26. 11. 2013
První smrtelná automobilová nehoda, při které zahynul
řidič vozidla, dvaačtyřicetiletý obchodník Henry Lindfield, se
stala 12. února 1898 v Anglii. Její příčinou bylo selhání
brzd.
Důležitost brzdových kapalin
Když nevyměníte včas motorový olej nebo nedoplníte chladicí
kapalinu, můžete maximálně zničit motor. Nepřítomná nebo špatná
kapalina do ostřikovačů může zhoršit výhled z vozidla, ale
nebude primární příčinou případné dopravní nehody. Oproti tomu
nekontrolovaná brzdová kapalina může být důvodem selhání brzd. Tato
kapalina přenáší při stlačení brzdového pedálu řidičem sílu na
brzdové ústrojí jednotlivých kol a zajistí zastavení nebo zpomalení
vozidla. Kapalina není oproti plynu stlačitelná. Pokud se však
brzdová kapalina vlivem častého brzdění a následným ohřevem
brzdového systému dostane nad svou teplotu varu, začnou se
v ní tvořit bublinky - plynná fáze kapaliny. V tuto
chvíli tak při stlačení brzdového pedálu řidič stlačuje bublinky
plynu a ty povel k brzdovým kotoučům - destičkám nepředají.
V extrémním případě pak může tento jev být příčinou dopravní
nehody a zranění posádky.
Výměna provozní kapaliny
Aby k předchozímu scénáři nedošlo, musí se brzdové kapaliny
kontrolovat a pravidelně vyměňovat. Obvyklá výměnná lhůta jsou jen
dva roky. Brzdové kapaliny jsou totiž svým složením silně
hygroskopické - pohlcují vodu z okolí a tím snižují svůj bod varu.
U kapaliny v brzdovém okruhu vozidla i vyrovnávací
nádržce může během dvou let dojít k poklesu bodu varu
z původních např. 250 °C až na cca 130 °C a to pouhým
pohlcením 4 - 6 % vody. Podobný děj nastává i v prodejním
plastovém obalu, proto nemají brzdové kapaliny nikdy záruční dobu
delší než 36 měsíců. Lehce může tento proces zpomalit použití víčka
se zavařovací hliníkovou fólií, významně pak přímo balení kapaliny
v plechovém obalu místo plastu. Kovový obal je však asi
třikrát dražší, proto jej najdete na prodejním regálu jen
výjimečně.
Složení brzdových kapalin
První kapaliny brzdových systémů vozidel byly vyrobeny z látek
na bázi rostlinného oleje a alkoholů. V padesátých letech
dvacátého století byly tyto brzdové kapaliny postupně nahrazovány
látkami, jako jsou glykolethery a polyglykoly. Roku 1966 Citroën
jako první výrobce automobilů začal používat minerální brzdové
kapaliny a začátkem 80. let je následován Rolls-Roycem. Za slepou
uličkou vývoje se pravděpodobně budou moci označit také kapaliny na
bázi silikonů, které se v současnosti používají jen
u speciálních vozidel Armády USA. V bývalém
Československu se za socialismu pro první plnění používala
zpravidla brzdová kapalina na bázi butanolu a ricinového
oleje. Požadavky automobilového průmyslu na mnohem větší teplotní
odolnost, menší agresivitu vůči pryžovým těsněním a zejména menší
nebezpečnost pro zdraví člověka a životní prostředí si však
vyžádaly mnohem sofistikovanější složení brzdových kapalin, kdy ty
nejmodernější z nich se nyní skládají až z 15 i více složek
(včetně inhibitorů koroze).Jedná se o brzdové kapaliny, jejichž
základem je polyglykolether a estery kyseliny borité. Tyto brzdové
kapaliny se používají dodnes a jsou nejrozšířenější.
Rozdělení brzdových kapalin
Hodnota bodu varu určuje rozdělení kapalin podle jednotlivých
norem. Nejpoužívanější, ale také nejméně náročnou, je norma FMVSS
CRF 571.116. Kapaliny rozděluje podle požadavku na DOT 3, DOT 4 a
DOT 5.1. Další používanou normou je SAE J 1703 / 1704 nebo ISO
4925. Z požadavků automobilek pak lze vyjmenovat např. VW TL
766 a VW 50 114. Moderní brzdové systémy si kromě
vysokého bodu varu vyžádaly u brzdové kapaliny zejména menší
náchylnost k pohlcování vody (jež vede ke snižování bodu varu)
a menší závislost viskozity na teplotě, zejména pak pod bodem
mrazu, což je důležité pro automobily vybavené systémy ABS, ASR
nebo ESP. To je pochopitelně spojeno s relativně vyšším
nárůstem ceny surovin, které toto splňují. Mírnou útěchou pak může
být pouze to, že tyto molekuly nejsou veskrze nijak nebezpečné a
nejmodernější brzdové kapaliny norem DOT4 resp. DOT 5.1. pak nemají
žádný symbol nebezpečnosti na své etiketě.
Kontrola brzdových kapalin
Slovensko je jedinou zemí v Evropě, u níž je při STK
povinná kontrola brzdové kapaliny, jejího bodu varu. Pro zjištění
hodnoty bodu varu v praxi existují principy založené na měření
indexu lomu (refraktometry), přímém stanovení bodu varu, měření
tlaku par při konstantní teplotě a měření elektrické vodivosti.
Pouze přímá metoda měření bodu varu je však jediná schválená (např.
přístroj BFT 2000 a ALB 1100). V České republice STK nemají za
povinnost kontrolovat kvalitu brzdové kapaliny, a proto ani nejsou
k zjišťování její jakosti vybaveny diagnostickými prostředky.
U nás tak správný technický stav brzdové kapaliny vozidel zajišťují
pouze autoservisy. Při namátkovém testu Univerzity obrany bylo
osloveno několik značkových (8) autoservisů a několik neznačkových
(25) servisů. V prvním případě disponují prostředky
diagnostiky pro měření bodu varu brzdových kapalin všechny
autoservisy, v druhém případě jen 30 % z nich. Dále bylo
zjištěno, že každý autoservis, zpravidla pro své stálé klienty,
kontrolu bodu varu brzdové kapaliny poskytuje bezplatně. Podle
Světové zdravotnické organizace WHO ročně zahyne při automobilových
nehodách 1,2 milionu lidí a přes 50 milionů se zraní. Podle odhadů
si automobilismus vyžádal v dějinách celkem na 30 milionů obětí.
Není známo, kolik z nich způsobil špatný stav brzdového
systému. Nicméně se nabízí otázka, kdy jste si kvalitu brzdové
kapaliny ve vašem voze nechali přeměřit vy?
Viskozita tekutiny (není jen DOT4)
Brzdová kapalina odpovídající normě DOT 5.1. nebo v pojetí
koncernu Volkswagen označená DOT 4 Super je kapalina, která má při
-40 °C hodnotu přibližně poloviční viskozity - tekutosti oproti
obyčejné brzdové kapalině DOT4. Důvodem jsou totiž požadavky
moderních osobních a lehkých užitkových vozidel resp. jejich
dvouokruhových hydraulických brzdových systémů vybavených
integrovanou elektronickou nadstavbou typu ABS, ASR, EDS, ESP apod.
Hydraulické agregáty těchto soustav mají velké množství drobných
vrtů a kanálků. Při brzdění za všech provozních podmínek a ve
všech kritických situacích musí brzdová kapalina ve zlomcích
sekundy projít těmito kanálky. Přitom špatné viskózní vlastnosti
brzdové kapaliny mohou být příčinou, že v kritických situacích
reakční doba brzdové soustavy bude mnohonásobně delší. Tato
skutečnost může mít nedozírné následky z hlediska bezpečnosti
provozu vozidla. Bohužel ne vždy jsou tyto informace o odlišnosti
obyčejné brzdové kapaliny DOT 4 známy. Stalo se nedávno nejmenované
složce Policie ČR, která ve výběrovém řízení velmi levně nakoupila
brzdové kapaliny, že po jejich použití v nových služebních
vozidlech Škoda došlo k hromadným poruchám systémů ABS a ESP.
Ukázalo se, že byla nakoupena obyčejná brzdová kapalina, nikoliv
předepsaná kapalina DOT 4 Super s nižší viskozitou při
záporných teplotách.
Tab. 1 - Vybrané požadavky norem na brzdové kapaliny
Ing. Jan Skolil se
věnuje problematice vývoje provozních kapalin ve společnosti
Classic Oil s.r.o. Je součástí doktorandského programu VUT v Brně,
fakulty chemické, v oblasti teplosměrných nemrznoucích kapalin
Autor: Jan Skolil, Zdroj: PETROLmedia