21. 12. 2023

Aktuální vývoj cen PHM v ČR
Průměrné ceny pohonných hmot v ČR v uplynulém týdnu opět
poklesly.Cena benzínu Natural 95 se snížila o 57 haléřů na 36,01 Kč
za litr. Nafta zlevnila o 45 haléřů na 36,30 Kč za litr (ceny
k 20. 12. 2023; zdroj: CCS).
Výhled pro následující dny (od 21. 12. 2023 do 31. 12.
2023)
Cena ropy Brent stopla na 80 USD za barel. Velkoobchodní marže
stagnuje. V nejbližším týdnu čekáme zastavení
zlevňování. Na konci roku by pohonné hmoty měly o přibližně 20
haléřů zdražit.
Nicméně pohonné hmoty jsou v ČR velmi levné. Následující
tabulka ukazuje cenu pohonných hmot vždy k 19.12.daného roku a
mediánovou mzdu (mzda přesně uprostřed souboru všech mezd) za 4.
čtvrtletí daného roku. Mzdový údaj za 4Q 2023 je odhad dle vývoje
ve 3Q. Při současné mediánové mzdě lze natankovat 1110 litrů
benzínu a 1102 litrů nafty. Pro srovnání třeba v roce 2015 si
za mediánovou mzdu mohli řidiči koupit 826 litrů benzínu a 851
litrů nafty, a to i když tehdy stál benzín 28,71 Kč a nafta 27,87
Kč za litr. Mzdy v ČR rapidně rostou a pohonné hmoty reálně
zlevňují.
|
benzín
|
nafta
|
mediánová mzda 4Q
|
|
Kolik litrů lze natankovat
|
|
benzín
|
nafta
|
2006
|
27,79
|
27,88
|
17 589
|
|
633
|
631
|
2007
|
30,68
|
31,64
|
18 901
|
|
616
|
597
|
2008
|
23,26
|
25,26
|
20 635
|
|
887
|
817
|
2009
|
28,11
|
26,53
|
21 169
|
|
753
|
798
|
2010
|
33
|
32,18
|
21 559
|
|
653
|
670
|
2011
|
34,68
|
35,47
|
22 026
|
|
635
|
621
|
2012
|
35,12
|
35,59
|
21 890
|
|
623
|
615
|
2013
|
36,13
|
36,25
|
22 153
|
|
613
|
611
|
2014
|
32,9
|
32,89
|
22 667
|
|
689
|
689
|
2015
|
28,71
|
27,87
|
23 728
|
|
826
|
851
|
2016
|
30,28
|
29,46
|
25 207
|
|
832
|
856
|
2017
|
30,65
|
29,75
|
27 455
|
|
896
|
923
|
2018
|
32,14
|
32,66
|
29 283
|
|
911
|
897
|
2019
|
31,99
|
31,65
|
31 159
|
|
974
|
984
|
2020
|
27,93
|
27,39
|
33 252
|
|
1 191
|
1 214
|
2021
|
36,3
|
35,29
|
34 778
|
|
958
|
985
|
2022
|
36,46
|
37,9
|
37 349
|
|
1 024
|
985
|
2023
|
36,01
|
36,3
|
39 985
|
|
1 110
|
1 102
|
Stav na trhu s ropou
Přepravu komodit a zboží aktuálně omezují útoky jemenských
povstalců na lodě v Rudém moři. Tankery mohou plout kolem
Afriky. Tím se ale potřebný čas na přepravu z Perského zálivu
prodlouží v případě dodávky do jižní Evropy z 12 na 26
dní. Dodávky do severní Evropy se prodlouží z 16 na 27 dní.
Pochopitelně to zdražuje přepravu a konečnou cenu suroviny.
Problematická může být situace u středních destilátů, což jsou
zejména nafta, topný olej a letecký benzín. Dovoz přes Suezský
kanál tvoří až 30 % dovozu těchto ropných produktů do Evropy. Zatím
velkoobchodní ceny nafty v Rotterdame stagnují, ale při
pokračujícím omezení přepravy přes Rudé moře může nastat zvýšení
cen o několik procent.
Dlouhodobě nejvýznamnějším faktorem je omezování těžby ze strany
OPEC+. Na posledním jednání OPEC+ bylo odsouhlasené další snížení
těžebního limitu o 700 tisíc barelů, a to až do konce března.
Zároveň Saudská Arábie bude pokračovat v dobrovolném snížení
produkce o 1 mbd a Rusko sníží export paliv o 200 tisíc. Snížení
produkce OPECu do značné míry kompenzuje nárůst produkce ze strany
zemí mimo OPEC.
Do roku 2027 očekávají poradenské společnosti výrazný nárůst
produkce ropy v USA, Brazílii, Guyane, Kanadě, Kazachstánu,
Argentině či Ugandě. Jejich zvýšení těžby by prakticky mělo pokrýt
očekávané navýšení spotřeby ropy. Poptávka je rekordně vysoká
v Asii.
Autor: Boris Tomčiak - Finlord, Zdroj: TZ