19. 11. 2014
Průměrná cena benzínu na českém trhu podle údajů CCS k
13. listopadu opět klesla o 13 haléřů na 35,69 Kč za litr, nafta ke
stejnému datu zlevnila o 12 haléřů na 35,31 Kč za
litr.

Rozdíly mezi kraji jsou opět značné. Nejlevnější jsou benzín a
nafta v Ústeckém kraji (35,17 Kč/litr a 34,77 Kč/litr). Naopak
nejdražší jsou benzín i nafta v Praze (36,75 Kč/litr a 36,73
Kč/litr), kde průměrné ceny v minulém týdnu dokonce o něco
vzrostly. V nejbližších dvou týdnech by ceny pohonných hmot
měly nadále padat. Možné je zlevnění i o více než 20 haléřů.
Ceny pohonných hmot na burze v Rotterdamu totiž zaznamenaly
v minulém týdnu další pokles. Průměrná cena benzínu se snížila
o 0,7 %, cena nafty se propadla o 1,3 % a česká koruna vůči
americkému dolaru naopak zhodnotila o 0,4 %, což je pro české
spotřebitele velmi příznivé.
Ropa Brent již oslabila pod 80 dolarů za barel. Důvodem je
obrovský přebytek produkce nad spotřebou. Kartel OPEC uveřejnil
zprávu, že v říjnu snížil svoji produkci o 0,2 milionu barelů na
30,25 milionu barelů denně, což je ale stále nad těžební kvótou na
úrovni 30 milionů barelů denně. Libye v současnosti spouští těžbu
na svém největším poli, což může do konce listopadu zvýšit produkci
země o dalších 300 tisíc barelů denně. Taktéž Spojené státy
dodávají vice ropy a tamní produkce se podle Ministerstva
energetiky USA vyšplhala na 8,97 milionu barelů denně, což je
nejvyšší úroveň od začátku sledování statistiky v roce 1983. Rusko,
které je největším producentem ropy na světě, dodává na trhy téměř
rekordní objem této suroviny, a to i navzdory sankcím ze strany EU
a USA. Na konci listopadu bude pravidelné zasedání kartelu OPEC a
analytici se obávají, že organizace nepřistoupí k dostatečně
rozsáhlé redukci těžby. Přitom mezinárodní energetická agentura
(IEA) očekává pro letošní rok nejpomalejší tempo růstu poptávky po
této komoditě od roku 2009. Předpokládaný nárůst spotřeby ropy by
měl být o 650 tisíc barelů denně, což je o 250 tisíc barelů méně
oproti zářijovému odhadu. Důvodem je ochabování ekonomického růstu
ve světě, což platí hlavně pro Evropu, která je na pokraji recese.
A ta by měla přinést další pokles spotřeby pohonných hmot.
Autor: Boris Tomčiak, Zdroj: Colosseum