8. 6. 2012
Jako nejčastější příčina problémů s motorem se kromě
potíží s palivem uvádí selhání jeho chlazení. Přesto se
nemrznoucí kapaliny do chladicích systémů vozidel prodávají tak
nějak samy a platí to obzvlášť v segmentu čerpacích stanic.
Jejich současný vývoj nám přichystal několik záludností a prodejci
by o nich měli vědět, aby uměli zákazníkům při jejich nákupu
poradit.
Chladicí systém při použití
nevhodné (vlevo) a správné (vpravo) chladicí kapaliny.
Před použitím naředit
Chladicí kapaliny pro osobní automobily se prodávají nejčastěji
jako nemrznoucí koncentrát (pokud není na etiketě uvedeno jinak) a
před použitím do systému je nutné je naředit vodou. Jednak si
zákazník může zvolit požadovaný bod tuhnutí a také se tím snižují
náklady, neboť si uživatel nekupuje vodu, kterou má obvykle bez
problémů k dispozici. Voda přináší k nemrznoucí
vlastnosti koncentrátu (glykolu) několik výhod, jako je snížení
viskozity, zvýšení tepelné kapacity, ale i paradoxně snížení
bodu tuhnutí k nižším záporným hodnotám, neboť až
s určitým obsahem vody (okolo 40-50 %) dosahuje koncentrát
chladicí kapaliny (glykol) maximální nezámrzné teploty pod -40 °C.
Nelze opomenout i ekologický přínos vody po naředění směsi, kdy se
z nemrznoucího koncentrátu - glykolu - doposud hořlaviny IV.
kategorie, stává díky zvýšení teploty vzplanutí a pěnivosti
nehořlavá kapalina. Navíc voda zvyšuje dávku potřebnou
k vzniku otravy po požití jinak zdraví škodlivého
ethan-1,2-diolu.
Látka |
Teplota |
Hustota |
Bod vzplanutí |
Dynamická
viskozita |
Tenze par |
Tepelná kapacita
při 20°C v J/K*g |
varu ve °C |
při 20°C v kg/m3 |
ve °C |
při 20°C v mPa*s |
při 25°C v Pa |
Ethan-1,2-diol |
197 |
1114 |
115 |
16,1 |
6 |
2,41 |
Voda |
100 |
998 |
- |
1,0 |
2330 |
4,18 |
Odpařování a úniky
Nejčastější koncentrace chladicí kapaliny, která se používá, je
s bodem tuhnutí mezi -20 °C až -35 °C, což je přibližně 30-50
% glykolu v kapalině. Zbytek kapaliny činí voda,
v procentech a v menší koncentraci pak jsou přítomny
inhibitory koroze, odpěňovadlo, stabilizátor tvrdosti vody a
barvivo.
Kapalina může unikat ze systému dvojím způsobem. Jednak tepelné
namáhání v chladicím systému způsobuje odpařování směsi
a jednak společně se stárnutím (korozí) dochází ke
vzniku netěsností a médium uniká do okolního prostředí
nebo do olejové náplně. Ve druhém případě nám mizí logicky
směs v té koncentraci, v jaké je naředěna. Naproti tomu
v prvním případě oproti názorům laické veřejnosti se
neodpařuje koncentrát chladicí kapaliny, tedy glykol, ale zejména
voda! Žádná těkavější látka než voda se v chladicím systému
nevyskytuje. Jak dokládá tabulka, voda má jak nižší teplotu varu,
tak i výrazně vyšší tlak nasycených par než ethan-1,2-diol. Hlavně
tyto parametry rozhodují o tom, jaká látka bude z roztoku
mizet rychleji.
Dolévat vodu, nebo koncentrát?
Jak z výše uvedených informací vyplývá, měl by si každý
uživatel motorového vozidla nebo jeho servis v případě poklesu
hladiny ve vyrovnávací nádržce chladicího systému nejprve
překontrolovat bod tuhnutí obsažené směsi a teprve pak se
rozhodnout, zda dolévat vodu, naředěnou směs nebo ve výjimečných
případech i koncentrát. Tomuto trendu nyní odpovídá i zvýšený zájem
zákazníků o ředěné verze chladicích kapalin na čerpacích stanicích,
tzv. "ready tu use" produkty. Nejčastěji v koncentraci
s bodem tuhnutí -30 °C.
V tomto případě bude dobré, pozastavit se nad kvalitou vody
použité k ředění nemrznoucí směsi. Pomiňme zimní kapaliny do
ostřikovačů, jejichž kvalita je různorodá a tvrdá voda použitá
k jejich ředění může vodní kámen vylučovat. Ačkoliv se
v kuloárech traduje spíše opak, v případě chladicích
kapalin lze použít k ředění každou kvalitní vodu, jež není
extrémně tvrdá, nebo nemá vysoký obsah chloridů a síranů, jež by
mohly přispívat ke korozi. Drtivá většina nemrznoucích chladicích
kapalin na trhu má v sobě obsaženy látky, jež si
s negativním vlivem tvrdosti vody poradí a účinnost
vápenatých iontů eliminují.
Kvalita vody
V této souvislosti je nutné zmínit například požadavky
normy Volkswagen pro chladicí kapaliny - TL 774 v platném
znění z roku 2009. Ta definuje mimo jiné i v deseti
parametrech kvalitu vody, která je vhodná pro ředění moderní
nemrznoucí směsi. Možná bude překvapením, že tou nejlepší volbou
není voda destilovaná, pokud ji tak můžeme nazvat, ale spíše voda
měkká, nezbavená veškerých iontů, jež by do sebe mohla po
přítomnosti v systému znovu vstřebávat a nejenom tak snižovat
účinnost obsažených inhibitorů koroze, ale přímo ke korozi i
přispívat. Výhradní používání destilované vody tak bude lepší
přenechat kapalinám do ostřikovačů, žehličkám nebo ještě lépe
k doplnění autobaterií, kde požadavek na extrémně nízkou
měrnou elektrickou vodivost je obzvlášť důležitý. Bohužel tento
parametr není jednoduché stanovit, a zůstává tak na uživateli, jaké
značce vody dá v tomto případě přednost. Obtížnější to má tím
spíš, že většina destilovaných vod, vyskytujících se na trhu vůbec
neprošla varem - tedy destilací, ale pouze byla zbavena iontů. Jde
tedy o vody demineralizované, obvykle takové, které podstoupily jen
reverzní osmózu, jež je levnější než destilace. Zůstává pouze na
výrobcích těchto vod, že termínem "destilovaná" někteří z nich
zákazníka klamou.
Typu použité vody však nelze přikládat až takovou důležitost, jak
by se mohlo zdát. Pokud nepoužijete k ředění vodu ze studny
nebo jinak znečištěnou či extrémně tvrdou vodu, můžete toho zkazit
jen málo. Mnohem důležitější je vybrat si vhodnou a hlavně
kvalitní chladicí kapalinu, odpovídající požadované normě nebo typu
vozidla.
Různé inhibitory koroze
Pokud zůstaneme u vozového parku osobních automobilů, jsou
odlišnosti v typech chladicích kapalin dány složením
inhibičního systému a, v případě základní nemrznoucí složky, i
ekologií. Zákazníkovi se může nabídnout typ na bázi neškodlivého
propan-1,2-diolu, tzv. kapaliny "Eko", pro nějž ovšem musí sáhnout
hlouběji do peněženky. Z tohoto důvodu je spíše důležitější
rozdělení podle odlišných inhibitorů koroze, resp. materiálů
teplosměnného systému, do kterého jsou určeny. Současný trend
výrobců automobilů ve snižování jejich hmotnosti, jež mimo jiné
přispívá k snížení provozních nákladů - spotřeby paliva, vede
k stále většímu nahrazování železa a jeho slitin jako
konstrukčního materiálu hliníkem a jeho deriváty. Do staršího
vozového parku tak patří chladicí kapaliny, jež jsou určeny pro
železné kovy a v omezené míře pro hliník. Naopak do nových
vozů pak náleží kapaliny určené hlavně pro automobily, jejichž
konstrukčním materiálem je hliník v kombinaci s hořčíkem,
mědí a křemíkem.
Mísitelnost chladicích kapalin
Vyjdeme z předpokladu, že většina chladicích kapalin na
trhu má z ekonomických důvodů základní nemrznoucí složku na
bázi ethan-1,2-diolu. Pak nám vzájemnou kompatibilitu různorodých
složek nemrznoucích kapalin při jejich smíšení ovlivní inhibitory
koroze. Ty prošly v průběhu let značným vývojem jak
z hlediska funkčnosti, tak z hlediska ekologického.
Významnou roli v jejich výběru dále hrálo i materiálové
složení motorů a chladicích systémů a také možnost vzájemného
synergického působení. Tedy zvýšení jejich účinnosti kombinací
různých látek o menší koncentraci, než zvýšením koncentrace některé
z nich o mnohem větší dávku. Aby to zákazníci
i prodejci chladicích kapalin měli zjednodušené, předepisují
nám normy automobilek pro chladicí kapaliny různorodé zbarvení pro
určité typy inhibičních systémů. To nám pomůže jak v určení,
kterou kapalinu použít na doplnění, tak jaký typ je mísitelný
s jakým. V tabulce je uveden přehled chladicích kapalin
koncernu Volkswagen, jehož vozy tvoří přibližně 50 % registrovaných
vozů v ČR.
Typy chladicích kapalin
Tabulka uvádí přehled chladicích kapalin koncernu Volkswagen za
poslední dvacetiletí.
Označení chladicí
kapaliny |
Zbarvení |
Obvyklé složení |
Nedovolené
složky |
Výměnná lhůta |
Typ B, - |
Není předepsáno, obvykle bezbarvé |
Soli anorganických kyselin |
Fosfáty, aminy |
2-3 roky |
Typ C, G11 |
Modrozelená |
Soli organických kyselin +
silikáty |
Dusitany, fosfáty, aminy |
2-3 roky |
Typ D, G12 |
Červená |
Soli organických kyselin,
triazoly |
Dusitany, fosfáty, aminy, silikáty,
borax |
5 let |
Typ F, G12+ |
Fialová/Růžová |
Soli organických kyselin,
triazoly |
Dusitany, fosfáty, aminy, silikáty,
borax |
5 let |
Typ G, G12++ |
Fialová/Růžová |
Soli organických kyselin, triazoly +
silikáty |
Dusitany, fosfáty, aminy, borax |
5 let nebo 250 000 km |
Díky tomu, že do něj patří i Škoda Auto, zahrnuje více jak 50 %
vozů provozovaných v České republice. Z tohoto důvodu
vychází označení typů chladicích kapalin hlavně z terminologie
VW. Zatímco označení G11, G12 a podobně je zejména záležitostí
samotné Škody Auto, jsou písmena abecedy (B, C, D a jiné)
vyjádřením příslušnosti k danému typu verze normy TL 774.
Platí to nejen pro česko-slovenský trh, ale i pro celou střední
Evropu, kde tak najdete označení kapalin podle těchto písmen. Ta by
měla vyjadřovat přítomnost či nepřítomnost jednotlivých inhibitorů
v chladicí kapalině a implikovat její použití do nového či
zánovního vozu. Bohužel, jak už to tak bývá, ne všechny produkty
jsou označeny správně a nezbývá, než číst text etikety podrobně.
Vyskytují se i takové nešvary, jako označení kapalin typem "D".
Tento typ byl z normy TL 774 vyřazen již před více jak sedmi
lety a v platnosti byl všehovšudy pár let, přesto se
na trhu takto označené kapaliny vyskytují dodnes. Paradoxní
je, že svým růžovým zbarvením jsou již vlastně typem dle verze "F",
ale nikdo je takto bohužel neznačí.
Výměnná lhůta chladicích kapalin
Z tabulky je zřejmé, že složení první a poslední kapaliny
v přehledu je značně odlišné. Ke smíšení takových kapalin
by v žádném případě nemělo dojít ani na dojezd vozidla.
V opačném případě by mohl chladicí systém vozidla dopadnout
jako na obrázku vlevo. Ve všech ostatních případech je nouzová
přítomnost směsi modrozelené a růžové kapaliny v chladicím
systému možná, je ale nutno počítat s kratší výměnou lhůtou té
které z nich.
Stejně tak není vhodné používání moderních chladicích kapalin
do starších vozů. Materiál konstrukce systému se natolik
změnil, že moderní organické inhibitory koroze by nemusely stačit
na železné kovy a mosaz ve starším chladicím systému vozidla. Je to
dáno i mnohem větším pronikáním kyselých zplodin ze spalovacího
systému do chlazení u starých vozů než u vozů nových. Právě díky
eliminaci tohoto jevu mají moderní vozy mnohem delší výměnou lhůtu
nemrznoucí kapaliny, více jak pět let. Jednoduše řečeno: do nového
vozu patří nový typ chladicí kapaliny, do staršího pak typově
starší typ kapaliny!
Foto: BASF
Zdroj: Norma VW TL 774, dokumenty BASF, Vohlídal, J. a
kol. Chemické tabulky. Praha: SNTL - Nakladatelství technické
literatury, n.p., 1982. 336 s.
Ing. Jan Skolil -
již desátým rokem se věnuje problematice vývoje provozních kapalin,
nejprve ve firmě Velvana a v současnosti ve společnosti Classic Oil
a současně je součástí doktorandského programu VUT v Brně, fakulty
chemické, v oblasti teplosměnných nemrznoucích kapalin.
NOVÁ CHLADICÍ KAPALINA OD ROKU 2011 PRO KONCERN VOLKSWAGEN
Po delším odkládání, které zapříčinilo opakované testování, se
ve všech automobilkách koncernu Volkswagen na celém světě plní od
loňského roku nová chladicí kapalina. Pro zákazníky ještě nemá
označení (neoficiální je G13), odpovídá však nové verzi normy TL
774, typ J. Do koncernu ji dodává pouze několik jím
schválených dodavatelů nemrznoucích kapalin pod svými obchodními
názvy. Tato kapalina je revoluční v několika rovinách. Její
použití si vyžádaly nové motory automobilů, které neustále zvyšují
svůj výkon, při současném snižování své hmotnosti, velikosti,
množství uvolňovaných škodlivých emisí a spotřeby paliva. Tato nová
kapalina musí tak chránit před korozí, přehřátím a zamrznutím
i při zvýšených požadavcích na operační teploty a použití
nových konstrukčních prvků v automobilech. To je zaručeno díky
inovované směsi organických inhibitorů v kombinaci
s vysoce reaktivními silikonovými látkami. Po desetiletí
výhradního používání glykolů jako základní nemrznoucí složky, došlo
i k zásahu do složení těchto vícesytných alkoholů. Bližší
informace o tom jak, však budeme muset nechat na zveřejnění výrobce
těchto kapalin nebo samotný koncern.
Nová chladicí kapalina má nadále stejné zbarvení, protože podstata
inhibitorů koroze zůstala nezměněna, a tak je možné, že většina
nových uživatelů vozů koncernu VW její použití ani nezaznamenala.
Výměnná lhůta zůstává stejná: pět let nebo ujetých 250.000 km podle
toho, která varianta nastane dříve. Škoda Auto dokonce v některých
svých materiálech uvádí doživotní výměnou lhůtu chladicí kapaliny -
pro prvního majitele vozu.
Autor: Jan Skolil, Zdroj: PETROLmagazín