Jakost pohonných hmot v roce 2024

Kontrola PHM

Benzin E10 uškodil statistice kvality

Přes 2,5 tisíce odebraných vzorků a z toho 0,8 procenta nevyhovujících. Česká obchodní inspekce vyhodnotila kontroly kvality pohonných hmot za celý loňský rok a výsledek, jak už v posledních letech bývá zvykem, patří k těm lepším mezi členskými státy EU a velmi dobrým v rámci Česka.

Chybné značení

Nicméně, podíl 0,8 procenta nevyhovujících vzorků z 2552 všech odebraných je horší oproti rekordně nízkému podílu 0,5 procenta z let 2020 a 2023. Zhoršení kvality přičítají odborníci vlivu plošného zavedení benzinu v kvalitě E10, tedy s deseti místo dosavadními pěti procenty biosložky.

"Hlavním důvodem bylo přimíchávání bioetanolu k dosažení kvality E10. Problém byl hlavně v chybném značení. Na štítku bylo ponecháno původní E5, ale závoz byl E10," popsal loňské zhoršení podílu zjištěných závad Václav Loula, mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO), která zastupuje Unipetrol, MOL, Shell, OMV, Čepro a další velké firmy z petrolejářského oboru u nás.

Neúprosná inspekce

Inspektory prezentované nejčastější závady u benzinu v loňském roce se týkají parametrů souvisejících právě s vyšším podílem biosložky, což se projevuje hlavně v celkovém obsahu kyslíku. V případě nafty k nárůstu podílu závad nedošlo. Zatímco u benzinu nevyhovělo 13 odebraných vzorků, u nafty jen čtyři. Jenže je otázka, zda vůbec mluvit o nekvalitě.

"Některé firmy nezměnily značení benzínu z E5 na E10. Šlo o 12 ze 13 případů "vadných" benzínů. Skutečně vadný byl vlastně jen jeden vzorek," komentuje výsledky Ivan Indráček, který je předsedou SČS - Unie nezávislých petrolejářů sdružující menší prodejce a distributory paliv.

Skutečnosti, že benzín ve variantě E10 loni zkomplikoval řadě pumpařů život a ČOI pouze "oceňovala" nevyměněné cedulky z E5 na E10 na výdejních stojanech pokutou. Zatímco v roce 2023 bylo za první pololetí zjištěno celkově 5 nevyhovujících vzorků z 1313 celkem odebraných, loni činila pololetní bilance 15 závadných vzorků z 1359 odebraných. "Zhoršení jakosti bylo zaznamenáno u odebraných a kontrolovaných vzorků motorových benzinů, a to z nuly na 1,5 %. V 7 případech z celkových 8 nevyhovujících vzorků se jednalo o neshody v důsledku přechodu na benzin BA 95 s maximálním obsahem ethanolu 10 % - označeno E10, kdy výdejní stojany a pistole na čerpacích stanicích byly nesprávně označeny E5 (max. obsah ethanolu 5 %)," uvedla ve své zprávě ČOI v polovině loňska. A v podobném trendu pak skončil i celý rok.

V líhu problém nebyl

V samotné biosložce u benzinu však problém nebyl a není. "Jen se musí jinak značit. Benzín má podle platné normy dvě základní varianty E5 a E10. A tyto dva benziny se liší v parametrech "podíl bioethanolu" a "podíl kyslíkatých látek," reaguje Indráček.

Obecně je bioethanol v benzinu rizikový tím, že působí agresivně na některé typy materiálu. Jedná se o pryž, některé plasty a kovy. Ethanol totiž váže vodu a způsobuje tak korozi některých kovových povrchu nebo změnu parametru. Například těsnění z neodolných plastů tvrdnou a přestávají těsnit. Starší typy zážehových motorů, které byly vyrobeny před rokem 2005 s tím mohou mít problém. Většina automobilů ale E10 spaluje bez problémů.

Tohle ovšem inspektory ČOI nemusí zajímat. U benzinu E10 hned začátkem loňského roku opomenula včas změnit cedulku z dřívějšího parametru E5 například obsluha pražské čerpací stanice Robinoil. Společnost se marně bránila, že porušení právní povinnosti bylo spíše formální než faktické povahy, základ protiprávního jednání spočíval výlučně v chybném označení, respektive chybném identifikačním štítku na výdejním stojanu.

ČOI při projednání odvolání potvrdila verdikt o pokutě argumentem, že "s ohledem na průměrné stáří vozového parku v ČR, je dáno s pravděpodobností hraničí s jistotou, že palivo s označením E 10 tak mohl tankovat na předmětné provozovně i spotřebitel s vozidlem vyrobeným do roku 2005, což by mělo či mohlo mít za následek vznik škody." A tohle opomenutí znamenalo ve výsledku pokutu 150 tisíc korun.

Robinoil v té době ještě nebyl součástí společnosti Čepro, a tak mluvčí ČAPPO Loula, zastupující největší petrolejářské společnosti u nás, připomíná, že z loni zjištěných pochybení nebylo žádné zaznamenáno u členských firem ČAPPO. "Na čerpacích stanicích členských firem ČAPPO bylo odebráno 1049 vzorků a všechny vzorky byly bezvadné. Nebyly zde zjištěny jakékoliv chyby v kvalitě definované evropskými i českými normami," uvedl Loula.

ČOI zjistila za loňský rok dohromady 20 údajně vadných z 2552 kontrolovaných vzorků všech druhů paliv. Z toho 13 vad se týkalo benzínu, 4 nafty a 3 propan butanu LPG. Kdo konkrétně a za co přesně byl loni pokutován, respektive bylo u něj zjištěno pochybení, je však z webu ČOI zřejmě jen u části ze 20 případů.  

Případy, kdy kontrola odhalila vážné případy nekvality, způsobené například pančováním paliva (týkalo se to především nafty) a tedy vážných daňových podvodů, dnes prakticky vymizely. Většina vad je mnohem méně závažného charakteru a nemusí způsobit poškození motoru.

Viníkem ani nemusí být čerpací stanice. Někdy může dojít k újmě na kvalitě v cisterně při dopravě nebo u distributora či ve skladu, výjimečně také u výrobce. Přitom pokutovaná je vždy konečný prodejce.

"ČOI informuje, kde byla závada nalezena, ale nezabývá se tím, kde a čí vinou vada vznikla. Takže samo děleni na vady u velkých nebo malých firem není moc relevantní. I na neznačkovou pumpu může přijet zboží ze skladu zajišťované vlastni dopravou velké firmy a buď chybou při čerpání, přepravě anebo dokonce chybou při skladování mohlo být zboží poškozeno," říká Indráček.

Chyba ve značení neomlouvá

Také on je přesvědčen, že ve 12 z celkem 13 loni prezentovaných vad benzínu nešlo o prodej nekvalitního paliva, ale o špatné značeni. A to je jednoznačně chyba na straně čerpací stanice. Přestože se od začátku roku mluvilo o přechodu z E5 na E10 téměř ve všech médiích a pumpařské asociace informovaly čerpadláře o nutnosti výměny označení, řada pump nechala na stojanech a výdejních pistolích původní značeni E5. Zapomněli nebo někde ani netušili.

"ČOI provedla kontroly ze stojanu značených E5 a zjistila, že benzín nevyhovuje normě pro E5. A pokutovala. Podle mne je to sporné, protože nelze říci, že kontrolovaný benzín nevyhovoval normě. On jí vyhovoval, ale byl špatně označen. Nešlo tedy o chybu v kvalitě, ale chybu ve značení," uvedl Indráček.

Ale jak se ČOI vyjádřila při posuzování odvolání ve výše zmíněném případě pumpy Robinoil, i formální pochybení ve značení může v některých případech řidiče zmást. Natankují tak benzín z vyšším desetiprocentním obsahem líhu v domnění, že dle tabulky tankují do svého starého vozu méně rizikový benzín E5.

Vedle toho v případě kontrol nafty ČOI žádné zhoršení nezaznamenala. Všechny čtyři loni zjištěné případy porušení norem kvality se týkají nedodržení bodu vzplanutí motorové nafty, stanoveného normou minimálně na 55°C. Čím je zjištěná hodnota nižší, tím větší riziko pro motor. Vada vzniká nejčastěji tím, že v cisterně, která na pumpu přivezla naftu, zůstal z předchozího závozu malý zbytek benzínu.

Skutečně závažné odchylky ale nejsou příliš časté. V zemích EU se takováto vada ani nepočítá do počtu nevyhovujících vzorků. U nás ale ČOI porušení tohoto parametru normy důsledně prezentuje a pokutuje. Pokud by se v Česku uplatňoval stejný "metr" jako v EU, v kategorii benzinů a dieselu by se jako závadný označoval jen jeden vzorek benzinu a žádný u nafty.

Česko se nadále drží v Evropské unii z hlediska podílu zjištěných závad mezi státy s nejkvalitnějšími pohonnými hmotami. Podle loňského vydání analýzy od Europen Environment Agency - na základě dat z členských zemí za rok 2022 - činil za celou EU průměrný podíl nevyhovujících vzorků z celkového počtu kontrolovaných 1,16 procenta. V tom nejsou započteny případy nedodržení parametru bodu vzplanutí. V tom samém roce česká ČOI reportovala 0,7 procenta při započítání vad ohledně bodu vzplanutí. Podle odhadů to znamená 0,5 procenta, pokud by se v Česku v roce 2022 případy vad v bodu vzplanutí po vzoru EU nezapočítávaly.

Hříšníci na pranýři

Z výsledků kontrol ČOI (ale i kontrolních institucí v jiných zemích) nelze obecně vyvozovat objektivní závěry, protože ročně čeští inspektoři odeberou a nechají zkontrolovat v akreditovaných laboratořích jen malou část paliv z celého trhu, na kterém působí skoro 4 tisíce veřejných čerpacích stanic.

I kdyby ČOI na každé z nich zkontrolovala jednou ročně dva druhy - benzin a naftu, musela by odebrat na 8 tisíc vzorků. V případě odebrání navíc ještě třeba vzorků LPG by celkový počet vyhodnocovaných vzorků byl ještě vyšší. A to je z finančních i technologických důvodů nereálné. Na jednu veřejnou čerpací stanici tak v případě 2,5 tisíce odebraných vzorků teoreticky vychází v průměru kontrola jednou za tři roky a u řady pump nevidí inspektora ČOI dlouhé roky, pokud vůbec.

Výsledky kontrol tak poskytují jen obecný přehled o kvalitě paliv v Česku a její vývoj v letech. ČOI od roku 2011 zveřejňuje konkrétní pumpy, kterým byla pravomocně udělena pokuta za zjištěné závady paliv.

Samotné zveřejnění je pro mnohé pumpaře větší trest než pokuty a zveřejňování přispělo k tomu, že podíl závad začal rapidně klesat. Mnohá média od té doby lákají čtenáře na články o údajně nepoctivých pumpařích a titulky "Víme, kterým pumpám se vyhnout" dosahují vysoké čtenosti. Přestože v době zveřejnění už uplynuly dlouhé měsíce, někdy i rok, od zjištění nedostatku. Čerpačky většinou podávají odvolání a brání se verdiktu ČOI, takže v době zveřejnění pravomocného rozhodnutí o pokutě už daná čerpací stanice (nebo distributor) nedostatek odstranila a dávno prodává paliva v souladu se všemi normami kvality.     

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrol magazín č. 1

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/01 Téma číslaČerpací stanice jako místo pro relax
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek