Bezobslužných pump přibývá pomalu, nejaktivnější je Čepro

Zatímco třeba v Itálii nebo Rakousku je to naprosto běžná záležitost, v Česku se zatím počty veřejných bezobslužných čerpacích stanic pohybují v řádu několika desítek. A v dohledné době rozhodně nebudou přibývat závratným tempem. V celé Evropě přitom těchto pump funguje zhruba 11 tisíc.

Benzina Expres 24
Síť bezobslužných čerpacích stanic Expres 24 chce rozšířit společnost Benzina. Zatím existují dvě

"Myslím si, že každá větší firma má několik svých pump ztrátových. A zatím váhají, kterou z nich předělat na bezobslužnou. Problém může být i v dohodě s nájemcem, který má určitý podíl z prodeje takzvaného suchého zboží," říká Miroslav Stříbrský, ředitel společnosti Unicode Systems, která se zabývá začleněním platebních terminálů u čerpacích stanic.
Podle něj je ovšem pouze otázkou času, kdy se k tomu velké společnosti odhodlají. "Situace na trhu je k tomu dožene. Že by do budoucna stoupaly marže z prodeje pohonných hmot, to se nedá očekávat. A v případě bezobslužných stanic je to ekonomicky naprosto jasné. Ušetříte za elektřinu, za mzdy," je přesvědčen.
Velké korporátní sítě v Česku provozují zhruba deset bezobslužných stanic s prodejem základních druhů pohonných hmot. Nejvíce připadá na Čepro se sítí EuroOil. "V současné době provozujeme čtyři bezobslužné systémy. Dvě čerpací stanice takto fungují 24 hodin a dvě ve smíšeném provozu, kdy bezobslužně pracují po skončení otevírací doby," popisuje generální ředitel společnosti Jan Duspěva. V příštím roce Čepro plánuje otevřít další tři stanice tohoto druhu. "Tato technologie nám umožňuje provozovat čerpací stanici tam, kde by to jinak z ekonomických důvodů nebylo možné. Naopak hlavní nevýhodu vidím v omezených službách. Klient očekává servis, který poskytují obslužné stanice. Pokud si může vybrat, zatím spíše volí nabídku služeb," dodává Duspěva.
Výhodou pro zákazníka u bezobslužných pump naopak bývá nižší cena. "Snížené náklady do konečných cen rozhodně promítáme," potvrzuje Václav Loula, šéf jakosti Benziny. Ta provozuje dvě stanice pod obchodním názvem Expres 24, další chystá otevřít v nejbližší době. "Jako jednu z výhod vnímáme to, že tyto stanice jsou méně náročné na plochu a lze je umístit například v obchodních domech nebo obytné zástavbě," říká Loula. Na hodnocení celého konceptu je podle něj ještě brzy. "Ale věříme, že zákazníky osloví jako rychlý a bezpečný způsob prodeje pohonných hmot."
Společnost OMV v nejbližších měsících hodlá testovat některé platební terminály v nočních hodinách v době, kdy jsou čerpací stanice uzavřené. Shell zatím bezobslužné čerpačky v plánu nemá. "Výhledově je to jedna z možností, ale musíme na to zákazníka naučit. Druhá věc je bezpečnost. Nám se týdně ztrácí 50 koncovek z kompresorů na dohušťování pneumatik. A nedovedu si představit, co by se stalo, kdyby bez obsluhy zůstala celá pumpa. Byť s kamerovým systémem," přidává zkušenost šéf čerpacích stanic Shell pro střední a východní Evropu Petr Pražský.
Kromě velkých korporátních sítí funguje v Česku ještě zhruba 40 soukromých stanic převážně s nočním bezobslužným provozem. "Přineslo nám to velkou úsporu, jen na mzdách asi 60 tisíc měsíčně. Navíc překvapivě stouply i naše výtoče," uzavírá majitel jihlavské stanice Marin OIL Jiří Holcner.

Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Pavel, 30. 12. 2013 16:52: výtoče se řídí cenou a rozdíl 20hal na litru nikoho nepřesvědčí tankovat na samoobslužce Navíc si lidi většinou raději nakoupí u obsluhy. Jediné řešení je jim nedat jinou možnost.
      Reagovat na komentář
    • Pavel, 30. 12. 2013 16:54: mimochodem platil někdo v itálii kartou na samoobslužce? mě to platby všude reverzovalo bez ohledu na kartu a skončil jsem na hotovosti.....
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek