3. 7. 2013
V oblasti vývoje motorových paliv a konstrukce
motorů vozidel EU stanovila závazný cíl do roku 2020 snížit emise
skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot o 6 %. To bude
znamenat změnu sortimentu a jakosti dnes prodávaných automobilových
benzinů a motorové nafty
Podíl bioetanolu vs. stáří vozového parku
Povinnost užívat biopaliva v benzinech (bioetanol, bioETBE)
byla tuzemskou legislativou stanovena od 1. 1. 2008. Současná
legislativní povinnost je náhrada 4,1 % fosilní složky benzinu
biopalivy. Tento typ benzinu se obvykle označuje jako E5.
Novelizovaná ČSN EN 228 Motorová paliva - Bezolovnaté automobilové
benziny - Technické požadavky a metody zkoušení umožňuje vedle
benzinu s max. 5 % biosložky dodávat na trh i benzin
s obsahem 10 % objem. Palivo se označuje E10. Z toho
plyne, že na trhu mohou být vedle sebe dva benziny, které se
jakostně liší pouze obsahem biosložky. Problémem užití benzinu E10
však je, že vozidlo musí být na tato palivo homologováno. Použití
paliva E10 v neupravených automobilech může vést k jejich
poškození. Z tohoto důvodu je, s ohledem na složení
českého autoparku (je zastaralý), legislativou uloženo výrobcům a
dovozcům motorových paliv dodávat ještě do konce roku 2018 na trh
benzin E5. To samo o sobě může být logistický problém distributorů.
Vedle naprosto většinového podílu 96 % paliva E5 s oktanovým
číslem 95 na trhu je k dispozici ještě benzin SUPER PLUS
s oktanovým číslem 98 a více. Jeho podíl na trhu jsou 2 %.
Tyto tzv. "Prémiové benziny" neobsahují biosložku. Jsou však
aditivovány speciálními přísadami ke zlepšení některých užitných
vlastností. Výběhovým typem je benzin NORMAL s oktanovým
číslem 91. Dalším typem benzinového paliva na trhu určeného pro
zážehové motory je Palivo 85, což je směs 85 % bioetanolu a 15 %
benzinu. Jeho podíl na trhu je dosud jen 0,1 %, ale díky významné
daňové podpoře, rozvíjející se infrastruktuře a reklamě rychle
roste - meziročně v letech 2012/2011 o 100 %.
Snížení emisí o 4 - 6 % přináší problémy
Z pohledu splnění prvního kroku snížení emisí skleníkových
plynů o 2 % do konce roku 2014 a současné úrovně Kritérií
udržitelnosti biopaliv 35 až 40 % lze stávajícím sortimentem a
kvalitou celkově dílčí cíl splnit. Problémy nastanou při plnění
druhého a třetího kroku, což je snížení o 4, respektive o 6 %.
Zajistit splnění těchto cílů bude znamenat realizaci některého
z následujících postupů nebo jejich kombinaci. Postupy můžeme
rozdělit do třech skupin:
Používat biopaliva s kritérii udržitelnosti minimálně 50 až
60 %. A to může být problém, protože kritéria udržitelnosti
bioetanolu bude nutné zvýšit úpravou technologie jeho výroby a
případně změnou postupů pěstování surovin pro jeho výrobu. Potřeba
zvýšení je o 15 až 20 %. I tak však bude nutné zvýšit procento
náhrady fosilní složky v benzinech z dnešních 4,1 až na
10 %. Bude nutné proto minimálně urychlit přechod na tento
sortiment, což však s sebou nese některé aplikační problémy. Palivo
E10 mohou používat prakticky všechna vozidla vyrobená od roku 2000.
Všichni výrobci automobilů vydali seznam typů svých vozidel, které
mohou toto palivo používat, případně s uvedením potřebné
úpravy. Toto palivo má kromě obsahu kyslíkatých látek stejné
vlastnosti jako současné palivo, které může obsahovat etanol
v množství do 5 % objem. a celkový obsah kyslíku může být
maximálně 2,7 % hm. Jedná se zejména o oktanovou hladinu, která
zůstává na úrovni 95, takže pro výrobce tohoto typu benzinu znamená
možnost úspory surovinových zdrojů, zejména úsporu vysokooktanových
složek, což však v současné době, kdy je v důsledku
vyššího podílu vozidel se vznětovými motory větší požadavek na
motorovou naftu a je k dispozici přebytek benzinu, nemusí mít
zásadní vliv na nepříznivou ekonomickou situaci průmyslu zpracování
ropy.
Státní podpora nutným předpokladem
Nahradit dnes používaná biopaliva I. generace (vyrobená
z potravinářských surovin) zčásti nebo úplně vyspělými
biopalivy vyrobenými z biomasy nepotravinářského užití a
biologického odpadu vyrobenými technologickými procesy na bázi
rafinérských a chemických technologií. Problém je, že tyto
technologie nejsou u nás k dispozici a do roku 2020 je veškerá
biomasa určena pro energetické využití. Ani v Evropě tyto
technologie nejsou v dostatečné kapacitě. Podle dosažitelných
kritérií udržitelnosti vyspělých biopaliv a s využitím
legislativní podpory formou dvoj- až čtyřnásobného zápočtu biopaliv
vyrobených z bioodpadu lze cíle ve snížení emisí splnit.
Dalším předpokladem pro rozvoj vyspělých biopaliv je, stejně jako
v ostatních státech EU, přímá a nepřímá státní podpora
věnovaná jejich rozvoji.
Zvýšit obsah biopaliv v benzinech až na 25 % a vyrábět tzv.
benzin 10 PLUS (E10+). Současná vozidla nejsou schopna využít vyšší
oktanové číslo, které by benzin E10+ díky vysokému obsahu etanolu
mohl mít. Pro toto palivo bude muset být navržena nová koncepce
vozidel, s vyšším kompresním poměrem až na úroveň 13 až 14 a
s malým objemem motorů. Spalování benzinu s vyšším
oktanovým číslem a současně s vysokým obsahem kyslíku
v upravených motorech umožní snížit nejen limitované emise,
ale i splnit předpokládané emisní limity upravené úrovně EURO 6 a
současně snížit emise CO2 na předpokládanou úroveň pod
100 g/km.
Nezájem zákazníků o palivo E 10+
Předpokládá se, že vývoj vozidel pro palivo E 10+ bude trvat cca
5 let a stanovení jakostní specifikace pro palivo a vybudování
potřebné infrastruktury další tři roky. Využití se proto zvažuje až
po roce 2020 a to i v souvislosti s požadavkem na snížení
emisí CO2 z osobních vozidel na 95 g/km.
Důvodem pro velmi podrobné zpracování podmínek zavedení tohoto
paliva jsou poznatky z trhů vyspělých států, jako je SRN,
Francie, Španělsko a Finsko, na kterých se projevila nedůvěra
zákazníků k nově zavedenému palivu E10 na základě národních
specifikací. Špatná informovanost zákazníků a jejich nezájem o
palivo E10 vedou ke snaze zlepšit přípravnou fázi na zavedení
paliva s vyšším obsahem etanolu nad 10 % objemových. Kromě
použití přímého přídavku etanolu je uvedena i možnost použití
dalších kyslíkatých látek jako např. bioETBE. Z dosavadních
výsledků je zřejmé, že příznivější vliv ve srovnání s etanolem
má ETBE, které na rozdíl od přídavku etanolu prakticky nemění ani
průběh destilační křivky, ani nezvyšuje tlak par.
Automobilové benziny s vyšším obsahem etanolu jsou jednou
z alternativ pro snižování emisí skleníkových plynů. Bude však
třeba předem vyřešit celou řadu dosud nezodpovězených otázek.
Závěr
Petrolejářský průmysl se v Evropě i u nás potýká od roku
2007 s trvalým poklesem spotřeby automobilových benzinů (index
2012/2007 v ČR je 80 %). Příčin je celá řada. Od dieselizace
autoparku osobních vozidel přes špatnou socioekonomickou situaci
občanů a přetrvávající nepříznivou ekonomickou situaci hospodářství
až po náhradu fosilní složky benzinů biopalivy, která byla
v roce 2012 již 87 tis. tun. Uvedené příčiny se promítají do
nepříznivé ekonomické situace rafinérského oboru, která má
celoevropský rozměr. Jako jedno z východisek z této situace
vidíme využití volných rafinérských kapacit k výrobě vyspělých
biopaliv. To však chce v prvním kroku jasnou legislativu a
přímou a nepřímou daňovou podporu.
Budoucnost motorových paliv
Série několika článků přináší analýzu a predikci dopadů plnění
cílů snižování emisí skleníkových plynů na trh motorových paliv.
V současné době je v oblasti vývoje sortimentu motorových
paliv a konstrukce motorů vozidel pro silniční dopravu prioritou
snižování emisí skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot.
Evropská unie k tomu vydala Směrnici Evropského parlamentu a
Rady 2009/30/ES, kterou je stanoven závazný cíl snížit emise
skleníkových plynů k roku 2020 celkem o 6 % k základu
v roce 2010. Snížení je možné rozložit do třech kroků: o 2 %
do konce roku 2014, o 4 % do konce roku 2017 a o 6 % do konce roku
2020. Do tuzemské legislativy byla povinnost transponována zákonem
o ochraně ovzduší ve znění zákona č. 201/2012Sb. a Nařízením vlády
č. 351/2012Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv. Povinnými
osobami stanoveného cíle jsou osoby, které uvádí motorová paliva do
volného daňového oběhu, což jsou výrobci, dovozci a distributoři
motorových paliv. Cíle má být dosaženo především využíváním paliv
vyrobených z obnovitelných zdrojů, jako jsou biopaliva. To
bude znamenat změnu sortimentu a jakosti dnes prodávaných
automobilových benzinů a motorové nafty.
Autor: PR ČAPPO, Zdroj: PETROLmedia