10. 11. 2014
Prémiové - slovo, které se na nás valí ze všech stran
dnes a denně. Pro někoho je to synonymum pro drahé, pro jiného
standard. V tomto ohledu záleží na tom, jak velký obnos peněz
má dotyčný v peněžence, respektive na kontě. Ale pozor, někdy
se i pod slovem prémiový může skrývat produkt, který ve výsledku
peníze nakonec ušetří.
Pracovník testovacího polygonu v Mostě "tankuje" jeden z
neoznačených vzorků do testovací Fabie
Význam nadstandardní aditivace paliv
Prémiové jsou hotely, restaurace i oblečení, potraviny, mobily
či hodinky, ale také automobily, které pak také obouvají třeba
prémiové pneumatiky a samozřejmě používají i prémiový benzin nebo
naftu. Ten si však může dovolit i majitel zcela běžného
neprémiového vozidla. Záleží na tom, co od nadstandardně
aditivovaného paliva očekává a co palivo může doopravdy splnit. Už
můj dědeček říkával: nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné
věci, a právě v tomto kontextu vyznívá prémiové palivo asi
nejlépe. Ostatně v období různých podvodů v kvalitě paliv
nabývá na významu důvěra v tankované palivo, jeho značku,
důvěryhodnost distributora a garanci potřebných užitných parametrů
pro spolehlivý provoz. I když se dnes z automobilu stalo
spotřební zboží, nikdo jej nechce opotřebovat za krátký čas a
naopak snahou je, aby automobil svému majiteli sloužil co možná
spolehlivě minimálně po dobu veškerých garancí od jeho výrobce. A
právě s tím velmi úzce souvisí význam prémiových paliv.
Tentokrát se TEST PETROL zaměřil na benziny s oktanovým
číslem 95, a především ty, které jejich prodejci nazývají různými
obchodními značkami a řadí je mezi prémiové. Ve své nabídce je mají
značkové řetězce čerpacích stanic, které si zakládají na tom, že
právě ten jejich prémiový benzin s pečlivě utajenou modifikací
přidaného aditiva svědčí zážehovému motoru nejlépe. Například
Benzina, která má u nás nejrozsáhlejší síť čerpacích stanic,
prodává dnes všechna paliva aditivovaná a vedle nich nabízí
v síti pump Benzina Plus kolekci výše zmíněných prémiových
paliv, která jsou nadstandardně aditivovaná. U této skupiny
Benzina, ale i ostatní firmy deklarují nadstandardní kvalitu a
účinky.
Speciální měřící zařízení firmy VDO
v testovací Fabii
Přínosy aditivovaných benzinů
Zákazník, který se rozhoduje o koupi aditivovaného paliva, se
může orientovat pouze podle účinků deklarovaných výrobcem, které
jsou ale často prezentovány formou reklamní komunikace. Obsluha
čerpací stanice přednosti paliva musí znát a navíc musí umět podat
kupujícím k prodávaným palivům další technické informace. Pro
zákazníka je pak často nejsrozumitelnější, když účinky jsou
prezentovány technicky jasně a bez přehánění. Nejčastěji
prezentovanou přidanou hodnotou aditivovaných benzinů jejich
distributory je výrazná detergentní schopnost paliva, která udržuje
čistotu vstřikovačů a čistotu "vstupní brány" paliva a vzduchu do
spalovacího prostoru. Tím se totiž stará o dlouhodobě dobrou
kondici motoru, důležitá je i mazivostní složka, neboť i nevelká
úspora paliva je vítaná. A není od věci, když je obsažen i
antioxidant, který je ovšem pro motory na LPG bezpodmínečně nutný.
Popřípadě je vhodná i nějaká protikorozní přísada, protože výskyt
vody v benzinu nelze nikdy naprosto spolehlivě uhlídat. Prodávané
95oktanové benziny obsahují povinně přimíchaný etanol, který
obstarává funkci složky proti zamrzání vody a přimíchávání
příslušného aditiva v původním rozsahu již není nutné. Bez
biosložky (bioetanolu) jsou obvykle prodávány pouze prémiové
benziny s oktanovým číslem více jak 98. Obsluha čerpací stanice má
povinnost informovat zákazníky o tom, kolik a jakou biosložku
prodávané palivo obsahuje. A pozor na nebezpečné přípravky (zejména
v případě individuálně aplikovaných aditiv, např. obsahující
železo), které sice dokážou zvyšovat oktanové číslo, ale produkty
spálení některých typů způsobují abrazivní opotřebení motoru.
Zákazník může měřit jen spotřebu
Z výše uvedeného mimochodem vyplývá, že porovnávat benziny
z hlediska jejich účinku na motor je velice náročné jak
z hlediska testovacích pomůcek, tak času. Přesto jsme se
alespoň pokusili o určité srovnání a porovnali deset vzorků benzinu
oktanového čísla 95 nakoupených u deseti čerpacích stanic na území
Prahy z hlediska spotřeby. Test jsme provedli zhruba stejným
způsobem, jak by si mohl motorista sám paliva vyzkoušet, ale
použili jsme k tomu speciální vozidla, která byla vybavena o řád
přesnějším měřičem. Testovaní bylo také objektivnější o to, že
neprobíhalo v normálním provozu, ale na uzavřeném okruhu na
rozsáhlém zkušebním polygonu Autodromu Most, kde podobně ověřovala
spotřebu svých pohonných hmot například i společnost Shell. K
orientačnímu testu jsme z portfolia široké nabídky na trhu vybrali
vedle prémiových paliv také standardní paliva jak s aditivací,
tak bez ní. Protože nadstandardně aditivovaná neboli prémiová
paliva jsou jiné kategorie, jejich srovnání s tzv. standardem
je z pohledu ceny neobjektivní a tzv. efektivitu v podobě
ceny za ujetý kilometr jsme nevyhodnocovali. Rozhodně ani po
individuálním přepočtu nelze tyto hodnoty brát jako objektivní
ukazatel při hodnocení testovaných vzorků.
Při nákupu vzorků jsme také zjišťovali, jaké povědomí má o
aditivaci jejich produktů obsluha navštívených čerpacích stanic.
Většinou jsme se dozvěděli to, co jsme potřebovali vědět, jen u
čerpací stanice hypermarketu Globus na Černém Mostě v Praze
pokladní málem ani nevěděla, že jejich pumpa nabízí prémiové palivo
(Slovnaft Drive 95). Zde to ovšem lze omluvit, protože obsluha
pouze zajišťuje placení za nakoupené produkty stejně jako pokladní
v supermarketu.
Paliva jsme nakonec nechali otestovat v laboratoři, která
potvrdila u testovaných vzorků shodu s normou. Nebyly zjištěny
žádné kontaminace a v normě byl i obsah biosložky.
Zapečetěné vzorky před testováním na mosteckém polygonu
Deset vzorků za jediný den
Je samozřejmě jasné, že na měření spotřeby má vliv mnoho faktorů
(kondice motoru, styl jízdy, jízdní režimy, pneumatiky, geometrie,
počasí) a také zde má výsledek větší přesnost v případě
testování v podstatně delším časovém rozsahu. My jsme však na
změření spotřeby měli pouze jeden den. Během něj dva testovací
jezdci nakroužili na mosteckém polygonu okolo padesátky okruhů.
Trasa byla navržena tak, aby obsahovala kromě dálnice všechny
jízdní režimy, které mohou při jízdě nastat. Trochu odlišný jízdní
styl obou testovacích jezdců jsme eliminovali tím, že každý
z nich odjel s daným vzorkem stejný počet kol.
Samozřejmostí pak bylo označení vzorků očíslováním, aby nikdo
z účastníků testu nevěděl, jaké palivo se testuje.
Zjištěné rozdíly mezi jednotlivými palivy v testu bohužel
smazávají nejistoty měření jak laboratorních přístrojů, tak měření
na polygonu. Krátkodobý test tohoto typu totiž nemůže efektivně
postihnout ani působení aditivace. Odchylky mezi jednotlivými
palivy jsou natolik malé, že jsou způsobeny výrobními variacemi
v rafinérii, které ale koncový distributor nemá šanci
ovlivnit. Kdyby se test zopakoval za měsíc, pravděpodobně bychom
dospěli k jiným výsledkům.
Obecné závěry
I přes pravděpodobnou náhodnost umístění diskontérů na
posledních příčkách jsme se zaměřili na srovnání uvnitř jediné
kategorie - základního paliva bez aditiv, kde na rozdíl od paliv
aditivovaných a prémiových byl rozptyl široký. Zjištěné rozdíly
v naměřených hodnotách spotřeby u neaditivovaných 95oktanových
benzinů by v tomto případě bylo možno chápat jako obecný
důsledek rozdílné péče o palivo u jednotlivých prodejců. Například
Tank ONO se jednoznačně zaměřuje na kvantitu prodaných hmot,
zatímco značkoví distributoři aditivovaných paliv i KM Prona se
standardním benzinem se orientují na kvalitu prodávaných pohonných
hmot, kterou garantují nakupujícím prostřednictvím zařazení svých
stanic do programu Pečeť kvality. Zákazníci zde navíc kromě kvality
prodávaných produktů nakupují v příjemném a čistém prostředí
profesionálně vedené čerpací stanice. I z její celkové
kvalitativní úrovně může nakupující usuzovat, že provozovatel
stejnou péči věnuje i prodávaným produktům.
Z tohoto pohledu pak při rozhodování, zda tankovat či ne u
nádvorní čerpací stanice, je na straně zákazníků nutné sledovat i
to, zda slouží také k tankování vlastních vozidel provozovatele,
který bude na kvalitu pohonných hmot jistě velmi citlivý. Nicméně
lze konstatovat obecně platný fakt, že u nádvorních pump
neprověřených distributorů, které jejich provozovatelé zřídili pro
veřejný prodej paliva, představuje tankování z pohledu péče o
kvalitu paliva pro zákazníky vyšší úroveň rizika už jen proto, že
jim monitoring ČOI nevěnuje adekvátní pozornost.
Budoucnost aditivovaných paliv
Výsledek testu v tabulce mimo jiné motoristům ukázal, že
účinek aditiv nelze očekávat skokově a už vůbec ne okamžitě po
prvním natankování. Zejména čisticí vlastnosti u prémiových paliv
se projeví po delší době při pravidelném používání. Například
zástupci Shellu tvrdí, že u běžného motoru se čisticí účinek paliv
řady V-PowerNitro+ projeví až po cca 90 hodinách běhu motoru a
pravidlo dlouhodobosti samozřejmě platí i pro ostatní podobně
aditivovaná paliva. Obecně pak platí, že příslušně deklarované
vylepšení v důsledku použití aditivovaných paliv je také
závislé na péči o produkty po celou dobu distribuce od stáčecí
lávky po výdejní pistoli na čerpací stanici. I přesto, že se
dotyčný distributor a provozovatel čerpací stanice o své produkty
pečlivě starají, pro prodávající je nesmírně náročné přesvědčit o
přínosech aditivovaných paliv zákazníky, kteří v mnoha
případech koukají především na cenu.
V dnešní době při používání moderních motorů a elektronických
vstřikovacích systémů je špičková kvalita paliv nutností. Obchodní
politika v aditivaci paliv řady firem ukazuje dlouhodobý trend
v reakci na vysoké nároky na fosilní paliva s povinnou
biosložkou a rozvoj aditivovaných či prémiových paliv. Fosilní
paliva budou dominantní minimálně ještě 15 let, ale jejich
kvalitativní parametry při tlaku legislativy životního prostředí
doznají určitých změn, na které se bude muset připravit i
rafinérský průmysl. Určitě nás čeká další symbiosa
s levnějšími alternativními palivy a počet produktů na
čerpacích stanicích tak bude stále narůstat.
Testovací vozy Škoda Fabia 1.2 HTP
se speciálním měřícícm zařízením a upravenou nádrží určené pro
přesné měření spotřebovaného benzínu
Přehled nabídky aditivovaných/prémiových paliv na českém
trhu
Marketingová komunikace přednosti aditivovaných/prémiových paliv
zmíněných firem podle webové komunikace.
Agip SuperTECH 95
"Jedná se o benzin vyvinutý tak, aby od prvního natankování
snižoval spotřebu paliva. Jeho další výhody se projeví ještě více
při stálém používání dlouhodobým pozitivním účinkem na tření v
motoru a na čistotu sacích ventilů. Konečným výsledkem je vyšší
účinnost motoru. Hlavními chemickými látkami nového komplexu aditiv
jsou vysoce inovativní modifikátor tření spolu s
velmi výkonnou čisticí přísadou. Kombinovaný efekt těchto dvou
přísad přináší spotřebiteli při dlouhodobějším používání nesporné
výhody s ohledem na spotřebu paliva. Modifikátor tření, který
se prostřednictvím benzinu dostává do motoru, má okamžité účinky na
snížení tření v horní oblasti válců. Trvalé užívání s sebou
přináší navíc i další výhody celému motoru, protože obsažená
aditiva obohacují motorový olej a jejich čisticí molekuly zajišťují
vynikající regulaci usazenin na sacích ventilech."
OMV MaxxMotion 95
"Toto prémiové palivo je řidiči vyhledávané zejména pro svou
schopnost výrazného zlepšení výkonu motoru. Další benefit zajišťují
aktivní látky, které brání usazování částic v sacím systému,
udržují čistotu trysek a tím i lepší spalování a optimální výkon.
Řidiči jistě oceňují i další aspekt používání tohoto typu benzinu -
výkon motoru se znatelně zlepšuje i díky povrchově aktivním látkám,
které snižují tření. Díky tomu ujede vůz na jednu nádrž více
kilometrů, než by tomu bylo v případě jiného srovnatelného
benzinového paliva."
Benzina Verva 95
"Při vývoji tohoto 95oktanového benzinu byla vytvořena nová
formulace aditivace s použitím nejmodernějších typů mazacích přísad
a detergentů, se zajištěním antioxidačních i antikorozních účinků.
Splňuje náročné požadavky našich zákazníků na moderní jízdu.
Zaslouží se o redukci třecích ztrát a následné zvýšení výkonu
motoru, čistí motor, čímž zaručuje přesnou regulaci bohatosti
palivové směsi a příznivé složení emisí. Nárůst výkonu motoru díky
pravidelnému užívání benzinu se projevuje vyšší maximální
rychlostí. Mazací přísady benzinu snižují tření a antikorozní
přísady chrání palivový systém. Tím udržují vstřikovače, sací
ventily i celý spalovací prostor čistší a zajišťují delší životnost
motoru. Čisticí přísady benzinu eliminují kolísavý tah motoru po
studeném startu a jeho zahlcení při rychlém sešlápnutí plynového
pedálu."
Shell FuelSave 95
"Tento benzin byl našimi experty navržen tak, aby promazával
části motoru, kam se běžný motorový olej nedostane. Snižuje tření a
motor přenáší do pohonu kol snáz energii. Speciální přísady udržují
motor v čistotě, čímž tento benzin pomáhá šetřit od prvního
natankování.Přispívá ke snížení ztrát energie motoru, zvyšuje jeho
účinnost a pomáhá vám s každým natankováním dojet o něco dále. Dále
přispívá k udržení čistých sacích ventilů, předchází vzniku
usazenin a zlepšuje účinnost motoru."
Eurooil Optimal 95E
"Vlivem nového multifunkčního aditivu má tento benzin
vylepšené vybrané parametry a užitné vlastnosti. Složení aditivu je
přizpůsobeno automobilovým benzinům s obsahem bioetanolu. Čistí a
udržuje spalovací prostor, sací ventily, vstřikovací trysky a
vnitřek karburátorů (tzv. "clean up" a "keep clean" efekt).
Zlepšené mazací účinky zajišťují hladký a pružný chod motoru.
Snížené tření přispívá ke snížení spotřeby paliva až o 4 %.
Podporuje snížení škodlivých emisí výfukových plynů, především
kysličníků dusíku a nespálených uhlovodíků. Zlepšené antikorozní
vlastnosti zvyšují ochranu celého palivového systému. Zvyšuje
operabilitu při studeném a teplém startu motoru. Kompenzuje
negativní efekty přítomnosti etanolu na některé vlastnosti
paliva."
Slovnaft Drive 95
"Prémiové palivo s unikátními vlastnostmi, které mají
pozitivní vliv jak na motor automobilů, tak i na životní prostředí.
Při výrobě aditivovaných automobilových benzinů se používají
vícefunkční přísady (aditiva) vyrobené pouze pro Skupinu MOL. Díky
použití této přísady kvalita a užitkové vlastnosti tohoto benzinu
vyhovují jakostním požadavkům dle platné legislativy a zároveň ji
tyto požadavky v podstatných parametrech i převyšují. Palivo
ošetřené přísadou vyhovuje těm nejpřísnějším aplikačním požadavkům
vozidel se zážehovým motorem a zabezpečuje jejich provoz za velmi
výhodných ekonomických podmínek. Díky přídavku biosložek, úpravě
skladby a komplexní aditivaci paliva je chod zážehového motoru
dokonalejší, což znamená nižší spotřebu paliva, vyšší výkon motoru,
příznivější skladbu výfukových plynů, nižší poruchovost vozidla i
delší životnost motoru."
Gulf Xtream Nat 95
"Tento produkt je výjimečný svou čisticí účinností na
vstřikovací jednotky, ventily a spalovací prostor. Při dlouhodobém
používání oceníte zvýšení výkonu motoru a snížení spotřeby. Jako
přidanou hodnotu produkt ochrání palivový systém automobilu před
korozí a odseparuje vodu od paliva v palivové nádrži."
Přehled hlavních aditiv do benzinu a jejich funkce
1. Přísady zvyšující oktanové číslo, což mohou být některé
sloučeniny kovů (jelikož se již nesmí používat olovo, jsou to
pentakarbonyl železa, karbonyl niklu, ferocen nebo
tetraethylcín)
2. Detergenty neboli čistící přísady, které odstraňují úsady
v sacím systému motoru. Jsou to amidy mastných kyselin,
sloučeniny isobutylenu s anhydridem kyseliny jantarové,
deriváty alkylfenolů a jiné dodávané naředěné vhodnými
rozpouštědly.
3. Antioxidanty neboli inhibitory oxidace, které zabraňují
tvorbě pryskyřic, když je benzin delší dobu vystaven světlu nebo
vyšším teplotám. Lze použít např. alkyl-p-fenylendiaminy,
alkyl-p-aminofenoly a alkylfenoly, které rozkládají peroxidové
radikály.
4. Inhibitory koroze, kterou způsobuje v palivovém potrubí
přítomnost vody. Mohou to být např. vyšší alkoholy, mastné kyseliny
nebo jejich aminy, které vytvářejí na povrchu kovů tenký hydrofobní
ochranný film zabraňující kontaktu s vodou.
5. Deaktivátory kovů, které katalyzují oxidační reakce a tím
snižují účinek antioxidantů. Velmi účinné jsou sloučeniny mědi,
příkladem přísady tohoto typu je N,
N´-disalicyliden-1,2-propandiamin.
6. Mazivostní přísady. Dříve se do benzinu přidával olej
v poměru 1:400, nyní se používají mazivostní přísady, které
navíc snižují tření. Právě v tomto případě se pravý účinek
této přísady může třeba na spotřebě projevit až po ujetí několika
tisíc km.
Mezi dalšími látkami jsou ještě aditiva proti "zatloukání"
ventilových sedel, přísady proti vymrzání vody z paliva neboli tzv.
antiiceing aditiva, či aditiva omezující růst oktanového požadavku.
K tomu je pak třeba ještě dodat, že tyto přísady opravdu
fungují a jejich účinek je určitě měřitelný, nicméně produktů na
trhu je obrovské množství a všechny mají třeba jen trochu odlišné
složení, a tak mají pochopitelně i trochu jiné účinky. V tomto
případě se to týká jak aditivovaných benzinů, tak přípravků, které
slouží k tzv. individuální aditivaci přímo v nádrži
vozidla, které si v maloobchodním balení řidiči mohou
zpravidla na čerpací stanici zakoupit.
Naměřené hodnoty testu benzinů okt. čísla 95 (Most, 30. září
2014)
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia