17. 6. 2015
Uměle vytvořenou naftu již v dubnu tankovala německá
ministryně, produkt nazvaný e-benzin chce automobilka z Ingolstadtu
brzy testovat.
Zásoby ropy se zmenšují, její cena je značně nestabilní, a
tak firmy hledají cesty, jak ji nahradit. Alternativ ke klasickým
spalovacím motorům již sice známe víc, ale světovému trhu stále
kraluje benzin a nafta. Ty je samozřejmě také
možné uměle vyrábět bez použití ropy. Jedním z pionýrů
v tomto směru je Audi. Německá
automobilka se pochlubila, že se jí ve spolupráci s firmou Global
bioenergie podařilo vyrobit syntetický benzín.
Produkt nazvaný jako e-benzin hoří podle
představitelů společnosti v motorech velmi čistě, protože v něm
není síra ani benzen. Výhodou je také oktanové číslo
100. Ingolstadt chce uměle vytvořený benzín brzy testovat a
dlouhodobým plánem je jeho masová výroba pro různé
účely. Své plány ohlásili čtyři kruhy jen
měsíc poté, kdy představili podobně vytvořené palivo e-diesel pro
vznětové motory. Syntetickou naftu již odzkoušela německá
ministryně školství a výzkumu Johanna Wanka, když v dubnu zkušebně
natankovala pět litrů do své služební limuzíny Audi A8 3.0
TDI.
Na produkci e-benzinu využila automobilka biomasu,
vodík, oxid uhličitý a elektřinu. V budoucnu by se měl
proces zjednodušit a podobně jako v případě náhrady za naftu
využívat jako výchozí suroviny pouze vzduch, vodu a elektrickou
energii z obnovitelných zdrojů. Největší otázkou
zůstává, jak udělat produkci tohoto paliva rentabilní.
Skeptici tvrdí, že hlavně spotřeba elektřiny je při výrobě
příliš vysoká a efektivnější i jednodušší by bylo ji využít k
pohonu elektromobilu.
Autor: jk, Zdroj: Audi