8. 9. 2014
Spotřeba směsi adblue, která u aut snižuje emise, se má
za deset let zvýšit víc než trojnásobně. Agrofert Andreje Babiše
bude u toho.

Při radě "smíchejte močovinu s vodou a nalijte si ji do motoru"
by si asi většina řidičů nejdříve poklepala na čelo. Pro skupinu
Agrofert ministra financí Andreje Babiše je to přitom výborný
byznys. Jeho firmy mají v oblasti AdBlue, jak se tato směs vody a
močoviny jmenuje, roční obrat kolem čtyř miliardy korun, který
stále roste. Expandují po celé Evropě, zvažuje koupi firem ve
Slovinsku či Chorvatsku a založil dceřinou firmu i v Brazílii.
Divize hnojiv a paliv Agrofertu, kam
AdBlue spadá, vloni utržila 52,4 miliardy Kč.
AdBlue, která snižuje množství emisí dusíku v plynech, musí totiž
kvůli zpřísňujícím se emisním normám používat stále více majitelů
aut s dieselovým motorem. Speciální druhou nádrž s typickým modrým
víčkem tak již nepotkáte jenom na náklaďácích, ale i luxusních
vozech. Například Mercedes tyto své vozy označuje BlueTEC.
Koupě firmy GreenChem
"Jsme druhým největším dodavatelem AdBlue v Evropě, hned po
světové jedničce, firmě Yara," prohlašuje šéf divize hnojiv a paliv Agrofertu Petr Cingr. K AdBlue se
Agrofert dostal jako dodavatel močoviny přes nizozemskou společnost
GreenChem. Ta mu dlužila za dodávky desítky milionů eur a Agrofert
ji v roce 2010 převzal.
"Firma ale neprodává jenom samotné AdBlue, dodáváme i různá
řešení, včetně servisu," uvádí Cingr. Její zákazníci - patří sem
například přepravní firmy, zemědělská družstva či benzinové pumpy - si pak u GreenChemu objednají
buď jen dodávky AdBlue, nebo i instalaci čerpacích zařízení, která
firma průběžně doplňuje.
Do portfolia GreenChemu patří i síť 20 míchacích stanic (tzv.
blending-sites). Rozvážet zákazníkům hotovou AdBlue se totiž kvůli
velkému podílu vody vyplatí jen zhruba do 400 kilometrů. Na větší
vzdálenosti se rozváží samotná močovina, která se pak ředí na
potřebnou koncentraci.
Na skupinu Agrofert, respektive hlavně její dceřinou společnost
GreenChem, připadá necelých 20 procent evropského trhu, který dnes
tvoří zhruba dvě miliardy litrů ročně. Na jiných trzích je ale její
podíl ještě větší - ve střední Evropě ovládá více než třetinu trhu
a ve Velké Británii je to okolo jedné čtvrtiny.
A trh má potenciál dramaticky růst, hlavně díky stále přísnějším
emisním limitům (norma Euro VI nově platí od září 2014). Podle
odhadů Integer Research vzroste v Evropě roční spotřeba AdBlue u
nákladních automobilů do roku 2025 o 75 procent na 3,5 miliardy
litrů. U osobních aut vzroste z dnešní kladné nuly zhruba na 1,5
miliardy litrů. Spolu s dalšími vozy a zemědělskou technikou by se
měla spotřeba v roce 2025 pohybovat až kolem 6,3 miliardy litrů.
Celý trh tak bude na trojnásobku dnešní spotřeby.
To ovšem neznamená, že bude nějak závratně růst i podíl Agrofertu.
"S růstem spotřeby roste i počet firem, které ji vyrábí a dodávají.
Pokud tak za deset let budeme mít podíl kolem 15 procent, budu to
považovat za úspěch," říká šéf divize.
Čtyři miliardy z močoviny
S větší konkurencí, v Česku je velkým dodavatelem například
ještě firma Adam & Partner, roste i tlak na cenu a marže.
"Ziskovost zůstává zachovaná, ale v přepočtu na jeden litr celkem
dramaticky klesá. Jediná šance, jak udržet výkonnost, je hledat
odbytiště a klienty."
Oproti konkurenci má ale jednu výhodu. Zatímco jiné firmy musí
močovinu nakupovat a mají jen míchací stanice, Agrofert se svými
závody - slovenským Duslem a německým SKW - patří i mezi přední
evropské producenty této suroviny. "V současné době jde z naší
produkce močoviny na výrobu AdBlue zhruba 20 až 30 procent. Jestli
se tento podíl bude zvyšovat, záleží jak na růstu poptávky, tak na
obchodní marži, kterou budeme inkasovat," podotýká Cingr. Močovina
se kromě AdBlue využívá na celou řadu produktů, od krmiv či hnojiv
po lepidla a další.
Dnes pokrývá Agrofert svými dodávkami prakticky celou Evropu,
dříve vyvážel i do Japonska či JAR. Rozšiřovat svou působnost chce
například v jihovýchodní Evropě. I proto vyjednávala firma o koupi
chorvatské Petrokemije, ze které nakonec sešlo. "Jednáme zde tedy
se dvěma až třemi partnery, kterým dnes dodáváme, o jejich koupi,"
uvádí ředitel.
Nově skupina proniká například na brazilský trh, kde již založila
dceřinou společnost. "Brazílie má desetkrát menší koncentraci vozů
na osobu než Evropa či USA. Ten potenciál růstu trhu je zde
obrovský," tvrdí Cingr.
CO JE ADBLUE
AdBlue je čirá bezbarvá kapalina obsahující 32,5 % roztoku
syntetické močoviny. Spotřeba AdBlue činí přibližně 5 % z objemu
spálené nafty, tj. na 100 litrů nafty je třeba zhruba 5 litrů AdBlue. V Americe
je používán adekvátní produkt pod názvem DEF (Diesel Exhaust
Fluid).
Autor: Petr Lukáč, Zdroj: Hospodářské noviny