Nová řada plně syntetických motorových olejů na bázi zkapalnění zemního plynu

Projekt roku – Suroviny a Produkty, Shell Czech Republic a.s.

Revoluce ve výrobě motorových olejů

Společnost Shell v loňském roce uvedla na český trh inovovaný motorový olej vyrobený zcela unikátní technologií založené na zkapalnění zemního plynu a svým zákazníkům nabídla zcela nový pohled na plně syntetický olej.

Shell Pure Plus_1

Unikátní technologie výroby základového oleje

Technologie pod názvem Shell PurePlus mění zemní plyn na průzračný, vysoce čistý základový olej prakticky bez nečistot běžně obsažených v ropě. Zemní plyn se nejprve převede na syntézní plyn, který se poté zkapalní za využití takzvané Fischer-Tropschovy syntézy. Následnou rafinací vzniknou různé finální výrobky. Tato chemická přeměna zemního plynu na kapalné produkty se také nazývá Gas-to-Liquids (GTL).
"Shell pracoval na vývoji této technologie od 70. let minulého století a vlastní spolu se svými dceřinými společnostmi velmi rozsáhlé know-how zahrnující mimo jiné i více než 3 500 patentů. V současné době je Shell jediným producentem maziv na světě, který je schopen v takovémto rozsahu vyrábět tyto velmi čisté základové oleje na bázi zemního plynu," upřesňuje Václav Král, Shell Lubricants Technical Coach. Vývoj technologie GTL byl zahájen v laboratořích Shell v Amsterodamu, kde byl po deseti letech spuštěn pilotní provoz s produkční kapacitou 3 bbl za den. V roce 1994 byla zahájena výroba v jednotce GTL v malajsijském Bintulu s produkcí 14 700 bbl/d a v roce 2011 se v Kataru uvedl Shell do provozu největší GTL rafinérii na světě s kapacitou 140 000 bbl/d.
"Nová generace Shell Helix Ultra je náš nejpokročilejší motorový olej vůbec a nabízí nejmodernější průmyslové specifikace a schválení OEM od různých výrobců automobilů. Byl také důkladně testován jako součást dlouhodobé technické spolupráce společnosti Shell s Ferrari. Vyrábí se za použití unikátní kombinace technologie Shell PurePlus s technologií aktivního čištění (Active Cleansing Technology), čímž se získá motorový olej, který poskytuje ještě vyšší úroveň čištění a ochrany. Navrhli jsme Shell Helix Ultra tak, že žádný jiný motorový olej nečistí motor lépe," charakterizoval atributy nové generace olejů Shell Helix Ultra technický ředitel Shell Helix Global, Robert Sutherland.
Všechny motorové oleje Shell Helix se podrobují přísnému testování, aby bylo zajištěno, že splňují všechny významné mezinárodní průmyslové normy a normy výrobců vozidel. Všechny musí projít řadou testů v různých typech motorů a při různých podmínkách, a dále řadou dalších laboratorních testů. Každý test se zaměřuje na určité oblasti výkonu, jako je například teplota, oxidace a opotřebení. I když to není vyžadováno průmyslovými standardy, v Shellu provedli testování finálních produktů Shell Helix Ultra, které obsahují základové oleje vyrobené technologií Shell PurePlus, na mnoha miliónech kilometrů v rámci vozových parků a vozidel taxi.

Shell Pure Plus_1
Díly motoru po ukončení testu EP6CDT, při němž byl použit olej Shell Helix Ultra 5W-40
 

Zvýšení provozní efektivity

Klíčovou složkou každého prémiového maziva jsou základové oleje, které tvoří až 90 % celkového objemu oleje. Základové oleje používané při formulaci produktů Shell Helix Ultra mají velmi stabilní viskozitu, vysokou oxidační stabilitu a výjimečně nízkou míru odparnosti. Základový olej Shell PurePlus je ideální pro výrobu produktů tříd SAE 0W-30, 0W-20 či 0W-16, jejichž použití přinese blízká budoucnost.
Nízká hodnota odparnosti základového oleje (méně než 10 %) zaručuje menší spotřebu motorového oleje a snižuje tím potřebu dolívání během výměnného intervalu. Technologie Shell PurePlus  zajišťuje nižší opotřebení při studeném startu díky vynikající tekutosti při nízkých teplotách (-25 až -40 °C).
Tato unikátní technologie PurePlus výrazně přispívá k úspoře paliva. Shell PurePlus byla využita při formulaci oleje 0W-10 pro mini-vůz T.25 Gordona Murrayho, dosažená úspora paliva 6,5 % v porovnání s referenčním olejem 10W-30. Technologie Shell PurePlus je srdcem nového produktu Shell Helix Ultra SN 0W-20 vykazující úsporu paliva 2,5 % (M111 FE test s referenčním olejem 5W-30).

Maximální čisticí schopnost

Lepší stabilita viskozity v porovnání s konkurenčními oleji při náročném testu oxidace v ASTM D7528 "ROBO" prokazatelně napomáhá udržet výkonnost oleje Shell Helix Ultra i při extrémním namáhání a zabraňuje vzniku škodlivých úsad. Shell Helix Ultra vyrobený s použitím technologie Shell PurePlus uspěl ve velmi náročném testu na motoru PSA EP6CDT Euro 5 - 1.6 l s přímým vstřikováním benzinu. Test (vycházející z ACEA A3/B4-10) zahrnuje mimo jiné provoz při nízkých teplotách, start/stop provoz v celkové délce 170 hodin a použití paliva s vysokým obsahem biosložky E10. Zaměřuje se na extrémně zatížené konstrukční skupiny motoru - písty, turbo, ložiska, sací ventily, měří se opotřebení pístních kroužků, ložisek, rozvodového řetězu. Navíc test zahrnuje analýzu mnoha parametrů motorového oleje. Shell Helix Ultra dosáhl v testu čisticích schopností takové čistoty motoru, kterou nelze dosáhnout za použití jiného běžného motorového oleje - čistota je srovnatelná s čistotou motoru z výroby.

Lepší péče o motor

Motoristé se s výsledky nové technologie mohou seznámit v rámci inovovaného portfolia řady Shell Helix Ultra, která představuje vrchol vývoje v oblasti motorových olejů. Shell Helix Ultra je jako jediný olej doporučován pro použití ve vozech Ferrari.
Provozovatelé autoparků, fleetové společnosti i jednotliví majitelé vozidel si v případě olejů většinou kladou základní otázku, zda použití nového, plně syntetického oleje povede k prodloužení intervalu výměny oleje. Interval výměny je jedním z rozhodujících faktorů nákladů na provoz vozidla. Výrobci maziv však intervaly výměny oleje nestanovují, tato doporučení pocházejí od výrobců motorů. Shell proto i v případě substituce stávajícího oleje za nový Shell Helix Ultra s technologií Shell PurePlus doporučuje vždy dodržovat intervaly výměny stanovené výrobci vozidel. Výhodou použití syntetického oleje je, že poskytuje lepší péči o motor, a tedy ochranu investic zákazníka do svého vozidla. Například řada Shell Helix Ultra pomáhá zajistit vynikající odolnost vůči degradaci oleje vysoko nad poslední průmyslové standardy, a to i při těch nejdelších výrobcem doporučených intervalech výměny oleje. To ve výsledku přispívá k nižšímu opotřebení motoru a jeho lepší kondici.

Shell Pure Plus_3
Porovnání tekutosti Shell Helix Ultra vyrobený technologií Shell PurePlus s konkurenčním olejem SAE 5W-20 při -35 °C

Budoucí perspektivy technologie Shell PurePlus

Přísnější limity emisních plynů nutí přední výrobce automobilů k výrobě motorů spalujících stále menší množství paliva. Snaha maximalizovat jeho úsporu vede k doporučování a využívání olejů s nižší viskozitou. Autorizované servisy proto od roku 2015 přecházejí na plně syntetické oleje třídy 0W-30, které jsou výrobci vozidel doporučovány. Předpokládá se, že ve střednědobém horizontu se spotřebitelé a trh budou výrazně posunovat k používání novějších motorových olejů této třídy, a to v souladu s požadavky výrobců motorových vozidel.
Technologie Shell PurePlus v tomto směru na trhu otevírá budoucí příležitosti pro další rozvoj. "V současné době pracujeme na rafinaci a dalším vývoji procesu GTL za účelem vytvoření maziva příští generace. Motorový olej 0W-20 je nejnovější verze technologie ILSAC GF-5, doporučené ve většině moderních vozů od OEM v USA a Japonsku. Stejně tak produkty Shell Helix Ultra 0W-30 a 0W-40 jsou špičkové produkty viskozitního stupně se schváleními od evropských OEM výrobců včetně Ferrari. Tyto oleje nabízejí nejvyšší kombinaci ochrany motoru, čistoty a úspory paliva v našem portfoliu. Všechny tyto události byly možné díky vyvinutí technologie Shell PurePlus," uzavírá Sutherland.
Oficiálním dovozcem a distributorem olejů a maziv Shell pro Českou republiku je společnost Walmsley enterprises international, spol. s r.o. (AutoMax)

Petrol Magazín

Aktuální vydání2019/04 Téma číslaMotorky a motorkáři na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek