13. 3. 2025

Benzin E10 uškodil statistice kvality
Přes 2,5 tisíce odebraných vzorků a z toho 0,8 procenta
nevyhovujících. Česká obchodní inspekce vyhodnotila kontroly
kvality pohonných hmot za celý loňský rok a výsledek, jak už v
posledních letech bývá zvykem, patří k těm lepším mezi členskými
státy EU a velmi dobrým v rámci Česka.
Chybné značení
Nicméně, podíl 0,8 procenta nevyhovujících vzorků z 2552 všech
odebraných je horší oproti rekordně nízkému podílu 0,5 procenta z
let 2020 a 2023. Zhoršení kvality přičítají odborníci vlivu
plošného zavedení benzinu v kvalitě E10, tedy s deseti místo
dosavadními pěti procenty biosložky.
"Hlavním důvodem bylo přimíchávání bioetanolu k dosažení kvality
E10. Problém byl hlavně v chybném značení. Na štítku bylo ponecháno
původní E5, ale závoz byl E10," popsal loňské zhoršení podílu
zjištěných závad Václav Loula, mluvčí České asociace
petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), která zastupuje
Unipetrol, MOL, Shell, OMV, Čepro a další velké firmy z
petrolejářského oboru u nás.
Neúprosná inspekce
Inspektory prezentované nejčastější závady u benzinu
v loňském roce se týkají parametrů souvisejících právě s
vyšším podílem biosložky, což se projevuje hlavně v celkovém obsahu
kyslíku. V případě nafty k nárůstu podílu závad nedošlo. Zatímco u
benzinu nevyhovělo 13 odebraných vzorků, u nafty jen čtyři. Jenže
je otázka, zda vůbec mluvit o nekvalitě.
"Některé firmy nezměnily značení benzínu z E5 na E10. Šlo o 12
ze 13 případů "vadných" benzínů. Skutečně vadný byl vlastně jen
jeden vzorek," komentuje výsledky Ivan Indráček, který je předsedou
SČS - Unie nezávislých petrolejářů sdružující menší prodejce a
distributory paliv.
Skutečnosti, že benzín ve variantě E10 loni zkomplikoval řadě
pumpařů život a ČOI pouze "oceňovala" nevyměněné cedulky z E5 na
E10 na výdejních stojanech pokutou. Zatímco v roce 2023 bylo za
první pololetí zjištěno celkově 5 nevyhovujících vzorků z 1313
celkem odebraných, loni činila pololetní bilance 15 závadných
vzorků z 1359 odebraných. "Zhoršení jakosti bylo zaznamenáno u
odebraných a kontrolovaných vzorků motorových benzinů, a to
z nuly na 1,5 %. V 7 případech z celkových 8
nevyhovujících vzorků se jednalo o neshody v důsledku přechodu
na benzin BA 95 s maximálním obsahem ethanolu 10 % - označeno
E10, kdy výdejní stojany a pistole na čerpacích stanicích byly
nesprávně označeny E5 (max. obsah ethanolu 5 %)," uvedla ve své
zprávě ČOI v polovině loňska. A v podobném trendu pak skončil i
celý rok.
V líhu problém nebyl
V samotné biosložce u benzinu však problém nebyl a není. "Jen se
musí jinak značit. Benzín má podle platné normy dvě základní
varianty E5 a E10. A tyto dva benziny se liší v parametrech "podíl
bioethanolu" a "podíl kyslíkatých látek," reaguje Indráček.
Obecně je bioethanol v benzinu rizikový tím, že působí agresivně
na některé typy materiálu. Jedná se o pryž, některé plasty a kovy.
Ethanol totiž váže vodu a způsobuje tak korozi některých kovových
povrchu nebo změnu parametru. Například těsnění z neodolných plastů
tvrdnou a přestávají těsnit. Starší typy zážehových motorů, které
byly vyrobeny před rokem 2005 s tím mohou mít problém. Většina
automobilů ale E10 spaluje bez problémů.
Tohle ovšem inspektory ČOI nemusí zajímat. U benzinu E10 hned
začátkem loňského roku opomenula včas změnit cedulku z dřívějšího
parametru E5 například obsluha pražské čerpací stanice Robinoil.
Společnost se marně bránila, že porušení právní povinnosti bylo
spíše formální než faktické povahy, základ protiprávního jednání
spočíval výlučně v chybném označení, respektive chybném
identifikačním štítku na výdejním stojanu.
ČOI při projednání odvolání potvrdila verdikt o pokutě
argumentem, že "s ohledem na průměrné stáří vozového parku v ČR, je
dáno s pravděpodobností hraničí s jistotou, že palivo s označením E
10 tak mohl tankovat na předmětné provozovně i spotřebitel s
vozidlem vyrobeným do roku 2005, což by mělo či mohlo mít za
následek vznik škody." A tohle opomenutí znamenalo ve výsledku
pokutu 150 tisíc korun.
Robinoil v té době ještě nebyl součástí společnosti Čepro, a tak
mluvčí ČAPPO Loula, zastupující největší petrolejářské společnosti
u nás, připomíná, že z loni zjištěných pochybení nebylo žádné
zaznamenáno u členských firem ČAPPO. "Na čerpacích stanicích
členských firem ČAPPO bylo odebráno 1049 vzorků a všechny vzorky
byly bezvadné. Nebyly zde zjištěny jakékoliv chyby v kvalitě
definované evropskými i českými normami," uvedl Loula.
ČOI zjistila za loňský rok dohromady 20 údajně vadných z 2552
kontrolovaných vzorků všech druhů paliv. Z toho 13 vad se týkalo
benzínu, 4 nafty a 3 propan butanu LPG. Kdo konkrétně a za co
přesně byl loni pokutován, respektive bylo u něj zjištěno
pochybení, je však z webu ČOI zřejmě jen u části ze 20
případů.
Případy, kdy kontrola odhalila vážné případy nekvality,
způsobené například pančováním paliva (týkalo se to především
nafty) a tedy vážných daňových podvodů, dnes prakticky vymizely.
Většina vad je mnohem méně závažného charakteru a nemusí způsobit
poškození motoru.
Viníkem ani nemusí být čerpací stanice. Někdy může dojít k újmě
na kvalitě v cisterně při dopravě nebo u distributora či ve skladu,
výjimečně také u výrobce. Přitom pokutovaná je vždy konečný
prodejce.
"ČOI informuje, kde byla závada nalezena, ale nezabývá se tím,
kde a čí vinou vada vznikla. Takže samo děleni na vady u velkých
nebo malých firem není moc relevantní. I na neznačkovou pumpu může
přijet zboží ze skladu zajišťované vlastni dopravou velké firmy a
buď chybou při čerpání, přepravě anebo dokonce chybou při
skladování mohlo být zboží poškozeno," říká Indráček.
Chyba ve značení neomlouvá
Také on je přesvědčen, že ve 12 z celkem 13 loni prezentovaných
vad benzínu nešlo o prodej nekvalitního paliva, ale o špatné
značeni. A to je jednoznačně chyba na straně čerpací stanice.
Přestože se od začátku roku mluvilo o přechodu z E5 na E10 téměř ve
všech médiích a pumpařské asociace informovaly čerpadláře o
nutnosti výměny označení, řada pump nechala na stojanech a
výdejních pistolích původní značeni E5. Zapomněli nebo někde ani
netušili.
"ČOI provedla kontroly ze stojanu značených E5 a zjistila, že
benzín nevyhovuje normě pro E5. A pokutovala. Podle mne je to
sporné, protože nelze říci, že kontrolovaný benzín nevyhovoval
normě. On jí vyhovoval, ale byl špatně označen. Nešlo tedy o chybu
v kvalitě, ale chybu ve značení," uvedl Indráček.
Ale jak se ČOI vyjádřila při posuzování odvolání ve výše
zmíněném případě pumpy Robinoil, i formální pochybení ve značení
může v některých případech řidiče zmást. Natankují tak benzín z
vyšším desetiprocentním obsahem líhu v domnění, že dle tabulky
tankují do svého starého vozu méně rizikový benzín E5.
Vedle toho v případě kontrol nafty ČOI žádné zhoršení
nezaznamenala. Všechny čtyři loni zjištěné případy porušení norem
kvality se týkají nedodržení bodu vzplanutí motorové nafty,
stanoveného normou minimálně na 55°C. Čím je zjištěná hodnota
nižší, tím větší riziko pro motor. Vada vzniká nejčastěji tím, že v
cisterně, která na pumpu přivezla naftu, zůstal z předchozího
závozu malý zbytek benzínu.
Skutečně závažné odchylky ale nejsou příliš časté. V zemích EU
se takováto vada ani nepočítá do počtu nevyhovujících vzorků. U nás
ale ČOI porušení tohoto parametru normy důsledně prezentuje a
pokutuje. Pokud by se v Česku uplatňoval stejný "metr" jako v EU, v
kategorii benzinů a dieselu by se jako závadný označoval jen jeden
vzorek benzinu a žádný u nafty.
Česko se nadále drží v Evropské unii z hlediska podílu
zjištěných závad mezi státy s nejkvalitnějšími pohonnými hmotami.
Podle loňského vydání analýzy od Europen Environment Agency - na
základě dat z členských zemí za rok 2022 - činil za celou EU
průměrný podíl nevyhovujících vzorků z celkového počtu
kontrolovaných 1,16 procenta. V tom nejsou započteny případy
nedodržení parametru bodu vzplanutí. V tom samém roce česká ČOI
reportovala 0,7 procenta při započítání vad ohledně bodu vzplanutí.
Podle odhadů to znamená 0,5 procenta, pokud by se v Česku v roce
2022 případy vad v bodu vzplanutí po vzoru EU nezapočítávaly.
Hříšníci na pranýři
Z výsledků kontrol ČOI (ale i kontrolních institucí v jiných
zemích) nelze obecně vyvozovat objektivní závěry, protože ročně
čeští inspektoři odeberou a nechají zkontrolovat v akreditovaných
laboratořích jen malou část paliv z celého trhu, na kterém působí
skoro 4 tisíce veřejných čerpacích stanic.
I kdyby ČOI na každé z nich zkontrolovala jednou ročně dva druhy
- benzin a naftu, musela by odebrat na 8 tisíc vzorků. V případě
odebrání navíc ještě třeba vzorků LPG by celkový počet
vyhodnocovaných vzorků byl ještě vyšší. A to je z finančních i
technologických důvodů nereálné. Na jednu veřejnou čerpací stanici
tak v případě 2,5 tisíce odebraných vzorků teoreticky vychází v
průměru kontrola jednou za tři roky a u řady pump nevidí inspektora
ČOI dlouhé roky, pokud vůbec.
Výsledky kontrol tak poskytují jen obecný přehled o kvalitě
paliv v Česku a její vývoj v letech. ČOI od roku 2011 zveřejňuje
konkrétní pumpy, kterým byla pravomocně udělena pokuta za zjištěné
závady paliv.
Samotné zveřejnění je pro mnohé pumpaře větší trest než pokuty a
zveřejňování přispělo k tomu, že podíl závad začal rapidně klesat.
Mnohá média od té doby lákají čtenáře na články o údajně
nepoctivých pumpařích a titulky "Víme, kterým pumpám se vyhnout"
dosahují vysoké čtenosti. Přestože v době zveřejnění už uplynuly
dlouhé měsíce, někdy i rok, od zjištění nedostatku. Čerpačky
většinou podávají odvolání a brání se verdiktu ČOI, takže v době
zveřejnění pravomocného rozhodnutí o pokutě už daná čerpací stanice
(nebo distributor) nedostatek odstranila a dávno prodává paliva v
souladu se všemi normami kvality.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrol magazín č. 1