19. 4. 2013
Státní Česká pošta, která letos v lednu ztratila
poslední monopol na doručování malých adresných zásilek, je nucena
se stále více adaptovat na tržní prostředí. Doručovateli loni dále
klesly tržby z listovních služeb o 470 milionů korun, a hledá proto
nové zdroje výnosů a cesty, jak uspořit.
Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba a generální ředitel České
pošty Petr Zatloukal obhajují novou službu pošty na tiskové
konferenci
Hlavní strategií pošty je v tuto chvíli posílení prodeje
produktů od třinácti tzv. aliančních partnerů, mezi nimiž jsou
banky nebo pojišťovny, i rozšíření doplňkového prodeje. V
prostorách pošt mimo jiné vznikají malé kiosky ve stylu trafik, kde
zákazník sežene noviny, cigarety i žvýkačky. Pošta kromě toho
spustila od včerejška internetovou databázi cen stovek čerpacích
stanic. Doručovatelé je denně opisují z "totemů" pumpařů a
odesílají na speciální webovou stránku.
"Pošta funguje plně na komerčním principu. Změnila charakter z
čistě provozní společnosti na společnost obchodní," tvrdí mluvčí
pošty Ivo Mravinac. Podobná opatření dopadají na zaměstnance pošty,
kteří mají od začátku loňského roku variabilní složku platu
závislou mimo jiné na svém prodejním výkonu. Pokud byli dosud
zvyklí roznášet dopisy, nyní musí i dům od domu třeba nabízet
pojištění.
Na shromažďování údajů o cenách čerpacích stanic vynaložila pošta
podle svého ředitele Petra Zatloukala jen relativně malou částku -
300 tisíc korun a projekt kromě předpokládaných příjmů z reklamy na
webu nemá být výdělečný.
Pošta - finanční ústav?
Prodej bankovních produktů, pojištění či losů a dalších produktů
od aliančních partnerů je však nyní jedním z klíčových příjmů
pošty. Podnik z něj loni utržil 1,7 miliardy korun, tedy o 300
milionů více v porovnání s rokem předchozím.
Poště se loni osvědčil zejména prodej penzijního připojištění ve
druhé polovině roku. "Prodali jsme 50 tisíc připojištění," uvedla
před několika týdny pošta.
"Bez spolupráce s aliančními partnery by se pošta dostala hluboko
do červených čísel," přiznává Mravinac. Také prodej doplňkového
zboží v kioscích je podle Mravinace pro poštu stále lukrativnější
záležitostí. Zatímco dosud měla takové stánky zhruba na 15
pobočkách, letos má jejich počet vzrůst na 60.
Plán pro objem prodejů aliančních produktů a dalšího zboží má
každá pobočka pošty jiný. "Obchodní plán pro každou poštu se
stanovuje podle vytíženosti místa," popisuje Mravinac.
Nejvytíženější pošty se nacházejí v menších okresních městech, kde
suplují některé banky či pojišťovny. "Tím pádem máme na tamní
pobočky větší požadavky," dodává Mravinac.
Je třeba plnit plán
Na těchto poštách je plat zaměstnanců (pracovníků na přepážkách
i doručovatelů) tvořen až z dvaceti procent tzv. motivační složkou,
do které spadá právě i požadavek na plnění plánu prodeje.
Pracovníci se tak ve smlouvě zavazují například k tomu, že během
jednoho čtvrtletí prodají životní pojištění v řádu několika tisíc
korun. V případě opakovaného neplnění plánu přicházejí o peníze.
"Vzhledem k celkovému platu může být reálný postih za neplnění
plánu v úrovni pěti procent," odhaduje Mravinac.
Pro zajímavost: průměrný plat pracovníka na přepážce je podle
propočtů pošty 21 tisíc korun měsíčně (zhruba o čtyři tisíce méně,
než je český průměr).
"Pro zaměstnance je tento systém pochopitelně stresující," řekl HN
Karel Koukal, předseda poštovních odborů a člen dozorčí rady pošty.
I Koukal ale přiznává, že výnosy z prodeje aliančních produktů jsou
pro poštu stěžejní, a pošta je tak tlačena ke stále lepším
výkonům.
Tendence pošty, která je největším zaměstnavatelem v Česku,
snižovat personální náklady jsou evidentní. Podle údajů z
personálního oddělení podniku se k letošnímu lednu meziročně snížil
počet pracovníků pošty zhruba o tři sta. Před dvěma lety se pošta
rozloučila s více než 1500 zaměstnanci.
Podnik letos vytipoval i zhruba dvě stovky méně vytížených poboček
v menších městech, které by chtěl převést na franšízy. Práci by tak
mohli ztratit další lidé. Pošta by ale mohla uspořit až desítky
milionů korun. Pošta v současnosti provozuje přes tři tisíce
poboček. Podle regulátora ČTÚ potřebuje k obsluze tzv. základní
poštovní služby, kterou jí ukládá zákon až do roku 2017, alespoň
2100 pošt. Lidé z oboru přitom odhadují, že kdyby pošta měla být
čistě komerční a ziskový podnik, její síť by čítala pouze 800
pošt.
Pošta v číslech
1,7 MILIARDY KORUN činí loňský výnos pošty z
produktů aliančních partnerů. Meziročně se tato částka zvedla o 300
milionů korun.
20,2 MILIARDY KORUN představují celkové výnosy pošty za
loňský rok. Zisk pošty za rok 2012 byl 306 milionů korun.
Autor: Lucie Hrdličková, Miroslav Petr, Zdroj: Hospodářské noviny