19. 3. 2015
Perspektiva alternativního paliva zkapalněného zemního
plynu (LNG) je prý velmi příznivá a tak například společnost Vemex
plánuje významně pomoci Gazpromu Germania při výstavbě prvních LNG
stanic v Česku a na Slovensku.

Jedna ze 75 evropských plnících
stanic na LNG stojí v jihonizozemském Tilburgu
Výhody LNG představil Gazprom Germania minulý měsíc právě u
mobilní LNG plnicí stanice v Dunajské Stredě na Slovensku.
Okolo 60 zájemců ze soukromých společností zde přihlíželo tankování
paliva LNG do nádrže autobusu pomocí mobilní čerpací stanice.
Polský výrobce autobusů SolBus představil inovativní model autobusu
Solcity 12. Palivová nádrž autobusu s objemem 367 litru byla
naplněna zhruba 35 kilogramy LNG. Dojezd takového autobusu je až
600 km na jednu nádrž se spotřebou maximálně 35 litrů na 100 km.
Zkapalněním (LNG) se objem zemního plynu zmenší třikrát více, než
jeho stlačením (CNG) a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát
větší vzdálenost, než vůz se stejně velkou nádrží na CNG.
"Česká republika bude potřebovat první LNG stanici v roce 201,"
myslí si Hugo Kysilka ze společnosti Vemex. "Do pěti až deseti
let by se měl LNG v ČR začít využívat výrazněji hlavně v
nákladní dopravě. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové
přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat,
protože zde jsou úspory pro společnosti opravdu výrazné a
návratnost krátká. "Česká republika má k tomu navíc i několik
výrazných předpokladů. Leží ve středu Evropy a projíždí přes její
území velká část dopravy přepravních firem. Navíc má v ČR
sídlo jeden z nejvýznamnějších evropských dodavatelů této
technologie a tím je společnost Chart-Ferox Děčín, se kterým již
více než 5 let spolupracujeme. Rádi bychom se právě na zavádění
této technologie u nás a na Slovensku v rámci skupiny Gazprom
Germania významně podíleli. V tuto chvíli informujeme
veřejnost o výhodách tohoto paliva a prezentace proběhnou ještě ve
Zvolenu, Prievidzi a Trnavě. Máme plán vybudovat i LNG stanici na
Slovensku, ale zatím si situaci jen monitorujeme," dodává Hugo
Kysilka.
LNG se ale zatím v evropské dálkové nákladní dopravě
prosazuje velice pomalu, registrováno je v celé EU asi jen 500
LNG vozidel. 80 procent z nich je v Británii a Beneluxu,
zbytek je z Francie, Itálie, Polska, Skandinávie a Španělska.
V České republice zatím není registrováno žádné LNG
vozidlo.
V celé EU je dnes asi 75 LNG stanic, ale do konce roku 2016
bych jich mělo být až o 50 více, z čehož 2-3 by měly být právě
v ČR a na Slovensku. Svůj podíl na tom má schválení Směrnice o
zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která stanovuje i
maximální vzdálenost mezi plnícími stanicemi LNG na 400 km a také
povinnost členských států předložit do dvou let od jejího schválení
svůj vlastní plán na podporu rozvoje vozidel na alternativní
paliva.
Autor: TZ, Zdroj: ČPS