18. 2. 2015
Koncem února budou mít řidiči možnost natankovat již
v ČR u 80 veřejných CNG stanic. Bezpochyby v letošním
roce dosáhne ČR počtu 100 stanic. Kromě pravidelných přírůstků CNG
stanic plynárenských společností Vemex, E.ON Energie, RWE Energo
aj. otevřou jen v letošním roce více než desítku dalších
stanic společnosti Bonett Gas Investment a Vítkovice
Doprava.

Téměř 50 procent všech veřejných CNG stanic postavily v ČR
plynárenské společnosti. "Počtu jedné stovky veřejných CNG stanic
dosáhne ČR možná už kolem poloviny letošního roku," říká Jiří
Šimek, místopředseda Rady ČPS a místopředseda představenstva E.ON
Energie, která právě plánuje do roku 2018-19 postavit v ČR
celkem 40 CNG stanic. Největším prodejcem CNG na tuzemském trhu je
RWE Energo, která má více než 17ti procentní podíl prodeje CNG na
trhu. V roce 2014 společnost prodala celkem 5,146 milionů
m3 CNG z celkové spotřeby CNG v ČR
(29,912 m3). "Abychom si pozici lídra udrželi i nadále,
musíme posílit síť našich plnicích stanic. Proto spolupracujeme s
několika partnery a máme smluvně zamluven takový počet lokalit,
abychom reálně mohli postavit a provozovat 50 veřejných CNG
plnicích stanic," říká jednatel RWE Energo Zdeněk Kaplan. "V
letošním roce otevřeme dalších 9 nebo 10 veřejných CNG stanic a
v roce 2016 už i první LNG stanici," říká Hugo Kysilka,
marketingový ředitel Vemex. "Zkapalněním se objem zemního plynu
zmenší třikrát více, než jeho stlačením (CNG), a vůz na zkapalněný
LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost, než vůz se stejně velkou
nádrží na CNG. To je výhodné zejména pro dálkovou nákladní
dopravu a tak vznikají v Evropě tzv. modré koridory,
strategicky umístěné LNG stanice, a na tom se chceme podílet,"
dodává Hugo Kysilka.
Ani přechodně nižší cena nafty a benzinu neodrazuje firmy i
soukromníky od nákupu CNG vozidel. Cena klasických paliv by musela
být nižší než 20 korun, aby se cena s CNG srovnala. Čerpací
stanice totiž udávají cenu CNG za kilogram, což není ekvivalent
ceny litru benzinu. Ekvivalent je zhruba 18 Kč (cenu 26 Kč/kg je
nutné ještě vydělit číslem 1,4 - 1 litr benzinu odpovídá 1,4 kg
zemního plynu). "Kromě ceny paliva i provoz vozidel na CNG vychází
levněji, vozy mají navíc nulovou silniční daň a firmy si také
pořizují vozidla i kvůli tzv. neviditelným ztrátám, které činí
někdy 10 až 15 procent na celkových výdajích firem za paliva," říká
Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. "Zemní plyn zkrátka nelze zcizit,"
dodává Jan Ruml.
V České republice jezdí dnes už téměř 9 tisíc CNG vozidel a
rychle přibývají i ve světě. V Itálii již jezdí 880 tisíc CNG
vozidel, 400 tisíc na Ukrajině, 100 tisíc v Německu, 50 tisíc
ve Švédsku aj. Nejrychleji přibývají v Asii a Jižní Americe.
V Argentině přibylo jen za loňský rok téměř 180 tisíc
vozidel.
ČR má také jedno prvenství v CNG. Na české trati, mezi Opavou a
Hlučínem, zahájil provoz v lednu tohoto roku osobní vlak
tažený CNG lokomotivou. Ta patří k nejvýkonnějším svého druhu
v Evropě a vyvinula ji společnost Vítkovice Doprava. Jde o
první nasazení lokomotivy s pohonem na CNG v celé střední
Evropě.
Autobusem roku 2015 se stal MAN Lion's City GL na CNG. "CNG
výrazně šetří životní prostředí a tak v Evropě přibývají spolu
s osobními vozy i autobusy. Město Madrid, které již má více
než 700 CNG autobusů, si pořídilo v lednu 2015 dalších 42,"
říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.
CNG je dnes ekologicky nejšetrnějším palivem a tak nesporně
konferenci NGV 2015 zahájí ministr životního prostředí Richard
Brabec. Nejnovější evropské statistiky a trendy přijel na
konferenci NGV do ČR sdělit i Lennart Pilskog, generální sekretář
NGVA Europe - organizace, která sdružuje už 151 společností a
sdružení (ze 42 zemí) zabývajících se CNG a LNG. Významným hostem
konference je Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového
průmyslu. O Národním akčním plánu čistá mobilita pohovoří náměstek
ministra z Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický.
Kompletní nabídku CNG vozů značky ŠKODA představí dnes Ondřej
Všianský, fleet manager ŠKODA Auto. Významným hostem této
konference je Radim Šrám, mezinárodně uznávaný vědecký pracovník
z Akademie věd, který se už 25 let věnuje vlivům znečištění
ovzduší na zdravotní stav populace a který mimo jiné řekl:
"Koncentrace benzo[a]pyrenu, který se nachází v automobilových
výfukových plynech, jsou dlouhodobě překračovány u 60 procent
populace ČR. Benzo[a]pyren je silně karcinogenní. Představuje
nejvýznamnější riziko znečištěným ovzduším u nás. A největší zátěž
benzo[a]pyrenu ve velkých městech způsobuje právě doprava."
Autor: TZ, Zdroj: ČPS