7. 8. 2013
Pro motoristy, kterým se nezdá být benzin tak kvalitní,
jak býval před zavedením povinného přidávání biosložky, jde o
dobrou zprávu. Zákonem daný podíl současných biopaliv v naftě a
benzinu v dohledné době hned tak neporoste.
Představitelé EK sice dále oficiálně hovoří o 10% podílu
obnovitelné energie v dopravě v roce 2020, zároveň však dodávají,
že podíl současné generace biopaliv už by dále růst neměl.
Způsobilo by to podle nich více škody než užitku. Pozornost
bruselských úředníků nyní poutají biopaliva 2. generace vyráběná
například ze dřeva či zemědělských odpadů. Jenže jejich komerční
využití je zatím v nedohlednu.
"Biopaliva 2. generace se do roku 2020 na trhu neprosadí. Faktické
zachování podílu biosložky první generace na 5 % bych proto
považoval za chybu, která může vést i ke zmaření některých
investic," varoval Martin Kubů, místopředseda představenstva
společnosti Preol se sídlem v Lovosicích, která patří mezi největší
výrobce bionafty v České republice. Naopak bývalý dlouholetý šéf
České rafinérské Ivan Souček posun hranice na 5 % vítá.
"O přesné výši podílu biosložky nyní v Bruselu licituje EK s
lobbisty. Aktuálně je ve hře i kompromisních 8 %," dodává Jiří
Trnka, vedoucí sekce biopaliv ve sdružení CZ Biom.
Definitivní rozhodnutí by mohlo padnout letos na podzim, už nyní
je ale jasné, že biopaliva se přízni politiků netěší, a to nejen v
Evropě, ale prakticky po celém světě. Například v americkém státě
Maine parlament počátkem května odhlasoval úplný zákaz přimíchávání
biosložky do benzinu. S účinností opatření ale zatím vyčkává na
dobu, až obdobný zákaz projde také ve státech Vermont a New
Hampshire.
Autor: red, Zdroj: Hospodářské noviny