Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, OMV Česká republika, s.r.o.
OMV nabízí vlastní kávu s certifikátem
FAIRTRADE
Od konce března OMV jako první v celé
síti čerpacích stanic prodává kávu pod vlastní značkou VIVA s
certifikací FAIRTRADE kombinující vysokou kvalitu s dobrým
úmyslem.
Proti všeobecným trendům
Řada společností provozujících sítě čerpacích stanic se vědomě
soustřeďuje na "core" byznys s ropnými produkty - tedy prodej
pohonných hmot, olejů a popřípadě provozních kapalin a takzvaný
doplňkový prodej suchého zboží řeší různými formami outsourcingu -
od klasického svěření obchodu smluvním nájemcům či franšízantům po
smluvní vztah se specialisty na maloobchod. Trendem posledních
několika let zejména v sousedním Německu nebo Rakousku je
spolupráce s retailovými řetězci (např. Billa, Spar, TESCO,
Lekkerland), které kompletně převezmou většinový sortiment shopu a
další doprovodné služby čerpací stanice pod svá křídla.
OMV se ale tomuto trendu nepodřizuje a dlouhá léta jde v oblasti
gastroslužeb samostatnou cestou. Dnes se bistra, kavárny a
restaurace integrované s prodejnou čerpacích stanic OMV
vyprofilovaly ve specifický maloobchodní řetězec, směle se
poměřující nejen počtem či hustotou provozoven, ale i nabídkou s
předními značkovými fastfoodovými řetězci. Základem je centrálně
řízený a optimalizovaný sortiment gastra, kterým se OMV výrazně
odlišuje od mainstreamu. Koncept je založen na originálních
recepturách pokrmů, ke kterým od letošního března oficiálně přibyla
vlastní káva prodávaná pod registrovanou značkou VIVA CAFE.
Každý provozovatel čerpací stanice ve střední Evropě potvrdí, že
jedním z pilířů prodeje v shopu je káva. OMV ve své síti cca 1
400 čerpacích stanic v 9 evropských zemích každodenně obslouží
asi 1,3 miliónu zákazníků. Každý rok se u OMV vypije přibližně 34
miliónů šálků kávy. To je jeden z důvodů usilovné snahy OMV
vybudovat si vlastní značku kávy. Projekt VIVA CAFE je výsledkem
několikaletého postupného vývoje s historickými fázemi v podobě
výhradního partnerství s Julius Meinl a následné etapy privátní
značky Afro Café.
Vlastní značka kávy
OMV jako první z provozovatelů čerpacích stanic nabízí kávu v
Česku u svých 132 čerpacích stanic VIVA pod vlastní značkou VIVA
CAFE. Na základě dlouhodobého výhradního partnerství zajišťuje
podle originální (tajné) receptury pro OMV kávové zrno, pražení a
balení kávy italská rodinná pražírna Gimoka. VIVA CAFE je směsí
odrůd kávy z 80 % Arabica a 20 % Robusta, s původem v Brazílii
a Indii. Jelikož velmi záleží na finální přípravě kávy, dohlíží na
celý proces distribuce přípravy a podávání kávy v každé lokální
síti OMV kávový specialista, podobně jako u vyspělých značkových
distributorů kávy. Obsluha čerpacích stanic prošla tréninkem,
nikoliv však baristickým. Ten nebyl zapotřebí, jelikož
gastroprovozy čerpacích stanic OMV jsou vybaveny poloautomatickými
kávovary. Sofistikované automaty při správném seřízení, obsluze a
důsledné údržbě jsou dnes schopny připravit kávu špičkové kvality
odpovídající stále vyšším nárokům zákazníků čerpacích stanic.
Kvalitu kávy podtrhuje výroba mléčné pěny pro latte či cappuccina
ze speciálně připraveného plnotučného mléka od krav z rakouských
Alp.
Zákazníky zcela jistě potěší cenová politika centrály OMV, která
stanovuje velmi vstřícné a pro různé kategorie čerpacích stanic
jednotné ceny. Kávu je možno si odnést v dnes velmi populárním
To-Go kelímku s víčkem, ale OMV standardně nabízí i vysokou kulturu
konzumace kávy servírované v porcelánu či skle na nerezovém tácku
spolu s vodou, oplatkou a popřípadě jednoporcovým balením trvanlivé
smetany. Všechny čerpací stanice VIVA pak nabízejí příjemné
posezení v moderním kavárenském stylu, aby si kávu zákazník mohl
náležitě vychutnat.
VIVA CAFE a principy
Fairtrade
Nejvyšší kvalita kávy není jen výsledkem správné přípravy a
používání vysoce kvalitních surovin. Vyžaduje také spravedlivé mzdy
pro malé rodiny zemědělců, kteří tyto kvalitní suroviny vytvářejí.
A protože společnosti OMV záleží nejen na zákaznících, ale i na
dodavatelích, připojila se k podpoře a implementaci standardů
Fairtrade. Ty přinášejí všem, kdo se na pěstování a zpracování kávy
VIVA podílejí, spravedlivou a stabilní odměnu. "Partnerství s
Fairtrade společnost OMV podpoří celou řadou dalších aktivit.
Kampaň bude v ČR masivně podpořena přímo na čerpacích
stanicích, na webu i Facebooku OMV, probíhá rovněž spotřebitelská
soutěž o kávu a kávovary", popisuje kampaň marketingový manažer OMV
v ČR Michal Janda.
Čerpací stanice OMV VIVA se rovněž zapojují do celostátní
kampaně "Fandíme Fairtrade" a v květnu se představí
v rámci "Týdne pro Fairtrade". Hana Chorváthová, ředitelka
Fairtrade Česko a Slovensko, ke spolupráci uvedla: "Rozhodnutí OMV
nabízet Fairtrade kávu si nesmírně vážíme. Čím více firem podpoří
prodej produktů s certifikátem Fairtrade, tím více drobných
pěstitelů z Latinské Ameriky, Asie či Afriky bude moci
pracovat a starat se o svoji rodinu a komunitu. To znamená, že
budou mít možnost kontrolovat svoji budoucnost. V době, kdy se
musí kromě jiného vypořádávat se změnou klimatu, je to pro život
většiny z nich zcela zásadní."
Fairtrade
Fairtrade si klade za cíl snížit nerovnováhu na světovém trhu
zajištěním spravedlivé mzdy pro rodiny farmářů. Nezávislá značka
Fairtrade garantuje, že používané základní suroviny pocházejí od
producentů, kteří splňují sociální, ekonomické a ekologické
standardy Fairtrade definované mezinárodní organizací Fairtrade
International. Na základě těchto standardů uděluje produktům
certifikaci nezávislá společnost FLO-CERT. Pouze produkty, které
splňují mezinárodní standardy spravedlivého obchodu, mohou nést na
obale ochrannou známku FAIRTRADE®. Nákupem produktů s Fairtrade
známkou, kromě jiného, zákazníci pomáhají posilovat pozici farmářů,
kteří produkují například kávu.
Fairtrade Česko a Slovensko zastupuje Fairtrade International v
ČR a na Slovensku, zabývá se podporou certifikační známky
FAIRTRADE®, podporou prodeje Fairtrade výrobků a monitoruje český a
slovenský trh s Fairtrade produkty.