22. 11. 2016
Dnes začal v Průmyslovém paláci areálu Výstaviště Praha
- Holešovice veletrh Czechbus 2016 (22. - 24. 11.). Nechybí zde ani
autobusy na stlačený zemní plyn (CNG), kterých v současnosti
jezdí po Česku již více než tisíc.

Ročně se u nás registruje asi tisíc nových autobusů na
všechna paliva. "Města u nás dnes dlouhodobě preferují ze všech
alternativních paliv právě CNG jako nejvhodnější palivo pro
městskou hromadnou dopravu, za poslední dva roky se počet takových
autobusů zdvojnásobil" říká Jiří Šimek, člen Rady Českého
plynárenského svazu (ČPS).
Podniky s 30 autobusy mohou s CNG ušetřit ročně
přes deset milionů korun. Kromě finančních úspor jsou ale CNG
autobusy vhodné pro městskou hromadnou dopravu zejména proto, že
jezdí mimořádně tiše. U motoru na CNG je spalování iniciované
zapalovacími svíčkami a probíhá velmi jemně. Autobus na CNG (MAN)
dokonce získal světové prestižní ocenění Bus of the Year 2015. Ve
světě jsou CNG autobusy běžnou záležitostí. V říjnu si například
objednalo město Madrid, ve kterém jezdí již více než 700 CNG
autobusů, dalších 109 a městu Los Angeles bylo v listopadu dodáno
900 nových CNG autobusů.
I u nás jdou nové CNG autobusy na odbyt. V oblasti
Českotěšínska budou již od prosince tohoto roku jezdit autobusy jen
na CNG. ČSAD Havířov také využívá co největší množství autobusů na
CNG. Společnost nyní objednala dalších 39 nových autobusů na CNG a
celkově tak bude v jejich regionu jezdit asi 150 autobusů
poháněných CNG. Prvních nových CNG autobusů se už začátkem prosince
dočkají lidé, kteří cestují z Českého Těšína do Karviné, Třince,
Jablunkova nebo Frýdku-Místku.
V nejvytíženějších českých městech, jakými jsou
například Ostrava nebo Brno, už autobusy na CNG nahradily významný
podíl těch původních s klasickými naftovými motory. Právě Brno,
také s pomocí evropských dotací na ekologickou dopravu, hodlá
koupit v nejbližších letech dalších 60 autobusů na CNG za půl
miliardy korun, už příští rok by mělo jezdit dalších 23. Těchto 60
nových autobusů sníží Brnu množství emisí o 20 tun za rok. A tím
bude mít Brno více než polovinu ze všech 300 autobusů jen na
CNG.
ČSAD Kladno také předložilo projekt na nákup 27
dalších autobusů na CNG. Kroměříž plánuje, že během následujících
čtyř let vymění všech osm autobusů, které v současné době vlastní,
právě za ty na CNG. Nákup nových ekologických autobusů na CNG
chystá i Dopravní podnik Karlovy Vary a České Budějovice. Toto
město v jižních Čechách v následujících letech plánuje pořídit s
využitím programů Evropské unie celkem 24 vozů na CNG. Žádost o
dotaci ve výši přes 160 milionů korun hodlá předložit už do konce
listopadu. I město Tábor se již několik
let cíleně orientuje na provoz autobusů městské dopravy na CNG, a
také i vozidel komunálních.
A také dopravní podnik měst Liberec a Jablonec nad
Nisou chce pořídit 17 bezbariérových autobusů do dvou let. Autobusy
vyjdou na téměř čtyřiadevadesát milionů korun, peníze na ně chce
společnost získat z dotací.
Autor: TZ, Zdroj: ČPS