23. 10. 2014
Podle zástupců Českého plynárenského svazu bude na
území Česka stát do dvou let více než 120 plnicích stanic na
stlačený zemní plyn, do roku 2040 pak 250. CNG by v té době
mělo používat okolo deseti procent automobilů.

"V roce 2040 by mohlo po českých silnicích jezdit kolem 300
tisíc vozidel na zemní plyn. Jeho spotřeba by se měla pohybovat
mezi 600 až 700 miliony metrů krychlových ročně," tvrdí Pavel Novák
z ČPS. Loni to mimochodem bylo jen 22 milionů
m3.
V současné době jezdí u nás 8055 vozidel na CNG, neboli 16
setin procenta ze všech registrovaných vozidel. Z toho je 7200
osobních a dodávek, 520 autobusů, 260 speciálních vozů jako
vysokozdvižných vozíků, roleb a traktorů. Zbytek tvoří komunální a
svozové vozy. Využívají toho, že cena CNG je poloviční oproti ceně
benzinu a nafty. "Pokud nenastanou globální problémy, tak by ČR
neměla být zemí, kde by měla nastat velká zemětřesení v cenách,"
dodává Novák. Má to samozřejmě své podmínky. Například musí i
nadále platit nulová silniční daň a také výhodná spotřební
daň.
Současná nabídka modelů na CNG je již dostatečná, čtyřicítka typů
všech tříd by poptávku měla uspokojit. Jejich majitelé pak mohou
využít celkem 65 veřejných plnicích stanic. V Evropě jich je zatím
přes 4000. Dál je zatím Rakousko se 180 stanicemi, oproti
Slovensku, Polsku a Maďarska však má Česko náskok.
Velký potenciál vidí ČPS v autobusech. Z počtu 20 tisíc
provozovaných v ČR jich je nyní na zemní plyn 2,6 procenta a lze
předpokládat výrazný nárůst tohoto počtu, myslí si Novák.
EU dala letos na dotace do této formy dopravy jednu miliardu korun
třem českým krajům. Na osm projektů si je rozdělí dopravní podniky
v severních Čechách, na Moravě a v Brně. ČPS počítá s dotacemi i v
dalším plánovacím období EU. Svaz se podílí na zpracování akčního
plánu Čistá mobilita, kterou dostane vláda v polovině roku
2015.
Autor: jk, Zdroj: ČPS