14. 7. 2014
Vozidel poháněných CNG jezdí podle nejnovějších
statistik po českých silnicích přes 7200, do konce roku by jich
mělo být 8000. Český motorista přitom může vybírat z více než
60 modelů vozů. Jaká je však ekonomika vozů na CNG? Vyplatí se za
všech okolností?

Volkswagen Golf TGI pohání
zážehový přeplňovaný motor 1,4 litru, který může spalovat benzín i
stlačený zemní plyn
Zkušenosti z provozu CNG vozů v České
republice ukazují, že toto palivo sníží běžné provozní náklady
automobilu o 30-50 %. V mnoha případech lze dokonce po českých
silnicích jezdit za částky nepřesahující 1 Kč za ujetý kilometr. U
českých motoristů ale stále přetrvávají pochybnosti, jak rychle se
jim vyšší pořizovací cena vozu na zemní plyn vrátí. Pohled do
ceníků českých prodejců automobilů ukazuje, že návratnost je dnes
již velmi rychlá.
Ceny vozů se srovnaly
V posledních měsících došlo k dalšímu
poklesu ceny CNG vozů. Jejich pořizovací cena je dnes u
nejvýznamnějších modelů v porovnání s verzí na benzín či
naftu stejná, nebo dokonce nižší. Případné rozdíly
v neprospěch CNG se pohybují v řádech desítek tisíc
korun, které se řidiči vrátí po najetí maximálně 50 000
kilometrů.
Dobrým příkladem je Škoda Octavia, kterou mladoboleslavská
automobilka prodává od června letošního roku také v provedení
pro CNG. Při porovnání verzí na zemní plyn a naftu je dnes CNG
jen o zhruba 10 000 Kč dražší, jezdí však přibližně o 0,4 Kč na
kilometr levněji."Rozdíl v ceně se proto při rozumném množství
najetých kilometrů mezi 20-30 tisíci ročně vrátí nejpozději do 1
roku od koupě vozu,"vysvětluje Jiří Lachout, odborník na CNG ze
společnosti E.ON. U benzínové verze 1,4 TSI, s níž CNG
srovnává sama mladoboleslavská automobilka, je rozdíl v ceně
necelých 30 000 Kč. Návratnost je ale velmi podobná: důvodem
je vyšší spotřeba benzínového modelu i cena tohoto paliva.
Rozdíl v ceně mezi vozy na naftu a
CNG prakticky není
Zájem o model Škoda Octavia v provedení na
zemní plyn přitom potvrzuje sama automobilka Škoda, která
v polovině června evidovala přes 250 závazných objednávek a do
konce roku chce prodat na českém trhu až 1 000 kusů tohoto
modelu. Není přitom jediným výrobcem vozů, který CNG podporuje - na
českém trhu se dobře prodávají také vozy značek Volkswagen či
SEAT.
Ekonomika provozu je přitom u všech zmíněných značek velmi
podobná. U naftových modelů Volkswagen Golf a Seat Leon platí, že
mají ve srovnání s CNG stejnou (Golf), nebo dokonce vyšší
(Leon) kupní cenu. V jejich případě proto řidič vlastnící
verzi pro zemní plyn šetří již od prvního dne provozu.
O něco větší rozdíly jsou u benzínové motorizace. Poslední model
série Golf automobilky Volkswagen je ve verzi s benzínovým
motorem levnější o 46 000 Kč, jezdí ale o téměř korunu na kilometr
dráž. Podobné rozdíly jsou také u vozu Seat Leon. Vyšší pořizovací
náklady CNG oproti benzinové verzi se při nájezdu 30 000
kilometrů ročně vrátí u obou vozů za zhruba 1,5 roku.
Na provozu CNG dlouhodobě
vyděláte
Pokud uvažujete, že budete automobil na CNG
provozovat po dobu minimálně 5 let, můžete v pozdějších letech
provozu také vydělat."Pokud počítáme, že řidič najede se Škoda
Octavia zhruba 30 000 km ročně, může za období zmíněných 5 let
ušetřit za palivo od 56 000 až do 130 000 Kč. U modelu
Volkswagen Golf se začíná úspora počítat od maximálně 2 let
provozu. Za 5 roků lze uspořit mezi 60 až 95 tisíci korunami, ještě
více oproti verzi na benzín,"vysvětluje Jiří Lachout.
Pro českého motoristu, zvyklého na poměrně vysoké zdanění
automobilových paliv, je dobrou zprávou také minimální spotřební
daň na CNG. Ta je oproti daňovému zatížení benzínu nebo nafty jen
zlomková a v příštích letech se prakticky nezmění."Cena je
pevně určena až do roku 2020 a je velmi pravděpodobné, že nižší
spotřební daň bude pro CNG platit až do roku 2025, možná i
déle,"dodává Jiří Lachout.
Autor: jk