19. 5. 2016
Marie C. Donnelly, šéfka DG Evropské komise pro
obnovitelné zdroje uvedla, že povinnost přimíchávat alespoň 10%
energie z obnovitelných zdrojů v dopravě po roce 2020 skončí.
Biopalivářům se pochopitelně nejistá budoucnost nelíbí a začínají
se ozývat.

Peter Kostík, zástupce slovenského Sdružení pro
výrobu a využití biopaliv a generální
ředitel Envien Group například považuje
vyjádření Evropské komise jen za veřejné testování nápadů na
znění směrnice a nepřikládá tomu velkou důležitost, protože
zmiňovaná alternativa by v případě, že se následně
nestanoví cíl pro biopaliva, znamenala zmaření všech investic do
sektoru biopaliv. "Pokud nebude jasný regulační rámec
po roce 2020, nemůžeme očekávat, že někdo zainvestuje i třeba
pouze jediné Euro do biopaliv druhé generace," tvrdí
Kostík.
Výrobci biopaliv v Evropské unii jsou spolu s dalšími
zainteresovanými institucemi ze státní a soukromé sféry zapojení do
vývoje scénáře pro obnovitelné zdroje v dopravě po roce 2020. jenže
dnes ještě není jasné, který z nich se dostane do
legislativy. Nejpravděpodobnější scénář po roce
2020 je ten, že Evropská unie ponechá cíl pro využívání energie z
obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě (který by se měl
zvýšit ze současných 20% v roce 2020 na 27% do roku 2030 na úrovni
EU) a ponechá povinnost snížit emise v dopravě.
Jenže přílišná liberalizace by mohla, posle
Kostíka, ohrozit současnou dosaženou úroveň využívání
obnovitelných zdrojů energie v dopravě, která je největším
znečišťovatelem a potřebuje přísnou regulaci a podporu spotřeby
nefosilních zdrojů energie. "Také nerozumíme myšlence
úplné stopky pro biopaliva první generace ze strany některých
ekologů. Stop biopalivům první generace v době, kdy
ještě nemáme k dispozici paliva druhé generace, znamená plnou
podporu fosilním palivům s jejich emisemi," dodává Kostík. Podle
něj by měly být směrnice do budoucna nastaveny tak,
aby nevznikly škody zemědělcům, výrobcům biopaliv, životnímu
prostředí, ale ani ekonomice.
Autor: jk, Zdroj: Energie-portal.sk