20. 7. 2021

Evropská komise zveřejnila balíček Fit-for-55, který
obsahuje širokou škálu návrhů, které by měly umožnit snížení emisí
CO2 o 55 % do roku 2030 a učinit EU klimaticky neutrální do roku
2050.
Podle názoru Mezinárodní unie silniční dopravy IRU i Sdružení
ČESMAD BOHEMIA, se však Komise příliš soustředí na vozidla s
nulovými emisemi a nedostatečně zohledňuje přechodné období vedoucí
k tomuto cíli. Většina opatření je primárně zaměřena na podporu
elektrifikace a používání vodíku, ale tyto technologie nejsou v
krátkodobém horizontu připravené pro běžné použití v komerční
silniční dopravě. Na druhou stranu vítáme závazné cíle pro členské
státy zavést síťovou infrastrukturu pro čerpání alternativních
paliv s ohledem na specifické potřeby komerční silniční dopravy a
těžkých nákladních vozidel.
Silniční dopravě hrozí ovšem razantní skokové navýšení nákladů.
Fit for 55 chce zavést emisní povolenky i pro silniční dopravu a to
už je třetí forma penalizace spolu s příplatky za emise CO2 v
sazbách za užití infrastruktury dle směrnice o Eurovignette a
uvažovanou změnou zdanění energií. Připočteme-li k tomu cenu
vozidel na alternativní pohony, která v současnosti běžně dosahuje
trojnásobku dieselových verzí, hrozí masivní růst cen za dopravu s
širokými dopady do celého hospodářství zemí EU. Generální tajemník
ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř k tomu říká: "tím, kdo dopady balíčku
Fit for 55 zaplatí, budou jednoznačně spotřebitelé. Ti si připlatí
za cenu zboží. Aby nárůst cen nebyl skokový, je třeba, aby všechna
opatření počítala s přechodným obdobím. Příkladem budiž využívání
těžkých nákladních vozidel s pohony na LNG. Tato technologie
existuje a stát už investoval i stovky milionů do plynových
čerpacích stanic. V budoucnu pak počítáme s nástupem vodíku, možná
elektřiny."
Autor: Martin Felix , Zdroj: TZ ČESMAD