Česko buduje ropnou nezávislost na Rusku

MERO_TAL 2024

Česko buduje ropnou nezávislost na Rusku

Česko pokračuje v budování ropné nezávislosti na ruské ropě. Práce na projektu TAL-PLUS, který zajistí Česku dodávky až čtyř milionů tun ropy ročně navíc, jsou v plném proudu. Technické úpravy na ropovodu TAL se naplno rozběhly v rakouském Grubenu a italském Terstu. Na obou místech se instalují nová čerpadla, která zajistí navýšení přepravní kapacity TAL.

Technickými úpravami prochází také ropovod IKL, který se na TAL napojuje v Německu a vede ropu západní cestou do Česka. Začal u něj fungovat zbrusu nový řídící systém SCADA, který zajistí jeho bezpečnější provoz.  

Změnami prochází také Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi. Došlo k instalaci nového potrubí s větší přepravní kapacitou, které propojuje tankoviště s ropovodem IKL. Společně s tím probíhá příprava na konec ruské ropy také v obou českých rafinériích v Litvínově a Kralupech nad Vltavou.

MERO pokračuje v budování nezávislosti Česka na ruské ropě. Technologické úpravy se na ropovodu TAL naplno rozběhly hned v několika zemích najednou. Na čerpací stanici v rakouském Grubenu instalujeme nová čerpadla, montáž nových čerpadel a motorů se zahájila také v italském Terstu.

Společně s tím pracujeme na technických úpravách ropné infrastruktury v Česku. Na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi jsme nainstalovali nové potrubí s větší kapacitou, které propojuje tankoviště s ropovodem IKL. Všechny práce na projektu TAL-PLUS probíhají podle plánu. Počítáme s tím, že do konce letošního roku dokončíme všechny technologické úpravy na TAL a povede se navýšit jeho přepravní kapacity.

Na začátku roku 2025 dokončíme montáže záložních čerpadel, provedeme všechny potřebné testy a zkoušky a v první polovině roku 2025 se Česko od ruské ropy definitivně odstřihne.

Projekt TAL-PLUS: Cesta k české nezávislosti na ruské ropě

Průměrná roční spotřeba ropy v Česku byla v letech 2010 až 2023 zhruba 7,1 milionu run ropy ročně. V loňském roce přiteklo přes ropovod Družba 58 procent ropy, dalších 42 procent pak ropovody TAL a na něj navazujícím IKL. Díky projektu TAL-PLUS získá Česká republika o čtyři miliony tun ropy ročně navíc západní cestou. Zajistí si tím větší energetickou bezpečnost, a především nezávislost na ruské ropě, která je v současné době dodávaná východní cestou prostřednictvím ropovodu Družba.

 Projekt TAL-PLUS: Důležitá fakta a čísla

  • V současné době přepraví ropovod TAL 43 milionů tun ropy ročně. Přímo do České republiky se přes TAL a navazující ropovod IKL dodají zhruba 3-4 miliony tun ropy každý rok.
  • Díky technickým úpravám (intenzifikaci) na ropovodu TAL se množství provozní kapacity přepravované ropy zvýší až na 48 milionů tun ropy ročně. Kapacita pro Českou republiku se tak navýší až na 8 milionů tun ropy ročně.
  • MERO tímto projektem zajistí dodatečnou přepravní kapacitu pro obě dvě rafinerie, které v Česku jsou.
  • Kromě úprav na ropovodu TAL bude potřeba provést také dílčí úpravy na ropovodu IKL.
  • Celkový odhad nákladů na projekt TAL-PLUS je 1,3 mld. Kč až 1,6 mld. Kč.
  • Finanční náklady na projekt nese společnost MERO ČR.  Nebude tedy potřeba žádné financování ze státního rozpočtu.
  • Realizace projektu TAL-PLUS potrvá zhruba 25 měsíců. 
  • Více ropy přes ropovod TAL by mělo začít proudit do Česka od roku 2025.
Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/03 Téma číslaUNITI
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek