15. 6. 2020
Pro ekonomickou obnovu bude rafinérské odvětví nadále
poskytovat cenově dostupné a konkurenceschopné pohonné hmoty pro
dopravní systémy a pro průmysl vysoce hodnotové spektrum výrobků.
Za současné situace je prioritou nejprve zvýšení výkonnosti
ekonomiky, oživení poptávky po pohonných hmotách ve stávající
ekologické kvalitě. Další vývoj a investice do
nízkouhlíkatých technologií v našem odvětví vyžaduje vytvořit velké
finanční zdroje a investice, zvážit všechna rizika pro budoucnost i
jako příležitosti k zelené cestě.
Ekologie cílem, ne podmínkou
Členské společnosti ČAPPO vnímají a hlásí se k nutnosti snížení
ekologické zátěže dopravy a aktivně se podílejí na plnění všech
environmentálních cílů. Aktuálně probíhající restart české i
evropské ekonomiky by měl podle ČAPPO respektovat stávající
podmínky, ve kterých se jednotlivé země nacházejí. Snahu po zeleném
oživení ekonomiky (tzv. výzva s názvem "for Green Recovery" Pascala
Canfina) je nutné zasadit do kontextu svízelné situace, ve které se
většina evropských firem nachází. Principy zelené ekonomiky by se
podle ČAPPO neměly stát nutnou podmínkou obnovy, ale cílem, ke
kterému by ve výsledku veškeré úsilí mělo směřovat. Zatím je nutné
respektovat postavení ropy jako energetické komodity a strategické
chemické suroviny. K tomu je potře-ba přiřadit složení vozového
parku s dominancí spalovacích motorů v dieselovém i benzinovém
provedení. Kapalná paliva budou hrát důležitou roli v různých
od-větvích dopravy i v období do roku 2040. Petrolejářský obor
proto musí plnit globální poptávku po palivech zodpovědným
způsobem. Sem patří již realizované ekologické změny v palivech,
které byly zabezpečeny v období 2000-2020. Patří sem zavedení
bezolovnatých benzinů, odsíření pohonných hmot či zavedení
biosložek. Význam pro ekologii má i zavedení aditivovaných a
prémiových druhů pohonných hmot nebo nabídka ekologické kapaliny Ad
Blue pro dieselové motory. Pohonné hmoty v současné kvalitě s
podílem obnovitelné složky jsou potřeba pro obnovu ekonomiky, a to
ve stávající ekologické kvalitě, a plně kryjí energetickou potřebu
současných pohonů v dopravě.
Obnova důvěry zákazníků
ČAPPO se chce aktivně zapojit do diskuze o způsobu provedení
pomoci evropským ekonomikám. Primárním a elementárním nástrojem
všech projektů obnovy by měla podle asociace být zejména snaha o
obnovení spotřebitelské důvěry občanů a záchranu pracovních míst
pro Evropany. Hlavně tím by měl být znovu vytvořen nebo obnoven
prostor pro dosažení ambiciózních cílů v oblasti ochrany klimatu.
To bude vyžadovat s ohledem na současný výrazný pokles spotřeby a
rizika dalšího vývoje nový ucelený a vyvážený pohled na rizika a
příležitosti v oblasti alternativních paliv a nízkouhlíkatých
technologii. Za velmi důležité je třeba považovat rámec financování
a zvážit všechna rizika zelených investic a přitom neoslabit a
zachovat konkurenceschopnost našeho oboru, neboť u ekologických
investic obor bojuje s jejich nízkou návratností i nízkou podporou.
Všichni vnímáme potřebu dosáhnout cílů programu Green New Deal. Jde
pouze o způsob a časovou souslednost, jak k nim dojít. Překotné
předhánění se v dalších klimatických slibech nyní překrývá
racionální úvahu o efektivní a rychlé pomoci. Případná vidina
jediné cesty k záchraně evropských ekonomických hodnot přes vázané
spojení rozvojových programů s tzv. Green New Deal nemusí být
srozumitelná podstatné části evropské populace, značně postižené
současnou pandemií a nejhorším ekonomickým propadem od druhé
světové války.
Zelená zelené energii, ale...
Výzva s názvem "for Green Recovery" Pascala Canfina, předsedy
Výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu, a více než 180
zástupců či signatářů vyzývá evropské společenství tváří v tvář
ekonomicky svízelné situaci, jejíž hloubku i délku si dovolí
málokdo odhadnout, k vytvoření aliance s cílem dosáhnout "zeleného
oživení ekonomiky". Má jít o první celoevropskou výzvu, která
mobilizuje zelené investiční balíčky za účelem vypracování plánů
obnovy a transformace ekonomiky. Ty zakotvují boj proti změně
klimatu a biologické rozmanitosti jako klíčový pilíř hospodářské
strategie, avšak zřetelně zatím bez analýzy a znalosti současných
hospodářských dopadů celosvětové pandemie na členské státy EU a
jejich ekonomiky. Podobnost s poválečnými snahami o ob-novu Evropy
formou Marshallova plánu není rozhodně náhodná. Situace evropských
ekonomik však rozhodně srovnatelná není, a to nejen s poválečným
obdobím, ale ani dnes mezi členskými státy samými kvůli velmi různé
intenzitě dopadů pandemie na hospodářství, služby a chod
společnosti. V ČR by další ekologické směry měly odpovídat
podmínkám, zájmům, možnostem a zdrojům ČR a současně splňovat
požadavky EU v míře právě postačující. Navíc petrolejáři nejsou
jedinými dodavateli energií k pohonu.
Nejen Green New Deal
ČAPPO, plně a odpovědně vědoma si závazků členských firem v
oblasti ochrany klimatu, považuje za nevhodné, aby projekty na
obnovu prosperity EU byly striktně svazovány jen s projektem Green
New Deal. Sporná obhajitelnost a srozumitelnost takového přístupu
za současné ekonomické situace může ve svých důsledcích vést k
odmítnutí ambiciózních ekologických cílů značnou části evropské
populace. Cestu vidí asociace spíše ve vyváženém a odpovědném
postupu, který přinese rychlý návrat k prosperitě. V současné době
naše odvětví podporuje více než 1 milion pracovních míst v EU,
poskytuje vysokou přidanou hodnotu pro hospodářství a hraje
klíčovou roli v zajištění energie pro dopravu a odvětví vykazuje v
rámci moderních technologií vysokou energetickou účinnost a snižuje
uhlíkovou stopu v palivech. Na zřeteli je potřeba mít i příjmy ze
spotřební daně z minerálních olejů a příjmy z DPH jako významné
zdroje státního rozpočtu. V dalším období je proto velmi důležité
nastartovat růst spotřeby a nově definovat stabilní jednotící
reálnou politiku rozvoje současného sortimentu paliv včetně
alternativ. Po dosažení ekonomické kondice a zvýšení spotřeby, kdy
80 % makroekonomického ukazatele DPH ovlivňuje spotřebu nafty a ze
40 % ovlivňuje spotřebu benzinů, pak po tomto oživení bude lepší
pozice a následně mnohem snazší dosáhnout vytyčené mety v oblasti
ochrany životního prostředí.
RED II až po stabilizaci ekonomiky?
ČAPPO požádala odpovědné orgány České republiky o posouzení
možnosti na evropské úrovni dočasně odložit (o 1-2 roky)
implementaci směrnice RED II s vizí teprve po stabilizaci
ekonomické situace EU vytvořit prostor i pro jejich společenskou
akceptaci, které usnadní reálné, nikoli formální dosažení
očekávaných cílů. Nezapomínejme, že těchto cílů lze dosáhnout
teprve poté, kdy spotřebitelé začnou ve větší míře než doposud
pořizovat a používat vozidla na alternativní pohon. Přitom kapalná
paliva pro svou hustotu energie a vysoké objemy budou v některých
typech dopravy (nákladní, letecká, armádní technika, zemědělství)
obtížně nahraditelná. Je proto důležité pokračovat ve snižování
jejich ekologického dopadu, tedy efektivně snižovat uhlíkovou
stopu. Neznamená to však, že by postupná "zelená" konverze dopravy
nemohla probíhat již nyní tam, kde je to ekonomicky výhodné i
společensky přínosné. Postoj ČAPPO koresponduje se snahou Svazu
chemického průmyslu ČR o racionální, 1-2letý odklad projektu
označovaného European Green Deal. ČAPPO zároveň oceňuje finanční
podpory státu, daňové úlevy pro odvětví, která jsou pro zvýšení
kondice ekonomiky důležitá a pro náš obor klíčová z pohledu návratu
ke spotřebě pohonných hmot před pandemií. Musí být také respektován
fakt, že ropa není plně nahraditelná surovina a celý obor zajišťuje
rozhodující zdroje energie pro dopravu i další produkty. Z širšího
ekonomického pohledu je důležitá i jeho hospodářská prosperita.
Rafinerské odvětví bude mít i nadále strategický význam pro
postupný přechod na nízkouhlíkaté technologie v kapalných palivech
i v petrochemii.
Autor: Ing. Václav Loula, Zdroj: PETROLmagazín