Brusel řeší biopaliva

Pro motoristy, kterým se nezdá být benzin tak kvalitní, jak býval před zavedením povinného přidávání biosložky, jde o dobrou zprávu. Zákonem daný podíl současných biopaliv v naftě a benzinu v dohledné době hned tak neporoste.

Řepkove pole

Představitelé EK sice dále oficiálně hovoří o 10% podílu obnovitelné energie v dopravě v roce 2020, zároveň však dodávají, že podíl současné generace biopaliv už by dále růst neměl. Způsobilo by to podle nich více škody než užitku. Pozornost bruselských úředníků nyní poutají biopaliva 2. generace vyráběná například ze dřeva či zemědělských odpadů. Jenže jejich komerční využití je zatím v nedohlednu.
"Biopaliva 2. generace se do roku 2020 na trhu neprosadí. Faktické zachování podílu biosložky první generace na 5 % bych proto považoval za chybu, která může vést i ke zmaření některých investic," varoval Martin Kubů, místopředseda představenstva společnosti Preol se sídlem v Lovosicích, která patří mezi největší výrobce bionafty v České republice. Naopak bývalý dlouholetý šéf České rafinérské Ivan Souček posun hranice na 5 % vítá.
"O přesné výši podílu biosložky nyní v Bruselu licituje EK s lobbisty. Aktuálně je ve hře i kompromisních 8 %," dodává Jiří Trnka, vedoucí sekce biopaliv ve sdružení CZ Biom.
Definitivní rozhodnutí by mohlo padnout letos na podzim, už nyní je ale jasné, že biopaliva se přízni politiků netěší, a to nejen v Evropě, ale prakticky po celém světě. Například v americkém státě Maine parlament počátkem května odhlasoval úplný zákaz přimíchávání biosložky do benzinu. S účinností opatření ale zatím vyčkává na dobu, až obdobný zákaz projde také ve státech Vermont a New Hampshire.

Autor: red, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek