Ceny pohonných hmot dále klesají

Průměrná cena benzínu na českém trhu podle údajů CCS k 13. listopadu opět klesla o 13 haléřů na 35,69 Kč za litr, nafta ke stejnému datu zlevnila o 12 haléřů na 35,31 Kč za litr.

Benzin zdražuje

Rozdíly mezi kraji jsou opět značné. Nejlevnější jsou benzín a nafta v Ústeckém kraji (35,17 Kč/litr a 34,77 Kč/litr). Naopak nejdražší jsou benzín i nafta v Praze (36,75 Kč/litr a 36,73 Kč/litr), kde průměrné ceny v minulém týdnu dokonce o něco vzrostly. V nejbližších dvou týdnech by ceny pohonných hmot měly nadále padat. Možné je zlevnění i o více než 20 haléřů.
Ceny pohonných hmot na burze v Rotterdamu totiž zaznamenaly v minulém týdnu další pokles. Průměrná cena benzínu se snížila o 0,7 %, cena nafty se propadla o 1,3 % a česká koruna vůči americkému dolaru naopak zhodnotila o 0,4 %, což je pro české spotřebitele velmi příznivé.
Ropa Brent již oslabila pod 80 dolarů za barel. Důvodem je obrovský přebytek produkce nad spotřebou. Kartel OPEC uveřejnil zprávu, že v říjnu snížil svoji produkci o 0,2 milionu barelů na 30,25 milionu barelů denně, což je ale stále nad těžební kvótou na úrovni 30 milionů barelů denně. Libye v současnosti spouští těžbu na svém největším poli, což může do konce listopadu zvýšit produkci země o dalších 300 tisíc barelů denně. Taktéž Spojené státy dodávají vice ropy a tamní produkce se podle Ministerstva energetiky USA vyšplhala na 8,97 milionu barelů denně, což je nejvyšší úroveň od začátku sledování statistiky v roce 1983. Rusko, které je největším producentem ropy na světě, dodává na trhy téměř rekordní objem této suroviny, a to i navzdory sankcím ze strany EU a USA. Na konci listopadu bude pravidelné zasedání kartelu OPEC a analytici se obávají, že organizace nepřistoupí k dostatečně rozsáhlé redukci těžby. Přitom mezinárodní energetická agentura (IEA) očekává pro letošní rok nejpomalejší tempo růstu poptávky po této komoditě od roku 2009. Předpokládaný nárůst spotřeby ropy by měl být o 650 tisíc barelů denně, což je o 250 tisíc barelů méně oproti zářijovému odhadu. Důvodem je ochabování ekonomického růstu ve světě, což platí hlavně pro Evropu, která je na pokraji recese. A ta by měla přinést další pokles spotřeby pohonných hmot.

Autor: Boris Tomčiak, Zdroj: Colosseum

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek