2. 8. 2013
Peking, New York, Londýn - tři významná města byla tento
týden svědkem světové premiéry revolučního elektromobilu mnichovské
automobilky, který by měl koncem roku zavítat i na český
trh.

Sériovou podobu (koncept i3 byl vystavován již před dvěma lety)
čtyřmístného kompaktu pohání elektromotor (125 kW, 250 N.m)
umístěný vzadu a pohánějící zadní kola. Celý automobil je velice
lehký (1195 kg), neboť má plastovou karoserii vyztuženou uhlíkovými
vlákny, hliníkové nápravy a motor váží pouze 50 kg. S ohledem na
tyto parametry nepřekvapí dynamika, i3 zrychlí z klidu na 100
km/h za 7,2 s, nejvyšší rychlost je omezena na 150 km/h. Zájemce o
elektromobil však zajímají úplně jiná čísla - kapacita akumulátoru,
akční rádius a délka dobíjení. První hodnota 22 kWh je celkem
uspokojivá, nicméně dodat tuto energii vybitému akumulátoru trvá z
běžného veřejného stojanu asi osm hodin. V Mnichově však
vyvinuli nabíječku iWailbox, kterou se tato činnost zkrátí o dvě
hodiny. Zákazníkům ji nainstalují tam, kde budou chtít, a
k tomu nabídnou zajímavé tarify energie z obnovitelných
zdrojů. Z rychlonabíjecí stanice se pak články akumulátoru
z 80 procent naplní za půl hodiny, což by mělo stačit na
dojezd 130 až 160 km a to už je hodně zajímavé. Pokud energii v i3
neplánovaně vyčerpáte a zůstanete stát na cestě, bude
k dispozici firemní asistence popřípadě sdílení automobilů
DriveNow. Na všech trzích (včetně toho našeho) se i3 začne prodávat
v listopadu, základní cena byla stanovena na 900 tisíc korun.
Prodej i3 i nabídka souvisejících služeb budou probíhat přes
vybrané BMW i-agenty, multimediální centrum CIC (Customer
Interaction Centre) a také po internetu. Později by nabídku měla
rozšířit ještě hybridní verze s prodlouženým dojezdem na 300 km
doplněná o zážehový dvouválec o výkonu 25 kW. Takto vybavené i3
bude dražší asi o 120 000 korun.
Důsledná předprodejní kampaň BMW začíná přinášet své ovoce, i3 má
na facebooku ji 1,2 milionu fanoušku a v BMW registrují v
současnosti již více než 90 tisíc žádostí o testovací jízdu, i když
to samozřejmě ještě neznamená, že si zájemce následně automobil
koupí.
Autor: jk