26. 6. 2012
Jedním z prvních vystavovatelů, na kterého jste
mohli při vstupu na veletrh drážní techniky Czech
Raildays 2012 narazit, byla společnost
Vítkovice Doprava, a.s. Ta se na železničním veletrhu
prezentuje v posledních ročnících
svými CNG lokomotivami. Připomeňme, že v roce 2010
spatřil světlo světa prototyp o výkonu 250 kW zkompletovaný na
bázi přestavby dvounápravové lokomotivy řady
703.8.

Lokomotiva 714.8 CNG, která je
spřažena se soupravou metra
foto: Daniel Kunz pro
Hybrid.cz
O rok později se už na veletrhu představila dvakrát výkonnější,
dvěma motory (každý o výkonu 260 kW) poháněná lokomotiva
na CNG vyvinutá z motorové lokomotivy řady 714 010-6.
Tento vůz původně zamýšlely využít už i České dráhy
k pozdějšímu zkušebnímu provozu na regionálních tratích, ale
přesto jej dosud používá pouze společnost Vítkovice Doprava ze
strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group.
"Je to tak, zatím je lokomotiva využita pouze jako posunovací a
tažný vůz, který se pohybuje mezi provozy společnosti Vítkovice
Machinery Group. Ale lokomotiva už táhla loni a letos i soupravu
dvou vozů metra při příležitosti tradičního Prvomájového dne
strojařů, kdy je den otevřených dveřích v našich provozech,"
prozradil nám pan Maršo, strojmistr ve společnosti Vítkovice
Doprava.
Letos soupravu "Vítkovického metra", o kterém si více řekneme
níže, doplnila i nejnovější CNG lokomotiva z Vítkovic, jež
vychází z přestavby řady 714.8. Právě tento vůz, na jehož
vývoji se podílely kromě ČVUT firmy CZ LOKO a Phoenix Zeppelin, byl
vystaven i na letošním drážním veletrhu.

Kabina strojvedoucího v lokomotivě
714.8 CNG
foto: Daniel Kunz pro Hybrid.cz
V pořadí tedy třetí ve Vítkovicích přestavěná lokomotiva na
CNG se od svého předchůdce odlišuje především pohonnou jednotkou a
velikostí zásobníků CNG.
Disponuje pouze jedním motorem CAT 3412 G o výkonu 600 kW a CNG je
plněno do svazků vysokotlakých lahví umístěných pod rámem
lokomotivy a v motorovém prostoru o celkovém vodním objemu 4 354
l.
To dovoluje uskladnit zásobu 650 kg stlačeného plynu, která by měl
postačit na dojezd 550 - 740 km. Jen připomeňme, že tlakové
lahve lokomotivy 714 010-6 umožňují uskladnit jen 479 kg, což
postačuje na dojezd jen okolo 510 km.
"Ta teoretická dojezdová čísla jsou zatím opravdu jen teorií.
V našem provozu lokomotivu znovu plníme po ujetí menšího
množství kilometrů, ale přesto nám to stačí na odježdění několika
směn za sebou." doplnil pan Maršo, kterého jsme se zeptali i na
přibližný čas plnění zásobníků.

Souprava metra spřažená s dvěma
lokomotivami CNG na Prvomájovém dni strojvůdců 2012
foto: Daniel Kunz pro
Hybrid.cz
"Tak samozřejmě zásobníky vedle mě stojící lokomotivy jsou
kapacitnější než u té, která tu stála před rokem, takže i to plnění
je probíhá delší dobu. Jde asi o nějakých osm hodin, navíc vše
prodlužuje to, že plyn se transportuje až z plnící stanice na ul.
Ruské."
Závěrem je na místě rozebrat i právě výše zmiňovaný projekt
"Vítkovického metra". Myšlenka se zrodila v roce 2007, kdy
občanské sdružení Krkonošské metro projevilo zájem o dvě vyřazená
vozidla pražského metra a společně s Fakultou dopravní
ČVUT v Praze začalo pracovat na
vývoji hybridního pohonu.
Věci se daly do pohybu až na podzim roku 2010, kdy byly vozy
z Prahy převezeny do Ostravy, kde měla právě ve Vítkovicích
proběhnout přestavba na hybridní pohon.
"Souprava by měla v dohledné budoucnosti putovat konečně do
Krkonoš, ale kdy to bude, to opravdu nevím. Zdá se, že se to celé
nějak zaseklo, takže je možné, že se přestavba prodlouží," uzavřel
pan strojmistr Maršo. Z výše uvedeného tedy plyne, že
"Vítkovické metro" je vítkovickým pouze dočasně, poněvadž je to
vlastně Krkonošské metro…
Společnost Vítkovice Doprava, a.s. se zaměřuje na přestavby
lokomotiv s cílem snížení emisí a nákladů na provoz a údržbu.
K výhodám lokomotiv přestavěných na CNG patří i prodloužení
jejich životnosti a snížení kilometrických proběhů mezi údržbovými
cykly.
Autor: red. Hybrid.cz, Zdroj: Hybrid.cz