Cenová válka o benzin končí, Shell podraží

Koncern Shell už nemá u části svých pump nejnižší cenu pohonných hmot. Cenová válka, do které se pustil loni na jaře zlevněním benzinu a nafty na úroveň nejlacinější české sítě Tank Ono, pomalu ustupuje.

ČS Shell  Totem Tank ONO

Donedávna nejlevnější stanice Shellu v regionech, jako je Plzeňsko, Mělnicko nebo okolí Tábora, už k radosti konkurence a smůle řidičů postupně zdražily, často o korunu i víc na hodnotu republikového průměru.
Shell loni na jaře srazil v blízkosti stanic nízkonákladové sítě Tank Ono ceny zhruba o dvě koruny, prakticky na úroveň nákupních cen od tuzemských dodavatelů - tedy rafinerií nebo státního distributora paliv Čepro. Minimální marži si však koncern kompenzoval u dálnic, kde naopak prodává nadprůměrně drahý benzin a naftu. U laciných pump Shellu se okamžitě začaly tvořit fronty a výhodná cena odlákala nejen část zákazníků Tank Ono, ale i okolních pump.
"Je to trochu na našich prodejích znát, ale uvidíme, jak s tím Shell vydrží dlouho," komentoval v létě chování britsko-nizozemské společnosti spolumajitel Tank Ono Petr Ondra. Menší a na velkých koncernech nezávislí pumpaři neměli možnost si tak malé marže jinde vynahradit a začali prodělávat. Ceny paliv v regionech kolem pump Tank Ono se loni propadly na nejnižší úroveň v Česku. A marže pump, které v českém průměru tvoří dvě koruny (pět procent z celkové ceny), tam klesly na několik desetníků.
Teď už je situace ale jiná. Například Tank Ono v Plzni prodává Natural 95 za 34,90 korun, Shell ale už za 36,30.
V Shellu svou cenovou politiku a porovnání cen s Tank Ono nechtějí komentovat. "Usoudili jsme, že je to ta správná cena," vyjádřil se v rozhovoru pro HN šéf českého zastoupení a současně maloobchodního trhu ve střední Evropě Petr Pražský.
V Česku desítky distributorů nabízejí pumpám benzin za podezřele nízkou cenu. Často nižší, než jsou výrobní náklady rafinerií po započtení spotřební daně a DPH, a podle zjištění berní správy jde o daňový únik.
Nezávislé čerpací stanice řeší dilema, zda přistoupit na takovou nabídku a prodávat pak za příznivou cenu a s přiměřenou marží nebo nekupovat podezřele laciný benzin a přijít o zákazníky. "Poté co Shell nyní o něco podražil, zákazníci se začali aspoň zčásti zas vracet," reaguje majitelka tří pump na Táborsku Drahomíra Wágnerová.
Společenství čerpacích stanic v ČR, které zastupuje menší nezávislé obchodníky a pumpaře, si loni stěžovalo u antimonopolního úřadu na možné zneužití tržní síly Shellu. Úřad však výhrady odmítl s tím, že Shell nemá dominantní postavení na trhu a takováto cenová válka jen prospěje spotřebitelům. Podle šéfa společenství Ivana Indráčka ale neovlivní nynější návrat Shellu k vyšším cenám průměr za celou republiku, ale jen lokálně v některých regionech.


Shell a Tank Ono

181 ČERPACÍCH STANIC provozuje v ČR britsko-nizozemský koncern Shell. Benzin v současné době prodává za ceny zhruba od 36 korun za litr až ke 40 korunám u dálnic.
31 ČERPACÍCH STANIC patří v ČR do sítě Tank Ono. Všechny pumpy, které vlastní bratři Petr a Pavel Ondrové, prodávají benzin za jednotnou cenu - aktuálně litr za 34,90 Kč.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

  • Michal, 24. 2. 2013 09:16: Děkuji pane bože...
    • Franz Josef, 24. 2. 2013 16:55: Potřebuješ se napakovat pumpaři a Shell ti v tom bránil ?
    • Michal, 25. 2. 2013 07:29: Ne chci přežít... Ty blbe...
    • Petr, 25. 2. 2013 10:52: To Franz Josef : Podle vašeho stručného komentáře je zcela jasné, že jste mimo obor pohonných hmot. Jinak by jste nemohl napsat toto. Při dnešních cenách totiž provozovat čerpací stanici v lepším případě generuje nula korun zisku, v tom horším ztrátu. Umím si představit , jak voláte- tak proč to dělají, když prodělávají ? Ale co má majitel dělat, když čerpačku zavře, zaplatí DPH a bude uhánět své dlužníky, tak čerpačka je dnes neprodejná, nebo prodejná za cca 10 % ceny. A dát jí do nájmu ? Znám několik pump, kde majitelé dlouhodobě hledají nájemce, ale pronajmout jí za víc, než vydělal majitel je nereálné, pokud se neprodává "daňově ošetřené", rozuměj - podvodné zboží, kde se část daně státu neodvede. Jistě, motoristy to nezajímá, ale měli by si už konečně uvědomit, že každý z nás jim dotuje levnější cenu, tím, že se stále zvyšují daně, mimo jiné i proto, že těch 8 miliar daňového úniku z PHM za rok prostě státní kase chybí. Souhlasím však s tím, že stát zatím neudělal jednoduchá opatření k tomu, aby se úniky na dani eliminovaly. Stávající úpravy jen zatěžují slušné a velcí "dovedové" se jen smějí. Poznámka na závěr - nákup nafty- franko ( bez dopravy) v rafinerii Kralupy, cena platná do dneška: 28,02 Kč / litr při 15 stupních, bez DPH - s DPH je to 33,90, k tomu nejméně 25 haléřů na litr odvezený za dopravu, tedy 0,25*1,21 = 0,30Kč / litr. Sečteno 34,20 vč. DPH. a zakolik prodává ONO ? Podotýkám, že se jedná o cenu při měsíčním kontraktu na 5000 tun a víc, což je přes 6 milionů litrů- žádný maloodběr. Kde je zakopaný pes ? Kdo to uhodne ?
    • Petr, 25. 2. 2013 10:53: To Franz Josef : Pozn. na závěr - Netýká se "barevných, hlavně dálničních čerpaček, ale menších, tratičních čerpacích stanic v soukromém vlastnictví.
    • Michal, 25. 2. 2013 20:32: Mohl bych se zeptat autora jak přišel na to že se bude zdražovat? Dle čeho soudí že to Shell zvedne na zpět? Zatím ty ceny nejsou jako před snížením.Eště tak kačku vejš aby šla a bude to tam kde to bylo..
    • Franz Josef, 26. 2. 2013 15:01: To Petr. Úplně jste mě rozplakal p.Petře.To jsem vůbec netušil jak jsou na tom pumpaři špatně. :-( Běžte prodávat rohlíky.Koupíte za 1.70 a prodáte třeba za 2.50.
    • Michal, 27. 2. 2013 09:26: Jde oto že Shell teď po dlouhé době trochu nadzvedl ceny, takže člověk dýchá...Už neuvažuje o nesdaněných palivách a přežívá.Ale pořád je vidět že Shell válčí, pořád když jste kačku pod ní tak nemáte kačku ale padesátníček.Je to tu přesicený a to že obchoďáky a tank ono kurvý ceny tak za to nemůžou poctiví pumpaři kterým Shell zkomplikoval život.Kdo není z branže tak tomu nerozumí.Trošku bych apeloval na pana Pražsekého.Snížení cen mu nic nepřineslo.Shell se pouze propad do větší ztráty...Tank ono si píská a sere neně...Mluvil jsem sním.Nevím co si dokazuje.Jakmile zvedne stejně tam nikdo jezdit nebude.A když nezvedne tak spousty poctivích přejdou a nebo odprodaj č.s. Tank onu..Shell to nemá vychytaný.Měli by je tam za ty ztráty co způsobili potrestat zmetky.Jim jde o houby když nějakej zaměstnanec něco odsopuhlasí a trpí podnikatelé.Ale teď by to měli toho zaměstnance od cenotvorby co Shellu prohloubil dluh aby to celé zaplatil.Je to banda lumpů...
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek