Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, DVOŘÁK TRUCK-SERVIS s.r.o.
Jedno auto za tři a půl minuty
Když sjedete z dálnice D1 na exitu 146, přijedete
do městské části Velkého Meziříčí, která si říká Karlov. Zde se na
velké ploše okolo hlavní silnice rozkládá obrovský areál pro
kamiony a osobní automobily a další služby všem motoristům rodinné
firmy Dvořáků. Jeho součástí je mimo jiné servis i myčky pro
kamiony. Právě ty přivedly před dvěma roky majitele firmy na
myšlenku postavit i myčku pro osobní automobily.
Jen další z aktivit
A tak zde u hlavní silnice vyrostla nová třípatrová budova,
jejíž součástí je autosalon Hyundai se servisem a mycí centrum.
Pokud o něm ale nevíte, nenapadne vás sem z dálnice vůbec
zajet. Potencionální zákazníky láká k umytí kamionu a návštěvě
truck-centra poutač na sjezdu, jakákoliv zmínka o myčce pro osobní
automobily však chybí. Jenže řidič automobilu jedoucího po naší
nejfrekventovanější rychlostní komunikaci stejně nemá šanci na
takovou reklamu reagovat. Přesto myčka o zákazníky nouzi nemá.
"Nejlepší reklama je spokojený zákazník. A to se nám tady podařilo.
Je to hlavně tím, že obsluha auto nejdříve předmyje, a pak teprve
jede do kartáčů. To se hodně zákazníkům líbí, a tak nás doporučují
dál. Taková reklama je prostě nejlepší," říká jeden z majitelů
firmy Daniel Dvořák.
Mycí centrum samozřejmě využívá i prodejna a servis Hyundai, ale
hlavně je tu pro příchozí zákazníky. A na velký zájem je velmi
dobře připravena. K dispozici jsou hned dvě portálové linky
značky Christ, obě ze špičkové řady Genius. "Pan Dvořák je náš
dlouhodobý zákazník, naše nákladní myčky má už přes deset let, nyní
se rozhodl provozovat i myčky pro osobní automobily," říká pan Zmek
od firmy Christ a dodává, že jedna z portálových myček Genius
v tomto mycím centru je ve speciální verzi Vitesse. "Tato
hnědá myčka je vybavena tzv. předmývacími sloupky, což znamená, že
dokáže umývat současně pohybujícími se vysokotlakými tryskami i
kartáči. Díky tomu je schopná kompletně umýt auto za 3 a půl minuty
včetně sušení a vosku. Jedná se o náš nejrychlejší model."
Šetří čas a následně i peníze
Pro zákazníka i provozovatele to samozřejmě znamená významné
ušetření času a díky tomu si zde může dovolit dát i poměrně
zajímavou cenu na základní program. Hluboko pod sto korun za ruční
předmytí, mytí šamponem, mytí kol, voskování a sušení opravdu není
mnoho. "Je to sice velmi rychlé, ale není to na úkor kvality.
V tomto ohledu je naše myčka unikátní," dodává pan Zmek.
Rychlost u portálové myčky hraje v mnoha provozovnách docela
významnou roli. Dvě třetiny času, kdy je myčka provozována, nemusí
být zrovna správné počasí, zájem o mytí také klesá začátkem
pracovního týdne. Ale pak od středy do soboty trhají počty
zákazníků rekordy. Pro provozovatele je proto velmi důležité, aby
byla myčka schopná umýt automobil za co nejkratší dobu, když je
větší nápor netrpělivých zákazníků. Myčka Genius Vitesse je navíc
vybavena i mytím podvozku, což rovněž nebývá úplně obvyklé. I tak
zde nejlepší program (VIP) ze šesti v nabídce je za necelou
dvousetkorunu.
Druhá modrá linka Genius je rovněž špičkově vybavena, nemá však
sloupky Vitesse, ale tlakové boční mytí a je se dvěma rotujícími
tryskami (viz. dále), má tedy jen čtyři programy v nabídce a
ten základní za cenu pod sto korun zvládne jeden automobil
v čase o minutu horším než myčka Genius Vitesse. Dva portály
vedle sebe mají své výhody. Když je malý zájem, běží jen jeden
portál. Ten druhý se využívá až v případě, že by další
zákazník musel čekat. A tak zde může být co nejrychleji
obsloužen.
Špičkové technologie
Obě myčky mají důležité součásti z ušlechtilé oceli, hliníku a
umělé hmoty kvůli maximální životnosti. Portálový rám je žárově
pozinkován s vysoce kvalitní vrstvou krycího nátěru v barvě
podle přání zákazníka. Pro informační osvětlení je výhradně
používána technika LED, která šetří energii, a technickou
zajímavostí je i bezúdržbová mechanika pro zdvihací lano.
Zajímavostí hnědé myčky Genius je osvětlení vodících lišt
v podlaze řadou LED, což ukazuje řidiči, kam přesně se má koly
automobilu trefit.
Německá firma Christ patří mezi největší inovátory ve svém
oboru, každý rok zaregistruje několik nových patentů. Je to vidět i
na druhé modré myčce Genius, která disponuje například mimořádně
účinným systémem automatického předmytí, když jsou trysky umístěny
do otáčejících se kartáčů pro mytí kol. Tím se voda pod tlakem
dostane i na velmi exponované části vozidla, jako jsou prahy,
podběhy a kola. Dalším patentem je chráněn systém mytí podvozku.
Ten funguje na bázi dvou rotujících trysek, ze kterých stříká voda
pod tlakem 85 barů.
Již více známou technickou specialitou myček Christ jsou
kloubové kartáče OptiFlex, které umožnují díky speciální konstrukci
využít co největší kontakt se siluetou v celé délce vozidla i
v případě velmi zkosených boků jeho karoserie. Kartáče jsou
navíc poháněny přímo bez převodovek a rychlost jejich otáčení je
řízena měničem kmitočtů. Na kartáče byla v případě myčky ve
Velkém Meziříčí použita velmi šetrná textilie. "Textilní kartáč
dokáže nejlépe vmasírovat i vosk, který se zde používá. Ten je vždy
rozpuštěn ve vodě a pouze textil se s tím dokáže se ctí
vypořádat. Není to samozřejmě porovnatelné s kvalitním ručním
leštěním, ale přece jenom i taková myčka dokáže lak poměrně dobře
nakonzervovat," dodává pan Zmek.
Textilní kartáče vynikají zejména velmi šetrným a kvalitním
mytím. Textilní kartáč totiž do sebe nasákne vodu, a tím působí na
vozidlo trochu i odstředivou sílou. Na rozdíl od klasických
kartáčů, které se destruují po asi 20 tisících automobilech, vydrží
textilní kartáče více než 60 tisíc umytých vozidel. Z toho
vyplývá, že za dobu provozu myčky je potřeba je jen jednou
vyměnit.
O perfektním dojmu z celého mytí nakonec rozhoduje sušení
karoserie. To probíhá u každého programu dvakrát, maximálního
sušicího účinku se dosahuje pomocí pohyblivé sušicí lišty, která se
naklání až o 80 stupňů tak, aby vzduch i na přední a zadní část
karoserie dopadal pokud možno pod pravým úhlem.
Změkčená recyklovaná voda
V myčce se používá voda z řadu, ale recykluje se. Až
závěrečná oplachová voda, kterou se automobil umyje před sušením,
jde přímo z vodovodního řadu. "To je zodpovědné
k životnímu prostředí, protože u běžného automobilu se použije
150 litrů recyklované vody a asi jen 30 litrů čerstvé vody
z řadu. Jinak řečeno, k umytí jednoho osobního auta je potřeba
z řadu asi dvojnásobek vody, než potřebuje jedna myčka
nádobí," tvrdí pan Zmek. Na mytí se zároveň používá změkčená voda,
která lépe odmývá než voda přímo z řadu. Díky tomu není třeba
používat příliš koncentrovanou chemii. Christ je totiž nejen
dodavatelem technologických zařízení, ale i použité chemie, která
samozřejmě splňuje všechny potřebné ekologické certifikáty. "Naše
chemie je vymyšlená tak, že se na konci voda, která jde do
čističky, smíchá. Něco je kyselé, něco zásadité, a když se
jednotlivé programy zkombinují, výsledkem je téměř neutrální
reakce," vysvětluje pan Zmek.
Počasí provoz myčky neohrozí
Byli jsme se na myčce podívat v mrazivém lednu, teplota
ukazovala asi pět stupňů pod bodem mrazu a obě linky pracovaly bez
problémů. Interiér myčky je temperovaný, nemusíme zavírat ani
v nejtužších mrazech. Třeba i při -20 °C bude myčka fungovat,"
vysvětluje majitel i jednatel firmy Daniel Dvořák. "Problém je
spíše na straně zákazníka, protože úplně prozmrzlý automobil by do
myčky jezdit neměl. A také v době, kdy silnice je špinavá,
nebude mít nikdo potřebu umývat auto. Většinou chcete, aby umytí
nějakou dobu vydrželo."
Na myčce je stálá obsluha, která musí každý automobil nejprve
ostříkat vodou. Účelem ostříkání obsluhou a zejména strojního
tlakového předmytí myčkou je dostat ze špíny na vozidle všechny
abrazivní materiály, které by mohly prostřednictvím kartáčů
způsobit povrchové škrábance. Pokud na automobilu zůstane jen
neškodný šlem, kartáče si s ním mistrně poradí. Obsluha se pak
musí starat o to, aby byl čistý i vnitřek a okolí myčky. Když sněhu
napadne moc, pomohou nám místní sypače a těžká technika, nejbližší
okolí myčky si však obsluha musí v čistotě udržovat sama.
Venku byl opravdu mráz, přesto myčku obsluhovala žena. "Ze
zkušenosti víme, že ženy jsou v těchto oborech poctivější než
chlapi. Proto tady máme ženský. Ale je to navíc docela baví," říká
Daniel Dvořák a dodává: "Ale není to žádný med. Pořád je ve styku
s vodou, venku mínus osm, uvnitř plus osm. Ale jsou dva dny
v práci a dva dny mají volno."
Kartou i hotovostí
Platit zde můžete kartou i hotovostí, neberou zde pouze karty
CCS, firemní zákazníci pak platí na fakturu. Žádné speciální bonusy
i vzhledem k příznivým cenám firma nenabízí, pouze každé sedmé
mytí je zdarma. Ostatně ve Velkém Meziříčí moc konkurence není,
shodou okolností myje automobily ještě firma Horácké autodružstvo,
která má rovněž portál od firmy Christ.
Všechny myčky fungují roky bez větších problémů, vyměňují se jen
části, které se opotřebovávají. My jsme se pro Christ rozhodli
proto, že s nimi již spolupracujeme od roku 2003
v oblasti myček pro kamiony. A i zde jsme si vybrali
samozřejmě ty nejdražší, protože jsou nerezové," vysvětluje Daniel
Dvořák a dodává: "Vyměňují se nějaká čidla nebo pohony. Ale to je
tím, že je to spotřební materiál. My s Christem spolupracujeme
už dlouho a víme, kam volat, kdyby byl nějaký problém, náš vedoucí
je s technikem od Christu spokojený. Víte, jak to je. Někdy je
hůř a někdy lépe, ale vždycky se nějak domluvíme a někam to
dotáhneme," dodává Daniel Dvořák.
Autor: Jiří Kaloč
Foto: autor