Budoucnost čerpacích stanic nejsou jen pohonné hmoty

Moravec Orlen

Čerpací stanice už dávno nejsou jen místem pro natankování. Síť Orlen se pod vedením Rostislava Moravce, jejího nového ředitele, výrazně mění - inspiruje se maloobchodními a kavárenskými řetězci, klade důraz na kvalitní servis i moderní technologie a sleduje globální trendy v nabídce občerstvení. Elektromobilitu bere jako klíč k budoucnosti, zároveň ale nezapomíná na zákazníky s tradičními pohonnými hmotami. "Do našeho byznysu přinášíme nové přístupy z maloobchodu i gastronomických konceptů. Obsluha a celkový zážitek jsou pro nás dnes stejně důležité jako samotná paliva," říká v rozhovoru.

Jako nový ředitel největší české sítě čerpacích stanic Orlen máte vlastní představy o jejím fungování i rozvoji. S jakým plány jste tedy do nové funkce nastoupil?

Cíl je jasný: nadále rozvíjet silnou pozici sítě a značky Orlen na českém trhu. Máme zhruba 30 % maloobchodního trhu na objemu prodaných pohonných hmot. Dále růst bez větších či menších akvizic čerpacích stanic je obtížné. Více se proto zaměříme na efektivitu našeho podnikání a nepalivový prodej, abychom byli více ziskoví. Velký potenciál růstu vidíme zejména v segmentu gastronomie, doplňkových služeb a péči o zákazníka. Cílíme na dnešní střední a mladší generaci, pro kterou čerpací stanice už není jen místem pro tankování, ale i místem pro kvalitní občerstvení a odpočinek. Budování zákaznické zkušenosti zákazníků těchto generací je především o zážitku a emoci. Komunikujeme s nimi atraktivním způsobem přes mobilní aplikaci a sociální sítě a nabízíme jim vedle kvalitních paliv i stále širší nabídku občerstvení.

Přijde mi, že od chvíle, kdy Orlen převzal síť Benzina, probíhá u ní kontinuální rebranding. Nejdříve se sjednocovaly názvy Benzina a Benzina Plus společně s bistry Stop Cafe, pak se na totemech objevilo nejprve Benzina Orlen, potom v opačném pořadí Orlen Benzina a nyní je to tedy pouze Orlen. Znamená to, že je již hotovo?

V Česku je rebranding prakticky hotový. A soudě podle průzkumů, dopadl velmi dobře, protože se nám daří přitáhnout více zákazníků. Strategie pozvolného několikaletého přerodu značky tedy byla úspěšná. Pod mým vedením na to navážeme postupným zvyšováním kvality na všech úrovních. Orlen jako mezinárodní společnost provozující přes 3500 stanic v sedmi evropských zemích logicky usiluje o sjednocení celé sítě pod jednou značkou a jasně nastavenou a rozpoznatelnou kvalitou, logicky částečně doplněnou o národní specifika.

Zůstaly v Česku ještě nějaké čerpací stanice Benzina nebo už tato značka definitivně patří historii?

Pod označením Benzina zůstane jedna stanice, abychom neztratili právní nárok na používání této značky v Česku.

Plánujete letos nějakou masivní reklamní kampaň na podporu jména Orlen nebo si myslíte, že už se jedná o zaběhnutou značku?

Naši zákazníci značku Orlen již dobře znají a přijali ji, přesto budeme v její podpoře i nadále aktivně pokračovat. Letos chystáme několik větších kampaní zaměřených především na propagaci naší nabídky paliv a občerstvení.

Značku jako takovou budujeme i prostřednictvím partnerství s řadou kulturních, sportovních a společenských akcí. Orlen je vidět například na dresech hokejistů HC Verva Litvínov, ve spojení s dakarským závodníkem Martinem Prokopem nebo na prestižních akcích, jako je Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, mezinárodní hudební festival Colours of Ostrava, Jizerská 50 či Pražský maraton. 

Stále platí, že je Orlen jedním z lídrů energetické transformace ve středoevropském regionu? Co si pod tím máme představit v rámci sítě Orlen?

Orlen je největší energetická firma ve střední Evropě, takže logicky její transformace zasahuje do mnoha odvětví a ovlivňuje miliony lidí. Přístup skupiny nejlépe vystihuje motto "Energie zítřka začíná dnes", které se odráží ve všech klíčových projektech - včetně rozvoje vodíku, elektromobility nebo investic do bezemisních zdrojů energie.

V maloobchodní síti Orlen se tento závazek promítá především do rozšiřování infrastruktury pro elektromobilitu, zavádění alternativních paliv a celkového snižování uhlíkové stopy v dopravě. Už dnes nabízíme vedle tradičních pohonných hmot také ty nízkoemisní a aktivně pracujeme na tom, abychom byli připraveni na změny, které přináší evropská legislativa. Naším cílem je nabídnout zákazníkům co nejširší škálu pohonů a energií a zároveň udržet vysokou úroveň zákaznického servisu i obchodní výkonnosti celé sítě.

Hodně se nyní mluví o nabídce HVO. Kde se s tímto druhem pohonné hmoty budeme setkávat na čerpacích stanicích Orlen?

Aktuálně nabízíme nízkoemisní palivo HVO100 Diesel v pilotním projektu na čerpací stanici v Rokycanech, kde má zázemí jedna velká nadnárodní logistická společnost. Zájem o toto palivo je primárně tažen společnostmi, které v rámci svých strategií reagují na otázky společenské zodpovědnosti. Naším cílem je prodej tohoto syntetického paliva postupně rozšiřovat i na další čerpací stanice. Chceme to ale dělat s rozvahou a primárně na místech, kde o toto palivo bude zájem.

Odkud bude HVO prodávané v síti Orlen pocházet?

HVO100 Diesel nám dodává mateřská skupina Orlen Unipetrol, která jej nakupuje od vybraných dodavatelů v Česku i zahraničí a poté jej distribuuje z výdejního terminálu v Pardubicích. V rámci skupiny Orlen je v rafinérii v Płocku pro HVO ve výstavbě výrobní jednotka. Lze očekávat, že budou-li volné výrobní kapacity i pro Česko, budeme toto palivo získávat i odtamtud.

Před dvěma lety byla v Praze s velkou slávou otevřena první vodíková stanice. Dnes je však její využití diskutabilní, nové vodíkové modely osobních automobilů nevznikají, zatím se nechytla ani kamionová či autobusová doprava. Představuje vodík pro Orlen stále alternativní palivo budoucnosti? Co je proto třeba udělat, aby to tak bylo?

Vodíková mobilita se nevyvíjí tak rychle, jak se původně předpokládalo. Ministerstvo dopravy nedávno razantně upravilo svá očekávání a předpovědi do následujících let. I my vnímáme realitu, a proto jsme strategii v rámci výstavby dalších vodíkových stanic upravili. Bateriová elektromobilita má oproti vodíku značný náskok a v posledních letech především zcela zásadní intenzitu pozornosti a podpory od regulátorů i výrobců. I nadále sledujeme vývoj v této oblasti a budeme reagovat na poptávku trhu. Tyto důvody nás vedou k větší podpoře elektromobility.

Jaké plány máte letos v rámci budování infrastruktury pro elektromobilitu? Spojíte se v tomto směru v Česku s nějakým strategickým partnerem? Nebo budou tyto investice v režii skupiny Orlen?

Rozvoji bateriové eletromobility se věnujeme již řadu let. První dobíjecí stojany jsme ve spolupráci s externími partnery instalovali na naše čerpací stanice již před osmi lety. Aktuálně máme 294 dobíjecích bodů na 102 čerpacích stanicích, což nás řadí na špici českého trhu mezi čerpacími stanicemi. Technologický pokrok jde neustále dopředu, a proto se nyní soustředíme na rozvoj rychlodobíjecí infrastruktury, která bude plně v našem vlastnictví. Do konce roku 2030 plánujeme zprovoznit přibližně 900 vlastních vysokorychlostních dobíjecích bodů, což umožní výrazné rozšíření dostupné infrastruktury pro elektromobily. Naši síť čerpacích stanic chceme mít přístupnou pro všechny zákazníky, ať už preferují standardní pohonné hmoty, nebo alternativní energie. Jasně vnímáme, že elektromobilita je pohon budoucnosti. A proto i my klademe velký důraz na to, aby byla v naší síti co nejrozšířenější.

Na retailovém trhu se klade stále větší důraz na nepalivové služby? Jaké změny plánujete v rámci privátní značky Stop Cafe? Ptám se jak na nabídku bister a restaurací na čerpacích stanicích Orlen, tak na rozšiřování sortimentu pod privátní značkou, které se v shopech vašich čerpacích stanic prodává?

Podíl nepalivových služeb na celkovém prodejním objemu v naší síti se aktuálně pohybuje okolo 30 %. Právě v tomto segmentu vidíme výrazný potenciál pro další rozvoj. Gastro koncept Stop Cafe dnes nabízíme na 347 ze 439 čerpacích stanic a v jeho rozšiřování i inovaci budeme pokračovat. Naše současné bestsellery - hotdog a káva - jsou dostupné téměř na každé stanici, ale sortiment pravidelně obměňujeme a přizpůsobujeme aktuálním trendům i sezónním potřebám. Chceme oslovit široké spektrum zákazníků, včetně vegetariánů a veganů. Zejména na čerpacích stanicích na dálnicích a tranzitních tazích nabízíme i hotová jídla. Inspirujeme se nejen v maloobchodních sítích, ale také v bistrech a kavárenských řetězcích. Chceme, aby u nás zákazníci dostali to, co historicky nebývalo běžné a co nenajdou ani u konkurence. První letošní novinky představíme už v létě - nechte se překvapit.

Rozvíjíme také sortiment privátního značkového zboží v našich obchodech. Důraz klademe především na kvalitu, složení a přidanou hodnotu - ať už jde o funkční a sportovní nápoje obohacené o vitamíny a minerály, nebo produkty od prověřených dodavatelů, kteří splňují naše vysoké standardy udržitelnosti. Sledujeme také sezónní a regionální preference, abychom mohli zákazníkům nabídnout přesně to, co odpovídá jejich aktuálním potřebám a životnímu stylu.

Vedle prodeje pohonných hmot, mycích center a občerstvení dnes čerpací stanice slouží také jako místo pro setkávání lidí, vyzvedávání zboží z e-shopů apod. Jaké další služby dnes může čerpací stanice nabídnout a jaké máte v plánu v rámci vaší sítě?

Naše čerpací stanice dnes opravdu nabízejí téměř všechno. Od pohonných hmot přes občerstvení, dárky a drogerii až po léky. Vedle šíře nabídky je také důležitý způsob prodeje, tedy moderní a funkční design čerpací stanice doplněný o relaxační zónu s Wi-Fi apod. Jsme místem pro odpočinek na cestách, pracovní schůzky i nákup dárků na poslední chvíli. Naše inovace se promítají nejen do estetické, ale také do technologických řešení. V současné době testujeme například elektronické cenovky, které umožňují rychlejší aktualizaci cen a efektivnější komunikaci se zákazníky. Aktuální novinkou je platba za tankování přes mobilní aplikaci zobrazenou přímo v palubním displeji auta. V turisticky atraktivních lokalitách instalujeme servisní stojany pro kola a dobíjecí stojany pro elektrokola. Chceme, aby naše stanice byly pro zákazníky místem, kde se cítí příjemně a kam se rádi vracejí.

Dnes existuje velké množství platebních metod od hotovosti přes různé platební karty až po aplikace do mobilů. Výrobci výdejních stojanů dnes hodně tlačí na prodej nejrůznějších tankautomatů, pro které hledají uplatnění i v době, kdy je na čerpací stanici obsluha. Plánujete i v síti Orlen využití nějakých dalších platebních metod?

Možnosti placení za načerpané palivo neustále rozšiřujeme a necháváme na individuální preferenci každého zákazníka, co bude využívat. V roce 2019 jsme zavedli mobilní platby přes QR kódy přímo u výdejních stojanů. V roce 2021 jsme k nim také zavedli věrnostní program, který sjednocuje všechny výhody v aplikaci Orlen. Aplikace Orlen podporuje všechny typy bankovních karet, stejně jako tankovací karty Tankarta Easy a Tankarta Business, a elektronická verze účtenky je uložena v aplikaci po dobu osmnácti měsíců. V letošním roce jsme na český trh uvedli další inovaci - možnost placení prostřednictvím aplikace Orlen zobrazující se na palubním displeji uvnitř vozu. Tato funkce, kompatibilní se službami Apple CarPlay i Android Auto, umožňuje řidičům dokončit platbu bez fyzického kontaktu s platebním terminálem. Tyto metody je možné využívat na klasických čerpacích stanicích Orlen, Orlen Express, ale také v hybridním modelu 24/7, kdy je čerpací stanice přes den otevřena a přes noc je povoleno tankování skrze platební terminál nebo právě přes aplikaci Orlen.

Jak se rozvíjí síť samoobslužných čerpacích stanic Orlen? Má tento segment ještě budoucnost?

Budoucnost tento segment určitě má. Však jej také postupně rozšiřujeme. Je vhodný k nákupním centrům anebo do míst, kde je silná konkurence. Nejsme nízkonákladová firma, která se zaměřuje na vysoké výtoče s minimální marží, protože se snažíme zákazníkům poskytovat daleko širší a kvalitnější služby. Přesto i v naší síti čerpacích stanic dokážeme nabídnout paliva za ceny, kterými dokážeme nízkonákladové konkurenci konkurovat, a to právě na samoobslužných čerpacích stanicích.

Rozšiřování počtu čerpacích stanic nemusí představovat jen budování nových, ale také třeba nabídka franšízingu vybraným majitelům soukromých čerpacích stanic. Jak si v tomto ohledu vede vaše společnost?

Franšízový model vidíme jako významnou příležitost, jak naši síť rozšiřovat. Franšízantů máme několik desítek a tento počet stále roste. Soukromým provozovatelům nabízíme spojení se známou a silnou značkou, u které mohou těžit z našich znalostí a zkušeností a samozřejmě z naší značné technologické, produktové a marketingové podpory a servisu.

Autor: Jiří Kaloč

FOTO: archív

 

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROL magazín č. 2

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek