Aktuální vývoj cen PHM v ČR

Pistole diesel

Aktuální vývoj cen PHM v ČR

Průměrné ceny pohonných hmot v ČR se v uplynulém týdnu vyvíjely různě.Cena benzínu Natural 95 se zvýšila o 2 haléře na 37,86 Kč za litr. Nafta zlevnila o 12 haléřů na 37,62 Kč za litr(ceny k 7. 2. 2023; zdroj: CCS).

Výhled pro následující dny (od 9. 2. 2023 do 16. 2. 2023)

Cena ropy Brent mírně poklesla na 84 dolarů za barel. Velmi příznivý je propad velkoobchodní marže. Maloobchodní marže jsou mírně podprůměrné.V nejbližších dvou týdnech očekáváme pokles cen. Nafta by mohla zlevnit až o desítky haléřů na litr.

Evropské velkoobchodní marže klesají, a to zejména u nafty. Marže v USD za barel:

Stav na trhu s ropou

Globální trh s ropou je dobře zásoben. Celosvětová poptávka roste a letos už bude rekordně vysoká. Ale také stoupá produkce. Kartel OPEC teď už sice produkci nezvedá, ale více se těží mimo kartel. Globální zásoby ropy se také zvyšují. V prosinci byla těžba uskupení OPEC+ o 1,8 mbd pod domluvenou kvótou. Pod domluveným limitem těží především Rusko, Angola a Nigérie. V případě navýšení poptávky po ropě mohou rychle reagovat především Saudská Arábie, SAE a Kuvajt.

Významný je i vysoký export ropy a ropných produktů z Ruska. V lednu byl vývoz ropy ze země vyšší než před počátkem války. Hlavními odběrateli ropy se staly Indie a Čína. Ty využívají obrovský diskont ceny.

Sankční politika EU a G7 vůči Rusku je až nečekaně úspěšná. Příjmy ruského rozpočtu kvůli nízké prodejní ceně propadly. Přitom objemy zůstaly na vysoké úrovni a trh je dobře zásobený. To dává Evropě čas, by si zajistila dodávky ropy a ropných produktů z jiných oblastí. Indické a čínské rafinérie ropy pochopitelně generují při nákupu ropy za vysoký diskont nadprůměrný zisk.

Od 5. února je v platnosti embargo na dovoz ropných produktů z Ruska do EU a cenový limit v mezinárodní námořní dopravě. V prosinci a lednu byl export paliv z Ruska velmi vysoký. Následující obrázek ukazuje nalevo vývoz nafty z ruských přístavů. Obrázek napravo ukazuje země, které naftu nakupují. Více importují Turecko, severní Afrika a země v Asii.

Podíl ruské ropy a ropných produktů na moři výrazně stoupá, což ukazuje, že přepravní trasy se prodlužují a zároveň se zvyšuje zásoba v tankerech. Sazby za pronájem tankerů jsou proto velmi vysoké.

Autor: Boris Tomčiak - Finlord, Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek