22. 9. 2015
Sklad pohonných hmot v
Agropodniku Domažlice si v předchozích letech prošel krizí
vyvolanou podvodnými nezdaněnými dovozy PHM ze zahraničí. Dnes ale
specialista na logistiku pohonných hmot v holdingu Agrofert
plánuje do tří let ztrojnásobení současné skladovací
kapacity.

Od samozásobení k daňovému
skladu
Agropodnik Domažlice příští rok oslaví 40 let od
svého založení. Původně poskytoval služby zemědělcům a mimo jiné je
začal zásobovat pohonnými hmotami. Prvním zárodkem
skladu byly tři 50kubíkové nádrže používané čistě na naftu.
Kapacita tanků se postupně rozšiřovala. V roce 1994 se sklad
instalací podzemních nádrží zvětšil. Tankoviště ale zároveň
fungovalo jako součást veřejné čerpací stanice. Toto řešení se ale
stále zřetelněji ukazovalo jako méně výhodné jak z hlediska
provozního, tak především z hlediska bezpečnosti a požární ochrany.
Vedení Agropodniku naplánovalo a realizovalo investici, při které
byla vybudována samostatná čerpací stanice s vlastním
úložištěm na volně přístupné ploše před areálem. Prostřednictvím
dalších postupných investičních kroků byl vybudován klasický sklad
pohonných hmot. Hlavním impulsem pro další rozvoj skladu byla velmi
těsná spolupráce s Unipetrolem, jehož požadavky a kritéria
vedly k vybavení skladu špičkovou metrologií a technologiemi
umožňujícími přimíchávání biopaliv, podvýrobní aditivaci nebo
barvení extra lehkých topných olejů. V roce 2004 se tři
podzemní nádrže nahradily nadzemní válcovou nádrží o kapacitě 440
000 litrů.
Spolupráce
s Unipetrolem
Dlouholetý partner Agropodniku společnost Unipetrol,
se kterým se úspěšná spolupráce datuje od roku 2000, přišel
s požadavkem zřízení tzv. "daňového skladu". Vyhovět všem
legislativním i technickým nárokům podle tehdejšího zákona o
spotřební dani znamenalo pro Agropodnik více než rok usilovné
práce. Vynaložené úsilí na získání statutu daňového skladu se
postupně osvědčilo a sklad díky modernímu vybavení bezezbytku
splňuje současné (stále přísnější) technicko-technologické
podmínky, čímž se dostal na úroveň nejmodernějších skladů PHM
provozovaných v ČR včetně poskytovaných služeb, což potvrdil
ředitel agropodniku Ivan Húšťava.
Problém stáčení celých
vlaků
Důležité je, že sklad je napojen na vlastní vlečku,
která je v majetku Agropodniku a končí na nádraží Domažlice. "Naše
skladovací kapacita je v současnosti ve srovnání například
s Čeprem minimální. Máme ale možnost stočit a uskladnit
krátkodobě dva až tři vlaky týdně," říká vedoucí divize pohonných
hmot Miroslav Zmrzlík.
Pro operátory skladu je stáčení
ucelených vlaků logistickým problémem, který se však po letech
provozu naučili bravurně zvládat. Vlak má kapacitu 800 tisíc až
milion litrů, ale pro naftu je průměrná provozní kapacita skladu
cca 500 tisíc litrů. Agropodnik je schopen vyexpedovat denně
200-300 tisíc litrů, a tak je jeden cyklus složení celé kapacity
vlaku prodloužen na tři až čtyři dny.
Strategický logistický
uzel
Sklad je strategickým logistickým uzlem
v distribuci pohonných hmot pro tři okresy Domažlice, Klatovy
a Tachov, s efektivní působností v rozsahu celých
západních Čech. Pro rozvážku produktů disponuje Agropodnik flotilou
devíti moderních autocisteren. Ty kromě vlastních zákazníků
dopravují pohonné hmoty i pro zákazníky jiných skladovatelů.
Autodoprava Agropodniku je tak maximálně vytížena díky širokému
spektru odběratelů, mezi tradiční a dlouholeté partnery patří
zavedené středně veliké regionální obchodní společnosti západních
Čech. Provoz Autodopravy jede ve dvousměnném rytmu, kdy se na jedné
cisterně "točí" dva řidiči.
Kromě dopravy produktů poskytuje
Agropodnik logistickou službu na klíč, kdy je schopen zajistit
podle potřeb zákazníků služby celní (odesílání v režimu osvobození
od SpD), díky tzv. samoschvalování nemusí čekat v případě
přesunů mezi daňovými sklady na schválení CÚ, naskladňování si
dělají sami s tím, že celní kontrola proběhne zhruba jednou za
měsíc.
Krize v období podvodů s
DPH
Sklad Agropodniku Domažlice si prošel v nedávné
době krizí takřka existenční, kdy každý den na přilehlé státní
silnici mohli jen sledovat nekončící kolony cisteren přivážejících
nezdaněné pohonné hmoty ze zahraničních skladů. Podvodníci
s DPH vzali Agropodniku během posledních tří let zhruba 50%
výtočí a samozřejmě i obchodní marže. Rapidní zlepšení nastalo na
konci loňského roku, změnou legislativy. "Toho jsme pochopitelně
využili k obchodním aktivitám. Postupně se vracíme
k bývalým zákazníkům, kteří již nemají k dispozici zdroje
přímo zázračně levných pohonných hmot, "Jsme rádi, že nastalo
normální konkurenční prostředí. Konečně jsme se dostali do situace,
kde můžeme ukázat, že jsme schopni obstát v konkurenci, a také
se nám to zatím daří," pochvaluje si Ivan
Húšťava.
Zdravě tržní prostředí napomáhá
rozvoji
V dnešních plánech je další rozvoj skladu.
Cílem je zefektivnění provozu a eliminace hendykepu dlouhotrvající
vykládky zboží. Agropodnik má zpracovanou studii proveditelnosti
radikálního rozšíření kapacity skladu. Základem je dostatek
prostoru pro výstavbu. To pro Agropodnik není problémem, právě
naopak: k dispozici je dostatek volných ploch nejen v areálu
s celkovou rozlohou 5,5 hektaru, ale i na přilehlých pozemcích
mimo areál. Momentálně probíhá výběrové řízení na dodavatele
projektové dokumentace. Realizace projektu je na samém startu, čeká
jej územní řízení, stavební povolení a v případě, že vše
proběhne dle našich představ, bude mít sklad v průběhu dvou až
tří let třínásobnou kapacitu, respektive o 200 % vyšší, než je ta
stávající.
V praxi to bude znamenat, že vlak
s kapacitou milion litrů bude sklad Agropodniku za den a půl
maximálně do dvou dnů schopen naskladnit a okamžitě odeslat zpět.
Realizace navýšení skladové kapacity bude probíhat za plného
provozu a nedotkne se stávajícího skladu. V poslední fázi se
nové a stávající skladové kapacity propojí. "Navýšení kapacity
skladu nám umožní rozšířit flexibilitu v dodávkách PHM a
splnit podmínku vykládky a vrácení vlaku do 24, respektive 48
hodin," vysvětluje Zmrzlík.
Zvýšená kapacita skladu se zajisté
dotkne i navazující autodopravy, ale v tomto případě se dá na
nárůst požadavků na přepravu reagovat pružně, až když situace
nastane. Pokud bude třeba rozšiřovat počet autocisteren, a bude to
ekonomicky zdůvodnitelné, není problém dnešní flotilu osmi
autocisteren příslušně rozšířit.
Specialista na logistiku
v holdingu Agrofert
V rámci skupiny Agrofert byl Agropodnik
vzhledem ke své činnosti a zkušenosti s prodejem a distribucí
PHM vybrán jako logický článek pro provozování vlastních, ale i
pronajatých čerpacích stanic, kterých je v současné době 15.
Prostřednictvím těchto čerpacích stanic zajišťuje dodávky PHM jak
pro sesterské společnosti zabývající se logistikou v rámci
holdingu, ale samozřejmě na většině z nich i prodej veřejnosti
a smluvním zákazníkům prostřednictvím odběrních tankovacích karet.
Ve strategických plánech Agrofertu by měl plnit funkci specialisty
pro logistiku pohonných hmot a souvisejících produktů. V
současnosti například zajišťuje přepravu biosložek z výrobních
závodů PREOL v Lovosicích a Ethanol Energy ve Vrdech do DS po
celé ČR i do zahraničí.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia