5. 9. 2013
V oblasti vývoje motorových paliv a konstrukce
motorů vozidel EU stanovila závazný cíl do roku 2020 snížit emise
skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot o 6 procent. To bude
znamenat změnu sortimentu a jakosti dnes prodávaných automobilových
benzinů a motorové nafty.
Východiskem
nastíněných úvah je řešení snižování emisí skleníkových plynů ze
spalování motorových paliv do roku 2010 stanovené Směrnicí
Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES. V tomto článku se
věnujeme palivům pro vznětové motory.
Motorová nafta - současná situace
Motorová nafta je dnes v Evropě i u nás nejrozšířenějším
palivem pro dopravní účely. Její podíl dosáhl v ČR v roce 2012
již 70,5 % na spotřebě všech paliv pro dopravu. V minulých letech
se vedle významných změn ve spotřebě u motorové nafty významně
změnily i jakostní parametry a složení. Nejvýznamnější změnou
v jakosti bylo snížení obsahu síry z 1000 mg/kg
v roce 1993 na dnešních 10 mg/kg. Změna ve složení je
povinnost nahradit část fosilní složky v naftě biopalivy.
Povinnost je stanovena zákonem o ochraně ovzduší. Povinnost užívat
biopaliva (methylestery řepkového oleje - MEŘO a nebo methylestery
mastných kyselin - FAME) v motorové naftě byla tuzemskou
legislativou stanovena od 1. 9. 2007. Současná legislativní
povinnost je náhrada 6,0 % fosilní složky motorové nafty FAME/MEŘO.
Pro jakostní ukazatele platí ČSN EN 590 Motorová paliva - Motorové
nafty - Technické požadavky a metody zkoušení, která umožňuje
dodávat na trh motorovou naftu s obsahem biosložky maximálně 7 %
objem.
V tuzemsku se jako biosložka převážně používají MEŘO. Toto
palivo se běžně označuje B7. V ČR platí ČSN 65 6500 Motorová
paliva - Podmínky skladování a doporučená doba použitelnosti,
kterou jsou stanoveny speciální podmínky pro skladování a dobu
upotřebitelnosti. Splnění podmínek zaručuje bezporuchový chod
motoru. Některé motorové nafty neobsahují biosložku. Jedná se o
naftu určenou pro arktické podmínky a prémiové nafty, jež mají
vylepšené některé užitné vlastnosti individuální aditivací.
Biosložku neobsahují ani nafty, které jsou určeny pro užití
v záskokových zdrojích energie (dieselagregáty).
V poslední době se na trhu společnosti EuroOil objevila i
běžná nafta bez biopaliva.
Vývoj spotřeby motorové nafty
Spotřeba motorové nafty v letech 2003 až 2012 prošla
vývojem, který souvisí s našim vstupem do EU. V letech
2003 až 2009 prodej strmě rostl z 3189,9 tis. tun v roce
2003 až na 4093 tis. tun v roce 2009 z důvodu nárůstu
dopravních výkonů v nákladní silniční dopravě. Pak negativně
zasáhla hospodářská krize (rok 2008) a zvýšení sazby spotřební daně
k 1. 1. 2010 o 1 Kč/litr a prodeje začaly stagnovat.
V roce 2012 se prodalo 4073 tis. tun a meziroční index byl
99,9 %. V období 2013 až 2015 předpokládáme další stagnaci
spotřeby. Oživení trhu s motorovou naftou úzce souvisí
s oživením průmyslové výroby, a proto bude záležet na tom, jak
rychle se začne rozvíjet výroba a stavební práce. Ve středním a
dlouhodobém horizontu očekáváme spotřebu motorové nafty
v úrovni 4 285 tis. tun v roce 2017 a 4 300
tis. tun v roce 2020.
Směsné palivo a čistá biopaliva pro vznětové
motory
Na trhu jsou pro vznětové motory k dispozici vysoko
koncentrované směsi motorové nafty s MEŘO představované
směsným palivem s obsahem min. 30 % MEŘO, obvykle označované
B30 a čisté MEŘO/FAME označované jako palivo B100. V roce 2012
se na trhu prodalo paliva B30 100,9 tis. tun a v roce
2011 148,6 tis. tun. Palivo je k dispozici na 213 čerpacích
stanicích. Palivo má daňovou úlevu ve výši 3,28 Kč na litr oproti
standardní motorové naftě (B7), a je tudíž pro dopravce lukrativní.
Vozidla používající palivo B30 však musí být pro tyto účely
upravena. Pro skladování a dobu upotřebitelnosti ve zvýšené míře
platí ČSN 65 6500. Úspěch tohoto paliva na trhu budoucnosti je
závislý na daňovém zvýhodnění. Z technického pohledu je jeho
místo na trhu především pro nákladní vozidla a stroje
v zemědělské výrobě.
Vývoj motorové nafty po roce 2013
V základních obrysech nedojde k významným změnám
v sortimentu a jakosti. Ukazuje se, že v důsledku
stanoviska automobilového průmyslu zůstane asi maximální obsah
FAME/MEŘO v naftě na hranici max. 7 % objem. Může se stát, že
s ohledem na tlak na zvýšení jakostních ukazatelů
(nízkoteplotní vlastnosti) bude požadován přídavek cca 2 % tzv.
syntetické nafty např. na bázi hydrogenovaných rostlinných olejů.
V rámci EU snad konečně dojde v krátké době (v roce 2014)
i na sjednocení jakostních ukazatelů pro vysoko koncentrované
směsné palivo, v kterém bude možný obsah FAME od 11 do 30 %.
Jakostní parametry bude ČR povinna převzít do své
legislativy.
Ve vývoji kvality motorových naft můžeme v dalších letech
očekávat zvýšení cetanového čísla a cetanového indexu, snížení
obsahu polyaromátů, limitování celkového obsahu aromatických
uhlovodíků, zpřísnění požadavků na mazivost, snížení konce
destilace, povinnou aditivaci detergenty, mazivostními aditivy a
antioxidanty, zavedení nových metod zahrnujících hodnocení čistoty
motoru a nové, respektive přísnější požadavky na nízkoteplotní
vlastnosti paliva.
Stejně jako u motorových benzinů lze i u paliv pro vznětové motory
očekávat po roce 2014 problémy se splněním snížení emisí
skleníkových plynů ze spalování nafty o 4 procenta a v dalším
kroku po roce 2017 o 6 procent. Současný přídavek FAME/MEŘO a
kritéria udržitelnosti cca 40 až 44 procent zajišťuje snížení emisí
o cca 2,1 procenta.
Zajištění splnění těchto cílů bude znamenat realizaci některého
z následujících postupů nebo jejich kombinaci.
- Používat FAME/MEŘO s kritérii udržitelnosti minimálně 50
až 55 %. A to může být problém, protože kritéria udržitelnosti FAME
bude nutné zvýšit úpravou technologie jeho výroby a případně změnou
postupů pěstování suroviny pro jeho výrobu.
- Nahradit dnes používaná biopaliva I. generace (vyrobená
z potravinářských surovin) zčásti nebo úplně vyspělými
biopalivy vyrobenými z biomasy nepotravinářského užití a
biologického odpadu vyrobenými technologickými procesy na bázi
rafinérských a chemických technologií. Problém je, že tyto
technologie nejsou u nás k dispozici a do roku 2020 je veškerá
biomasa určena pro energetické využití. Ani v Evropě, kromě
finské společnosti NESTE, tyto technologie nejsou v dostatečné
kapacitě. Podle dosažitelných kritérií udržitelnosti vyspělých
biopaliv a s využitím legislativní podpory formou dvoj- až
čtyřnásobného zápočtu biopaliv vyrobených z bioodpadu lze cíle
ve snížení emisí splnit. Zajímavým námětem může být například užití
upotřebených kuchyňských olejů, které po hydrogenačním přepracování
mohou sloužit jako komponenta pro výrobu motorové nafty. Dalším
předpokladem pro rozvoj vyspělých biopaliv je, stejně jako
v ostatních státech EU, přímá a nepřímá státní podpora
věnovaná jejich rozvoji.
V ČR rozvoj vyspělých biopaliv ustrnul
Motivem vývoje technologických opatření k zajištění snížení
emisí skleníkových plynů může být signalizovaná novela směrnic
Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES a 2009/28/ES, kterou se
navrhuje omezit přídavek biopaliv I. generace vyrobených
z potravinářské biomasy na 5,5 % a zavést povinný přídavek 2,5
% vyspělých biopaliv vyrobených z nepotravinářské biomasy.
Zbytek závazného cíle ve snížení emisí celkem o 10 %, tj. 2 %, se
má dosáhnout užitím elektromobilů. Tato významná změna má však
vedle technického aspektu i aspekt politický představovaný ideou
využití zemědělských kapacit pro výrobu obnovitelných paliv.
Za problém českého petrolejářského průmyslu lze považovat fakt, že
po počátečním výzkumu a vývoji další vlastní rozvoj vyspělých
biopaliv ustrnul. To české petrolejáře může uvrhnout do závislosti
na dovozech. K nápravě situace je ještě čas. Řešením je využít
stávající instrumenty, jako je vytvoření Center kompetence pro
výzkum využití biomasy pro dopravní účely a nebo i možnosti
realizace pilotních projektů pro nová paliva na bázi vyspělých
biopaliv nepotravinářské biomasy, což umožňuje i dnešní legislativa
obsažená v zákoně o spotřebních daních.
Rozvoj alternativních paliv je často důsledkem
politických rozhodnutí
Fosilní motorová paliva na bázi ropy jsou na trhu paliv pro
dopravu stále dominantní a svou výraznou pozici si udrží nejméně do
roku 2030. Rovnocenná náhrada dosud z technicko-ekonomických
důvodů není zatím v dohledu. Z alternativních paliv
z neobnovitelných zdrojů se bude rozvíjet spotřeba stlačeného
zemního plynu. Stimul k dalšímu rozvoji jeho spotřeby bude
vyžadovat vybudování husté sítě plnicích stanic a obnovu autoparku
s ohledem na skutečnost, že vývoj struktury autoparku je u nás
dlouhodobě nepříznivý a není v době jednoho až dvou let naděje
na změnu.
Alternativní paliva z obnovitelných zdrojů jsou často
rozvíjena a nabízena v důsledku politických rozhodnutí místo
na základě technické, ekonomické a ekologické analýzy, což
v řadě případů může vést až k nevyužití vybudovaných
kapacit a brzdění dalšího vývoje.
Petrolejářský obor v současné době negativně ovlivňuje
globální hospodářská krize, přesycenost domácího trhu distributory
a čerpacími stanicemi a masivní daňové podvody při obchodování
s palivy. Tyto faktory se projevují v poklesu
konkurenceschopnosti podnikatelských subjektů, což se projevuje
nejen v ekonomice firem a životní úrovni společnosti, ale již
i v kvalitě paliv.
Budoucnost motorových paliv
Série článků přináší analýzu a predikci dopadů plnění cílů
snižování emisí skleníkových plynů na trh motorových paliv.
V současné době je v oblasti vývoje sortimentu motorových
paliv a konstrukce motorů vozidel pro silniční dopravu prioritou
snižování emisí skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot.
Evropská unie k tomu vydala Směrnici Evropského parlamentu a
Rady 2009/30/ES, kterou je stanoven závazný cíl snížit emise
skleníkových plynů k roku 2020 celkem o 6 % k základu
v roce 2010. Snížení je možné rozložit do třech kroků: o 2 %
do konce roku 2014, o 4 % do konce roku 2017 a o 6 % do konce roku
2020. Do tuzemské legislativy byla povinnost transponována zákonem
o ochraně ovzduší ve znění zákona č. 201/2012Sb. a Nařízením vlády
č. 351/2012Sb., o kritériích udržitelnosti biopaliv. Povinnými
osobami stanoveného cíle jsou osoby, které uvádí motorová paliva do
volného daňového oběhu, což jsou výrobci, dovozci a distributoři
motorových paliv. Cíle má být dosaženo především využíváním paliv
vyrobených z obnovitelných zdrojů, jako jsou biopaliva. To
bude znamenat změnu sortimentu a jakosti dnes prodávaných
automobilových benzinů a motorové nafty.
Autor: PR, Zdroj: ČAPPO