13. 4. 2023

Aktuální vývoj cen PHM v ČR
Průměrné ceny pohonných hmot v ČR se v uplynulém týdnu
vyvíjely různě. Cena benzínu Natural 95 stoupla o 31 haléřů na
37,58 Kč za litr. Nafta zlevnila o 29 haléřů na 34,55 Kč za litr
(ceny k 11. 4. 2023; zdroj: CCS).
Výhled pro následující dny (od 13. 4. 2023 do 19. 4.
2023)
Cena ropy Brent mírně stoupla na 87 dolarů za barel.
Velkoobchodní marže poklesly především u nafty. Za poslední týden o
přibližně 5 USD za barel.V nejbližším týdnu čekáme u benzínu
mírný růst cen, u nafty očekáváme stagnaci cen. Evropské
velkoobchodní marže poklesly.
Pohonné hmoty už jsou v ČR velmi levné. Následující obrázek
ukazuje poměr mediánových mezd a cen PHM. Tedy kolik litrů si
člověk s mediánovou mzdou natankuje. U nafty to je už 1013
litrů, Což je daleko více než v letech 2016 až 2019. Je to
méně než v roce 2020, kdy ale ceny ropy prudce propadly kvůli
covidové krizi. U benzínu není situace tak dobrá, ale oproti rokům
2016 až 2019 je benzín také levnější při použití mediánové mzdy.
Tento rok by mediánové mzdy mohly stoupnout o dalších 6 %. I kdyby
PHM zdražily do konce roku o 2 Kč, tak by se současný poměr
nezhoršil.
Stav na trhu s ropou
Produkce ropy ve světě je vysoká a bez větších problémů pokrývá
poptávku. Uskupení OPEC+ snížilo těžební limit, aby podpořilo cenu
ropy, což se i podařilo. Nicméně daří se stabilizovat velkoobchodní
trh, díky čemuž klesají velkoobchodní marže. To kompenzuje
zvyšování cen ropy.
Mezinárodní energetická agentura odhaduje, že poptávka převýší
nabídku až ve druhé polovině roku. Důvodem je především očekávaný
růst spotřeby v rozvíjejících se zemích. Nárůst spotřeby
nastává zejména v Asii. Čína by letos měla spotřebovat 16
milionů barelů ropy denně, což je dvojnásobek oproti roku 2009.
Spotřeba ropy v EU stagnuje. Také import se udržuje na
úrovních z roku 2021. Dovoz z Ruska byl nahrazen vyšším
dovozem z USA, Norska či Iráku. Rusku se nadále daří
exportovat ropu i produkty. Březnový vývoz ropy po moři byl dokonce
rekordně vysoký na úrovni 4,31 mbd. U produktů nastalo jenom malé
snížení. Důvodem vysokého exportu je, že se zemi daří budovat
flotilu tankerů a zároveň v důsledku nízké ceny pod limitem 60
USD za barel ruské ropy není využívání evropských tankerů omezené
mezinárodními sankcemi. Své zákazníky nachází Rusko v Asii a
Africe.
Autor: Boris Tomčiak - Finlord, Zdroj: TZ