Agrofert se veze na AdBlue

Spotřeba směsi adblue, která u aut snižuje emise, se má za deset let zvýšit víc než trojnásobně. Agrofert Andreje Babiše bude u toho.

AdBlue

Při radě "smíchejte močovinu s vodou a nalijte si ji do motoru" by si asi většina řidičů nejdříve poklepala na čelo. Pro skupinu Agrofert ministra financí Andreje Babiše je to přitom výborný byznys. Jeho firmy mají v oblasti AdBlue, jak se tato směs vody a močoviny jmenuje, roční obrat kolem čtyř miliardy korun, který stále roste. Expandují po celé Evropě, zvažuje koupi firem ve Slovinsku či Chorvatsku a založil dceřinou firmu i v Brazílii. Divize hnojiv a paliv Agrofertu, kam AdBlue spadá, vloni utržila 52,4 miliardy Kč.
AdBlue, která snižuje množství emisí dusíku v plynech, musí totiž kvůli zpřísňujícím se emisním normám používat stále více majitelů aut s dieselovým motorem. Speciální druhou nádrž s typickým modrým víčkem tak již nepotkáte jenom na náklaďácích, ale i luxusních vozech. Například Mercedes tyto své vozy označuje BlueTEC.

Koupě firmy GreenChem

"Jsme druhým největším dodavatelem AdBlue v Evropě, hned po světové jedničce, firmě Yara," prohlašuje šéf divize hnojiv a paliv Agrofertu Petr Cingr. K AdBlue se Agrofert dostal jako dodavatel močoviny přes nizozemskou společnost GreenChem. Ta mu dlužila za dodávky desítky milionů eur a Agrofert ji v roce 2010 převzal.
"Firma ale neprodává jenom samotné AdBlue, dodáváme i různá řešení, včetně servisu," uvádí Cingr. Její zákazníci - patří sem například přepravní firmy, zemědělská družstva či benzinové pumpy - si pak u GreenChemu objednají buď jen dodávky AdBlue, nebo i instalaci čerpacích zařízení, která firma průběžně doplňuje.
Do portfolia GreenChemu patří i síť 20 míchacích stanic (tzv. blending-sites). Rozvážet zákazníkům hotovou AdBlue se totiž kvůli velkému podílu vody vyplatí jen zhruba do 400 kilometrů. Na větší vzdálenosti se rozváží samotná močovina, která se pak ředí na potřebnou koncentraci.
Na skupinu Agrofert, respektive hlavně její dceřinou společnost GreenChem, připadá necelých 20 procent evropského trhu, který dnes tvoří zhruba dvě miliardy litrů ročně. Na jiných trzích je ale její podíl ještě větší - ve střední Evropě ovládá více než třetinu trhu a ve Velké Británii je to okolo jedné čtvrtiny.
A trh má potenciál dramaticky růst, hlavně díky stále přísnějším emisním limitům (norma Euro VI nově platí od září 2014). Podle odhadů Integer Research vzroste v Evropě roční spotřeba AdBlue u nákladních automobilů do roku 2025 o 75 procent na 3,5 miliardy litrů. U osobních aut vzroste z dnešní kladné nuly zhruba na 1,5 miliardy litrů. Spolu s dalšími vozy a zemědělskou technikou by se měla spotřeba v roce 2025 pohybovat až kolem 6,3 miliardy litrů. Celý trh tak bude na trojnásobku dnešní spotřeby.
To ovšem neznamená, že bude nějak závratně růst i podíl Agrofertu. "S růstem spotřeby roste i počet firem, které ji vyrábí a dodávají. Pokud tak za deset let budeme mít podíl kolem 15 procent, budu to považovat za úspěch," říká šéf divize.

Čtyři miliardy z močoviny

S větší konkurencí, v Česku je velkým dodavatelem například ještě firma Adam & Partner, roste i tlak na cenu a marže. "Ziskovost zůstává zachovaná, ale v přepočtu na jeden litr celkem dramaticky klesá. Jediná šance, jak udržet výkonnost, je hledat odbytiště a klienty."
Oproti konkurenci má ale jednu výhodu. Zatímco jiné firmy musí močovinu nakupovat a mají jen míchací stanice, Agrofert se svými závody - slovenským Duslem a německým SKW - patří i mezi přední evropské producenty této suroviny. "V současné době jde z naší produkce močoviny na výrobu AdBlue zhruba 20 až 30 procent. Jestli se tento podíl bude zvyšovat, záleží jak na růstu poptávky, tak na obchodní marži, kterou budeme inkasovat," podotýká Cingr. Močovina se kromě AdBlue využívá na celou řadu produktů, od krmiv či hnojiv po lepidla a další.
Dnes pokrývá Agrofert svými dodávkami prakticky celou Evropu, dříve vyvážel i do Japonska či JAR. Rozšiřovat svou působnost chce například v jihovýchodní Evropě. I proto vyjednávala firma o koupi chorvatské Petrokemije, ze které nakonec sešlo. "Jednáme zde tedy se dvěma až třemi partnery, kterým dnes dodáváme, o jejich koupi," uvádí ředitel.
Nově skupina proniká například na brazilský trh, kde již založila dceřinou společnost. "Brazílie má desetkrát menší koncentraci vozů na osobu než Evropa či USA. Ten potenciál růstu trhu je zde obrovský," tvrdí Cingr.


CO JE ADBLUE

AdBlue je čirá bezbarvá kapalina obsahující 32,5 % roztoku syntetické močoviny. Spotřeba AdBlue činí přibližně 5 % z objemu spálené nafty, tj. na 100 litrů nafty je třeba zhruba 5 litrů AdBlue. V Americe je používán adekvátní produkt pod názvem DEF (Diesel Exhaust Fluid).

Autor: Petr Lukáč, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Ladislav Strnad, 8. 9. 2014 11:06: No jo, tak už mi je jasné, proč Poláci zavřeli výrobnu močoviny v Záluží v roce 2012 a já přišel o práci. O močovinu se teď stará Babiš.
    • Jozko, 13. 10. 2014 22:06: tak preco potom v Policiach mocovinu este stale vyrabaju?
    Reagovat na komentář
  • nebožtik Álojs, 10. 9. 2014 12:27: Dokud mi bude 20 let starej golf 1.9 D bublat a on bude tak močovina i Babič mě nezajímají.
      Reagovat na komentář
    • Petr, 12. 9. 2014 22:28: Vcelku je to pravda. Jen ta spotřeba u nakladních vozů- to bych si myslel, že je menší. Ale Babiš to prodává hotové za cca 2,10lit a u pumpy to stojí přes 10. To se někndo kapsje, že
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek