3. 8. 2016
Trh s novými automobily v České republice
zaznamenal v červenci výrazný pokles o 12,3 procenta. Podle
expertů za to může velký počet dnů volna, kterých
bylo díky nejrůznějším svátkům celkem dvanáct.

Zatímco v červnu bylo zaregistrováno celkem 25 714 vozidel,
první prázdninový měsíc to bylo pouze 17 739, což je o 6975
méně. A o 2676 vozů to bylo méně než za stejné období loňského
roku, kdy se prodalo 21 415 nových automobilů.
Odborníci tvrdí, že se nejedná o nový trend, který bude ve zbylých
pěti měsících pokračovat, ale o mimořádný výkyv, a že za to může
hlavně více volných dní (víkendy a svátky). Zatímco loni jich bylo
v červenci jen devět, letos jsme se mohli těšit z celkem dvanácti.
Zejména v prvním červencovém týdnu, kdy se šlo do práce jen v
pondělí a v pátek, zely showroomy s novými automobily
prázdnotou.
Nejvíce se propad prodejů samozřejmě dotknul Škodovky, suverénního
lídra českého trhu, jejíž podíl klesl dokonce pod 29 procent,
zatímco loni ve stejném období jí patřilo více než 33 procent.
Nedařilo se však ani importérům. Například Mazda si ve srovnání s
rokem 2015 o více než 28 % pohoršila, BMW o 22 %, Peugeot, Hyundai
a Kia o 21 % a Ford o 15 %. Naopak lépe než loni se dařilo
Volkswagenu (o 8 %), Renaultu (o 24 %) a Mercedesu (43 %).
Co se týče celkového součtu prodejů za sedm měsíců, jsou na tom
registrace nových automobilů o 12,5 % lépe než v roce 2015 (celkem
151 517 registrací) a růst zaznamenaly prakticky všechny značky s
výjimkou Fiatu (-2 %) a Fordu (-1,5 %). Největší asi Honda o 60 %,
následují Mercedes o 50 %, Suzuki o 48 %, Jeep o 35 %, Audi o 31 %
a Mazda i Renault o 27 %. V "Top ten" značek za celý letošní
rok najdete oproti výše uvedenému žebříčku za červenec francouzský
Peugeot na 8. místě (5073 registrací), zatímco Mercedes je zatím
jedenáctý následovaný dalšími německými prémiovými značkami Audi
(3781) a BMW (3764). První japonskou značkou je Toyota (2929) na
15. místě následovaná Nissanem (2830).
Pořadí modelů za měsíc červenec samozřejmě ovládly
mladoboleslavské produkty v pořadí Octavia (1769 registrací), Fabia
(1407), Rapid (799) a Superb (686). První "neškodovkou" je Hyundai
i30 (684) na pátém místě následovaný Volkswagenem Golf (552). V
celkovém pořadí za leden až červenec si jen vyměnily pořadí Superb
s Rapidem a Golf na šestém místě přeskočila Škoda Yeti (v červenci
468). První desítku uzavírají Ford Fiesta (446), Volkswagen Passat
(444) a Hyundai ix20 (352).
Co se týče podílu paliv, nejvíce se prodávají automobily na benzín
(56,9 %), zatímco turbodiesely mají pouze 40,43 % podíl na trhu.
Přes jedno procento se ještě dostaly automobily, které umí spalovat
benzín i stlačený zemní plyn (1,01 %). Podíl 0,54 % na prodejích za
červenec mají
hybridy, 0,19 % vozidla na LPG a 0,04 % elektromobily. Modely na
alternativní paliva nedosahují vytoužených počtů ani ve
statistikách za celý letošní rok, tedy za jeho prvních
sedm měsíců. Zatímco benzíny (54,27 %) a diesely (42,92 %) drží
více než 97 procent trhu, vozidel na CNG se prodalo 1646 (1,06 %),
hybridů 778 (0,51 %), vozidel na LPG 260 (0,17 %) a elektromobilů
pouhých 93 (0,06 %).
Pořadí "topten" značek podle počtu registrací
v červenci 2016 a celkem za 1-7/2016
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: SDA