24. 8. 2012
Letos na podzim uplyne 20 let od založení České asociace
petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). V sérii několika
článků vzpomeneme na její založení a činnost.
Dlouhodobá a důsledná aktivita představenstva, pracovních skupin
a sekretariátu ČAPPO přinesla za dvě desetiletí činnosti značné
ekonomické úspory, ze kterých profitují, s ohledem na tržní
podíl, nejvýznamněji členské firmy ČAPPO, ale i celý podnikatelský
sektor operující na trhu s ropnými výrobky. Nezanedbatelný přínos
je i v ekologii a vysoké užitné hodnotě a jakosti motorových paliv
pro motoristickou veřejnost. Hlavní úsilí asociace bude trvale
směřovat k nápravě nedostatků v legislativě a jejím
prosazování.
- Povýrobní aditivace pohonných hmot.Ve smyslu zákona o
spotřebních daních z roku 1997 vykládalo ministerstvo financí
podvýrobní aditivaci jako výrobní proces, kterým vzniká nový
výrobek, a tudíž existuje povinnost firem, které aditivaci
jakýmkoli technickým postupem prováděly, nového zdanění sazbou
spotřební daně. ČAPPO technicky a legislativně doložilo, že
podvýrobní aditivací nevzniká nový výrobek, a tudíž není možné
další (dvojí) zdanění sazbou spotřební daně při prodeji.
Přínos: zabránění dodatečnému zdanění motorových paliv, což by
představovalo částku 2,7 mld. Kč za rok.
- Ukončení výroby olovnatých benzinů k 1. 1. 2001.Přechod na
bezolovnaté benziny proběhl bez negativního dopadu na trh a
motoristy. Pro petrolejářský průmysl přinesla tato ČAPPO
prosazovaná změna ekonomické výhody plynoucí jak pro výrobní
procesy, tak pro distributory a prodejce. Došlo ke zjednodušení
portfolia produktů na trhu a tím k úsporám nákladů v logistice
lepším využitím kapacit cisternových vozů a skladovacích nádržích u
výrobců i prodejců (čerpacích stanicích).
Přínos: celkový přínos nelze jednoznačně vyčíslit, protože se liší
firma od firmy v závislosti na předmětu podnikání a tržním
podílu. Empirický odhad je snížení nákladů na logistiku ve výši
0,08-0,10 Kč na každý litr prodané pohonné hmoty. To
z velikosti trhu v ČR znamená přínos 550 mil. Kč/rok.
Zároveň zdůrazňujeme pozitivní ekologický dopad odstranění olova
z procesů výroby a spotřeby benzinů.
- Prosazení značkování a barvení některých minerálních olejů jako
opatření k omezení jejich zneužívání.Ministerstvo financí
v minulosti prosazovalo zdanění všech těchto olejů stejnou
sazbou spotřební daně. Firmy musely daň při prodeji vždy zaplatit a
po prokázání, že produkt byl použit pro jiný účel než pohon
motorových vozidel, finanční úřad daň vrátil.
Přínos: tento proces ministerstvo financí uplatňovalo několik
měsíců a pro firmy znamenal ekonomickou ztrátu za uvedené období
cca 58 mil. Kč.
- Posunutí povinnosti náhrady fosilní složky motorových paliv
biopalivy I. generace o tři roky.ČAPPO se významným způsobem
zasadilo o posun povinného termínu zahájení náhrady fosilní složky
biopalivy I. generace v motorových palivech.
Přínos: pro petrolejářský průmysl tato změna představovala snížení
nákladů na výrobu paliv až 224 mil. Kč/rok. Pro trh
s palivy to znamenalo udržení konkurenceschopnosti s okolními
zeměmi ve prospěch zákazníků.
- Prosazení zvláštního režimu pro revize a čištění
velkokapacitních nádrží na ropu a ropné produkty.Zvláštní režim
uvedený ve vodním zákoně se vztahuje na skladování nouzových,
specifických a průmyslových zásob ropy a ropných produktů v
moderních skladovacích kapacitách. Úspora spočívá ve zrušení
povinnosti každých 5 let nádrže čistit a následně revidovat.
Přínos: přímý a trvalý přínos je cca 25 mil. Kč/rok ve firmách
skladujících ropu a ropné produkty. Nepřímý přínos je pro celý trh,
protože tyto náklady by musely být rozpuštěny do cen produktů.
- Realizace rekuperace benzinových par v předstihu. Na všech
skladech pro skladování benzinu včetně čerpacích stanic byla
s předstihem, než ukládala legislativa, realizována rekuperace
II. stupně. Tato zásadní změna významně podporovaná ČAPPO měla
klíčový vliv na stavební náklady v petrolejářském průmyslu,
protože všechny nové investice byly již v době vzniku
technicky připraveny na přísná budoucí pravidla EU, která vstoupila
v platnost o 5 let později, a znamenala by dodatečné (a
technicky složité a tím drahé) úpravy staveb.
Přínos: velmi pozitivní dopad ve snížení emisí skleníkových plynů
z provozu skladovacích a expedičních zařízení benzinů.
- Prosazení změn do zákona o ochraně ovzduší.Novelou zákona bylo
státní správou navrženo zvýšit povinnost náhrady fosilní složky
v benzinech (na 4,4 % V/V) a naftě (na 6,4 % V/V).
Jednáním ČAPPO s ministerstvem životního prostředí (MŽP),
ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a výrobci biopaliv se
podařilo povinnosti snížit u benzinu na 4,1 % a u nafty na 6
%.
Přínos: ekonomický přínos této změny plynoucí z rozdílu cen
biopaliva a fosilní složky dosahuje 160 mil. Kč/rok. Jednáním
s MŽP a MPO se navíc podařilo do zákona vložit dikci o
možnosti převodu přeplněné povinnosti náhrady fosilní složky
biopalivy nad zákonnou povinnost v běžném kalendářním roce na
další kalendářní rok. Přínos je ve snížení nákladů o cca 30 mil. Kč
za rok na nadbytečný nákup biopaliva, větší provozní jistota proti
nepředvídaným haváriím a zamezení pokutování za nekvalitní
výrobu.
- Nový zákon o ochraně ovzduší. Jednáním ČAPPO s MŽP se
podařilo do zákona prosadit naše návrhy úpravy metodiky výpočtu
kritérií udržitelnosti biopaliv, prokazování certifikací
a legislativní odpovědnost výrobců biopaliv za
certifikát.
Přínos: pro fosilní paliva byl zaveden jednotný koeficient emisí,
což snižuje administrativní náročnost hlášení státním orgánům.
Poslaneckou iniciativou se podařilo posunout termín podávání zprávy
o emisích ze spalování paliv o rok. První zprávu budou povinné
osoby podávat až v roce 2014, což snižuje administrativní
náročnost firem.
- Novela zákona o pohonných hmotách. Do zákona se intenzivním
jednáním s předkladateli podařilo vložit povinnost registrace
obchodníků s minerálními oleji jako opatření pro potírání
daňových úniků při obchodování s palivy.
Přínos: technicko-ekonomické přínosy nelze ještě vyčíslit. Jedná
se o významné a trvalé opatření k potírání daňových podvodů
při obchodování s PHM. Zároveň se podaří vytvořit adresář
podnikajících na trhu s palivy a odstranit "podnikatelskou
anonymitu".
- Iniciativa k potírání daňových podvodů. Podařilo se
iniciovat činnost mezirezortní komise k omezování daňových
úniků při obchodování s minerálními oleji. Činností komise se
zúčastňují UNIRAF, BENZINA, ČEPRO a ČAPPO. Zároveň členové ČAPPO
založili vlastní pracovní skupinu pro potírání daňových podvodů,
jež se zabývá analýzou podvodů a vlastními legislativními návrhy,
jak jim zamezit.
Přínos: S ohledem na stále probíhající implementaci nelze
zatím vyčíslit přínosy.
Autor: PR , Zdroj: ČAPPO