Audi chce vyrábět syntetickou naftu

Automobilka Audi spustila v Drážďanech provoz, v němž se z oxidu uhličitého, vody a organického paliva vyrábí syntetická nafta neboli tzv. e-diesel. Elektřina jde z čistých obnovitelných zdrojů energie. Partnery projektu jsou společnosti Climeworks a Terios.

Audi e-diesel Drážďany
Poloprovoz na výrobu syntetické nafty (e-diesel) v německých Drážďanech

Oxid uhličitý se přitom extrahuje ze vzduchu pomocí přímého zachytávání, což je metoda vyvinutá švýcarskou společností Climeworks. Pomocí vysokoteplotní elektrolýzy se pak voda nebo spíše vodní pára dělí na vodík a kyslík a poté vodík reaguje s oxidem uhličitým ve dvou chemických procesech při teplotě 220°C a tlaku 25 MPa. Z těchto reakcí vzniká nejprve oxid uhelnatý a nakonec po další syntéze tekutina nazvaná Blue Crude. Díky tomu, že se teplo uvolněné reakcemi vrací zpátky do procesu je účinnost celé výroby této tekutiny okolo 70 procent, z 3,2 tuny CO2 pak tak průmyslově vyrobit přibližně tunu paliva. Poloprovoz v Drážďanech je zatím schopný vyrobit až 160 litrů tekutiny Blue Crude denně neboli jeden barel. Z ní je možné až 80 procent převést na syntetickou motorovou naftu. Toto palivo neobsahuje síru ani aromatické sloučeniny, má vysoké cetanové číslo s je dobře hořlavé. Díky svým chemickým vlastnostem je pak možné jeho smíchání s konvenční motorovou naftou v libovolném poměru.
Projekt podporovaný Spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum je zatím ve fázi výzkumu a testování, nově otevřený poloprovoz však znamená, že průmyslová výroba tohoto paliva by se mohla stát realitou. Pracovníci Audi zde přitom kombinují dvě inovativní technologie. Na jedné straně "recyklují" vzduch, z něhož získávají čistý oxid uhličitý a na straně druhé se snaží zajistit výrobu z obnovitelných zdrojů. Spolupracují přitom s drážďanskou firmou SunFire GmbH, která patří na prestižní seznam stovky firem, které v maximální míře využívají tzv. zelené nebo chcete-li čisté technologie (Global Cleantech 100). Mezi ně by mohlo brzy koneckonců patřit i Audi, které se podobným způsobem snaží v dolnosaském Werlte vyrábět také syntetický metan (e-gas) a společně s francouzskou společností Global bioenergie provádí výzkum i v oblasti výroby syntetického benzínu.

Climaworks
Toto celkem kompaktní a přenosné zařízení firmy Climeworks dokáže zachytit jednu tunu CO2 za rok neboli 4 kg denně

Autor: jk, Zdroj: SunFire

Diskuse

  • Souček, 23. 11. 2014 21:35: Energeticky náročný proces. Jde o výzkumné cvičení bez praktického významu.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek