrábět třeba letecké palivo,
metanol nebo vodík.
Nové rozdělení biopaliv dle způsobu výroby
Jak už bylo řešeno, vedle biopaliv rostlinného a živočišného
původu existují dnes i biopaliva z nepotravinářských surovin, z
použitých kuchyňských olejů či z dřevní štěpky. Podle Jiřího Hájka
se dnes biopaliva dělí na několik typů dle způsobu výroby.
Nejznámější jsou ta na bázi esterifikace triglyceridů, které
vznikají reakcí glycerolu či jiného alkoholu s vyšší mastnou
kyselinou. Jde o tzv. FAME neboli metyl ester mastných kyselin.
Nejznámější je metylester řepkového oleje (MEŘO), vyráběný reakcí
řepkového oleje s metanolem, používaný jako přísada do motorové
nafty. Kromě řepkového oleje lze použít i použitý kuchyňský olej,
čímž dostaneme UCOME neboli metyl ester použitého kuchyňského oleje
či živočišné tuky. V tomto případě vzniká TME (metyl ester
živočišných tuků) nebo MEFA (metyl ester z roztoku mastných
kyselin).
Dalším typem jsou biopaliva na bázi hydrodeoxygenace
triglyceridů - HVO, která se vyrábějí za použití vodíku. Jedná se o
palivo vyrobené z hydrogenovaných olejů rostlinného původu a
odpadních olejů a tuků. Surovinami jsou buď živočišné tuky,
destilát mastných kyselin z výroby palmového oleje, použitý
kuchyňský olej nebo řepkový olej.
Dále existují biopaliva na bázi kvašení cukernatých surovin, což
je známý bioetanol, používaný jako přísada do automobilových
benzinů. Vyrábí se z řepy, škrobu, škrobových kalů, melasy,
bioodpadů či cukrové třtiny. Pokročilejší biopaliva jsou na bázi
celulózy. Dále vznikají zplyňováním biomasy, parním termickým
štěpením vlákniny následované enzymatickou hydrolýzou, nebo
hydropyrolýzou následovanou suchým reformováním odpadních plynů. V
Orlen UniCre již vyrobili biopalivo druhé generace z odpadní
biomasy, jako jsou dřevní štěpka, sláma a další materiály pomocí
Fischer-Tropschovy syntézy. Dále jsou známá biopaliva na bázi
anaerobní fermentace cukernatých surovin, vyráběné z odpadů, ale i
slámy, kejdy atd. za vzniku biometanu.
Problémem pokročilých biopaliv je především ekonomika výroba. Ta
je minimálně čtyřikrát dražší než v případě biopaliv první
generace, které se vyrábí z potravinářských surovin. Probíhá také
ostrý konkurenční boj o tuto surovinu s energetikou (spalování
biomasy), na počátku jsou překážkou také vysoké investiční náklady
a nezanedbatelnou položkou jsou i svozové náklady. Problémem je i
vysoká citlivost technologie na kontaminanty (bakterie, heterogenní
katalyzátory). Postupně se ale daří odstraňovat "porodní bolesti" u
pilotních projektů. Co nás tedy v budoucnosti na poli biopaliv
čeká, a které typy se nakonec uplatní, bude záviset především na
jejich ceně.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrol magazín