3. 8. 2012
Jako by se vám nad hlavou množila kosmická loď buněčným
dělením - i tak lze vyjádřit zážitek z tankování ve slovenské
Galantě. Pražští autoři tam dokázali navázat na časy, kdy se
stavění čerpacích stanic věnovali elitní architekti.
Asociací se sci-fi žánrem se v souvislosti s čerpací
stanicí pohonných
hmot GAS nejsem schopen zbavit. Možná si vybavíte
fenomenální noční scénu ze Spielbergových Blízkých setkání třetího
druhu. Za autem Richarda Dreyfusse čekajícím před železničním
přejezdem dojíždí další vůz. Jen diváci ve zpětném záběru vidí, že
se světla domnělého auta neslyšně vznesou a že to, co teď levituje
nad hrdinovým vozem - a bude se ho pokoušet vtáhnout mocným
světelným proudem -, rozhodně nejsou pozemšťané.
Úkolem autorů "benzinky" z pražského ateliéru
SAD bylo vymyslet pro nově vznikající síť lowcostových čerpacích
stanic na Slovensku architekturu, která by byla výjimečná,
charakteristická a zapamatovatelná. V zadání zazněl také známý
imperativ, že navržená stavba musí být cenově srovnatelná s
existujícími konvenčními systémy. Pro nadšence toto představuje
neodolatelnou výzvu. Vize snadného, chytrého, úsporného, a přitom
elegantního a krásného řešení je grálem, za kterým se za osobních
obětí a útrap vydávají řady tvůrců.
Architekti začali obsáhlými rešeršemi. Jak se "čerpačky" v
minulosti stavěly? Často byly navrhovány architekty zvučných jmen
jako F. L. Wright, Arne Jakobsen nebo ještě v nedávné době Norman
Foster. Co se změnilo, že v současnosti jsou no name produktem?
Odpověď je vcelku jasná. V minulosti bylo vlastnictví auta věcí
elit. Souvisejícím službám byla proto věnována péče elitních
architektů. Zpopularizování automobilismu s sebou přineslo i do
jisté míry větší anonymitu, či dokonce zvulgárnění
autokultury.
Tankuj, ale nezmokni
Ale třeba tento segment čeká podobný vývoj, jaký nastal v
záplavě naprosto zaměnitelného spotřebního zboží v osmdesátých a
devadesátých letech. Marketing tehdy prohlásil designéra za boha,
jehož dotek dělá z běžného průmyslového produktu kultovní artefakt.
Možná jsme svědky právě toho zlomového momentu.Ale o postavení
vlastního totemu architektům z ateliéru SAD očividně nešlo.
Současné modely fungování čerpacích stanic podrobili revizi z
hlediska jejich funkčnosti a hledali existující rezervy. Analýza
ukázala, že zastřešení má význam jen v místě samotného tankování a
pak cestou k místu placení - tady by zákazník neměl zmoknout,
zastřešovat vše ostatní je zbytné. Z tohoto poznání vznikla
myšlenka stanic s kruhovými, z jednoho bodu vycházejícími
přístřešky z pnutých membránových konstrukcí - jakýchsi obrácených
deštníků nálevkovitého tvaru.
Kiosek byl k organickým křivkám přístřešku navržen kontrastně
geometrický. Jde o ryze účelnou, jednoduchou dřevostavbu, resp.
něco mezi stavbou a opláštěným regálem. Zatáhnutím rolety se zavře
stanice i venkovní police se zbožím.
Pod mystickými světly
Stavba pilotní čtyřstojanové stanice nedaleko slovenské Galanty
byla praktickou laboratoří, ve které se měly principy takto
navržené stavby ověřit a otestovat v provozu. Ukázalo se, že
membránová konstrukce není ideálním řešením - jednak ji ohrožují
žhavé plyny chrlené do spodní strany střechy výfuky tahačů kamionů,
jednak u nás není vyvinutá výroba, která by dokázala textilní
membrány zhotovit v elegantních formách s pěkným detailem. Navíc v
našich podmínkách chápeme stanové konstrukce jako něco dočasného,
nesolidního. Myšlenku textilních membrán tedy architekti
přehodnotili a dospěli k názoru, že jejich plynulou formu přepíší
do betonu.
Takové rozhodnutí však musí počítat s velkým rizikem. Přepsat tvar
charakteristický pro jeden materiál do materiálu jiného může
znamenat ztrátu logiky a výsledek pak bude působit neopodstatněně,
formálně. V našem případě však k něčemu takovému nedošlo. Tvar
pnuté membránové konstrukce transformovaný do železobetonové
skořepiny funguje staticky sice jinak, ale stejně dobře. Výsledkem
je elegantní a subtilní forma, jež by měla najít uplatnění i v
plánované výstavbě dalších tří stanic.
Do bednění z plechových šablon umístila lokální stavební firma
výztuž a zalila ji betonem. Spoje jednotlivých šablon se pak na
spodní líc prokreslily jako viditelné švy. Jejich textura,
zvýrazněná podsvícením, spolu s prstencem zářivkových světel a
zářící tenkou konturou čela desky vytvářejí mystický zážitek. Jako
by se vám nad hlavou množil spaceship Enterprise z Hvězdných válek
buněčným dělením.
Fascinující je, že i při výrobě náročných forem se podařilo vejít
do běžných nákladů. Beton totiž nepotřeboval žádné další
zpracování, jako je izolace střechy, obklad nebo povrchová úprava.
Obstál sám o sobě. Navíc má v sobě i jakousi neuchopitelnou příchuť
retra. Ozvěny let, kdy se z betonu stavělo neuvěřitelně lehce a
elegantně. Kdy betonová stavba byla jedinečným odlitkem pracně
stavěných bednění. Kdy betonové konstrukce byly křehké, subtilní,
futuristické a ještě nezbytnělé humpoláckostí prefabrikace a
zateplování.
Kdo tedy je technooptimistou, musí při pohledu na vzletný betonový
baldachýn pookřát. Je pěkné v záplavě formálních blobů vidět
stavbu, kde se estetika, funkčnost, ekonomie a konstrukční logika
potkávají.
Čerpací stanice GAS
Autoři: Adam Jirkal, Jerry Koza, Tomáš Kalhous / atelier
SAD
Spolupráce: Vít Markvart, Dušan Sinetar, Koen Huyghe
Místo: Matuškova cesta 887, Galanta, Slovensko
Zastavěná plocha kiosku: 123,6 m2
Plocha zastřešení: 245,5 m2
Realizace: 2011
Projekt: 2010
Autor: Jaroslav Wertig, Zdroj: economia