Alternativou v dopravě bude také LNG

Perspektiva alternativního paliva zkapalněného zemního plynu (LNG) je prý velmi příznivá a tak například společnost Vemex plánuje významně pomoci Gazpromu Germania při výstavbě prvních LNG stanic v Česku a na Slovensku.

LNG plnicí stanice v Tilburgu
Jedna ze 75 evropských plnících stanic na LNG stojí v jihonizozemském Tilburgu

Výhody LNG představil Gazprom Germania minulý měsíc právě u mobilní LNG plnicí stanice v Dunajské Stredě na Slovensku. Okolo 60 zájemců ze soukromých společností zde přihlíželo tankování paliva LNG do nádrže autobusu pomocí mobilní čerpací stanice. Polský výrobce autobusů SolBus představil inovativní model autobusu Solcity 12. Palivová nádrž autobusu s objemem 367 litru byla naplněna zhruba 35 kilogramy LNG. Dojezd takového autobusu je až 600 km na jednu nádrž se spotřebou maximálně 35 litrů na 100 km. Zkapalněním (LNG) se objem zemního plynu zmenší třikrát více, než jeho stlačením (CNG) a vůz na zkapalněný LNG tedy ujede třikrát větší vzdálenost, než vůz se stejně velkou nádrží na CNG.
"Česká republika bude potřebovat první LNG stanici v roce 201," myslí si Hugo Kysilka ze společnosti Vemex. "Do pěti až deseti let by se měl LNG v ČR začít využívat výrazněji hlavně v nákladní dopravě. Ve střednědobém horizontu budou vozidla dálkové přepravy, tedy kamionové dopravy na LNG, velmi rychle přibývat, protože zde jsou úspory pro společnosti opravdu výrazné a návratnost krátká. "Česká republika má k tomu navíc i několik výrazných předpokladů. Leží ve středu Evropy a projíždí přes její území velká část dopravy přepravních firem. Navíc má v ČR sídlo jeden z nejvýznamnějších evropských dodavatelů této technologie a tím je společnost Chart-Ferox Děčín, se kterým již více než 5 let spolupracujeme. Rádi bychom se právě na zavádění této technologie u nás a na Slovensku v rámci skupiny Gazprom Germania významně podíleli.  V tuto chvíli informujeme veřejnost o výhodách tohoto paliva a prezentace proběhnou ještě ve Zvolenu, Prievidzi a Trnavě. Máme plán vybudovat i LNG stanici na Slovensku, ale zatím si situaci jen monitorujeme," dodává Hugo Kysilka.
LNG se ale zatím v evropské dálkové nákladní dopravě prosazuje velice pomalu, registrováno je v celé EU asi jen 500 LNG vozidel. 80 procent z nich je v Británii a Beneluxu, zbytek je z Francie, Itálie, Polska, Skandinávie a Španělska. V České republice zatím není registrováno žádné LNG vozidlo.
V celé EU je dnes asi 75 LNG stanic, ale do konce roku 2016 bych jich mělo být až o 50 více, z čehož 2-3 by měly být právě v ČR a na Slovensku. Svůj podíl na tom má schválení Směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva, která stanovuje i maximální vzdálenost mezi plnícími stanicemi LNG na 400 km a také povinnost členských států předložit do dvou let od jejího schválení svůj vlastní plán na podporu rozvoje vozidel na alternativní paliva.

Autor: TZ, Zdroj: ČPS

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek