16. 9. 2013
Balené bagety a sendviče ustoupily o něco
z dřívější slávy, na jejich místo se tlačí dopékané panini a
obkládané bagety dle chuti zákazníka přímo před jeho
očima.
Na trhu dnes převládají osvědčení výrobci, kteří dokáží dlouhodobě
připravovat balené sendviče a bagety v požadované nekolísavé
kvalitě, čerstvosti a za akceptovatelnou cenu, což není vůbec lehký
úkol. Za uplynulé tři roky trh balených baget a sendvičů ustoupil o
něco z dřívější slávy, přesto jde nadále o výborně prodejné
zboží všude, kde je větší frekvence zákazníků. Na místa balených
baget se teď tlačí dopékané bagety a obkládané dle chuti zákazníka
přímo před jeho očima.
Crocodille a Hamé - spolehlivý tandem
Společným jmenovatelem pro obě konkurenční firmy je právě
dlouhodobá spolehlivost a sofistikovaný, uzavřený systém. Podle
odhadů odborníků z této branže je celková velikost trhu za
uplynulý rok zhruba padesát milionů kusů balených baget a sendvičů,
z nichž je minimálně 70 procent prodáno na čerpacích
stanicích. Mírnější pokles je znát i v letošním roce. Přitom
ještě před třemi roky se jich na českém trhu prodalo kolem 65
milionů kusů! Čas od času se sice objeví další výrobce, který
omráčí úžasnou cenou a nabídkou. Ta ovšem mívá jepičí život a ve
svých důsledcích celý trh poškodí. Tím ovšem nechceme říci, že řada
regionálních lahůdkářských výroben nemá místo na slunci a
v prodeji, jak se říká "kolem komínu" - tedy v relativně
menším regionu.
Důvodů poklesu prodeje balených baget je ovšem daleko víc. Jak
před časem uvedl v MF Dnes ředitel společnosti Hamé Martin
Štrupl, za poklesem prodejů je nutné vidět špatnou ekonomickou
situaci a tendenci spotřebitelů šetřit. Navíc je část balených
baget nahrazována čerstvě dopékanými a plněnými bagetami, či
rozpékanými panini přímo v místě prodeje.
Nové prodejní koncepty
Na propad prodeje balených baget musí samozřejmě tradiční
výrobci adekvátně reagovat a nabízet své služby i v tomto
segmentu. Hamé se snaží propadu v prodeji zabránit například
náhradou komponent na čerstvě připravované bagety a rozšířením
nabídky řady baget určených pro rozpékání na pumpách. Společnosti
Hamé se mj. rozhodně vyplatila předchozí sázka na prémiovou značku
Simply Fresh i její mediální podporu a billboardy u silnic
v kombinaci se sponzoringem dopravního zpravodajství na Rádiu
Impuls.
Společnost Crocodille v reakci na přípravu baget v místě
prodeje spustila už v minulém roce prodejní koncept "Best
before Tomorrow" a rozšířila výrobu mražených panini, jež lze
dlouhodoběji uchovávat a rychle použít v okamžiku vyšší,
zejména nárazové spotřeby. Majitel společnosti Crocodille Petr
Cichoň tisku sdělil, že on za poklesem prodejů vidí celou řadu
faktorů, zejména však nabídku dalších a dalších fast foodových
řetězců. "Na vině poklesu prodeje balených baget je mimo jiné jistě
i menší výtoč pohonných hmot. Méně časté tankování je způsobeno
nejen šetrnějším chováním, ale i nižší spotřebou nových aut." Není
divu, že firma Crocodille, považovaná za jedničku na trhu, se snaží
výpadky prodejů balených baget na pumpách řešit vlastním řetězcem
zatím necelé dvacítky prodejen "Bageterie Boulevard", kde se před
zákazníky doslova čaruje při předvádění novinek a při obkládání
baget.
Cena - kvalita - servis
Někteří oslovení oblastní distribuční manažeři obou zmiňovaných
firem ovšem konstatují i častou "svéhlavost" provozních či majitelů
čerpacích stanic, když nereagují na jejich doporučení: "Jedná se
v prvé řadě o ignorování cenových doporučení. Pokud je cena
přemrštěná, automaticky se přichází o celou řadu zákazníků a
snižuje se obrat. Ani pozdější úprava ceny směrem dolů nemá poměrně
dlouhou dobu velký význam, protože zákazníci na takovém místě
jednou udělali špatnou zkušenost a na své trase nakoupí u
konkurence. Méně chyb je vidět při využívání a umisťování firemních
prodejních chladicích vitrín či automatů, spočívající hlavně
v nedoplňování zboží, či špatném umístění prodejního nábytku
mimo nejfrekventovanější trasu v shopu. Prakticky vymizely
konfliktní situace v rámci poskytovaného úplného servisu
spojené se zpětným odkupem zboží s prošlou lhůtou spotřeby. Je
to právě uzavření celého sofistikovaného "koloběhu" vnitřních
procesů, jež prodejcům i spotřebitelům zaručuje stálou kvalitu a
čerstvost a je do něj třeba v prvé řadě zařadit i čerpací
stanice, jako nejvýznamnější prodejní místo. Dobrá spolupráce
personálu ČS s distribučními manažery je pro úspěch prodeje
zcela zásadní.
MEZITITULEK: Ceny jako na houpačce
K cenám balených baget, které se na jedné trase od pumpy
k pumpě liší i o desítky procent, jsou názory konzumentů ještě
ostřejší a vyhraněnější. Z internetových komentářů, kdy
zákazník rozhodně nerozlišuje podle petrolejářské společnosti a
jeho řetězce či malé soukromé pumpy, ale jen podle ceny a kvality,
vybíráme:
- "Nedávno jsem tankoval a říkal jsem si, že pojím bagetku, ale
když jsem viděl, že dnes už stojí 75 korun, tak jsem krmení
odložil. To je děsný, za ty prachy by mi snad ani
nechutnala..."
- "Až ty balené bagety nebudou tak předražené a budou chuťově
dobré, tak si ji na cestu koupím, ale za ty prachy se dá sehnat i
menu v restauraci..."
- "Dřív jsem je jedl celkem často, dneska, když stojí 60 Kč a
víc, se radši zastavím na hotovku..."
- "Za poklesem prodeje baget vidím jen jediný důvod. Je to na
benzínkách přemrštěná cena oproti normálu, kde cena bagety je
mnohdy navýšená až o 100 % i více. Kdyby byly ceny přijatelnější a
čerpací stanice na tom nechtěly rychle zbohatnout, tak by se jim
bagety prodávaly snáze, i lidi by měli větší zájem o jejich koupi.
Lepší mít tržby z přijatelných cen a z více zákazníků plus větší
odbyt, než mít ceny napálené a spoléhat se, jestli to někdo koupí a
nebo jestli jim to nepropadne v záruce…"
Při našich reportážních zastávkách jsme ale příliš mnoho
předražených baget nezaznamenali. Přesto ale zarazí například cena
bagety u Benziny v dnes málo frekventovaném západočeském
Stříbře na bývalé trase k Rozvadovu za 65 Kč a stejné,
například ve VS Petrol v Davli u Prahy za 35 Kč, kde navíc
dělají i vlastní rozpékané bagety za přibližně stejnou cenu
s uzeninami místního vyhlášeného řeznictví a velkouzenářství.
Jak je to u takových čerpaček s obrátkovostí zboží, to není
třeba uvádět.
Nepodceňujte zákazníky
Názory zákazníků není nikdy dobré brát na lehkou váhu a
např. společnost Crocodille - stejně jako celá řada dalších
nadnárodních fast foodových společností - uskutečňuje u českých
dálnic a frekventovaných jedniček vlastní řešení mimo prostory
čerpacích stanic a samozřejmě k jejich škodě, pokud se
s nimi naopak nedohodnou na nějaké formě spolupráce.
Nejnovější provozovny Bageterie Boulevard s podobnou koncepcí
drive thru, jako mají řetězce KFC či McDonald´s, už existují
v Plzni a objeví se i na výjezdech z hlavního města a
v dalších městech.
Účinná obrana podnikavých a úspěšných pumpařů je příprava
vlastních obkládaných baget, což je mimochodem trend u většiny ČS
s existujícím zázemím rychlého občerstvení či restaurací. Tak
jako mnoho zákazníků jednoznačně preferuje balené bagety a vidí
jejich pohotovost "být po ruce v tu pravou chvíli", je početná
i druhá skupina, kterým obaly na bagetách a sendvičích vadí. Tvrdí
například, že bagety "houbovatí", stávají se z nich "gumáci" a
do sendvičů že se například nasává obsah oblohy (rostlinná másla,
dresingy, majonéza) - to vše navíc ulpívá na kluzkých obalech baget
či sendvičů a jejich konzumace za jízdy rozhodně není ideálem ani
z hygienických, zdravotních a bezpečnostních důvodů.
Zákazníci preferují čerstvost
Řada čerpacích stanic čerstvé bagety připravuje přímo na čerpací
stanici. Vyrovnány v chladicí vitríně lákají k okamžité
koupi. Zákazník je za čerstvost a kvalitu ochoten akceptovat
odpovídající cenu. Standardně se připravují čerstvé bagety na
prémiových stanicích Benziny, OMV a Lukoilu, kde se bagety navíc
připravují přímo před očima zákazníků.
V bistrech s rychlým občerstvením často zjišťují, že
vlastní iniciativa při plnění baget, housek a sendvičů nakonec není
o moc levnější, protože při kalkulaci cen se příliš neuvažuje o
práci navíc u vlastních spoluzaměstnanců. Také obstarávání
potřebných surovin v podstatě v malém množství a za
maloobchodní ceny představuje další vyšší náklady a rázem se mění
představa o úsporách při vytváření vlastních obložených baget. Spíš
by se mělo jednat o formu rozšíření nabídky, protože mohou být
naopak dražší, kdy na přání zákazníka jsou plněny například větším
množstvím uzenin, sýrů a zeleniny, místo majonézy a dresingů je
použito např. máslo atp. V tomto směru je zřejmě nejdál fast
foodová společnost SUBWAY a kdo se jí vlastní tvorbou obložených
baget chce přiblížit, měl by k ní občas zajít na výzvědy nebo se
přímo informovat u českého zastoupení nejrozšířenějšího světového
fast foodového řetězce. V zahraničí je občerstvení SUBWAY
poměrně často součástí shopu čerpacích stanic, protože jeho
franšízový koncept umožňuje flexibilní a prostorově velice úspornou
implementaci do stávající prodejny benzinové pumpy.
Součástí gastrokonceptu Lukoilu
s názvem Panos je příprava baget přímo před očima
zákazníků
Autor: Mikuláš Buleca