27. 4. 2015
Paliva dodávaná na trh mají předepsány povinné parametry
kvality, které musí výrobce, dovozce či prodejce vždy splňovat. To
je minimální povinnost ze zákona. Některé členské společnosti ČAPPO
jsou zapojeny v dobrovolném systému tzv. Pečetě kvality, kdy
nezávislá akreditovaná laboratoř pravidelně kontroluje paliva na
čerpacích stanicích.

Profesionální firmy mají ve svém systému řízení zakotveny
kontrolní a technologické postupy garantující velmi dobrou péči o
prodávaná paliva. Patří sem pravidelné čištění nádrží, odkalování,
kontrola veškeré technologie. Určitým vodítkem je právě i
monitoring České obchodní inspekce. Zveřejňování nálezů ČOI
proto také pomohlo ke zlepšení kvality prodávaných paliv. Členské
firmy ČAPPO mají dlouhodobě velmi dobré výsledky. V hodnocení
za rok 2014 je pouze 0,2 % neshod. Naopak celý trh pak vykázal 3 %
nevyhovujících vzorků.
Rozšíření počtu kontrol do celého portfolia
stanic
Je potřeba připomenout, že došlo k mnoha technologickým
změnám, ekologizaci paliv a rozšíření sortimentu o různé
alternativy. S ohledem na širší sortiment, aplikaci biosložek
je potřeba zvýšit rozsah a věnovat větší pozornost analýzám, které
mohou lépe ukázat hlavně na vážné a nebezpečné narušení kvality a
poškození zákazníka. Z tohoto pohledu doporučuji rozšíření
počtu kontrol do celého portfolia stanic včetně míst výdeje, ze
kterých vyjíždějí automobily na veřejnou komunikaci.
Bod vzplanutí motorové nafty
Bod vzplanutí motorové nafty má specifický charakter a je velmi
citlivý již na malou kontaminaci benzinu. Tady by určitá
kategorizace této závady byla na místě. Členové ČAPPO mají přísné
systémy, a proto ČOI z celkového počtu ročně kontrolovaných
vzorků u firem ČAPPO (cca 900) registruje jen jednotky případů.
Tolerance v přechodových obdobích sezónní změny
kvality
Profesionální hráči při vývoji paliv úzce spolupracují s
automobilovým průmyslem, s výrobci palivových systémů a
automobilovým sportem. Výsledkem tohoto vývoje a zkoušek jsou
úpravy užitných parametrů paliv pro zajištění dokonalé péče o
motor, snížení spotřeby, vyššího výkonu a spolehlivé provozní
kondice. Některé důležité a měřitelné parametry jsou často lepší,
než stanovuje norma. To by mělo být v závěrečném hodnocení
kontroly paliva ČOI zohledněno. Určitou toleranci doporučuji i
v přechodových obdobích sezónní změny kvality.

Václav Loula, ředitel úseku jakosti
ve společnosti Benzina
Autor: Václav Loula, Zdroj: PETROLmedia