7. 9. 2020
Asociace FuelsEurope představila v polovině června
strategii pro kompletní dekarbonizaci dopravních pohonných hmot do
roku 2050. A dokonce vyčíslila i předpokládané náklady. Na
realizaci bude třeba vynaložit finanční prostředky ve výši až 650
miliard eur. Pro paliváře je tento plán natolik závažný, že jsme se
rozhodli učinit z něj i hlavní téma nadcházejícího
Petrolsummitu a věnovat se této strategii budeme podrobněji i
v dalších číslech Petrolmagazínu.
Strategický plán odhalený evropskou asociací FuelsEurope 15.
června 2020 přikládá zásadní význam nízkouhlíkovým kapalným palivům
v souvislosti s dosažením klimatické neutrality EU do roku 2050.
Hlavními důvody pro jejich nasazení však nejsou jen klimatické
ambice EU, ale i pandemie COVID-19 a její negativní dopad na
evropskou ekonomiku.
"Věříme, že s ohledem na zvyšující se důraz na zotavení a nové
investice je právě teď ten pravý čas otevřít politické diskuse s
EU, národními tvůrci politik a zákazníky ohledně vytvoření
politického rámce, který nasazení těchto nezbytných nízkouhlíkových
paliv umožní," prohlásil John Cooper, generální ředitel
FuelsEurope.
Alternativa pro konvenční paliva
Asociace očekává, že do konce první poloviny 21. století dojde v
automobilovém sektoru k masivnímu přechodu na elektromobilitu, v
důsledku čehož výrazně poklesne poptávka po produktech z ropy,
zejména po kapalných palivech využívaných v dopravě.
Nízkouhlíkovými kapalnými palivy se rozumí udržitelná paliva,
která nejsou vyráběna z ropy a při jejichž výrobě a využití dochází
k velmi nízkému, či úplně nulovému vzniku emisí CO2.
Jinými slovy jde o tzv. syntetická paliva. Mají hrát klíčovou roli
především v letecké, námořní a nákladní dopravě. Podle FuelsEurope
zmiňované sektory v současnosti nemají pro konvenční paliva
technologickou alternativu.
Spolek rovněž odhaduje, že si plán na dosažení nulových emisních
hodnot během následujících třiceti let vyžádá investice v hodnotě
až 650 miliard eur (zhruba 17,3 bilionů Kč).
"Tento plán je ambiciózní, je však proveditelný za předpokladu,
že bude spolupracovat více zainteresovaných stran. Tyto nové
technologie jsou vzrušující, ale jsou nákladné a jejich vývoj ve
větším měřítku bude vyžadovat důvěru investorů a politickou vizi.
Všichni musí být na palubě. Vyzýváme tvůrce politik EU, aby co
nejdříve zahájili dialog na vysoké úrovni se všemi příslušnými
zainteresovanými stranami. My jsme připraveni převzít vedoucí úlohu
za průmysl s palivy," završil své vyjádření Cooper.
FuelsEurope je spolek, který sdružuje 40 společností stojících
za téměř 100 % rafinerií a více než 75 % maloobchodních prodejů
pohonných hmot v EU. Členská základna zahrnuje společnosti jako
například Shell a BP. Ty se v souvislosti s klimatickými cíli
EU letos zavázaly ke snížení emisí CO2 ze svých aktivit
na nulové hodnoty do roku 2050.
Zachrání spalovací motory syntetická
paliva?
Podle ropných společností ano, proto jejich zastřešující
organizace FuelsEurope výrazně tlačí na vedení EU, aby syntetická
paliva začala brát vážně. Důvod je nasnadě - nová nízkoemisní
kapalná paliva by mohla významně prodloužit životnost spalovacího
motoru. Automobilkám jako třeba Mazda nebo McLaren se tato vize
zamlouvá. Naproti tomu takový Mercedes vidí budoucnost jedině
v elektřině.
Využití těchto umělých paliv by podle FuelsEurope pomohlo značně
snížit emise, automobilkám by přineslo víc času na vývoj nových
technologií pro elektromobilitu a také na vybudování
infrastruktury. Oddálil by se tak zánik klasických spalovacích
motorů.
Co je to syntetické palivo?
Jak již název napovídá, jde o uměle vytvořené palivo (benzin
nebo diesel). Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá
paliva vznikají chemickou reakcí (nejčastěji elektrolýzou vody na
kyslík a vodík, následně sloučení vodíku s CO). Jejich
spalování produkuje výrazně čistší emise (bez síry a aromatických
uhlovodíků), využití CO pro výrobu (z průmyslové výroby nebo přímo
ze vzduchu) z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Pokud se navíc
vyrábějí s využitím energie z obnovitelných zdrojů, je i uhlíková
stopa této produkce nižší než u klasických paliv. Syntetická paliva
se mohou stát příměsí klasických paliv, nebo se mohou spalovat
zcela samostatně - jejich využití si vynutí pouze částečnou úpravu
klasických spalovacích motorů, také lze využívat současnou čerpací
infrastrukturu.
Zpomalení přechodu od fosilních k alternativním
palivům
Organizace FuelsEurope se odvolává hlavně na nereálné regulace
oxidu uhličitého - v číslech by to dle výpočtů znamenalo do roku
2035 nahradit celých 50 milionů vozů s konvenčními (tedy
spalovacími) motory těmi s elektrickým pohonem. Takový "převrat"
prý není v takto krátkém časovém horizontu možný. A jelikož jde o
peníze až v první řadě, argumentuje FuelsEurope také financemi.
Díky syntetickým palivům by totiž nebylo nutné vyvíjet naráz takové
množství nových technologií, což by drželo ceny vozů v rozumných
mezích - na rozdíl od stále drahých elektrifikovaných vozů.
Ekologičtější i ekonomičtější
Prognózy naznačují, že tato moderní alternativa k fosilním
palivům by mohla být nejen ekologičtější, ale v dlouhodobém
horizontu také finančně výhodnější - současná výrobní cena je
vysoká, ale při vytvoření větší výrobní kapacity a vyšší poptávky
(případně i subvencí jinak využitých pro podporu elektromobility)
by cena pro zákazníka mohla rychle spadnout na úroveň dnešních
cen.
Vedoucí organizace John Cooper se nechal slyšet, že v ideálním
případě by se pak tato paliva dostala také do vodní a letecké
dopravy. Prvním krokem je však nová paliva zavést právě v
automobilovém průmyslu, který je nejvhodnější pro relativně rychlé
přijetí nových opatření. Nová technologie už má také své první
příznivce - společnosti jako Mazda, McLaren a Bosch se přiklánějí
právě k této moderní alternativě fosilních paliv.
Mercedes: "Za nás jednoznačně elektřina!"
Řada automobilek však k novým palivům zůstává skeptická. Markus
Schäffer, vedoucí pro výzkum a vývoj u Mercedesu, si to však
nemyslí: "Přechod na syntetická paliva podle nás není v dohledné
době proveditelný, proto se naše společnost soustředí na investice
na poli elektromobility."
"Když k výrobnímu procesu využíváte elektrickou energii,"
vysvětluje své pochybnosti Schäffer, "je daleko efektivnější využít
ji přímo k nabití baterie. Transformace zelené energie na
syntetické palivo je proces, při kterém ztrácíte hodně
efektivity."
Podle Schäffera je rovněž nepravděpodobné, že by nové
technologie přišly jako první v automobilovém průmyslu. "Pokud se
najdou čistší zdroje energie, které bude efektivní, zcela jistě se
nejdříve dostane k zákazníkům v leteckém průmyslu. Teprve poté -
odhaduju se zpožděním zhruba 10 let - se taková technologie dostane
do aut."
Naděje umírá poslední
Mazda se však vize syntetických paliv nehodlá vzdát - údajně
pracuje na vývoji tzv. recyklovatelných kapalných paliv
pocházejících z mikrořas. McLaren pracuje na svém ekologicky
neutrálním palivu pro jejich ikonický 4,0l twin-turbo V8. A třeba
takové Audi experimentuje se syntetickým benzinem a naftou už od
roku 2018. Automobilky mají zkrátka velký zájem na tom, aby
současnou technologii spalovacích motorů udržely při životě co
nejdéle.
Na druhou stranu je překážkou pro rozvoj syntetických paliv
především složitá a drahá výroba a neexistující výrobní kapacita.
Jestli se to v budoucnu podaří změnit, je otázkou.
Jedno je však jisté - čeká nás jeden velký technologický závod.
Kdo z něj vyjde jako vítěz, ukáže až čas.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín