13. 12. 2013
Zatímco třeba v Itálii nebo Rakousku je to naprosto
běžná záležitost, v Česku se zatím počty veřejných bezobslužných
čerpacích stanic pohybují v řádu několika desítek. A v
dohledné době rozhodně nebudou přibývat závratným tempem. V celé
Evropě přitom těchto pump funguje zhruba 11 tisíc.

Síť bezobslužných čerpacích stanic Expres 24 chce rozšířit
společnost Benzina. Zatím existují dvě
"Myslím si, že každá větší firma má několik svých pump
ztrátových. A zatím váhají, kterou z nich předělat na bezobslužnou.
Problém může být i v dohodě s nájemcem, který má určitý podíl z
prodeje takzvaného suchého zboží," říká Miroslav Stříbrský, ředitel
společnosti Unicode Systems, která se zabývá začleněním platebních
terminálů u čerpacích stanic.
Podle něj je ovšem pouze otázkou času, kdy se k tomu velké
společnosti odhodlají. "Situace na trhu je k tomu dožene. Že by do
budoucna stoupaly marže z prodeje pohonných hmot, to se
nedá očekávat. A v případě bezobslužných stanic je to ekonomicky
naprosto jasné. Ušetříte za elektřinu, za mzdy," je
přesvědčen.
Velké korporátní sítě v Česku provozují zhruba deset bezobslužných
stanic s prodejem základních druhů pohonných hmot.
Nejvíce připadá na Čepro se sítí EuroOil.
"V současné době provozujeme čtyři bezobslužné systémy. Dvě čerpací stanice takto
fungují 24 hodin a dvě ve smíšeném provozu, kdy bezobslužně pracují
po skončení otevírací doby," popisuje generální ředitel společnosti
Jan Duspěva. V příštím roce Čepro plánuje
otevřít další tři stanice tohoto druhu. "Tato technologie nám
umožňuje provozovat čerpací stanici tam, kde by to jinak z ekonomických
důvodů nebylo možné. Naopak hlavní nevýhodu vidím v omezených
službách. Klient očekává servis, který poskytují obslužné stanice.
Pokud si může vybrat, zatím spíše volí nabídku služeb," dodává
Duspěva.
Výhodou pro zákazníka u bezobslužných pump naopak bývá nižší cena.
"Snížené náklady do konečných cen rozhodně promítáme," potvrzuje
Václav Loula, šéf jakosti Benziny. Ta
provozuje dvě stanice pod obchodním názvem Expres 24, další chystá
otevřít v nejbližší době. "Jako jednu z výhod vnímáme to, že tyto
stanice jsou méně náročné na plochu a lze je umístit například v
obchodních domech nebo obytné zástavbě," říká Loula. Na hodnocení
celého konceptu je podle něj ještě brzy. "Ale věříme, že zákazníky
osloví jako rychlý a bezpečný způsob prodeje pohonných hmot."
Společnost OMV v nejbližších měsících hodlá testovat některé
platební terminály v nočních hodinách v době, kdy jsou čerpací stanice
uzavřené. Shell zatím bezobslužné
čerpačky v plánu nemá. "Výhledově je to jedna z možností, ale
musíme na to zákazníka naučit. Druhá věc je bezpečnost. Nám se
týdně ztrácí 50 koncovek z kompresorů na dohušťování pneumatik. A
nedovedu si představit, co by se stalo, kdyby bez obsluhy zůstala
celá pumpa. Byť s kamerovým systémem," přidává zkušenost šéf čerpacích stanic
Shell pro střední a východní Evropu Petr
Pražský.
Kromě velkých korporátních sítí funguje v Česku ještě zhruba 40
soukromých stanic převážně s nočním bezobslužným provozem.
"Přineslo nám to velkou úsporu, jen na mzdách asi 60 tisíc měsíčně.
Navíc překvapivě stouply i naše výtoče," uzavírá majitel jihlavské
stanice Marin OIL Jiří Holcner.
Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny