2. 5. 2013
Byla léta, kdy brněnský autosalon patřil mezi významné
automobilové přehlídky Evropy, měl pevný termín v kalendáři OICA,
mezi exponáty nebylo k hnutí, značky bojovaly a o co největší
expozice a čas od času se zde konala světová premiéra významného
modelu.

Návštěvníci brněnského autosalonu si mohli poprvé v ČR prohlédnout
novou Škodu Octavia Combi
Ty doby jsou pryč, evropská a potažmo i česká ekonomika je
v krizi, automobily se prodávají méně a méně, a to se
pochopitelně odráží i na úrovni největšího českého
automobilového veletrhu. Přesto se organizátoři letošního ročníku
Autosalonu Brno moc snažili navázat na tučná 90. léta i úspěšnou
první polovinu minulého desetiletí. Bohužel přes nadějný přislib
nakonec importéři své expozice na poslední chvíli zrušili a počet
vystavovatelů z pozice výrobců či oficiálních importérů automobilů
jsme mohli spočítat na prstech jedné ruky, čímž se vešli do jediné
haly.
Co všechno tedy mohl návštěvník největší české automobilové
přehlídky vidět? Určitě důstojné byly tři expozice značek Škoda,
Hyundai a Ford, rozsáhlý prostor si pronajala a zaplnila i firma
Renocar, brněnský dealer značky Mini, společnost AutoPalace, která
prezentovala novinky od Mazdy, Mitsubishi či Volva, či Suzuki
prostřednictvím dealera CanoCar. Významnou plochu zabrala pro své
docela zajímavé exponáty také Policie ČR. Zbytek představovaly
spíše než expozice malé stánky drobných výrobců, úpravců a prodejců
příslušenství. Prezentovaly se firmy, které přestavují osobní a
užitkové automobily na pohon LPG nebo CNG, své si tu našli i
příznivci elektromobilů a elektromobility vůbec.

Menší stánky nabízely nejrůznější
přestavby automobilů na plyn i další alternativní druhy energií pro
pohon automobilu
Největší expozice hned u vstupu nabídly automobilky Hyundai a
Škoda. Mladoboleslavský výrobce přivezl do Brna poprvé ukázat kombi
odvozené od třetí generace Octavie včetně verze 4X4. Spolu
s ní mohli návštěvníci podrobně prozkoumat kompletní nabídku
mladoboleslavské automobilky, i když den před autosalonem odhalený
facelift Škody Superb jsme zde hledali marně.
Český výrobce i korejský importér automobilů Hyundai ukázal stejné
novinky jako měsíc předtím v Ženevě, a tak si i čeští automobiloví
nadšenci mohli mimo jiné detailně prohlédnout například prodloužené
SUV Grand Santa Fe, faceliftované ix35, kupé Genesis či sportovní
Veloster Turbo. Dominantou expozice korejské značky byl prototyp
soutěžního speciálu i20 WRC a rozsáhlou expozici doplnila ukázka
robotů z nošovického závodu, kteří "pracovali" za zvuku hudby a
světel na karoserii i30.
Pozadu nezůstal ani Ford, který v Brně poprvé odhalil dravou tvář
sportovního hatchbacku Fiesta ST, ale k vidění byla i druhá
generace rodinného SUV Kuga, nový užitkový i osobní Transit či
Ranger, stejně jako vylepšené bestsellery Mondeo a Focus.
Milým zpestřením přehlídky byly určitě expozice malosériových
sporťáků Radical a Kaipan, přičemž malosériová automobilka ze
severu Čech představila i prototyp elektromobilu na bázi roadsteru
ve stylu Lotusu 7. Mnoho návštěvníků určitě zaujal stánek s
mikroautomobily Aixam, které mohou řídit osoby od 15 let. Unie
elektromobility (UEM) pak vystavovala luxusní a drahý hybrid Fisker
Karma či loňský evropský automobil roku Opel Ampera. Na stánku
policie jste si zase mohli sednout do proslulého Passatu R36, který
jinak dbá na dodržování pravidel silničního provozu na našich
rychlostních komunikacích.
Autosalon letos doplňovala divácky atraktivní výstava Motorsport
Expo, která v hale G1 představila na rozsáhlé ploše zajímavé
sportovní vozy z let dávno minulých i současnosti od speciálů na
rallye včetně Fabie S2000 Jana Kopeckého přes závodní kamion Tomáše
Tomečka až po některé okruhové lahůdky. Přehlídku závodních
automobilů doplňovala i retrospektivní výstava k výročí Barum
rallye či stánek s motokárovou tématikou.

Ukázka robotů z výrobního závodu
Hyundai v Nošovicích
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia