Aktuální vývoj cen PHM v ČR

Koruna a pistole

Aktuální vývoj cen PHM v ČR

Průměrné ceny pohonných hmot v ČR v uplynulém týdnu opět poklesly.Cena benzínu Natural 95 se snížila o 57 haléřů na 36,01 Kč za litr. Nafta zlevnila o 45 haléřů na 36,30 Kč za litr (ceny k 20. 12. 2023; zdroj: CCS).

Výhled pro následující dny (od 21. 12. 2023 do 31. 12. 2023)

Cena ropy Brent stopla na 80 USD za barel. Velkoobchodní marže stagnuje.  V nejbližším týdnu čekáme zastavení zlevňování. Na konci roku by pohonné hmoty měly o přibližně 20 haléřů zdražit.

Nicméně pohonné hmoty jsou v ČR velmi levné. Následující tabulka ukazuje cenu pohonných hmot vždy k 19.12.daného roku a mediánovou mzdu (mzda přesně uprostřed souboru všech mezd) za 4. čtvrtletí daného roku. Mzdový údaj za 4Q 2023 je odhad dle vývoje ve 3Q. Při současné mediánové mzdě lze natankovat 1110 litrů benzínu a 1102 litrů nafty. Pro srovnání třeba v roce 2015 si za mediánovou mzdu mohli řidiči koupit 826 litrů benzínu a 851 litrů nafty, a to i když tehdy stál benzín 28,71 Kč a nafta 27,87 Kč za litr. Mzdy v ČR rapidně rostou a pohonné hmoty reálně zlevňují.

 

 

benzín

nafta

mediánová mzda 4Q

 

Kolik litrů lze natankovat

 

benzín

nafta

2006

27,79

27,88

17 589

 

633

631

2007

30,68

31,64

18 901

 

616

597

2008

23,26

25,26

20 635

 

887

817

2009

28,11

26,53

21 169

 

753

798

2010

33

32,18

21 559

 

653

670

2011

34,68

35,47

22 026

 

635

621

2012

35,12

35,59

21 890

 

623

615

2013

36,13

36,25

22 153

 

613

611

2014

32,9

32,89

22 667

 

689

689

2015

28,71

27,87

23 728

 

826

851

2016

30,28

29,46

25 207

 

832

856

2017

30,65

29,75

27 455

 

896

923

2018

32,14

32,66

29 283

 

911

897

2019

31,99

31,65

31 159

 

974

984

2020

27,93

27,39

33 252

 

1 191

1 214

2021

36,3

35,29

34 778

 

958

985

2022

36,46

37,9

37 349

 

1 024

985

2023

36,01

36,3

39 985

 

1 110

1 102

Stav na trhu s ropou

Přepravu komodit a zboží aktuálně omezují útoky jemenských povstalců na lodě v Rudém moři. Tankery mohou plout kolem Afriky. Tím se ale potřebný čas na přepravu z Perského zálivu prodlouží v případě dodávky do jižní Evropy z 12 na 26 dní. Dodávky do severní Evropy se prodlouží z 16 na 27 dní. Pochopitelně to zdražuje přepravu a konečnou cenu suroviny.

Problematická může být situace u středních destilátů, což jsou zejména nafta, topný olej a letecký benzín. Dovoz přes Suezský kanál tvoří až 30 % dovozu těchto ropných produktů do Evropy. Zatím velkoobchodní ceny nafty v Rotterdame stagnují, ale při pokračujícím omezení přepravy přes Rudé moře může nastat zvýšení cen o několik procent.

Dlouhodobě nejvýznamnějším faktorem je omezování těžby ze strany OPEC+. Na posledním jednání OPEC+ bylo odsouhlasené další snížení těžebního limitu o 700 tisíc barelů, a to až do konce března. Zároveň Saudská Arábie bude pokračovat v dobrovolném snížení produkce o 1 mbd a Rusko sníží export paliv o 200 tisíc. Snížení produkce OPECu do značné míry kompenzuje nárůst produkce ze strany zemí mimo OPEC.

Do roku 2027 očekávají poradenské společnosti výrazný nárůst produkce ropy v USA, Brazílii, Guyane, Kanadě, Kazachstánu, Argentině či Ugandě. Jejich zvýšení těžby by prakticky mělo pokrýt očekávané navýšení spotřeby ropy. Poptávka je rekordně vysoká v Asii.

Autor: Boris Tomčiak - Finlord, Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek