Tam kde natankujete HVO100

Jihlava-kamiony

Tam kde natankujete HVO100

Eurowag otevřel u Jihlavy v rámci frančízové spolupráce s firmou Nikey novou samoobslužnou čerpací stanici pro kamiony. Vedle standardní nafty a kapaliny AdBlue zde řidiči kamionů mohou natankovat také HVO100. Tato pohonná hmota pro vznětové motory se vyrábí čistě z obnovitelných zdrojů a může proto snížit emise CO2 až o 90 %. Bez problémů ji lze natankovat do většiny dieselových vozidel bez jakéhokoli zásahu a neprojeví se to ani na spotřebě.

Personalizované čerpání

Nová čerpací stanice Jihlava Truck Park se nachází kousek od dálnice D1 u sjezdu na Havlíčkův Brod (Exit 112) v katastru obce Červený Kříž. Společnost Nikey aktuálně provozuje řetězec 13 mycích center a 18 čerpacích stanic, které se specializují na nákladní a autobusovou dopravu po celé České republice. Dopravcům nabízí na svých čerpacích stanicích mimo jiné možnost personalizovaného systému čerpání paliv. Tato služba umožňuje čerpat paliva a doplňkové produkty za konkurence schopných tržních podmínek s použitím elektronického čipu a elektronické zákaznické karty, které jsou jištěny PIN kódem nebo je použita kombinace více způsobů zabezpečení případného možného zneužití nepovoleného tankování.

Platba je prováděna bezhotovostně fakturou vystavenou jednou týdně. Společně s fakturou zákazník obdrží také přehled tankování pro každé vozidlo s uvedením data, času, místa a množství natankovaného produktu. Smluvní zákazníci mohou v síti čerpacích stanic Nikey tankovat non stop v jakoukoliv dobu a podle odčerpaného množství lze dohodnout i slevu na ceně pohonných hmot.

Poprvé také HVO100

Od svého otevření je čerpací stanice Nikey u Červeného Kříže také součástí akceptační sítě Eurowag, jež v současné době čítá 177 stanic v Evropské unii. U nich můžete také natankovat palivo s názvem HVO100. Jedná se o hydrogenačně upravený rostlinný olej (Hydrotreated vegetable oil) vyrobený hydrokrakováním nebo hydrogenací rostlinného oleje. Hydrokrakování rozkládá velké molekuly na menší pomocí vodíku, zatímco hydrogenace přidává vodík k molekulám. Tyto metody lze použít k vytvoření náhražek benzínu, nafty, propanu, petroleje a dalších chemických surovin.

Výroba HVO100 je samozřejmě dražší než výroba klasické nafty. Legislativa v mnoha evropských zemích i na úrovni EU navíc toto obnovitelné palivo nijak nepodporuje. V Česku i na Slovensku podléhá stejné spotřební dani jako fosilní nafta a podle slov ministra dopravy Martina Kupky se o nějakých daňových úlevách zatím neuvažuje. Litr HVO100 je tak obecně o 15 až 30 % dražší ve srovnání s klasickou naftou.

Proč používat HVO

Tak proč by měli dopravci toto palivo tankovat do svých kamionů a zvyšovat si tak provozní náklady? Protože je ekologičtější. Ve srovnání s klasickou naftou snižuje emise CO2 až o 90 %, emise pevných částic a uhlovodíků o 30 %, emise oxidu uhelnatého o 24 % a produkuje o 9 % méně oxidů dusíku. Zatímco celková uhlíková náročnost motorové nafty podle hodnotícího kritéria Well-to-Wheels je 92,1 g CO2/MJ, kapalina HVO dosahuje hodnot pouze 7-11 g CO2/MJ (podle Eucar a Concacwe). HVO100 tak má potenciál být jednou z nejsnazších cest ke snížení veškerých škodlivých látek vznikajících při spalování v motoru.

Dopravcům to výrazně usnadní snižování emisí a představuje to významnou konkurenční výhodu v oblasti ESG (environmental, social and governance). Stále více společností působících v Evropské unii totiž musí podávat zprávy o nefinančních parametrech, kterými zatěžují životní prostředí. A mezi nimi figuruje také používaný druh dopravy. "Vzhledem k všeobecnému tlaku na snižování emisí v celém dodavatelském řetězci a rostoucímu důrazu na ESG je pro dopravce zásadní, aby byli schopni splnit požadavky svých zákazníků na lepší udržitelnost a nižší uhlíkovou stopu," vysvětluje Dávid Halász, vedoucí oddělení alternativních paliv společnosti Eurowag.

Kam to lze natankovat

Většina moderních nákladních vozidel plnicích emisní normu Euro 6 může bez problémů tankovat HVO100, což garantují přímo výrobci. Pokud u víčka palivové nádrže najdete nápis XTL, můžete být v klidu, i když se doporučuje ověřit vhodnost užití u lokálního dealera. HVO100 například dovoluje tankovat do svých automobilů se vznětovými motory také koncern Volkswagen.

Obnovitelná nafta neboli HVO je někdy zaměňována s bionaftou neboli FAME (methylester mastných kyselin). Jenže HVO má spíše podobné chemické složení jako fosilní nafta, což umožňuje používat jej ve všech vznětových motorech až do 100 % koncentrace nebo ji míchat v libovolném poměru s fosilní naftou. Bionafta má naopak odlišné složení a nemůže tak fungovat jako náhrada za fosilní naftu. Naopak už podíl FAME vyšším než 7 procent vyžaduje její použití úpravu motoru.

Nejen pro velké dopravce

O tankování HVO100 má zájem například společnost DB Schenker a několik dalších známých společností, které zajišťují logistiku pro významné společnosti. Nejrozšířenější je tento typ biopaliva v zemích Beneluxu a Skandinávie. Do budoucna Eurowag plánuje možnosti tankování HVO100 dále rozšiřovat a nabízet je ve všech svých evropských truck parcích, kterých je nyní okolo třicítky.

Právě schopnost okamžitě začít snižovat emise - kromě toho, že HVO100 snižuje emise CO2, má oproti naftě zanedbatelný vliv na emise tuhých znečišťujících látek a oxidů dusíku - je největší výhodou paliva, které Eurowag na své první čerpací stanici v ČR nabízí. HVO100 je palivo, které je pro dopravce mnohem snazší snížit emise. Odpadá tak nákladná investice do nových vozových parků. "Stále více dopravců a jejich zákazníků hledá způsoby, jak snížit emise z komerční silniční dopravy. Naše nově otevřená čerpací stanice pro nákladní vozidla nabízí okamžité a vysoce efektivní řešení. HVO100 je palivo, které je provozně plně srovnatelné s fosilní naftou, a to díky jedinečnému chemickému procesu, který jej výrazně odlišuje od tradiční bionafty. Věříme, že po překonání počátečních zavádějících stereotypů si rychle najde cestu k dekarbonizaci provozu mnoha dopravních společností," myslí si generální ředitel společnosti Eurowag Martin Vohánka.

Jihlava-stříhání pásky

Není to otázkoujedné technologie

"Každý den je v Evropě registrováno přibližně tisíc nových dieselových nákladních vozidel, což cestu k dekarbonizaci nijak neusnadňuje. Ale s HVO100 může být i nákladní vozidlo se vznětovým motorem téměř uhlíkově neutrální. Obnovitelná nafta tak umožňuje sektoru komerční silniční dopravy rychle a nákladově efektivně snižovat emise CO2," doplňuje slova generálního ředitele Eurowag Matthias Maedge, který je ve společnosti viceprezidentem pro dekarbonizaci komerční silniční dopravy.

Eurowag se dlouhodobě zabývá snižováním emisí z komerční silniční dopravy (CRT) a patří mezi lídry v této oblasti v Evropě. V loňském roce společnost otevřela dvě nové LNG stanice v České republice, rozšířila nabídku bioLNG pro zákazníky a nadále se zaměřuje na elektromobilitu. "Naším cílem je nabídnout našim zákazníkům kompletní portfolio služeb v oblasti čisté logistiky. Domníváme se, že dekarbonizace dopravy není otázkou jediné technologie. Cesta k dosažení klimatu vyžaduje různá řešení, od plynných a kapalných biopaliv až po elektrické baterie a vodík, v závislosti na konkrétní situaci a potřebách zákazníků," vysvětluje Maedge.


Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín č. 2

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek