19. 6. 2017
Masterpass je globální platební služba,
která umožňuje bezpečně a pohodlně nakupovat prostřednictvím
digitální peněženky online i v kamenných prodejnách u vybraných
obchodníků.

Jak to funguje?
V Google Play nebo App Store si uživatel
vyhledá a stáhne aplikaci "Masterpass AT CZ SK". Aktivuje své karty
a vloží kontaktní údaje. Aktivaci provede pouze jednou a může ihned
pohodlně nakupovat u více než 4500 Masterpass obchodníků v České
republice a stovek tisíc dalších po celém světě. Zákazník zvolí u
obchodníka platební metodu Masterpass a pak jen načte zobrazený QR
kód pomocí mobilní aplikace Masterpass a potvrdí platbu. Údaje o
své platební kartě již vyplňovat nemusí, jsou automaticky načteny
z jeho mobilní peněženky.
Kde to funguje?
Mobilní aplikaci "Masterpass by Mastercard"
dnes používá více než 120 tisíc uživatelů pro pohodlné nakupování
v eShopech, mobilních aplikacích obchodníků (např. Můj
Vlak/ČD) nebo kamenných obchodech a restauracích (Globus,
Fruitisimo/HomeOffice, COOP Jednota NZ a další). Masterpass by
Mastercard AT CZ SK aplikace nabízí nově také velmi pohodlné platby
na čerpacích stanicích a mycích linkách. Řešení cílí na všechny tři
druhy čerpacích stanic: klasické čerpací stanice, které mají dva
hlavní zdroje příjmů (PHM a tzv. "suché zboží), bezobslužné
čerpací stanice (tankomaty) prodávající pouze PHM a čerpací stanice
u hypermarketů.
V minulosti dominovala u stojanu obsluha a
také platby v hotovosti. Dnes převažují zejména bezhotovostní
platby platebními nebo fleetovými kartami. Obsluhované čerpání je
v našem regionu zcela výjimečné a naopak narůstá využití tzv.
tankomatů. Ty začaly umožňovat levnější prodej PHM díky
samoobslužném režimu a zároveň výrazně přispěly k tzv.
samoobslužným platbám. Tankomaty si zároveň vyžádaly úpravu plateb
kartami na tzv. předautorizaci (blokace finančních prostředků) před
zahájením tankování.

Dva typy zákazníků
Platbu mobilním telefonem využívají dva
modelové typy zákazníků. První je typem zákazníka, který spěchá a
chce být rychle odbaven, popřípadě nechce nebo nemůže odcházet od
vozidla (malé dítě v autě apod.). Druhým je typ zákazníka,
který chce naopak nakupovat v prodejně nějaké další zboží, ale již
se mu nechce stát v dlouhých frontách u pokladen spolu s těmi,
kteří musejí jen zaplatit za své tankování.
Původní záměr dovést zákazníky až
k pokladně shopu a nabízet jim další produkty se díky
tankomatům a nově také Masterpass mobilní aplikaci, změnil na
demokratickou volbu pro zákazníka. Zákazníci si tak mohou vybírat
dle vlastní preference nebo aktuální situace. Provozovatelům
čerpacích stanic to umožňuje rozšířit podnikání bez nutnosti
nákladných investic do HW. Mobilní telefon se může chovat jako
"virtuální tankomat", kdy ovládá nejen technologie čerpací stanice,
ale umožňuje provádět i bezpečné platby.
Co očekávají koncoví
uživatelé?
Dnešní uživatelé chytrých mobilních telefonů
jsou stále více tzv. mobile-centric. To znamená, že chtějí stále
více věcí ovládat svým telefonem počínaje třeba rezervací hotelů,
vstupenek, jízdenek, taxi aplikací nebo "check-inem" letenek. To na
druhé straně představuje zvýšená bezpečnostní rizika platebních
transakcí. Masterpass je díky špičkovému zabezpečení ideálním
řešením, které splňuje jak požadavky koncových zákazníků na
digitální dobu, tak vysoké nároky na bezpečnost a pohodlnost
plateb.
A co provozovatelé čerpacích
stanic?
Díky Masterpass cloudovému řešení odpadá
provozovatelům čerpacích stanic nutnost velkých investic
v podobě nákupu a instalace venkovního hardwaru (panelů,
platebních terminálů, speciálních skenerů). Ty jsou v tomto
případě nahrazeny či doplněny Masterpass mobilním řešením. Zákazník
nemusí ani vystupovat z vozidla, natož se zařazovat do fronty
mezi čekající zákazníky před tankomatem, aby mohl zvolit stojan,
částku a provádět platbu hotovostí nebo platební kartou. Zároveň
odpadá eventuální možné riziko fyzické krádeže (hotovosti) či
zkopírování platební karty. Uživatel může pohodlně platit ze svého
vozidla, svobodně vybírat stojan a částku potvrdit předautorizací
platby přímo ve svém chytrém telefonu.

Stačí jen QR kód
Masterpass QR kód slouží k identifikaci
obchodního místa, a je proto umístěn přímo na stojanech zapojených
čerpacích stanic. Zákazník tak pouze naskenuje QR kód svojí mobilní
aplikací Masterpass a vybere druh služby - tankování, nebo mytí.
Pak zvolí maximální částku, za kterou chce tankovat (čerpací
stanice Globus). U čerpacích stanic Shell volí uživatel
nejdříve číslo stojanu a pak teprve částku. Po úspěšné
předautorizaci začne tankovat, a to maximálně do výše zvolené
částky. Ukončením tankování odesílá čerpací stanice již automaticky
svoji elektronickou účtenku (skutečně odebrané množství PHM) přímo
do mobilní aplikace. Elektronickou účtenku si může uživatel jedním
kliknutím v aplikaci Masterpass přeposlat na svoji uloženou
emailovou adresu.
V případě použití u mycí linky si zákazník
po naskenování QR kódu vybere jeden z nabízených mycích
programů. Potom proběhne předautorizace ve výši ceny mycího
programu a po úspěšné platbě odesílá provozovatel svou
elektronickou účtenku. Společně s účtenkou zákazník do své
aplikace automaticky obdrží také PIN kód, který je potřebný ke
spuštění programu mycí linky. Alternativou ke QR kódům mohou být
tzv. beacony (Blue Low Energy). Kromě platebních karet nabídne
aplikace v budoucnu i výhody věrnostních a fleet karet.
Vybudovaný ekosystém Masterpass je pro čerpací
stanice dobrou volbou a dovoluje připojovat další pumpy či celé
řetězce způsobem téměř v režimu Plug&Play. Masterpass lze díky
standardizaci napojit na řídící jednotky stojanů různých výrobců,
rozhraní různých pokladních a ERP systémů. Masterpass by Mastercard
také umožňuje využít pro platby všechny platební karty (Mastercard,
Maestro nebo VISA) a zároveň umožňuje obchodníkům načíst při
transakci i tzv. věrnostní karty. Brzy také umožní používání tzv.
fleetových karet. Po úspěšném spuštění Masterpass Petrol řešení
v ČR bude následovat komerční spuštění služby i na Slovensku.
V současné době se připravuje rozšíření tohoto inovativního
platebního řešení pro čerpací stanice do dalších osmi evropských
zemí.
Autor: Richard Walitza, MasterCard ČR, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017