21. 11. 2014
Automobilka Audi spustila v Drážďanech provoz,
v němž se z oxidu uhličitého, vody a organického paliva vyrábí
syntetická nafta neboli tzv. e-diesel. Elektřina jde z čistých
obnovitelných zdrojů energie. Partnery projektu jsou společnosti
Climeworks a Terios.

Poloprovoz na výrobu syntetické
nafty (e-diesel) v německých Drážďanech
Oxid uhličitý se přitom extrahuje ze vzduchu pomocí přímého
zachytávání, což je metoda vyvinutá švýcarskou společností
Climeworks. Pomocí vysokoteplotní elektrolýzy se pak voda nebo
spíše vodní pára dělí na vodík a kyslík a poté vodík reaguje s
oxidem uhličitým ve dvou chemických procesech při teplotě 220°C a
tlaku 25 MPa. Z těchto reakcí vzniká nejprve oxid uhelnatý a
nakonec po další syntéze tekutina nazvaná Blue Crude. Díky tomu, že
se teplo uvolněné reakcemi vrací zpátky do procesu je účinnost celé
výroby této tekutiny okolo 70 procent, z 3,2 tuny
CO2 pak tak průmyslově vyrobit přibližně tunu paliva.
Poloprovoz v Drážďanech je zatím schopný vyrobit až 160 litrů
tekutiny Blue Crude denně neboli jeden barel. Z ní je možné až
80 procent převést na syntetickou motorovou naftu. Toto palivo
neobsahuje síru ani aromatické sloučeniny, má vysoké cetanové číslo
s je dobře hořlavé. Díky svým chemickým vlastnostem je pak
možné jeho smíchání s konvenční motorovou naftou v libovolném
poměru.
Projekt podporovaný Spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a
výzkum je zatím ve fázi výzkumu a testování, nově otevřený
poloprovoz však znamená, že průmyslová výroba tohoto paliva by se
mohla stát realitou. Pracovníci Audi zde přitom kombinují dvě
inovativní technologie. Na jedné straně "recyklují" vzduch,
z něhož získávají čistý oxid uhličitý a na straně druhé se
snaží zajistit výrobu z obnovitelných zdrojů. Spolupracují
přitom s drážďanskou firmou SunFire GmbH, která patří na
prestižní seznam stovky firem, které v maximální míře
využívají tzv. zelené nebo chcete-li čisté technologie (Global
Cleantech 100). Mezi ně by mohlo brzy koneckonců patřit i Audi,
které se podobným způsobem snaží v dolnosaském Werlte vyrábět
také syntetický metan (e-gas) a společně s francouzskou
společností Global bioenergie provádí výzkum i v oblasti
výroby syntetického benzínu.

Toto celkem kompaktní a přenosné
zařízení firmy Climeworks dokáže zachytit jednu tunu CO2 za
rok neboli 4 kg denně
Autor: jk, Zdroj: SunFire