Aktuální vývoj cen PHM v ČR

Bankovky a pistole

Aktuální vývoj cen PHM v ČR

Průměrné ceny pohonných hmot v ČR se v uplynulém týdnu vyvíjely různě. Cena benzínu Natural 95 stoupla o 31 haléřů na 37,58 Kč za litr. Nafta zlevnila o 29 haléřů na 34,55 Kč za litr (ceny k 11. 4. 2023; zdroj: CCS).

Výhled pro následující dny (od 13. 4. 2023 do 19. 4. 2023)

Cena ropy Brent mírně stoupla na 87 dolarů za barel. Velkoobchodní marže poklesly především u nafty. Za poslední týden o přibližně 5 USD za barel.V nejbližším týdnu čekáme u benzínu mírný růst cen, u nafty očekáváme stagnaci cen. Evropské velkoobchodní marže poklesly.

Pohonné hmoty už jsou v ČR velmi levné. Následující obrázek ukazuje poměr mediánových mezd a cen PHM. Tedy kolik litrů si člověk s mediánovou mzdou natankuje. U nafty to je už 1013 litrů, Což je daleko více než v letech 2016 až 2019. Je to méně než v roce 2020, kdy ale ceny ropy prudce propadly kvůli covidové krizi. U benzínu není situace tak dobrá, ale oproti rokům 2016 až 2019 je benzín také levnější při použití mediánové mzdy. Tento rok by mediánové mzdy mohly stoupnout o dalších 6 %. I kdyby PHM zdražily do konce roku o 2 Kč, tak by se současný poměr nezhoršil.

Stav na trhu s ropou

Produkce ropy ve světě je vysoká a bez větších problémů pokrývá poptávku. Uskupení OPEC+ snížilo těžební limit, aby podpořilo cenu ropy, což se i podařilo. Nicméně daří se stabilizovat velkoobchodní trh, díky čemuž klesají velkoobchodní marže. To kompenzuje zvyšování cen ropy.

Mezinárodní energetická agentura odhaduje, že poptávka převýší nabídku až ve druhé polovině roku. Důvodem je především očekávaný růst spotřeby v rozvíjejících se zemích. Nárůst spotřeby nastává zejména v Asii. Čína by letos měla spotřebovat 16 milionů barelů ropy denně, což je dvojnásobek oproti roku 2009.

Spotřeba ropy v EU stagnuje. Také import se udržuje na úrovních z roku 2021. Dovoz z Ruska byl nahrazen vyšším dovozem z USA, Norska či Iráku. Rusku se nadále daří exportovat ropu i produkty. Březnový vývoz ropy po moři byl dokonce rekordně vysoký na úrovni 4,31 mbd. U produktů nastalo jenom malé snížení. Důvodem vysokého exportu je, že se zemi daří budovat flotilu tankerů a zároveň v důsledku nízké ceny pod limitem 60 USD za barel ruské ropy není využívání evropských tankerů omezené mezinárodními sankcemi. Své zákazníky nachází Rusko v Asii a Africe.

Autor: Boris Tomčiak - Finlord, Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek