Aut na CNG rychle přibývá, firmy bojují o podíl na trhu

Opět je tu příležitost vydělat na snaze Evropské unie o snižování emisí oxidu uhličitého. Tentokrát jde o byznys spojený s pohonem aut na stlačený zemní plyn, známý pod anglickou zkratkou CNG. Zatím bylo toto palivo na okraji zájmu - částečně kvůli nedostatečné infrastruktuře čerpacích stanic, částečně pak kvůli slabé nabídce automobilů, jejichž motory dokážou CNG spalovat.

CNG Benzina-E.ON
E.ON se ve spolupráci s firmou Next Energy snaží, aby plnící stanice na CNG byly běžnou součástí refiží klasických čerpacích stanic na tekuté pohonné hmoty. Na snímku čerpací stanice Benzina na dálnici D1 u Humpolce

Motivace všech ke vstupu do tohoto byznysu je jednoduchá. Zatímco z nafty a benzinu se platí vysoké spotřební daně, z CNG se neplatí. Palivo je tak citelně levnější a provoz aut méně nákladný. Firmám má rozhodování ulehčit i nulová silniční daň.
Z pohledu automobilek je CNG atraktivní, protože vozy, které na něj jezdí, vykazují menší emise oxidu uhličitého. Čím více jich budou automobilky vyrábět a prodávat, tím méně budou muset investovat do vývoje klasických spalovacích motorů, aby dosáhly emisních limitů, které ukládá evropská legislativa.

Čekání na plynovou Octavii

V Česku nabídka aut s pohonem na zemní plyn postupně roste. Nejzásadnější však bude představení nové Škody Octavia na CNG. "Předpokládáme, že by se Octavia na CNG mohla objevit začátkem příštího roku. Cena zatím nebyla stanovena," říká mluvčí mladoboleslavské automobilky Vítězslav Pelc.
Důvodem delšího čekání oproti verzím na benzin a naftu je zejména skutečnost, že letos Škoda představila či ještě představí celkem osm novinek a na plynovou Octavii musí teprve přijít řada.
Octavie jsou dlouhodobě nejprodávanějšími osobními auty v Česku. Navíc míří hlavně do firemních flotil, takže najedou výrazně více kilometrů než soukromé vozy. Právě zde může začít další expanze CNG paliva.
Prodeje budou záležet hlavně na Škodě Auto a na ceně, kterou u Octavie nastaví. Vzhledem k tomu, že její ceníky mají podobnou logiku jako v sesterském Volkswagenu, lze očekávat cenu nad úrovní silnější verze s dieselovým motorem 1.6 TDI, která se prodává za 424 900 korun. Pokud se bude Škoda držet podobných cenových intervalů u jednotlivých motorů, jako má Volkswagen u modelu Golf, stála by plynová Octavia zhruba 450 tisíc korun.
Škoda ale může chtít tento model zvýhodnit. Motor na plynový pohon si totiž sama vyrábí, zatímco dieselové motory musí nakupovat a dovážet z jiných závodů koncernu Volkswagen.

Octavia CNG
Motory na stlačený zemní plyn (CNG) šetří řidičům peníze, Škoda Auto si proto od nové plynové Octavie slibuje zájem zákazníků. Na trh má přijít začátkem roku 2014

Konec garážových plniček

Samotná Octavia ale k růstu trhu aut na stlačený zemní plyn nestačí. Zákazníky je třeba přesvědčit, že CNG je stejné palivo jako benzin či nafta. To se prodejcům plynu zatím nepodařilo. Současná nabídka obsluhy vozů na CNG není k běžným řidičům přívětivá. Ti musí ve snaze ušetřit překonávat řadu bariér. Kvůli nižšímu dojezdu vozů na plyn (zpravidla kolem 300 kilometrů) musí lépe plánovat tankování.
To ale není jediná překážka. Velká část současných plnicích stanic se nachází v areálech plynařských společností či uvnitř různých dopravních podniků, často pak mimo hlavní trasy. Typickým příkladem bylo donedávna Brno. Komu například při cestě z Prahy na Moravu docházel plyn právě tam, byl nucen zajet do centra města a tam do areálu plynařské společnosti.
To zejména v dopravních špičkách znamenalo výrazné zdržení a také hlavní překážku pro výraznější rozšíření vozů na CNG mezi firmami. Ty nechtějí, aby řidiči ztráceli čas hledáním plnicí stanice, a z jejich pohledu je proto lepší dieselový motor, neboť naftu lze natankovat všude.
Distributoři CNG si to postupně začínají uvědomovat. "Dosud se předpokládalo, že si řidiči plnicí stanici najdou. My ale hodláme tyto bariéry odstranit a chceme, aby naše stanice byly co nejvíce vidět," říká šéf firmy Next Energy Miroslav Stříbrský, který plánuje společně s německým plynárenským gigantem E.ON vybudovat padesátku plnicích stanic.
Chtějí jít hlavně cestou budování stojanů na CNG přímo na zavedených čerpacích stanicích. Řidič se tak dočká stejných služeb a stejného komfortu, na jaké je zvyklý na běžných benzinových pumpách. Na většině stávajících CNG stanic není možné si dojít na záchod, koupit si kávu a občerstvení či zaplatit v hotovosti. Next Energy nevymýšlí nic nového - hodlá dělat to, co je běžné v Rakousku či Německu.
"Teď se obsazuje trh," popisuje Stříbrský. O pozici na něm usilují nejen Next Energy a E.ON. Expanzi plánuje Vemex ze skupiny Gazprom a o své postavení nechce přijít ani skupina RWE, která je nyní v prodejích CNG tuzemskou jedničkou. Tyto firmy nyní bojují o ty nejlepší lokality.
Síť plnicích stanic tak v příštích letech rychle poroste. V provozu by měla být zhruba stovka plně veřejných stanic, další pak budou dostupné částečně například v areálech dopravních firem. Česko by se tak hustotou sítě a kvalitou služeb mohlo vyrovnat například Rakousku či Německu, kde má CNG delší tradici.
Správce firemních vozových parků ale nepřesvědčí jen síť plnicích stanic. Vyšší pořizovací cenu vozu na CNG budou muset vyvážit nižšími náklady.
Na první pohled vyznívá rozhodování u firemních aut jednoznačně ve prospěch CNG. Ekonomiku výpočtu může ale zhoršit situace, kdy vůz například kvůli nedostupnosti čerpací stanice na plyn pojede pro dražší benzin.
Projeví se i nutné pravidelné pročištění motoru provozem právě na benzin. I tato zdánlivá maličkost u některých modelů znamená, že se firmy raději rozhodnou pro dieselový motor, u něhož si provozní náklady lépe spočítají. Zde je ale nutné připomenout, že cena zemního plynu se v čase výrazně nemění, zatímco cena nafty navázaná na ceny ropy se během provozu auta výrazně mění o desítky procent.
Rozhodující z pohledu firem bude ale především to, zda si vozy na plyn udrží podobně vysokou zůstatkovou hodnotu, jako mají ty na naftu. Hlavně dieselové Octavie firmy v Česku dobře prodají i po několika letech provozu. Podobné odhady pro vozy na CNG zatím k dispozici nejsou.

Trojnásobný počet plnicích stanic do pěti let

Zhruba půl miliardy korun investují dvě velké plynárenské společnosti - Gazprom a E.ON - do vybudování vlastní sítě plnicích stanic na stlačený zemní plyn v Česku. Dnes se dá natankovat na padesáti místech. Do pěti let má být počet trojnásobný.
Ruská státní společnost Gazprom hodlá prostřednictvím své české "vnučky" - firmy Vemex - v následujících třech letech stavět tempem "patnáct plnicích stanic ročně", jak HN řekl její marketingový ředitel Hugo Kysilka. Celkový počet by se tak měl ze současných šesti vyšplhat na 45 do roku 2016. Jen letos jich plánuje Vemex otevřít dvanáct. Cena jedné se pohybuje kolem 250 tisíc eur (6,5 milionu korun). Investiční garance poskytne Vemexu jeho mateřská společnost Gazprom Germania.
Podobné plány má i německý E.ON. Ten ve spolupráci s českou firmou Next Energy v příštích pěti letech vystaví až padesát plnicích stanic. "Očekáváme, že se do roku 2020 bude prodávat desetkrát až dvacetkrát více plynu než v současnosti," říká šéf Next Energy Miroslav Stříbrský. Podobný vývoj naznačují i prognózy společnosti Benzina.
Devět z dvanácti plnicích stanic chce Vemex navázat na depa České pošty, která postupně přeměňuje svůj vozový park a plánuje provozovat celkem 2900 vozů na stlačený zemní plyn. V současné době jich provozuje necelých pět set. S výměnou aut čeká právě na nové plnicí stanice, k nimž budou mít nicméně podle Kysilky přístup i soukromá auta. O podobném modelu už Vemex jedná i s dalšími firmami.
Next Energy a E.ON na to půjdou jinak. Plyn budou prodávat na běžných benzinových stanicích. Například na jejich čerpadle v Humpolci je pistole na CNG na stejném stojanu jako ta na naftu či benzin. "Nechceme, aby řidiči museli zajíždět do areálů plynařských společností, chceme odbourat bariéry," říká Stříbrský.
Největším tuzemským provozovatelem plnicích stanic je v současnosti skupina RWE. Má jich deset. Je zároveň největším dodavatelem plynu pro automobily. V loňském roce prodala 3,7 milionu kubických metrů. Svoji síť hodlá do budoucna také rozšiřovat.
"Trh se zemním plynem je v posledních letech vysoce konkurenční. Jeho užití je v Česku dalším logickým krokem. Naše společnost proto plánuje výstavbu dalších plnicích stanic," uvedl mluvčí skupiny Martin Chalupský.
Plnicí stanice bude ve velkém stavět i společnost Vítkovice Doprava. Do roku 2016 jich chce na čerpacích stanicích Benziny vybudovat dvacet.
Potenciál stlačeného zemního plynu se má rapidně zvýšit poté, co mladoboleslavská Škoda Auto uvede začátkem příštího roku na trh novou Octavii s pohonem na stlačený zemní plyn. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku a ve většině případů slouží ve firemních flotilách. A právě na ty chtějí prodejci CNG cílit.

CNG Vemex Praha 10
Plnicí stanice na CNG firmy Vemex v Praze Strašnicích


12 MILIARD KORUN by do roku 2020 měly být roční tržby z prodeje CNG v Česku.
450 TISÍC KORUN je odhadovaná cena nové Škody Octavie na CNG. Částka je zhruba o 25 000 vyšší než u stejně výkonné Octavie s naftovým motorem.
62 TISÍC KORUN lze ušetřit při ujetí 100 000 kilometrů s Octavií na CNG oproti srovnatelně výkonné verzi s naftovým motorem
114 TISÍC KORUN lze ušetřit při ujetí 100 000 kilometrů s Octavií na CNG oproti srovnatelně výkonné verzi se zážehovým motorem


Autor: Nikita Poljakov, Roman Šitner, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Ladislav Strnad, 25. 7. 2013 13:01: Páni redaktoři, článek je relativně stručný a velice výstižný. Mohl by někdo z vás ve volném času napsat taky něco podobného o automobilech na LPG? Nebo se to nesmí??? Děkuji. L.Strnad
      Reagovat na komentář
    • Ladislav Strnad, 25. 7. 2013 13:11: Páni redaktoři, článek je relativně stručný a velice výstižný. Mohl by někdo z vás ve volném času napsat taky něco podobného o automobilech na LPG? Nebo se to nesmí??? Děkuji. L.Strnad
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek