6. 3. 2024
Biopalivo HVO100 lze nově tankovat na čerpací stanici
Jihlava Truck Park na trase dálnice D1
Eurowag, přední poskytovatel integrovaných řešení v oblasti
silniční dopravy v Evropě, otevřel novou samoobslužnou čerpací
stanici nabízející HVO100 u Jihlavy. HVO se vyrábí čistě z
obnovitelných zdrojů, dokáže snížit emise CO2 až o 90 %1 a lze jej
bez nutnosti jakýchkoliv zásahů tankovat do většiny vozidel s
dieselovými motory, a to beze změny ve spotřebě.
Právě možnost začít neprodleně snižovat emise - kromě toho, že
HVO100 snižuje emise CO2, má ve srovnání s naftou zanedbatelný vliv
na emise pevných částic a oxidy dusíku - je největší výhodou
paliva, které čerpací stanice Eurowag nabízí jako vůbec první v
republice. HVO100 je tzv. drop-in palivo, což dopravcům snižování
emisí značně usnadňuje. Eliminuje totiž potřebu nákladných investic
do nového vozového parku.
"Čím dál více dopravců i jejich zákazníků hledá cesty, jak
snižovat emise z komerční silniční dopravy. Naše nově otevřená
čerpací stanice pro kamiony nabízí okamžité a vysoce efektivní
řešení. HVO100 je palivo provozně plně srovnatelné s fosilní
naftou, díky unikátnímu chemickému procesu, jenž ji výrazně
odlišuje od tradiční bionafty. Věříme, že po překonání počátečních
zavádějících stereotypů, si rychle najde cestu k dekarbonizaci
provozu mnoha dopravních firem," uvedl zakladatel a CEO společnosti
Eurowag Martin Vohánka.
Zájem o HVO100 roste
Nová čerpací stanice se nachází na trase dálnice D1 u Jihlavy
(Červený kříž) a vznikla v rámci franšízové spolupráce se
společností Nikey. Jihlava Truck Park se tak stal součástí
akceptační sítě Eurowag, jež v současné době čítá 177 stanic v
Evropské unii, kde lze HVO100 tankovat. Nejrozšířenější je tento
typ biopaliva v zemích Beneluxu a Skandinávie. Do budoucna Eurowag
plánuje možnosti tankování HVO100 dále rozšiřovat a nabízet je ve
všech svých evropských truck parcích, kterých je nyní okolo
třicítky. O tankování HVO100 má kromě DC Schenker zájem i několik
dalších známých logistických společností.
1 Celková uhlíková náročnost podle metody WTW: nafta (92,1
gCO2/MJ) vs. HVO (7-11 gCO2/MJ), podle Joint Research Centre,
konsorcia Společného výzkumného střediska (Evropská komise), Eucar
(Evropská rada pro výzkum a vývoj v automobilovém průmyslu) a
Concacwe (výzkumná pobočka ropného průmyslu).
"Každý den se v Evropě registruje přibližně tisícovka nových
dieselových kamionů, což cestu k dekarbonizaci neulehčuje. Ovšem
díky HVO100 může být i kamion s dieselovým pohonem skoro úplně
uhlíkově neutrální. Obnovitelná nafta tak umožňuje odvětví komerční
silniční dopravy rychle a nákladově efektivně snížit emise CO2,"
popisuje Matthias Maedge, viceprezident pro oblast dekarbonizace
CRT v Eurowagu.
Eurowag: Dekarbonizace CRT není otázkou jediné
technologie
Eurowag se tematikou snižování emisí z komerční silniční dopravy
(CRT) zabývá dlouhodobě a patří v této oblasti k lídrům v Evropě. V
loňském roce společnost otevřela dvě nové LNG stanice v České
republice, rozšiřuje nabídku bioLNG pro zákazníky a věnuje se i
nadále také elektromobilitě. "Naším cílem je nabídnout zákazníkům
kompletní portfolio služeb v oblasti čisté logistiky. Věříme, že
dekarbonizace dopravy není otázkou jediné technologie. Cesta k
dosažení klimatických vyžaduje různá řešení, od plynných a
kapalných biopaliv až po elektrické baterie a vodík, v závislosti
na konkrétní situaci a zákaznických potřebách," vysvětluje
Maedge.
Zdroj: TZ