Čerpací stanice roku, PROTEGO s.r.o.
Od poloviny 90. let mohou motoristé na rychlostní silnici R4 (od
roku 2015 dálnici D4) při příjezdu do Prahy kousek od vysílače
Cukrák v úrovni obce Líšnice využívat soukromou čerpací
stanici Koloc Oil. Letos v červnu byla tato pumpa nově
otevřena po velmi důkladné rekonstrukci. Na výsledek jsme byli díky
pochvalným referencím velice zvědavi.
Začalo to u vodních zdrojů
Historie čerpacích stanic Koloc Oil se začala psát krátce po
sametové revoluci, kdy podnikatel Josef Koloc, rodák
z Medového Újezdu, založil firmu Obnova vodních zdrojů
v areálu bývalé cihelny v obci Kařez, která leží u
dálnice D5 kousek od Žebráku. Firma se původně věnovala čištění
vrtaných vodních zdrojů, kanalizacím a odpadům, nicméně v roce
1992 začala v areálu bývalé cihelny provozovat také čerpací
stanici. "Začalo to tím, že jsme doprostřed dvora dotáhli jeden
bencalor (nadzemní nádrž pozn. red.) s výdejním stojanem a
začali prodávat pohonné hmoty. Postupně jsme přikoupili ještě další
tři a nakonec jsme se rozhodli postavit v Kařezu normální
čerpací stanici," vzpomíná na začátky svého podnikání Václava
Drechslerová, dcera zakladatele firma, která dnes se svým manželem
úspěšně rodinný podnik vede. Aktuálně vlastní celkem čtyři čerpací
stanice (Kařez, Kladno, Varnsdorf a Líšnice) a vedle toho ještě
úspěšně podnikají i v jiných oborech. Otěže rodinné firmy
navíc pomalu přebírají jejich děti.
V 90. letech u nás rostly čerpací stanice jako z vody
a zakladatel firmy se proto rozhodl koupit atraktivní pozemek vedle
rychlostní silnice R4 u obce Líšnice naproti malé čerpací stanici
Benzina, která zde fungoval ještě před revolucí. V roce 1994
zde pak vyrostla na tehdejší poměry velkoryse dimenzovaná klasická
dálniční čerpací stanice se shopem a restaurací.
Rekonstrukce pod dohledem architektů
Restaurace byla tehdy podmínkou pro vybudování pumpy u
rychlostní silnice nebo dálnice, ale majitelé neměli
v gastronomii potřebnou erudici, a tak se rozhodli, že ji
pronajmou. Takhle to tady fungovalo s lehkými vylepšeními až
do roku 2016, kdy se přistoupilo ke kompletní rekonstrukci. "Dvacet
let nonstop provozu tady už bylo vidět, navíc jsme nebyli spokojeni
s tím, jak nájemci restauraci vedou," říká Václava
Drechslerová.
Návrh na zbrusu nové zázemí připravili mladí architekti Alena
Válová a Jiří Nosek z pražského studia Kvartyr, ale tři roky
nakonec trvalo, než majitelé firmy získali všechna stavební
povolení hlavně od Ředitelství silnic a dálnic. Stavbu pak nakonec
ještě prodloužil nouzový stav kvůli pandemii koronaviru, neboť
během něj vázla dodávka materiálu. Oficiálně byla zrekonstruovaná
čerpací stanice otevřena 1. června a ještě v době naší
návštěvy zde probíhaly dokončovací práce.
Rekonstrukce to byla opravdu důkladná. Kompletně se dělaly
povrchy, nové nádvoří i atika, předělávaly se i nádrže a
nainstalovaly nové stojany od Adastu. Oproti původní dispozici
přibylo jedno výdejní místo s rychlovýdejem nafty a kapaliny
AdBlue pro kamiony. Je zajímavé, že čerpací stanice přes všechny
komplikace během rekonstrukce ani na chvíli nepřerušila provoz, i
když obsluha měla k dispozici pouze stavební buňku.
Stejně zásadní byla také rekonstrukce shopu. Z toho
původního zůstala jen základová deska a na ní vyrostlo zbrusu nové
zázemí, kde se mohou dobře cítit jak zákazníci, tak zaměstnanci
čerpací stanice. Vedle prostorného shopu se v útrobách stavby
skrývá i přípravna jídla, šatna se sprchami a solidně dimenzované
chlazené skladové prostory od firmy Hauser s velkou výkladní
skříní v shopu na nápoje. Na chodbě pak najdete třeba nerezové
obklady stěn. Podobný koncept už funguje v Kařezu, tady se
jenom rozvíjel," říká Václava Drechslerová.
Celý interiér je vytápěn moderním i ekologickým tepelným
čerpadlem nové generace, které v zimě funguje jako topen a
v létě jako klimatizace. "Není zde zaveden plyn a vytápění
elektřinou by bylo neekonomické," vysvětluje volbu vytápění Václava
Drechslerová. I když v okolí nenajdete jediný strom, interiér
ze dvou stran proskleného shopu se v létě nijak zásadně
nepřehřívá a přímé sluneční paprsky se do něj dostanou až pozdě
odpoledne.
Také prémiové pohonné hmoty
Řidiči mají k dispozici osm výdejních míst (včetně jednoho
rychlovýdeje pro kamiony), tankovat zde můžete benzín oktanového
čísla 95 a motorovou naftu, popřípadě jejich prémiové aditivované
varianty. Směs pro aditivaci byla vyvinuta se společností VIF.
Pohonné hmoty velmi často pocházejí ze skladů Čepra, ale firma se
nebrání spolupráci ani s jinými distributory. "Záleží na ceně
i rychlosti dodávky," vysvětluje Václava Drechslerová. V době
naší návštěvy bylo u stojanů neustále plno, pumpa po rekonstrukci
lákala nové zákazníky na ceny, které by mohly konkurovat
diskontnímu řetězci Tank Ono. "Chceme, aby se tady motoristé
zastavovali, aby zjistili, jak se to tady změnilo. Dlouhodobě ale
máme trochu jinou cenovou politiku, určitě se nesnažíme být
nejlevnější," vysvětluje Václava Drechslerová.
S ohledem na to, že na čerpací stanici není přípojka na
plyn, majitelé ani neuvažují o tom, že by sortiment pohonných hmot
rozšiřovali o CNG, popřípadě LPG. A to samé platí i pro
elektromobilitu, respektive nabíjecí stojany. "Plánujeme to pouze
na čerpací stanice, kde máme dostatečný příkon. Již nás oslovil ČEZ
i E.on, ale nabídka nebyla nijak výhodná. Osobně si nemyslím, že je
trh na elektromobiltu připraven," říká Václava Drechslerová.
Refýž v době naší návštěvy samozřejmě zářila novotou,
vybavení výdejních míst bylo standardní. Jen mě překvapilo, že
kbelík s vodou a stěrkou na sklo jsme našli pouze u jednoho
stojanu. Kamiony a autobusy v celém areálu čerpací stanice
najdou osm parkovacích míst, okolo 26 jich mají k dispozici
řidiči osobních automobilů. Platit můžete vedle standardních
kreditních karet tankovacími kartami CCS, UTA a DFC,
v současnosti majitelé jednají i se společností DKV. Je
chvályhodné, že od roku 2000 je řetězec přihlášen do systému "Pečeť
kvality" a pracovníci firmy SGS zde pravidelně odebírají vzorky
pohonných hmot na kontrolu jakosti.
Příjemná atmosféra, solidní služby
Pokud jste to tady znali předtím, zřejmě i vám při vstupu do
nového prostoru shopu spadne brada a možná jen tak mimoděk hlesnete
"vow". Trochu také možná znejistíte při prvním kroku na novou
podlahu tvořenou betonovou stěrkou a lesklým akrylátovým lakem,
která zatím působí, jakoby byla právě čerstvě vytřená, a tudíž
ještě mokrá. Ale jinak se v ní efektně zrcadlí stropní
osvětlení, které vedle standardních LED panelů tvoří také bodové
osvětlení namířené na přesně cílená místa. Výsledkem je příjemná
neoslňující atmosféra, přitom je na zboží perfektně vidět.
Shop je velice vzdušný a přehledný, čtyři samostané regály
rámují přirozenou "cestu" k pokladně a příkladně nabízejí
impulzní zboží. Celou pravou boční stěnu tvoří chlazené vitríny pro
nápoje, podél prosklených stěn shopu pak najdete tradiční zboží
jako květiny, noviny a časopisy nebo box se zmrzlinou. Vedle
pokladen je nika s integrovaným regálem se zbožím automotive, kde
je vidět, že hlavním partnerem pro dodávky autokosmetiky nebo
kapaliny do ostřikovačů je společnost DF Partner. Podle současných
trendů nechybí nad pokladnou i nad pultem občerstvení informační
LCD panely, jednotlivé části shopu pak popisují ryté nápisy na
tmavě mořených dřevěných soklech decentně nasvícené bodovými
světly.
Na rozdíl od původní stavby, kde byl prostor shopu a restaurace
oddělen, je nyní plynule propojen. Podél nejdelší prosklené strany
stavby narazíte nejdříve na kávový koutek se samoobslužným
automatem Franke a dotykovým displejem, na něj navazuje sedací
částí bistra s celkem pěti stolky pro dvacet strávníků. Nad
stolky jsou jakoby v prostoru zavěšené designové žárovky
propojené kontrastním červeným kabelem. Vodorovně podle stolků se
pak táhne také pult bistra. Celý prostor je zakončen pohodlnou
pohovkou a efektní obrazovou tapetou s motivem jídla a
cestování, kterému dominuje anonymní přívětivá tvář neznámé ženy v
automobilu. Z této strany navíc zákazníci najdou vstup na sociální
zařízení, které je připraveno pro instalaci turniketů, jimiž by se
jejich použití zpoplatnilo. Ale zatím to prý není na pořadu dne.
Sociální zařízení působí stejně jako celý prostor před nimi
příjemně a v době naší návštěvy zářilo čistotou. "Občerstvení
ještě není úplně hotové. Chceme je trochu doladit výraznějšími
barevnými motivy a zútulnit," říká Václava Drechslerová. Pravdou
je, že celý prostor by určitě oživily nějaké živé rostliny, které
tu zatím chybí.
Kávu i kávovary dodává na čerpací stanice Koloc Oil firma
Dallmayr, zákazník jednak může využít automatický kávovar na
kelímky, nebo si vybraný druh kávy objednat u obsluhy do poctivého
porcelánu. K tomu si může nabídnout něco ze sladkého
rozpékaného pečiva nebo vlastních baget, sendvičů, salátů a
dezertů, které jsou vystavené v prosklené vitríně. Koloc Oil
má vlastní výrobnu v Kařezu, ze které zásobuje čerstvým jídlem
všechny tři čerpací stanice ve Středočeském kraji. Kromě baget,
sendvičů a mléčných dezertů zde kuchaři vaří standardní teplá jídla
a polévky. Zapomeňte na rolující párek a tuhý rohlík, zákazníci
této čerpací stanice si mohou pochutnat třeba na klasické rajské
omáčce, guláši, řízku nebo švestkových knedlících, popřípadě
povidlových vdolcích. "Gastro zatím jede ve zkušebním provozu,
zkoušíme, co je všechno možné a co si zákazníci žádají. Pro nás je
důležitá především kvalita, chceme, aby zákazník nebyl nijak
ochuzený," vysvětluje Václava Drechslerová.
Závěr
Čerpací stanice na D4 má samozřejmě otevřeno nonstop, její
provoz pak zajišťuje celkem deset zaměstnanců. Všechny venkovní i
vnitřní prostory hlídá ve dne v noci kamerový systém a obsluha
samozřejmě udržuje dobré styky i s policií ČR, která se zde
pravidelně zastavuje nejen na kávu. Rekonstrukce ještě není úplně
hotová, v současnosti se čeká na vyrobení zbrusu nového totemu
od firmy Gema z Uničova v úplně jiném designu, než je ten
stávající, v plánu je také výstavba venkovního posezení, pro
které je připraven prostor za shopem.
Už nyní je však možné hodnotit. Za sebe musím říci, že
zrenovovaná čerpací stanice Koloc Oil na D4 u Líšnice nás velmi
příjemně překvapila. I když se jedná o relativně malou síť pouze
čtyř čerpacích stanic, je vidět, že když se chce a nechybí nápady,
profesionální přístup a samozřejmě odpovídající finanční
prostředky, je možné postavit něco, co dokáže směle konkurovat
obřím řetězcům a v mnohém je i překonat. Zde je vidět, že za
tím stojí nejen dlouholeté zkušenosti, ale zároveň i snaha
posunovat se dále a odvaha zkoušet něco nového. V důsledku
z toho budou mít prospěch nejen její majitelé, ale především
motoristé, kteří se sem budou rádi vracet.
Fotogalerie