25. 7. 2013
Opět je tu příležitost vydělat na snaze Evropské unie o
snižování emisí oxidu uhličitého. Tentokrát jde o byznys spojený s
pohonem aut na stlačený zemní plyn, známý pod anglickou zkratkou
CNG. Zatím bylo toto palivo na okraji zájmu - částečně kvůli
nedostatečné infrastruktuře čerpacích stanic, částečně pak kvůli
slabé nabídce automobilů, jejichž motory dokážou CNG
spalovat.

E.ON se ve spolupráci s firmou Next
Energy snaží, aby plnící stanice na CNG byly běžnou součástí refiží
klasických čerpacích stanic na tekuté pohonné hmoty. Na snímku
čerpací stanice Benzina na dálnici D1 u Humpolce
Motivace všech ke vstupu do tohoto byznysu je jednoduchá.
Zatímco z nafty a benzinu se platí vysoké spotřební daně, z CNG se
neplatí. Palivo je tak citelně levnější a provoz aut méně nákladný.
Firmám má rozhodování ulehčit i nulová silniční daň.
Z pohledu automobilek je CNG atraktivní, protože vozy, které na
něj jezdí, vykazují menší emise oxidu uhličitého. Čím více jich
budou automobilky vyrábět a prodávat, tím méně budou muset
investovat do vývoje klasických spalovacích motorů, aby dosáhly
emisních limitů, které ukládá evropská legislativa.
Čekání na plynovou Octavii
V Česku nabídka aut s pohonem na zemní plyn postupně roste.
Nejzásadnější však bude představení nové Škody Octavia na CNG.
"Předpokládáme, že by se Octavia na CNG mohla objevit začátkem
příštího roku. Cena zatím nebyla stanovena," říká mluvčí
mladoboleslavské automobilky Vítězslav Pelc.
Důvodem delšího čekání oproti verzím na benzin a naftu je zejména
skutečnost, že letos Škoda představila či ještě představí celkem
osm novinek a na plynovou Octavii musí teprve přijít řada.
Octavie jsou dlouhodobě nejprodávanějšími osobními auty v Česku.
Navíc míří hlavně do firemních flotil, takže najedou výrazně více
kilometrů než soukromé vozy. Právě zde může začít další expanze CNG
paliva.
Prodeje budou záležet hlavně na Škodě Auto a na ceně, kterou u
Octavie nastaví. Vzhledem k tomu, že její ceníky mají podobnou
logiku jako v sesterském Volkswagenu, lze očekávat cenu nad úrovní
silnější verze s dieselovým motorem 1.6 TDI, která se prodává za
424 900 korun. Pokud se bude Škoda držet podobných cenových
intervalů u jednotlivých motorů, jako má Volkswagen u modelu Golf,
stála by plynová Octavia zhruba 450 tisíc korun.
Škoda ale může chtít tento model zvýhodnit. Motor na plynový pohon
si totiž sama vyrábí, zatímco dieselové motory musí nakupovat a
dovážet z jiných závodů koncernu Volkswagen.

Motory na stlačený zemní plyn (CNG)
šetří řidičům peníze, Škoda Auto si proto od nové plynové Octavie
slibuje zájem zákazníků. Na trh má přijít začátkem roku
2014
Konec garážových plniček
Samotná Octavia ale k růstu trhu aut na stlačený zemní plyn
nestačí. Zákazníky je třeba přesvědčit, že CNG je stejné palivo
jako benzin či nafta. To se prodejcům plynu zatím nepodařilo.
Současná nabídka obsluhy vozů na CNG není k běžným řidičům
přívětivá. Ti musí ve snaze ušetřit překonávat řadu bariér. Kvůli
nižšímu dojezdu vozů na plyn (zpravidla kolem 300 kilometrů) musí
lépe plánovat tankování.
To ale není jediná překážka. Velká část současných plnicích stanic
se nachází v areálech plynařských společností či uvnitř různých
dopravních podniků, často pak mimo hlavní trasy. Typickým příkladem
bylo donedávna Brno. Komu například při cestě z Prahy na Moravu
docházel plyn právě tam, byl nucen zajet do centra města a tam do
areálu plynařské společnosti.
To zejména v dopravních špičkách znamenalo výrazné zdržení a také
hlavní překážku pro výraznější rozšíření vozů na CNG mezi firmami.
Ty nechtějí, aby řidiči ztráceli čas hledáním plnicí stanice, a z
jejich pohledu je proto lepší dieselový motor, neboť naftu lze
natankovat všude.
Distributoři CNG si to postupně začínají uvědomovat. "Dosud se
předpokládalo, že si řidiči plnicí stanici najdou. My ale hodláme
tyto bariéry odstranit a chceme, aby naše stanice byly co nejvíce
vidět," říká šéf firmy Next Energy Miroslav Stříbrský, který
plánuje společně s německým plynárenským gigantem E.ON vybudovat
padesátku plnicích stanic.
Chtějí jít hlavně cestou budování stojanů na CNG přímo na
zavedených čerpacích stanicích. Řidič se tak dočká stejných služeb
a stejného komfortu, na jaké je zvyklý na běžných benzinových
pumpách. Na většině stávajících CNG stanic není možné si dojít na
záchod, koupit si kávu a občerstvení či zaplatit v hotovosti. Next
Energy nevymýšlí nic nového - hodlá dělat to, co je běžné v
Rakousku či Německu.
"Teď se obsazuje trh," popisuje Stříbrský. O pozici na něm usilují
nejen Next Energy a E.ON. Expanzi plánuje Vemex ze skupiny Gazprom
a o své postavení nechce přijít ani skupina RWE, která je nyní v
prodejích CNG tuzemskou jedničkou. Tyto firmy nyní bojují o ty
nejlepší lokality.
Síť plnicích stanic tak v příštích letech rychle poroste. V
provozu by měla být zhruba stovka plně veřejných stanic, další pak
budou dostupné částečně například v areálech dopravních firem.
Česko by se tak hustotou sítě a kvalitou služeb mohlo vyrovnat
například Rakousku či Německu, kde má CNG delší tradici.
Správce firemních vozových parků ale nepřesvědčí jen síť plnicích
stanic. Vyšší pořizovací cenu vozu na CNG budou muset vyvážit
nižšími náklady.
Na první pohled vyznívá rozhodování u firemních aut jednoznačně ve
prospěch CNG. Ekonomiku výpočtu může ale zhoršit situace, kdy vůz
například kvůli nedostupnosti čerpací stanice na plyn pojede pro
dražší benzin.
Projeví se i nutné pravidelné pročištění motoru provozem právě na
benzin. I tato zdánlivá maličkost u některých modelů znamená, že se
firmy raději rozhodnou pro dieselový motor, u něhož si provozní
náklady lépe spočítají. Zde je ale nutné připomenout, že cena
zemního plynu se v čase výrazně nemění, zatímco cena nafty navázaná
na ceny ropy se během provozu auta výrazně mění o desítky
procent.
Rozhodující z pohledu firem bude ale především to, zda si vozy na
plyn udrží podobně vysokou zůstatkovou hodnotu, jako mají ty na
naftu. Hlavně dieselové Octavie firmy v Česku dobře prodají i po
několika letech provozu. Podobné odhady pro vozy na CNG zatím k
dispozici nejsou.
Trojnásobný počet plnicích stanic do pěti
let
Zhruba půl miliardy korun investují dvě velké plynárenské
společnosti - Gazprom a E.ON - do vybudování vlastní sítě plnicích
stanic na stlačený zemní plyn v Česku. Dnes se dá natankovat na
padesáti místech. Do pěti let má být počet trojnásobný.
Ruská státní společnost Gazprom hodlá prostřednictvím své české
"vnučky" - firmy Vemex - v následujících třech letech stavět tempem
"patnáct plnicích stanic ročně", jak HN řekl její marketingový
ředitel Hugo Kysilka. Celkový počet by se tak měl ze současných
šesti vyšplhat na 45 do roku 2016. Jen letos jich plánuje Vemex
otevřít dvanáct. Cena jedné se pohybuje kolem 250 tisíc eur (6,5
milionu korun). Investiční garance poskytne Vemexu jeho mateřská
společnost Gazprom Germania.
Podobné plány má i německý E.ON. Ten ve spolupráci s českou firmou
Next Energy v příštích pěti letech vystaví až padesát plnicích
stanic. "Očekáváme, že se do roku 2020 bude prodávat desetkrát až
dvacetkrát více plynu než v současnosti," říká šéf Next Energy
Miroslav Stříbrský. Podobný vývoj naznačují i prognózy společnosti
Benzina.
Devět z dvanácti plnicích stanic chce Vemex navázat na depa České
pošty, která postupně přeměňuje svůj vozový park a plánuje
provozovat celkem 2900 vozů na stlačený zemní plyn. V současné době
jich provozuje necelých pět set. S výměnou aut čeká právě na nové
plnicí stanice, k nimž budou mít nicméně podle Kysilky přístup i
soukromá auta. O podobném modelu už Vemex jedná i s dalšími
firmami.
Next Energy a E.ON na to půjdou jinak. Plyn budou prodávat na
běžných benzinových stanicích. Například na jejich čerpadle v
Humpolci je pistole na CNG na stejném stojanu jako ta na naftu či
benzin. "Nechceme, aby řidiči museli zajíždět do areálů plynařských
společností, chceme odbourat bariéry," říká Stříbrský.
Největším tuzemským provozovatelem plnicích stanic je v
současnosti skupina RWE. Má jich deset. Je zároveň největším
dodavatelem plynu pro automobily. V loňském roce prodala 3,7
milionu kubických metrů. Svoji síť hodlá do budoucna také
rozšiřovat.
"Trh se zemním plynem je v posledních letech vysoce konkurenční.
Jeho užití je v Česku dalším logickým krokem. Naše společnost proto
plánuje výstavbu dalších plnicích stanic," uvedl mluvčí skupiny
Martin Chalupský.
Plnicí stanice bude ve velkém stavět i společnost Vítkovice
Doprava. Do roku 2016 jich chce na čerpacích stanicích Benziny
vybudovat dvacet.
Potenciál stlačeného zemního plynu se má rapidně zvýšit poté, co
mladoboleslavská Škoda Auto uvede začátkem příštího roku na trh
novou Octavii s pohonem na stlačený zemní plyn. Octavia je
dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku a ve většině případů
slouží ve firemních flotilách. A právě na ty chtějí prodejci CNG
cílit.

Plnicí stanice na CNG firmy Vemex v
Praze Strašnicích
12 MILIARD KORUN by do roku 2020 měly být roční
tržby z prodeje CNG v Česku.
450 TISÍC KORUN je odhadovaná cena nové Škody
Octavie na CNG. Částka je zhruba o 25 000 vyšší než u stejně
výkonné Octavie s naftovým motorem.
62 TISÍC KORUN lze ušetřit při ujetí 100 000
kilometrů s Octavií na CNG oproti srovnatelně výkonné verzi s
naftovým motorem
114 TISÍC KORUN lze ušetřit při ujetí 100 000
kilometrů s Octavií na CNG oproti srovnatelně výkonné verzi se
zážehovým motorem
Autor: Nikita Poljakov, Roman Šitner, Zdroj: Hospodářské noviny