9. 10. 2013
Klesající cena ropy Brent a také kurz koruny, která je
nyní vůči americkému dolaru nejsilnější od února, jsou příčinou
výrazného zlevňování pohonných hmot.

Benzin Natural 95 stojí aktuálně u čerpacích stanic v průměru
36,22 koruny za litr a je podle údajů kartové společnosti CCS v
porovnání s loňským říjnem téměř o dvě koruny levnější. Cena nafty
klesla za stejné období zhruba polovičním tempem na 36,02 koruny za
litr.
"Nižší pokles cen u nafty je způsoben vyšší poptávkou po ní.
Ekonomiky se dostávají z recese, začalo opatrné oživení. Tím pádem
se rozjíždí doprava, která používá hlavně naftu," vysvětluje
analytik Patria Finance Tomáš Vlk. Důvodem jsou i ceny na komoditní
burze v Rotterdamu, které jsou určující pro ceny pohonných hmot u
čerpacích stanic.
Meziměsíčně zlevnil Natural 95 o 82 haléřů, nafta o 47 haléřů.
Podle analytiků mohou jít ceny pohonných hmot v dalších dnech ještě
dolů, ovšem už ne tak výrazně. "Pokud nedojde k nějakému zásadnímu
obratu trendu na trhu s ropou, měly by pohonné hmoty mírně
zlevňovat i v tomto týdnu. Cena benzinu by se měla dostat lehce pod
36 korun," potvrzuje analytik společnosti Colosseum Vít
Jedlička.
Nejlevnější benzin je podle údajů CCS k dostání v Jihočeském kraji
(35,46 Kč za litr), naopak v Praze řidiči zaplatí v průměru výrazně
více (37,19 Kč). Jižní Čechy jsou nejlevnější i v případě nafty
(35,45 Kč za litr), naopak nejdražší je Jihomoravský kraj (36,76
Kč).
Cena ropy Brent po prudkém růstu kvůli nebezpečí vojenského
konfliktu v Sýrii během září oslabila zhruba o deset dolarů za
barel. "V posledních dnech už se ten pokles zastavil, aktuálně se
cena pohybuje na úrovni 110 dolarů za barel. Ale i tato cena další
zlevnění pohonných hmot umožňuje," dodává Vlk.
Cena ropy se zhruba s týdenním zpožděním promítá do cen pohonných
hmot na burze v Rotterdamu. Zhruba za další týden se pak projeví u
čerpacích stanic. "Když ceny rostou, obchodníci bývají se
zdražováním rychlejší," připomíná Vlk.
Současný pokles cen by se dal teoreticky přisuzovat končící letní
motoristické sezoně. Analytici jsou však k tomuto vysvětlení
skeptičtí. "Možná něco takového existuje, ale zřejmě se tomu
přikládá větší váha, než jakou to ve skutečnosti má. Primárně bych
se soustředil na velkoodběratelské ceny pohonných hmot," podotýká
analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Podle Vlka je termín motoristická sezona spojován spíše se
Spojenými státy. "Tamní trh je natolik velký, že je schopen hýbat i
světovými cenami ropy. Takže do určité míry to může být tak, že
vyšší poptávka v USA může v létě tlačit ceny vzhůru a k nám to
doléhá prostřednictvím cen ropy," popisuje analytik.
Ceny pohonných hmot v následujících týdnech může ovlivnit i
zavedení povinné dvacetimilionové kauce pro distributory, která
vstoupí v platnost 1. listopadu. "Výrazně se sníží konkurence na
trhu, což zpravidla vede ke zdražení. To by mohlo být až v řádu
desetihaléřů," upozorňuje Jedlička. Opatření by mělo snížit objem
nelegálních dovozů, při nichž stát kvůli krácení daně z přidané
hodnoty přichází ročně odhadem o pět až osm miliard korun.
"Teoreticky je zdražení možné, protože z trhu by zmizely podvodně
stlačené ceny a tím pádem by mohl vzrůst i jejich průměr. Ale těžko
odhadovat v jaké míře," dodává Vlk.
V Česku bylo na konci loňského roku v provozu 6790 čerpacích
stanic, z toho 3728 veřejných. Nejvíce z nich patřilo Benzině
(338), následují OMV (220) a EuroOil (192). Benzina je se zhruba 14
procenty lídrem i v podílu natankovaných litrů pohonných hmot. Nad
deseti procenty se pohybují ještě Shell, OMV a Tank Ono. Po
zavedení kauce se výrazně sníží konkurence na trhu, což zpravidla
vede ke zdražení. To by mohlo být až v řádu desetihaléřů.
Vít Jedlička je analytik společnosti Colosseum
ZDROJ: CCS, REUTERS
Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny